Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

flitsers aansturen met D60

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• flitsers aansturen met D60

Hallo,

ik heb een nikon D60 en voor zover ik begrepen heb kan je met de D60 geen externe flitsers aansturen.
    Stel bvb dat ik een opstelling zou willen maken met 3 lichtbronnen...
    Kan ik dan met een Metz-58 of een Sb-800/900 die via een kabeltje vastzit op de D60 2andere externe flitsers (vb 2xSb-28) aansturen?

Ik zit met deze vraag omdat ik nu op het punt sta een 1ste externe flitser te kopen...
    Welke flitser koop ik nu best, als je weet dat ik in de toekomst dus nog extra flitsers wil bijkopen die draadloos kunnen aangestuurd worden.

Ik hoop dat iemand begrijpt waar ik naartoe wil

ps: Ik heb deze vraag reeds gesteld in het topic "lighting setup"..maar dat was daar off-topic.. misschien is het in die context wel iets duidelijker wat mijn bedoeling is.

Hopelijk weet er iemand raad..
    alvast bedankt,

Jan

Re: flitsers aansturen met D60

Oorspronkelijk geplaatst door CnuddeJan Bekijk bericht
    Hallo,

ik heb een nikon D60 en voor zover ik begrepen heb kan je met de D60 geen externe flitsers aansturen.
    Stel bvb dat ik een opstelling zou willen maken met 3 lichtbronnen...
    Kan ik dan met een Metz-58 of een Sb-800/900 die via een kabeltje vastzit op de D60 2andere externe flitsers (vb 2xSb-28) aansturen?
    beste Jan, Tuurlijk wel kan je met een D60 externe flitsers aansturen... je hebt enkel een zender en ontvanger nodig, kostprijs ongeveer 30€...

lees alvast hier wat je allemaal nodig kan hebben.

je kan zowel met metz of nikon of andere flashes samen werken, belangrijk is wel dat ze manueel geconfigureerd kunnen worden... de nikon flashes kunnen dat alvast.
    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

het goedkoopste en toch gemakkelijk werkbaar is een draadloze trigger te kopen en enkele recievers. (vb op ebay) .

De meeste flitsen reageren op de trigger maar meestal in manuele stand. Belichten is de kunst in strobisme.

Een SB-26 beschikt over een interne flits en is altijd een handig koopje op de 2dehandsmarkt als bijkomende flitsers.

Welke eerste ? SB-900 is de recenste en duurste maar is specifiek gemaakt voor full frame. Mocht je iemand zijn SB-800 kunnen overkopen dan spaar je wat centen uit en heb je voor je D60 een degelijke flits. Zelf een SB-600 zal het prima doen op D60.
      mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

IMac/IPad/Mac Air 
      D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

Comment

@ d_oracle:
        bedankt! handige topic die ik nog niet gelezen had. (sorry, zit in 'de blok': nogal weinig tijd dus om fora af te schuimen )

Maar stel dat ik een metz-58 koop, dan hoef ik zo geen trigger te kopen? want dan stuurt die metz 2x een sb-28?
        en moet je dan steeds elke flitser aflopen om de instellingen te wijzigen?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door devid Bekijk bericht
          het goedkoopste en toch gemakkelijk werkbaar is een draadloze trigger te kopen en enkele recievers. (vb op ebay) .

De meeste flitsen reageren op de trigger maar meestal in manuele stand. Belichten is de kunst in strobisme.

Een SB-26 beschikt over een interne flits en is altijd een handig koopje op de 2dehandsmarkt als bijkomende flitsers.

Welke eerste ? SB-900 is de recenste en duurste maar is specifiek gemaakt voor full frame. Mocht je iemand zijn SB-800 kunnen overkopen dan spaar je wat centen uit en heb je voor je D60 een degelijke flits. Zelf een SB-600 zal het prima doen op D60.

Bedankt voor de tips,
          Momenteel vind ik niemand die zijn sb-800 van de hand wil doen.
          en ik ben nu meer geneigd om de metz-58 te kopen omdat deze ongeveer evengoed en krachtig zou zijn als de sb-900, maar eenvoudiger in gebruik (klopt dit?).
          +is die invulflits op die metz niet extra handig? of merk je daar weinig van?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door CnuddeJan Bekijk bericht
            Maar stel dat ik een metz-58 koop, dan hoef ik zo geen trigger te kopen? want dan stuurt die metz 2x een sb-28?
            en moet je dan steeds elke flitser aflopen om de instellingen te wijzigen?
            dit lijkt me een heel erg dure flits voor off camera gebruik!

kijk hier eens.

persoonlijk zou ik die Metz niet kopen, zie niet wat de toegevoegde waarde is...
            some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
            Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Working...
            X