Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon CLS met oude Metz

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nikon CLS met oude Metz

Hopelijk vind ik hier iemand die een oplossing kent voor mijn probleem.
    Ik heb een D80 met de flits in commanderstand. De ingebouwde flits stuurt enkel een voorflits uit om mijn SB900 (remote stand) met paraplu aan te sturen. Dit werkt perfect.
    Nu heb ik nog een Metz die ik als 2de flits wil gebruiken via een optisch blokje dat wordt aangestuurd door de SB900.
    Probleem is dat de Metz te vroeg wordt afgevuurd omdat ze al reageert op de voorflits van het toestel. Ik heb al een stukje diafilm geplakt op de ingebouwde flits maar dat helpt niet.
    Een SG3IR heb ik nog niet maar ik vrees dat die opzij ook nog licht zal doorlaten en zo mijn Metz aansturen. Is er een oplossing voor mijn probleem, wel in de veronderstelling dat ik met het CLS wil blijven werken ?
    Bedankt voor het meedenken.
    Robert.

Re: Nikon CLS met oude Metz

Oorspronkelijk geplaatst door Reer Bekijk bericht
    Hopelijk vind ik hier iemand die een oplossing kent voor mijn probleem.
    Ik heb een D80 met de flits in commanderstand. De ingebouwde flits stuurt enkel een voorflits uit om mijn SB900 (remote stand) met paraplu aan te sturen. Dit werkt perfect.
    Nu heb ik nog een Metz die ik als 2de flits wil gebruiken via een optisch blokje dat wordt aangestuurd door de SB900.
    Probleem is dat de Metz te vroeg wordt afgevuurd omdat ze al reageert op de voorflits van het toestel. Ik heb al een stukje diafilm geplakt op de ingebouwde flits maar dat helpt niet.
    Een SG3IR heb ik nog niet maar ik vrees dat die opzij ook nog licht zal doorlaten en zo mijn Metz aansturen. Is er een oplossing voor mijn probleem, wel in de veronderstelling dat ik met het CLS wil blijven werken ?
    Bedankt voor het meedenken.
    Robert.
    Die SG3IR zal je Metz evengoed doen afgaan, die ziet het IR licht ook...

twee opties... METZ door een NIKON vervangen als je met CLS wilt blijven werken...
    of... een setje triggers kopen.... kost je 25€

en je kan ze ook achter een muur of uit de "line-of sight" zetten...
    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Dus met gebruik van het CLS is dit blijkbaar niet mogelijk.
      Ik weet nog niet of het bestaat maar een mogelijke oplossing zou kunnen zijn : een trigger die reageert op het infrarode signaal van de camera.
      Bedankt voor de reactie.

Comment

Als je je Metz kan instellen dat die pas reageert op de 2e flits, dan kan je het volgende truukje toepassen:

0) stel sterkte, afstand en positie van je Metz flitser manueel in.
        1) stel je D80 "func" knop in als "FV lock"
        2) druk op je "func" toets. Alle flitsen zullen afgaan. Je Metz zal ergens tussendoor nutteloos afgaan en wordt dus niet opgenomen in de lichtmeting.
        3) focus & druk af. Er is slechts 1 voorflits. Je SB900 gaat als tweede af en triggert dus ook de Metz.
        4) goto 0)

Natuurlijk, je kan je SB900 ook in SU4 zetten en dan heb je twee manueel in te stellen slaves, dus ik weet niet of dit je gaat helpen :-)
        Vooraleer je iemands advies volgt, beoordeel zeker hun foto's eens
        Flickr album Homepage

Comment

Maar goed dat ik morgen een dag vrij heb om dat uit te proberen.
          Ik zal het resultaat hier posten.
          Mvg.

Comment

Dus met gebruik van het CLS is dit blijkbaar niet mogelijk.
            Ik weet nog niet of het bestaat maar een mogelijke oplossing zou kunnen zijn : een trigger die reageert op het infrarode signaal van de camera.
            Bedankt voor de reactie.
            Pocketwizard Flex TT5 kunnen CLS aansturen.

Of jou Metz dit kan is afhankelijk van het model.

Voor mijn Metz (54 MZ4) is dit geen probleem.

Om deze als slave te laten werken bestaat er ook een speciale adapter de SCA 3083 digital Slave (deze kan je instellen om de voorflits te negeren).
            Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

Comment

Vandaag de "Bahu" methode eens uitgetest.
              De foto is onderbelicht hetgeen er op duidt dat de beide flitsen te vroeg zijn afgegaan.
              Ook gaf mijn SB900 een vreemd alarmgeluid dat ik nog niet gehoord had, maar ja, ik heb hem ook nog maar even. Volgens de handleiding zou dit op onderbelichting moeten wijzen alhoewel ik het vreemd vind dat een flits secondenlang dergelijk geluid geeft bij onderbelichting.
              Ik heb ook nog getracht mijn pop up fllits alleen te laten "kijken" naar de SB900 maar dat geeft ook geen resultaat. De Metz flitst altijd vooraf mee.
              Er zullen mogelijk wel oplossingen bestaan voor mijn probleem maar mijn hoop was om die oude Metz nog een functie te geven als flits op het achtergronddoek of dgl. Als ik nog dingen moet bijkopen denk ik beter af te zijn met een goedkopere bijkomende Nikon die wel "luistert". Bedankt.
              Robert.

