Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Workshop strobist-fotografie? Wie wat waar?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Workshop strobist-fotografie? Wie wat waar?

Oorspronkelijk geplaatst door BeVero Bekijk bericht
    Ik ben ook wel geïnteresseerd in een cursus als je daar ook effectief iets kan leren. Tot hiertoe heb ik nog nergens iets gelezen van iemand die daar iets echt heeft geleerd (wat je door wat zoeken op dit forum niet zelf kan ontdekken).
    Kan er misschien eens iemand zeggen wat hij daar nu echt geleerd heeft? Bijvoorbeeld een paar praktische tips of zo?
    Het is inderdaad zo dat bepaalde mensen makkelijk iets leren door opzoekingswerk te doen op het internet, met alle beschikbare "strobist" blogs & sites kan je als beginner onmiddellijk een pak nuttige informatie verzamelen om aan de slag te gaan. Anderen hebben "hands-on" informatie nodig en moeten de basis getoond worden.

Als je de basis onder de knie hebt dan kan het inderdaad zijn dat bepaalde workshops beperkend zullen zijn, daarom voorzien ze soms ook een 2de en 3de cursus als opvolging. Workshops die 2 uur materiaal-overzicht voorzien zijn voor de meesten onder ons niet zo interessant omdat deze items veel besproken worden op de verschillende fora.

Wat kan je wel leren?
    - Doseren ... de meeste "strobisten" hebben een drang naar flitslicht, hoe meer hoe liever met als resultaat foto's waarvan je van uren ver kan zien dat ze "geflitst" zijn.
    - Snelheid ... wat ben je met de meest technische opstelling als je onderwerp telkens 15minuten moet wachten tegen dat je als kan beginnen.
    - Consistent licht ... niets is vervelender als model/klant/opdrachtgever dan resultaten die niet samenhangend zijn, je licht onder controle houden ongeacht de omgeving en locatie zodat iedere foto probleemloos naast elkaar kan verschijnen.
    - Omgang met je onderwerp, correcte kleuren van kledij weergeven, kleurbalans, ...

Als je een workshop wil volgen dan kan je het best eerst de workshop docent zijn fotografische stijl & ervaring bekijken. Als die stijl iets is wat jij wil bereiken dan zit je meestal goed, heeft die persoon een stijl die je niet aanspreekt dan kies je best voor een alternatief

Ik voorzie in mijn workshops bijvoorbeeld een hele pak informatie over het werken met commerciële klanten en het afleveren van beelden voor magazines & catalogussen. De invloed van flitslicht & reflectoren op de kleur van de kledij is complex en uit mijn ervaring hoop ik de cursisten hier een pak nuttige tips rond te geven.
    www.fotofolio.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Fotofolio Bekijk bericht
      - Doseren ... de meeste "strobisten" hebben een drang naar flitslicht, hoe meer hoe liever met als resultaat foto's waarvan je van uren ver kan zien dat ze "geflitst" zijn.
      helemaal waar! ik leg de nadruk op integratie in de omgeving... slechts 1-2 stops verschil. En dat moet na verloop van tijd in de vingers zitten...

- Snelheid ... wat ben je met de meest technische opstelling als je onderwerp telkens 15minuten moet wachten tegen dat je als kan beginnen.
      absoluut! en zeker in de winter als't koud is...

- Consistent licht ... niets is vervelender als model/klant/opdrachtgever dan resultaten die niet samenhangend zijn, je licht onder controle houden ongeacht de omgeving en locatie zodat iedere foto probleemloos naast elkaar kan verschijnen.
      en hier komt een goede kennis van de parameters bij kijken, dit is zeker iets wat je op een workshop leert. Alles staat immers in relatie, als je dit wijzigt dan wijzigt ook iets anders...

- Omgang met je onderwerp, correcte kleuren van kledij weergeven, kleurbalans, ...
      da's jouw specialiteit...

Workshops die 2 uur materiaal-overzicht voorzien zijn voor de meesten onder ons niet zo interessant omdat deze items veel besproken worden op de verschillende fora.
      2 uur is erg veel, maar ik ervaar wel dat je dit wel moet aanhalen, er komen veel vragen uit... en vooral als je het toegepast ziet...
      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Als je een workshop wil volgen dan kan je het best eerst de workshop docent zijn fotografische stijl & ervaring bekijken. Als die stijl iets is wat jij wil bereiken dan zit je meestal goed, heeft die persoon een stijl die je niet aanspreekt dan kies je best voor een alternatief
        Doseren : absoluut waar, maar soms wil je als resultaat net een foto met veel stops verschil en je moet je cursisten toch eens het verschil tussen verschillende stijlen laten proeven, daarvoor komen ze tenslotte om verscheidene technieken aan te leren en dan zelf te beslissen wat zij het best en het leukste vinden.

