Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie kan mij wat meer vertellen over strobist

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Wie kan mij wat meer vertellen over strobist

    Oorspronkelijk geplaatst door Tim76 Bekijk bericht
    Waarom is de 430 niet geschikt voor strobisme?
    ongeschikt zou 'k niet zeggen, er zijn er meer geschiktere (duurder en goedkoper).
    Een minpuntje aan de 430 is het ontbreken van een PC-poort (voor het triggeren, al lukt dit meestal ook via de hotshoe, of hotshoe-adaptor) en de omslachtigere manier om een batterypack te gebruiken (van bvb 't merk Quantum).

    Comment


    • #17
      Re: Wie kan mij wat meer vertellen over strobist

      Oorspronkelijk geplaatst door pete Bekijk bericht
      Wat betreft het arsenaal aan goedkoop materiaal die achteraf niet goed genoeg blijkt te zijn, ben ik ook mee akkoord.
      Mensen moeten toch ook een bepaalde leercurve doorgaan, dus kun je beter soms beginnen met goedkoper materiaal (vb YN560 flitsen). Vaak stopt de leercurve en interesse voor sommigen op een bepaald punt, waarbij het goedkoper materiaal perfect dienst blijft doen, voor anderen die doorzetten kunnen dan "upgraden" naar toepasselijker materiaal.

      Misschien best dat een kwaliteitscurve van materiaal (goedkoper beginnen en met kwaliteit eindigen) gekoppeld blijft aan je leercurve. Ik heb zo mijn eerste DSLR body verneukt omdat ik eigenlijk te weinig ervaring (eigenlijk geen) met sensors reinigen. Gelukkig was het een tweedehands 10D van 350 euro en niet een 5D van 2500 euro, anders was ik er misschien toen mee gestopt.

      Pas op, dit is geen rede om rommel te kopen hé, het gepaste materiaal voor jouw behoefte blijft een rationele beslissing.
      Nikon D7000 - Nikon D200 - Nikkor 28-85 F/3.5-4.5 - Nikkor 50mm F/1.4 - Sigma 70-200 F/2.8 II HSM - Sigma 10-20 mm - SB 800 - 3x YN 460 - SB20 - 3x Jinbei DP600Ws - 2x 200Ws - setje pocketwizards

      Comment


      • #18
        Re: Wie kan mij wat meer vertellen over strobist

        Oorspronkelijk geplaatst door pete Bekijk bericht
        Maar ik vond het eerlijk gezegd een beetje vervelend dat je in je opmerking schreef dat TTL voor "strobisten" taboe was.
        Tjah, dan vrees ik dat het een beetje een verkeerde keuze was om in jullie project "Strobist" te gebruiken aangezien dit de term is die iedereen gebruikt

        Als mensen mijn gebruikte term "strobisten" onmiddellijk koppelen aan jullie workshops dan gaan we hier op dit forum nog menige discussies tegemoet vrees ik.

        Ik zal in het vervolg er steeds bijzetten "Maar hier bedoel ik niet de mensen van strobistworkshops.be mee"
        www.fotofolio.be

        Comment


        • #19
          Re: Wie kan mij wat meer vertellen over strobist

          Zijn er betere betaalbare alternatieven dan de YN560.

          Kan er iemand een paar lenzen oplijsten met een richtprijs die aan te raden zijn?

          Zou heel tof
          Facebook: http://www.facebook.com/pages/Tim-Pe...19157834849647

          Comment


          • #20
            Re: Wie kan mij wat meer vertellen over strobist

            Oorspronkelijk geplaatst door Tim76 Bekijk bericht
            Bedankt voor de uitleg.

            Ik heb een week geleden nog een Speedlite 430 II gekocht. Als ik dit allemaal lees had ik dit beter niet gedaan en meteen voor de 580 gegaan.
            Nog even een waarschijnlijk domme vraag. Waarom is de 430 niet geschikt voor strobisme?

            Wat vinden jullie van de Yougnuo YN560 flitsers? Zijn ze ok? Zijn ze compatibel met Canon? Voor- en nadelen?

            Alvast bedankt
            de 430 II is prima geschikt als "merk eigen flits"
            Waarom heb je die nodig? om af en toe recht-toe recht-aan te kunnen flashen, zoals tijdens parties of events... of via CLS of eTTL remote flashen.
            Ik gebruik CLS wel eens als ik m'n manuele triggers niet bij heb, het verruimt je mogelijkheden. Nikon heeft wat dat betreft natuurlijk een stapje voor...
            lees ook eens de sticky, daar adviseren we eerst een merkeigen flits aan te schaffen (tenzij je budget dat niet toelaat)

            de 430 werkt ook, het is de 420EX die niet geschikt is om als manuele flits te gebruiken. (dus enkel TTL)
            wat de YN560 betreft, hier zijn al enkele draadjes over, zoals hier
            't is een prima flash (580EX cloon, maar dan zonder TTL), is compatibel met Canon of Nikon, doch ondersteunt geen eTTL noch iTTL. Dus enkel manueel en twee slave modes die goed werken.
            Last edited by d_oracle; 9 februari 2011, 11:08.
            some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
            Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

            Comment


            • #21
              Re: Wie kan mij wat meer vertellen over strobist

              Oorspronkelijk geplaatst door Tim76 Bekijk bericht
              Zijn er betere betaalbare alternatieven dan de YN560.

              Kan er iemand een paar lenzen oplijsten met een richtprijs die aan te raden zijn?