Comment

Vandaag de "Bahu" methode eens uitgetest.
                De foto is onderbelicht hetgeen er op duidt dat de beide flitsen te vroeg zijn afgegaan.
                Ook gaf mijn SB900 een vreemd alarmgeluid dat ik nog niet gehoord had, maar ja, ik heb hem ook nog maar even. Volgens de handleiding zou dit op onderbelichting moeten wijzen alhoewel ik het vreemd vind dat een flits secondenlang dergelijk geluid geeft bij onderbelichting.
                Ik heb ook nog getracht mijn pop up fllits alleen te laten "kijken" naar de SB900 maar dat geeft ook geen resultaat. De Metz flitst altijd vooraf mee.
                Er zullen mogelijk wel oplossingen bestaan voor mijn probleem maar mijn hoop was om die oude Metz nog een functie te geven als flits op het achtergronddoek of dgl. Als ik nog dingen moet bijkopen denk ik beter af te zijn met een goedkopere bijkomende Nikon die wel "luistert". Bedankt.
                Robert.

welke metz (type) is het eigenlijk?
                some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Het is een 32CT7. Lang geleden gekocht voor op mijn Olympus OM10 waar hij goed zijn dienst op heeft gedaan.

Comment

Het is een 32CT7. Lang geleden gekocht voor op mijn Olympus OM10 waar hij goed zijn dienst op heeft gedaan.
                    ik zou helemaal geen moeite doen voor deze flash, hij is volgens mij niet manueel regelbaar, je hebt een manuele stand (M) maar dan flasht hij full power... daar kan je nooit gecontroleerd mee werken...

Comment

Wel vreemd dat je SB900 ook te vroeg is afgegaan, stond die wel in "remote" mode?
                      Als je bereid bent om CLS te laten vallen kan je je SB900 ook in SU-4 mode zetten en je interne flash gewoon op manueel. Dan speelt iedereen mee, maar je moet wel wat meer dirigeren

Die seconden-lange beep duidt aan dat je SB900 op volle sterkte gevuurd heeft, en de foto "mogelijk" onderbelicht is.
                      Vooraleer je iemands advies volgt, beoordeel zeker hun foto's eens
                      Flickr album Homepage

Comment

Het werken met SU4 mode zal de volgende stap zijn voor als ik nog eens een dagje vrij heb. Ook al is de flits niet regelbaar qua sterkte, ze zou vlg mij goed kunnen dienst doen als verlichting op het achtergronddoek.
                        Ik heb over SU4 al iets gelezen in de handleiding maar als dit betekent dat mijn SB900 OP het toestel moet staan dan ga ik me er niet in verdiepen.
                        Zodra ik de tijd heb zal ik nog wat oefenen en daarna zal ik hier het resultaat posten.
                        Bedankt.

Comment

Vandaag geëxperimenteerd met de SB900 in SU4

-D80 op manueel - pop up flits - menu "ingebouwde flitser" op "handmatig" 1/8 en 1/16
                          -SB900 op "Remote" in SU4 stand
                          -Oude Metz met optische trigger op achtergronddoek

De resultaten zijn zeer verschillend. Soms onder- soms overbelicht, gewoon met over te schakelen van 1/16 naar 1/8. Dit lijkt mij niet normaal.
                          Ik leid daar uit af dat mijn toestelmenu de SB900 èn de pop up flits tegelijkertijd aanstuurt.
                          Liever zou ik hebben dat ik de pop-up zou kunnen aansturen zoals in de "commander mode", m.a.w. met zeer weinig lichtopbrengst.
                          In de handleiding van de SB900 vind ik niet direct iets terug over manuele instellingen qua sterkte, tenminste toch niet in Remote SU4.
                          Twee dingen weet ik nu :
                          1 - het "speeltje" SB900 vraagt veel, zeer veel oefening en op zijn eentje, zonder ervaren gids is dit niet vanzelfsprekend.
                          2 - de oude niet -regelbare Metz is de enige die doet wat hij moet doen : licht geven op het achtergronddoek.
                          Robert.

Comment

Vandaag geëxperimenteerd met de SB900 in SU4

De resultaten zijn zeer verschillend. Soms onder- soms overbelicht, gewoon met over te schakelen van 1/16 naar 1/8. Dit lijkt mij niet normaal.
                            Ik leid daar uit af dat mijn toestelmenu de SB900 èn de pop up flits tegelijkertijd aanstuurt.
                            Liever zou ik hebben dat ik de pop-up zou kunnen aansturen zoals in de "commander mode", m.a.w. met zeer weinig lichtopbrengst.
                            In de handleiding van de SB900 vind ik niet direct iets terug over manuele instellingen qua sterkte, tenminste toch niet in Remote SU4.
                            Robert.
                            Ondertussen wat langer gezocht in de handleiding. De flitssterkte kan dus wel manueel aangepast worden.

Comment

Working...
                            X