Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

studio setje

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• studio setje

Heb binnenkort een leuk opdrachtje, waar ik toch met minimaal een achtergrond en 2 softbox flitsers ga willen ( moeten ) werken. Ik maak al 30 jaar plaatjes, maar dit is nieuw domein voor mij, maar wil me maar al te graag erin storten, smijten.
    Toestel en lenzen heb ik, maar kan iemand me een opsommingkje geven van wat ik allemaal nodig heb .... kwestie lampen - softbox - draadloos trigger - flits lichtmeting (meter) .... starters set ?
    Ik vraag heel veel, maar wie helpt me op weg... wil om te starten een 5 a 600 euro besteden. Voor de praktijk omzeting, heb wel denk ik ervaring genoeg op na wat eindeloos experimenteren tot een resultaatje te komen.

bedankt
    Marc
    Nikon F100 - Nikkor 28-70mm f/2.8 - oly mju II 35mm 2,8 - Olympus zoom 140

https://www.flickr.com/photos/138780768@N04/albums

Re: studio setje

Als je maar met 2 flisers gaat werken neem ik aan dat je geen witte achtergrond gaat gebruiken, anders kom je er wel een paar tekort.

Als je echt studio wil gaan doen (op het beter niveau) dan heb je er al snel 4 tot 5 nodig.

2 voor model, 2 voor achtergrond wit te flitsen en een haarlicht of rimlicht.

Je kan natuurlijk eenvoudig beginnen met 1 hoofdlicht en een reflector als invullicht en een tweede flits als rimlicht.
    Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

Comment

je kan perfect starten met een setje van 2 flitsers hoor... wel effe opletten dat je niet te licht gaat...ik zou persoonlijk aan een 400 à 500 w/s denken.

Wat betreft je setup... je kan voorbeelden genoeg op't net vinden waar begonnen wordt met één enkele flits en reflectiescherm(en)

Veel mensen maken de kapitale fout om direct te starten met een hoop flitsen die ze dan niet of nauwelijks weten te plaatsen... less is more! Je moet gewoon leren kijken naar't licht en dan leer je veel!

Wat heb je verder nog nodig....

wireless trigger? Als beginner...nope...begin maar met een kabelke ...is een fractie van de kost en kan later als backup van je triggers dienen

plu's of softboxen

piepschuim platen (reflectors)

negers (sorry voor't woord maar 't wordt zo genoemd!), zwarte platen om je licht af te schermen

Achtergrondstatieven + papier of doek

Lichtmeter

Verlengsnoer

Reservelamp (never know)

en last but not least... voldoende ruimte om je ding te doen

en dan...veel tijd en veel succes!
      some toys 4 big boys
      http://www.gerthuygaerts.com - my facebook - my twitter

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Huggy Bekijk bericht
        je kan perfect starten met een setje van 2 flitsers hoor... wel effe opletten dat je niet te licht gaat...ik zou persoonlijk aan een 400 à 500 w/s denken.

Wat betreft je setup... je kan voorbeelden genoeg op't net vinden waar begonnen wordt met één enkele flits en reflectiescherm(en)

Veel mensen maken de kapitale fout om direct te starten met een hoop flitsen die ze dan niet of nauwelijks weten te plaatsen... less is more! Je moet gewoon leren kijken naar't licht en dan leer je veel!

Wat heb je verder nog nodig....

wireless trigger? Als beginner...nope...begin maar met een kabelke ...is een fractie van de kost en kan later als backup van je triggers dienen

plu's of softboxen

piepschuim platen (reflectors)

negers (sorry voor't woord maar 't wordt zo genoemd!), zwarte platen om je licht af te schermen

Achtergrondstatieven + papier of doek

Lichtmeter

Verlengsnoer

Reservelamp (never know)

en last but not least... voldoende ruimte om je ding te doen

en dan...veel tijd en veel succes!

al genoeg gerief om over na te denken.

Dus beginnen met achtergrond , een soft box of paraplu, en licht/flitsmeter, gewoon met draad ?
        Ik dacht dat je toch minstens 2 lichtbronnen nodig hebt om een schaduw gedeeltelijk uit te schakelen ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MDY Bekijk bericht
          al genoeg gerief om over na te denken.

