Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

startkit strobist

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• startkit strobist

Hallo,

Wie kan mij een lijstje maken met de zaken welke ik nodig heb om een strobist starterskit samen te stellen? Denk dat ik niet de enige ben wie dat wel ziet zitten.
    1 of 2 paraplu's ...

tnx!
    K
    Nikon D7000 - Nikon 17-55 f2.8 - Nikon 35mm 1.8 - Sigma 50mm 1.4 - Sigma 70-200 f2.8 OS - SB-600 (2x) - SB-900

Re: startkit strobist

Ik ben mijn setje beginnen kopen twee maand geleden en ben er onglooflijk content mee.
    Al mijn hulp heb ik van deze site en flickr groep gekregen.

Flickr is almost certainly the best online photo management and sharing application in the world. Show off your favorite photos and videos to the world, securely and privately show content to your friends and family, or blog the photos and videos you take with a cameraphone.

Het setje:

Flits:
    2x sb-28
    1x sb-600 (zodat ik dit ook als onflash kan grebruiken)

Statief:
    2x Lumopro LP604
    (kga er wrs nog eentje extra kopen.

Swivel:
    3x Lumopro LP633

Cactus v4 triggers (nog nooit een misfire gehad)
    Voor sb-600 heb ik een blokje gekocht om te kunnen aanstluiten met PC cord:
    hotshoe adapter to pc

Voor de plu'tjes kan je eender wat pakken, momenteel ben ik aan het wachten tot een kennis terugkomt van amerika om deze meetenemen:
    2x Shootthrough
    1x silver (reflect)

maar je kan eender wat kopen.

Dat was het zo een beetje, ahja kheb ook hier wat gels gekocht en ball bungees:
    flashgels

Hopelijk ben je er wat mee, je kan natuurlijk ook goedkoper gaan hoor, zeker in de swivels/statieven. Maar dit spul is echt tot klein inklapbaar en super stevig materiaal.

EDIT: met het lezen van onderstaande post, ik heb me ook een weekendje beziggehouden met allerlei soorten grids, snoots,... te maken. Allemaal uit karton, zwarte rietjes, tape,... en werkt perfect !!
    Last edited by Carlw; 8 juni 2009, 14:13.
    www.carlwouters.com

Comment

Afhankelijk wat je wil uitlichten kan je met heel weinig gear wel al iets aanvangen. Het idee van strobist fotografie is dat je je flits off-camera gaat gebruiken.

Met een TTL-cord kan je al verder, maar dan ben je wel erg beperkt qua bewegelijkheid en gebruik van accesoires. Misschien kan een lijstje van de gear die ik heb (en nog wil hebben ) je wat verder helpen:

- flits: je hebt er op z'n minst 1 externe nodig, die je dan ook nog manueel kan instellen.
      (zelf heb ik 2 nikon sb-600 en een sb-26. Die laatste is al een oud model, 2e hands opgepikt. De 2e handsprijzen zijn ook niet meer die van 2 à 3 jaar geleden )

- trigger (aansturing): je kan wel met flitskabels werken, maar draadloos werkt vlotter. Je hebt 1 transmitter en 1 receiver (per flits) nodig. ('k gebruik Cactus V2s-triggers, goedkoop, maar niet zo duurzaam en betrouwbaar, verder zijn er nog andere (duurdere alternatieven, zoals Pocketwizards, Cybersyncs, Skyports, Radiopoppers,...)
      Een mogelijk andere optie zijn 'optical slave triggers', deze geven een flitssignaal als ze 't licht van een andere flits waarnemen, doenbaar binnenshuis, twijfelachtig buiten.