              Zou heel tof
              de goedkoopste goede flash is de YN460 II... rond de 35€... prima voor strobist gebruik. Ik heb deze, en zowel de YN560... zijn beiden zeer gemakkelijk in gebruik... de YN560 heeft wat meer functionaliteiten... zoals zoom, pc connect, extra batterij, metalen voetje

              lenzen?
              some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
              Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

              Comment


              • #22
                Re: Wie kan mij wat meer vertellen over strobist

                lenzen?
                goede lenzen! Als je de moeite doet om flitsers mee te sleuren (wat heel goed meevalt) om lichtomstandigheden te creëren die het onderwerp tot leven wekken (voor mij het verschil tussen goed licht en slecht licht) gebruik je toch lenzen die dat licht eer aan doen. Hoeft ook helemaal niet duur te zijn: Ik gebruik bv mijn 50 f/1.8 heel veel.

                camera's?
                Ik ben eigenlijk met flitsers begonnen omdat ik betere beeldkwaliteit wilde met mijn D200 als ik binnenshuis foto's van ons zoontje maakte. Nu kan ik altijd onder 400 ISO blijven, wat alle ruiszorgen wegneemt.
                The Knight That Says Ni...kon

                Comment


                • #23
                  Re: Wie kan mij wat meer vertellen over strobist

                  Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                  de goedkoopste goede flash is de YN460 II... rond de 35€... prima voor strobist gebruik. Ik heb deze, en zowel de YN560... zijn beiden zeer gemakkelijk in gebruik... de YN560 heeft wat meer functionaliteiten... zoals zoom, pc connect, extra batterij, metalen voetje

                  lenzen?
                  Heb een 17-50 2.8 en een 70-200 4 maar ga nog een 85 1.8 aanschaffen. Red ik het hiermee?
                  Facebook: http://www.facebook.com/pages/Tim-Pe...19157834849647

                  Comment


                  • #24
                    Re: Wie kan mij wat meer vertellen over strobist

                    Oorspronkelijk geplaatst door Tim76 Bekijk bericht
                    Heb een 17-50 2.8 en een 70-200 4 maar ga nog een 85 1.8 aanschaffen. Red ik het hiermee?
                    wat valt er te redden?

                    -persoonlijk gebruik ik meestal een 85mm, 135mm of een 70-200mm op 200m op een D700...
                    -in principe kan je met elke lens werken... portretten komen echter goed tot hun recht als je door middel van DOF een onderscheid kan creëren. Vandaar dat primes als de 85mm f1.4/f1.8 en de 135mm f2.0 gegeerde portretlenzen zijn.
                    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                    Comment


                    • #25
                      Re: Wie kan mij wat meer vertellen over strobist

                      Oorspronkelijk geplaatst door Masschi Bekijk bericht
                      Mensen moeten toch ook een bepaalde leercurve doorgaan, dus kun je beter soms beginnen met goedkoper materiaal (vb YN560 flitsen). Vaak stopt de leercurve en interesse voor sommigen op een bepaald punt, waarbij het goedkoper materiaal perfect dienst blijft doen, voor anderen die doorzetten kunnen dan "upgraden" naar toepasselijker materiaal.
                      Beste, beweer dan ook niet dat goedkoop altijd persé slechte koop is hé...
                      Maar bedoel wel dat je best eens twee keer nadenkt alvorens iets te kopen louter en alleen afgaande op het feit dat het ene iets goedkoper zou zijn dan het andere...

                      Mvg. Peter
                      www.strobistworkshops.be - www.fotobedrijf.be

                      Comment


                      • #26
                        Re: Wie kan mij wat meer vertellen over strobist

                        Is dit een goed beginnersetje:
                        - 2 x Yongnuo YN560
                        - Youngnuo RF602 + extra ontvanger
                        - 2 x Lumopro 605
                        - 2 x LumoPro LP633 Umbrella Swivel + HotShoe adapter
                        - 2 x Westcott (107,5cm) Opvouwbare Paraplu Zwart/Wit/Diffuus

                        Zijn er dingen die ik kan verbeteren zonder dat ik veel meer geld moet uitgeven?
                        Facebook: http://www.facebook.com/pages/Tim-Pe...19157834849647

                        Comment


                        • #27
                          Re: Wie kan mij wat meer vertellen over strobist

                          Oorspronkelijk geplaatst door Tim76 Bekijk bericht
                          Is dit een goed beginnersetje:
                          - 2 x Yongnuo YN560
                          - Youngnuo RF602 + extra ontvanger
                          - 2 x Lumopro 605
                          - 2 x LumoPro LP633 Umbrella Swivel + HotShoe adapter
                          - 2 x Westcott (107,5cm) Opvouwbare Paraplu Zwart/Wit/Diffuus

                          Zijn er dingen die ik kan verbeteren zonder dat ik veel meer geld moet uitgeven?
                          ja prima! maar neem twee full setjes RF602 dan heb je een reserve trigger die kan je dan ook gebruiken om je camera te sturen...
                          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                          Comment


                          • #28
                            Re: Wie kan mij wat meer vertellen over strobist

                            Oorspronkelijk geplaatst door Tim76 Bekijk bericht
                            Is dit een goed beginnersetje:
                            - 2 x Yongnuo YN560
                            - Youngnuo RF602 + extra ontvanger
                            - 2 x Lumopro 605
                            - 2 x LumoPro LP633 Umbrella Swivel + HotShoe adapter
                            - 2 x Westcott (107,5cm) Opvouwbare Paraplu Zwart/Wit/Diffuus

                            Zijn er dingen die ik kan verbeteren zonder dat ik veel meer geld moet uitgeven?
                            een setje reservebatterijen
                            The Knight That Says Ni...kon

                            Comment


                            • #29
                              Re: Wie kan mij wat meer vertellen over strobist

                              Eerder meerdere sets en een lader.

                              16 eneloops heb ik gekocht voor mijn YN560, ook 8 als reserve dus.

                              Comment

                              Working...
                              X