Dus beginnen met achtergrond , een soft box of paraplu, en licht/flitsmeter, gewoon met draad ?
          Ik dacht dat je toch minstens 2 lichtbronnen nodig hebt om een schaduw gedeeltelijk uit te schakelen ?
          licht er gewoon aan wat je wil bereiken.... wil je een perfect witte achtergrond...dan heb je er zeker 3 nodig...wil je op grijs of zwart werken, dan kom je met 2 al toe...

daar moet je dus ook over nadenken... gewoon effe 't net op gaan en studio of licht setups zoeken...

schaduwen wegwerken gaat perfect met reflectieschermen... is vaak mooier dan een 2e flits
          some toys 4 big boys
          http://www.gerthuygaerts.com - my facebook - my twitter

Comment

Ik moet eigenlijk enkel het hoofd + maximaal schouders erbij in beeld brengen.

Dus had ik gedacht :
            - Zo een opplooibare witte of zwarte achtergrond met statief van 1,50 op 2 meter
            - 2 flitsers met 1 plu en 1 softbox van een 200 watt ( ik moet het model niet van kop tot teen hebben)
            - 1 reflectie scherm ( kan altijd van pas komen )
            - 1 licht meter

ik ga eerst veel experimeteren thuis natuurlijk, en ben niet echt een beginnend fotograaf

Comment

licht meter is op dit moment geld door het raam denk ik, geef liever wat meer uit aan pocket wizards.
              Lichtmeter zit in de camera en je kan toch controleren op je lcd, dus waarom geld uitgeven aan een lichtmeter.
              K zou je zeker ook aanraden om eens te kijken op strobist.com

Mvg

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Andy L Bekijk bericht
                licht meter is op dit moment geld door het raam denk ik, geef liever wat meer uit aan pocket wizards.
                Lichtmeter zit in de camera en je kan toch controleren op je lcd, dus waarom geld uitgeven aan een lichtmeter.

Mvg

En pocket wizards heeft hij dan nodig volgens U ?
                Trouwens is er een groot verschil tussen een lichtmeter in de camera en een flitsmeter, en die is toch wel handig als je de verhouding tussen de flitsen wil
                opmeten.

MVG, Jeff
                Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Andy L Bekijk bericht

Mvg
                  Dit is studio, geen strobist.
                  In studio heb je geen PW's nodig, kan zelfs met infrarood trigger van 30 euro.

Zoals Digipics357 als zegt is in studiosituaties een flitsmeter een belangrijk onderdeel van de uitrusting. en neem het van mij aan, David Hobby gebruikt ook een flitsmeter als hij met studiomateriaal werkt
                  Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
                    Dit is studio, geen strobist.
                    In studio heb je geen PW's nodig, kan zelfs met infrarood trigger van 30 euro.

Zoals Digipics357 als zegt is in studiosituaties een flitsmeter een belangrijk onderdeel van de uitrusting. en neem het van mij aan, David Hobby gebruikt ook een flitsmeter als hij met studiomateriaal werkt

Ik bedoelde uiteraard een flits meter, zoals ik zei in het start topic.

Comment

gewoon een half dagje een studio huren... dan heb je alles...
                      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                        gewoon een half dagje een studio huren... dan heb je alles...
                        moet op locatie gebeuren, ga gewoon wat spulletjes kopen en op de kids experimenteren.
                        ga me wel amuseren !!

Comment

Er is al genoeg geantwoord op hoe en wat?

Maar ik heb 1 bedenking de TS vraagt een studioset. Wat doet dit dan onder de topic 'Strobist'

Strobist = off camera flitsen, zoals uitgevonden door David Hobby.

Met studioflitsers op locatie werken valt niet onder strobist, sorry
                          www.sergioprodi.com
                          Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon!

Comment

sorry !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sergio_Nikon Bekijk bericht
                              Er is al genoeg geantwoord op hoe en wat?

Maar ik heb 1 bedenking de TS vraagt een studioset. Wat doet dit dan onder de topic 'Strobist'

Strobist = off camera flitsen, zoals uitgevonden door David Hobby.

Met studioflitsers op locatie werken valt niet onder strobist, sorry
                              studio flashes zijn toch ook off camera? David hobby werkt trouwens ook met studio flashes op locatie!
                              some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                              Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Working...
                              X