Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe scherpstellen in den donker?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Hoe scherpstellen in den donker?

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
    gewoon overdag als het licht is je instelling maken.
    grt,bouk.
    Zo nu en dan kom je best leuk uit de hoek met zeer interessante tips.
    Ook deze heb ik weer bijgeschreven in mijn FAQ.
    Fotoapparatuur
    Portfolio

Comment

wanneer het mij niet lukt om scherp te stellen in den donker, klap ik mijn flitser uit, laat de camera scherpstellen met flitser, zet dan de lens op Manual Focus en zet de flister uit. Dan moet je wal vanuit het zelfde punt de foto trekken...is een beetje zoals een pillamp gebruiken I suppose
      Nikon d90 + Nikon FE + Nikkor 50mm f/1.8 AF-D + 200° DIY inc. Fisheye

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vinstermik Bekijk bericht
        Indien het een Nikon reflextoestel is misschien op de "s" stand zetten (ipv "C" if "M") dan meet hij dit automatisch. op een d200 en d700 toch
        Wat meet die dan? In het donker is er niks te meten op welke stand je je camera ook zet.

Ik gebruik 2 methodes:

1 voor uit de hand zonder flits: SB800 op de camera->flits afzetten(alleen de flits) en dan werkt de IR nog steeds

2 vanaf statief: ik gok de afstand en ga met een klein diafragma werken en dan hopen dat alles in de scherptediepte zit.

Voor 1 helpt een lichtsterke lens ook een heleboel, met mijn camera(en dat was al zo vanaf de D200), kan ik blijven scherpstellen totdat ik gewoon moet gaan flitsen. Het is soms weleens zoeken naa contrast maar het lukt altijd. De hoge iso van de D700 vraagt dan weer wel het uiterste, omdat je weer veel langer zonder flits kan, maar dan gewoon weer 1 gebruiken.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Kan je met de SB600 geen rood hulplicht projecteren zoals bij de SB800/900 ? Hiermee ga je normaal scherpstellen in zeer donkere omgeving. Indien niet kan je nog steeds de SC-29 off-camera kabel met AF hulplicht gebruiken.

groet
          Nikon D7000 17-55/2.8 - 70-200/2.8 VR - 18-200 VR - 105 VR Micro - 12-24/4 - 18-70 ED - 50/1.8 - 85/1.4 SB - 28DX/800/900 - TC-14EII - DR6 - Feisol CT-3372LV - Cullmann MB8.5

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Amateurken Bekijk bericht
            Kan je met de SB600 geen rood hulplicht projecteren zoals bij de SB800/900 ? Hiermee ga je normaal scherpstellen in zeer donkere omgeving. Indien niet kan je nog steeds de SC-29 off-camera kabel met AF hulplicht gebruiken.

groet
            zon rood hulplicht gaat niet ver reiken, vrees ik.
            Als het bij mij niet meer lukt met een koplampje, dan heb ik nog een 'kleine' draagbare spot van 2.000.000 kaarsen in de auto liggen

G
            fijnefotografie.be, blog, workshops en fotostudio te huur in Aalst
            Een beeldscherm is geen aanvaardbare manier om je foto's te presenteren. Kwaliteit komt pas bovendrijven in een print...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
              Wat meet die dan? In het donker is er niks te meten op welke stand je je camera ook zet.
              Kan je mij dan vertellen waarom als je vb in een donkere kamer, de d700 of d200 op de "s" (single) stand zet er bij het half indrukken van de ontspanner, een hulplicht brandt en het toestel zich scherpstelt?
              Op de "C" (continue) stand doet hij dit niet. Op de "m" sowieso niet.

Ik heb bij het toepassen van deze werkwijze nog nooit "op de luk" iets moeten scherpstellen.

Ben benieuwd.
              Last edited by vinstermik; 6 augustus 2009, 14:26.

Comment

spijtig.

Comment

Aangezien de gevraagde info achterblijft zelf een proefje gedaan :

Kamertje met geen enkele lichtinval.

Nikon op "C" continue. Scherpstellen na 20 keer steeds fout. Bleef scherpstellen. met telkens het bovenste resultaat.

Toestel op "S" ingesteld (single) : de eerte opname : de onderste.

"op de luk" hoeft dus niet.

flits (sb800) op ttl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vinstermik Bekijk bericht
                    Aangezien de gevraagde info achterblijft zelf een proefje gedaan :

"Kamertje met geen enkele lichtinval".
                    oja...grt,bouk.
                    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

oja...grt,bouk.
                      Ja Bouk, als je geen kelder hebt, wat doe je dan?

Comment

oja...grt,bouk.
                        Zónder licht was die tweede foto inderdaad niet mogelijk.

Hij bedoelt dus: een kamer met zó weinig licht, dat de autofocus in de problemen komt.

Wij Limburgers begrijpen elkaar beter, nietwaar Roland?

Bedankt voor de test.
                        Vriendelijke groet,

Jos

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jos Vanhengel Bekijk bericht
                          Zónder licht was die tweede foto inderdaad niet mogelijk.

Hij bedoelt dus: een kamer met zó weinig licht, dat de autofocus in de problemen komt.

Wij Limburgers begrijpen elkaar beter, nietwaar Roland?

Bedankt voor de test.
                          Bč oech kan iech kalle mčne mâân

Comment

Working...
                          X