- een must voor paraplu's maar hoe dan ook handig om je flitsen te richten: swivels (1 per flits dus - zelf heb ik er 3)

- om je flitsen te 'positioneren': flitsstatieven (verschillende merken, verschillende prijzen. Manfrotto Nano-stand is een veel gebruikte. Zelf heb ik er 2 van König en nog 1 antiek). Een andere handigheid is 'klemmen' Ze nemen minder plaats in dan een statief en kan ze nagenoeg overal bevestigen (heb 2 Manfrotto Super clamps en 1 eenvoudiger klemmetje van Walimex)

- 'light modifiers' : de meest uiteenlopende accesoires om de vorm en hardheid van je flits te regelen: paraplu's (shoot-thru of reflecterende, deze laatste zilverkleurig of goudkleurig), softboxen (handiger je licht te richten, minder kans dat je licht daar terechtkomt waar het niet hoort), snoots & grids (om kleinere zone's te belichten / bij te lichten). Zelf gebruik ik 2 shoot-thru plu's, 1 reflecterende (zilver). Al mijn snoots/grids heb ik zelf gemaakt met karton, tape, lijm en veel rietjes (zie www.strobist.com en www.diyphotography.com). Ook heb ik nog een kleine softbox (Lastolite Ezybox)

- reflectors/flags. Het eerste reflecteert flits- of zonlicht en spaart je een flits uit (je gebt deze in verschillende groottes en kleuren, van -tig producenten. Maar evengoed gebruik je piepschuim-platen, witte doeken, spiegels, ... Flags zet je tussen je lichtbron en je onderwerp om slecht een deel te belichten, of tussen je lichtbron en je camera om flare te vermijden.(heb 1 reflector: Lastolite Tri-grip).

- diverse: gels (veranderen de kleur van je flitslicht, voor effecten of voor gelijke lichtkleur tussen flits en bvb gloeilamp/TL-lampen, ...). hot-shoe adaptors (mijn sb-600's hebben geen pc-poort om met de triggers te verbinden), flitsdiffusers (zoals van Sto-fen), beautydish (te kopen of te maken), ringflash-adaptors (Ray-flash, Orbis)

- ...

(google ook eens op 'starving student kit' of kijk op strobist.com)

Greetz

Comment

Dit volg ik met veel interesse! Ik heb zopas een 420EZ, 430EZ aangeschaft om wat meer manueel en off-shoe te flitsen. Cactus setje heb ik ook al... Nu de swivels, plu's en reflector!

Comment

zoeven tel contact met Servix en raad me 4 x 250Ws Elinchrom BRXi aan als startkit.

Miss helpt u dat?

Mvg

Frederik

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Frederik10en Bekijk bericht
            zoeven tel contact met Servix en raad me 4 x 250Ws Elinchrom BRXi aan als startkit.

Miss helpt u dat?

Mvg

Frederik
            Dat vind ik niet echt strobism, maar goed dat is hoe je het interpreteert hé

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Frederik10en Bekijk bericht

Miss helpt u dat?

Mvg

Frederik
              TS informeerde naar 'strobist'-materiaal (wat dit niet is). Als je veel licht nodig hebt, en het hoeft allemaal niet zo draagbaar te zijn, ben je inderdaad soms beter af met studioflitsen. Ergens staat hier een topic die het daar specifiek over heeft.

PS 'k merk dat je (TS) in Merchtem woont. Daar kom 'k regelmatig wel eens langs
              Last edited by Sam Jae; 8 juni 2009, 14:42. Reden: update

Comment

Wat ik heb als kit (verzameld doorheen de tijd):
                -3 Swivels
                -4 flitsstatieven (ja 1 swivel te kort)
                -3 witte plus en 1 reflector plu
                -Nikon 24,25,28 (allemaal zelfde richtgetal), tis wel handig dat ze dezelfde richtgetal hebben, dat maakt het rekenen makkelijker.
                -Speedlite 430EXII,580EX
                -Lee Gels
                -PT04 triggers (5) en 1 transmitter.
                -Nu nog een datum vastleggen met het model en dan kan ik m'n eerste shoot beginnen.

Comment

Working...
                X