Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nederlandstalige strobist blog in de maak...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: nederlandstalige strobist blog in de maak...

Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
    in feite is het een beetje uit luiheid... ik zit hier steeds dezelfde dingen te vertellen op BD, en daarna verdwijnen ze in de tijd... Zeker wat gear betreft... de stickies hebben hier wel wat bij geholpen, maar na 3 maanden kan je die zelf niet meer updaten... da's dus jammer..

op deze blog heb ik dus "full control"

Heb Nederlands gekozen omdat er inderdaad voldoende info in engels bestaat, ik geloof heel erg in delen van informatie... vind dit plezant... zoals nog heel wat anderen hier op dit forum... kandidaten die hier aan willen meehelpen kunnen zich gerust bij me melden...

en qua tijd betreft... als je geen tijd hebt, maak je tijd en dan heb je ineens heel veel tijd... *wink*
    ik mail je mijn ervaringen en foto's over de gebruikservaring met mijn alpha 700
    triggers zijn on the way

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pascor Bekijk bericht
      Fantastisch !

Mijn schamel advies: niet teveel aandacht aan "gear" geven, daar is al veel over te vinden, maar wel over het "licht" zelve en de technieken erbij: kortom hoe gebruik je licht het beste om een gewenst resultaat te bekomen.
      Ik blijf dit volgen !
      Ik volg: op het forumonderdeel gaat het vaak over de apparatuur en minder over het gebruik ervan.Bvb: met 1 flits: hoe doe je dat in P, Av of Tv en hoe of wat meet je als belichting en hoe stel je dan je flits in (of je camera)

Juich je initiatief toe, zoals ik ook graag je bijdragen lees; ze zijn verstaanbaar ook voor beginners !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vonkske Bekijk bericht
        Ik volg: op het forumonderdeel gaat het vaak over de apparatuur en minder over het gebruik ervan.Bvb: met 1 flits: hoe doe je dat in P, Av of Tv en hoe of wat meet je als belichting en hoe stel je dan je flits in (of je camera)
        da's makkelijk nooit P, AV of TV... Altijd M!
        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

haha meestal ikke in A

Comment

da's ook een goed idee... wiki zou inderdaad nog beter zijn... Forum bestaat al, hier... een website is te statisch, dus ben ik met een blog begonnen... maar wiki is misschien nog beter...
            Ik wil wel is kijken naar de mogelijkheden. En mee helpen met opzetten. Vind die dingen beheren wel leuk. Maar moderaten mag iemand anders doen.

Geef me maar een seintje.
            Waar een wil is, is een weg
            ---------------------------------

Comment

www.strobistfotografie.be

laat me gerust weten wat je er graag op zou uitgelegd zien...
              Super-initiatief
              Ook al zweer ik bij "ambiant light" natuurlijk licht.
              In veel gevallen moet je gewoon je strobist-schoenen durven aantrekken.
              Ik had hier zelfs ooit het voorstel gedaan om een hoofdstuk "strobist" in het forum aan te bieden. En het is er gekomen ook . hihi

Ik vind het prachtig dat je daar tijd in wil steken om iedereen te laten meegenieten en op weg te willen helpen voor beginnende strobisten.

Proficiat
              CANON 1DX - CANON 5D MKIII - CANON eos R - EF 35 1.4L - EF 50 1.4 - EF 85 1.2L - EF 135 2.0L - EF 24 - 70 2.8L - EF 70-200 2.8 IS II - EF 16-35 4.0L - 600EX RT - 430EX RT

Comment

haha meestal ikke in A
                Meen je dat?
                Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

Comment

da's makkelijk nooit P, AV of TV... Altijd M!
                  Voila: een onderwerp is geboren: hoe werk je in M ?

Comment

[QUOTE=d_oracle;2512871]www.strobistfotografie.be

laat me gerust weten wat je er graag op zou uitgelegd zien...[/QUOde blog staat al bij mijn favorieten!
                    wat wil ik er opzien?hoe begin ik daar mee, en waar kan ik eventueel een workshop volgen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dirky Bekijk bericht
                      de blog staat al bij mijn favorieten!
                      wat wil ik er opzien?hoe begin ik daar mee, en waar kan ik eventueel een workshop volgen
                      je kan hier bij mij een workshop volgen (nog enkele plaatsen vrij in februari) , maar d'r zijn nog een aantal andere forum leden die dat doen... Pete en Fotofolio...
                      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Maar d'r zijn nog een aantal andere forum leden die dat doen... Pete en Fotofolio...
                        Tnx Koen voor de melding, mijn workshops zijn niet specifiek "strobist".

Ik bedoel: ik richt me minder op het gebruik van off-camera flash alleen maar meer op de combinatie van natuurlijk licht / reflectoren & speedlights.
                        www.fotofolio.be

Comment

Voila: een onderwerp is geboren: hoe werk je in M ?
                          Dat zal ik eens heel nauwkeurirg uitleggen:

Je stelt een snelheid in, vervolgens kies je daarbij en diafragma dat geen over- noch onderbelichting geeft (tenzij dit de bedoeling is natuurlijk). En dan druk je op de voorziene knop om de foto te maken.

Je kan ook eerst een dafragma kiezen, en dan...enz.

My 2 cts
                          Dpaul
                          DPaul - A.FIAP
                          D810, nikkors and other stuff

Comment

hoe werk je in M ?

In A,P,S stand wordt de andere parameter (Sluitertijd in Astand, diafragma in S-stand) bepaald door de camera adhv de interne lichtmeter. Die interne lichtmeter houdt geen rekening met de externe flitsertje(s).
                            In M-stand kies je zelf je diafragma en sluitertijd.
                            Sluitertijd in functie van de hoeveelheid omgevingslicht dat je in je foto wil. Met die beperking dat je sluitertijd beperkt door je camera(synchronisatietijd)
                            Het diafragma, dat kies je adhv het effect dat je wil.
                            De flitskracht stel je in adhv het gekozen diafragma.
                            Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

Comment

Daar komt dan toch wat giswerk bij te pas.

Ik gebruik ETTL met camera in P en kan dan toch diafragma nog veranderen.
                              Effect kan ik dan nog wijzigen door te bouncen of een diffuser te gebruiken en evtl achteraf nog locaal te corrigeren (lichten en/of donkeren) in software.

Resultaat is niet zo goed dan wat ik hier soms zie, maar het kan er mee door.

Comment

Daar komt dan toch wat giswerk bij te pas.

Ik gebruik ETTL met camera in P en kan dan toch diafragma nog veranderen.
                                Effect kan ik dan nog wijzigen door te bouncen of een diffuser te gebruiken en evtl achteraf nog locaal te corrigeren (lichten en/of donkeren) in software.

Resultaat is niet zo goed dan wat ik hier soms zie, maar het kan er mee door.
                                bij iTTL of eTTL kan ik dat nog begrijpen... omdat je dan je flash ook bijstuurt... dat betekent met CLS of kabels werken...

Maar als je met een manuele flash instelling werkt zal dit niet werken, omdat de camera niets afweet van de flash, sterker nog, de camera verwacht helemaal niet dat er extra licht komt... zodoende kan je alleen maar het bestaande licht evenaren en dat is niet wat je meestal wilt...

Comment

Working...
                                X