Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

belichting instellen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• belichting instellen

Hallo iedereen

Vorige week is mijn 580EX II toegekomen, dus ik kan eindelijk afstappen van de volautomatische flitsmodus met mijn 420EX en manueel beginnen met strobist. Het is echter toch niet zo simpel als ik dacht. Als ik mijn flits instel op bvb 1/8, dan zit ik hopeloos lang te puzzelen om mijn belichting op punt te krijgen. In Lightroom is het soms dan nog 2 stops bijcorrigeren.

Als ik buiten volautomatisch werk, stel ik mijn toestel manueel in tot ik 1 stop (of -2/3) onderbelicht op de achtergrond. Dan licht de flits alles correct uit. Dit is echter nogal lastig om binnen mee te werken of om een constante belichting te houden. Als je 20 foto's neemt en het model beweegt wat rond, dan zit er soms 1 a 2 stops verschil tussen de verschillende opnames.

Hoe gaan jullie tewerk om uit te meten met 1 flits (in een zilveren plu, als dat iets uitmaakt)? Ik heb nog geen lichtmeter.

Iemand heeft me al gezegd dat hij altijd op volle kracht werkt en dan zijn diafragma instelt op basis van het beeld op zijn scherm, maar dat dat heel wat inzicht vereist. Op een shoot met een model kan je al moeilijk een uur staan prutsen met je camera

Bedankt!
    Bert

Re: belichting instellen

je zet je camera toch wel op manueel? vaste diafragma...

je hebt vervolgens je histogram... daar kan je voldoende info uit halen...

starten met 1/8 is prima... maar neem eerst eens een foto zonder flits, zodat je weet hoe je je camera manueel moet instellen, in functie van het omgevings licht... later voeg je de flits toe om je model extra te laten uitkomen...
    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Ik heb al ervaring met manuele flitsfotografie en werken op manueel. In een fotostudio krijg ik dat vrij vlot ingesteld, zelfs met 4 studioflitsers. Starten op 1/200ste F/8 en de flitsers bijregelen waar nodig. Voordeel is dat deze flitsers (Elinchrom) zich laten instellen in stops ipv in een deel van de maximale flitskracht. Een stop meer of minder zie je vrij snel

Waar ik vooral last mee heb is het uitmeten van de verhouding tussen omgevingslicht en flitslicht, iets waar je in studio geen last van hebt.

Als ik het goed begrijp, dan meet jij eerst het omgevingslicht en zoek je daarna naar de correcte belichting van het model?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Vanquisher Bekijk bericht
        Waar ik vooral last mee heb is het uitmeten van de verhouding tussen omgevingslicht en flitslicht, iets waar je in studio geen last van hebt.

Als ik het goed begrijp, dan meet jij eerst het omgevingslicht en zoek je daarna naar de correcte belichting van het model?
        in een studio creëer je licht... op locatie herken je licht en gebruik je het aanwezige licht, dat is een groot verschil, je hebt immers meer parameters...

studio: lichtbronnen, sterkte van de lichtbronnen, plaats van de lichtbronnen, modifiers, afstand tot het subject...

op locatie komen daar bij: ISO, sluitertijd, diafragma als noodzakelijke parameters en daarenboven verandert het omgevingslicht dikwijls terwijl je bezig bent... je kan dit makkelijk opvangen door je ISO te wijzgen...

een stop is net het zelfde als van 1/1 naar 1/2 of van 1/2 naar 1/4 op je flash
        een stop is tevens van f2.0 naar f2.8 of f2.8 naar f4.0...
        of... 1/125 naar 1/250
        of... 100 ISO naar 200 ISO
        Last edited by d_oracle; 1 september 2009, 20:10.
        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Ok, het zal dus veel proberen worden. Bedankt!

Comment

@Vanquisher: Als je al ervaring hebt met manueel flitsen, dan weet je dat sluitertijd de hoeveelheid omgevingslicht bepaalt en je diafragma de sterkte van de belichting (vh model).
            Ik begin altijd op max syncspeed en regel dan iso bij en dan diafragma en dan pas op het einde doe ik de sluitertijd omhoog om meer omgevingslicht door te laten. Eventueel pas ik ook de flitssterkte aan.

Comment

beter is:

je zet je camera op manueel

kies je diafragma in functie van de diepte scherpte die je wilt
              regel je sluitertijd zodanig dat er een evenwichtige belichting ontstaat.

ga hier dan verder op werken...

lichten plaatsen waar nodig, sterkte van de lichten bepalen, dichter bij, verder af... ISO omhoog indien nodig, sluitertijd omhoog om meer contrast met het object/model te krijgen... zodat het beeld dat je oorspronkelijk in je hoofd had bereikt wordt.

Op termijn weet je uit ervaring hoe je in een bepaalde situatie moet starten en hoe hard je de lichten moet zetten... Begin laag... 1/8

1 a 2 stops is meestal genoeg om je model uit het beeld te laten springen...

Comment

Bedankt!

Comment

Na veel experimenteren en opzoeken heb ik ontdekt wat de oorzaak is van mijn geknoei: de 420EX, die alleen maar automatisch in te stellen is, zal altijd op volle kracht gaan als de 580EX op manueel staat. Je kan hem dus niet lager zetten via het master-slave systeem. Je kan dan wel een verhoudig instellen, maar hij negeert dat gewoon. Handig als je dat weet natuurlijk.

Overigens begint het al vrij goed te lukken om alleen die 580EX in te stellen. Na een testfoto of 3-4 staat het meestal op punt.

Comment

Working...
                  X