Snelheid : snelheid is belangrijk op een pro-set maar veel minder van belang bij een workshop. Cursisten vinden het over het algemeen net interessant om zelf mee de set-up uit te dokteren en op te stellen, ze komen tenslotte om te leren.

Consistent licht : zeer belangrijk als je in opdracht werkt, daar ben ik het volledig mee eens.

Omgang model, kleuren etc... : volg de stelling volledig, niets zo vervelend dan kleuren die afwijken van het origineel als je een catalogusshoot doet.

Workshop kiezen adhv stijl. Stijl is één punt, maar bij onze workshop is mijn stijl redelijk verschillend van mijn medezaakvoerder. Maakt dat één van ons beiden beter of minder goed ? Neen hoor...
        Verder mag je nog een zo goede fotograaf zijn als je wilt maar daarvoor maakt je dat nog geen goede docent. Zelf heb ik reeds 16 jaar ervaring in het lesgeven aan volwassenen en dat veeg je toch ook niet zo maar weg hé.

Maar kies inderdaad zoals Tom zegt gewoon met je hart.

Grtz. Peter
        www.strobistworkshops.be - www.fotobedrijf.be

Comment

Dat is i.m.o de meest belangrijke. Ik fotografeer bijna al mijn naaktmodellen (ze hebben wel 4 poten en ne staart) ten voete uit. Wat ik extra moeilijk ervaar is om een subtiele tuch aan het model te geven, maar zonder dat je dat echt aan de omgeving ziet. Doel is om de naaktmodellen iets te latten "poppen", zonder dat PostProcessing nodig is. Bij de humane modellen kan wat extra licht op het hoofd wel werken...

Consistent licht : zeer belangrijk als je in opdracht werkt, daar ben ik het volledig mee eens.
          Yep, helemaal waar.

Wie me deze twee in één WS kan leren.... pup me on the list!
          I'm crazy, but it's ok, 'cause I don't mind !!!

Comment

Ga dit draadje na een jaar nog eens uppen ipv een nieuwe te maken.

Wil graag meer leren over flitsen van modellen in studio/locatie! Ben nog maar jaartje bezig met mijn camera, maar neem veel op van het inet en voel mij niet totaal beginner. (weet dus ook niet goed in welk level ik mezelf moet plaatsen).

Qwa stijl spreekt mij de belichting van bv. madmax mij enorm aan.

Miss heeft iemand ooit in dezelfde situatie gezeten en kan die mij in de juiste richting duwen...

(het materiaal waar ik mee werk heb ik in mijn handtekening geplaatst, de 17-55 heb ik nog niet gebruikt, altijd met de kitlens 18-55 gewerkt)
            flickr
            Canon 550D - Canon 50 f/1.8 - Canon 15-85 f/3.5-5.6 USM - Metz 48 - YN-460 II - Polaris Flash Meter II

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Thomas.A Bekijk bericht
              Wil graag meer leren over flitsen van modellen in studio/locatie! Ben nog maar jaartje bezig met mijn camera, maar neem veel op van het inet en voel mij niet totaal beginner. (weet dus ook niet goed in welk level ik mezelf moet plaatsen).
              een locatie fotografie workshop (strobist way) met modellen kan je hier vinden: strobistworkshop
              some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
              Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                een locatie fotografie workshop (strobist way) met modellen kan je hier vinden: strobistworkshop
                Ok, ga het eens bezien
                flickr
                Canon 550D - Canon 50 f/1.8 - Canon 15-85 f/3.5-5.6 USM - Metz 48 - YN-460 II - Polaris Flash Meter II

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Thomas.A Bekijk bericht
                  Ok, ga het eens bezien
                  nen aanrader

wel is den dag te kort
                  Website: http://www.svisimaging.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Userke Bekijk bericht
                    nen aanrader

wel is den dag te kort
                    Ok ok, voorlopig komen de datums mij niet goed uit. Hopelijk komen er nog enkele datums bij...
                    flickr

Comment

Als Utrecht in Nederland niet te ver is...ik geef zo nu en dan ook workshops aan kleine groepjes van maximaal 5 deelnemers. Op mij website staan een aantal verslagen van deze workshops.
                      Ik hou de kosten meestal zeer laag, tussen de €10,- a €15,- en de duur van zo'n workshop is dan meestal 2 a 3 uur. link naar mijn website
                      Ik hoop altijd mensen wat te leren over instellen flitser, lichtmeter, gels, triggers enz.
                      Groeten Michael

Comment

Working...
                      X