Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

PT-04 triggers uit Hong-Kong

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• PT-04 triggers uit Hong-Kong

Hallo,

Mijn PT-04 triggers zijn vandaag aangekomen uit Hong-Kong (leverancier Ever-Color): één zender en drie receivers.

De receivers hebben een (female) PC-Sync contact net zoals je op de Nikon (en andere-) flitsen vindt. Op de Canon 580EX is geen PC-sync contact aanwezig.

Ze leveren er 3 Sync-kabeltjes bij, maar die hebben aan de ene kant wel een (male) PC-sync stekker, maar aan de andere kant een mini-jack plug. Daar kan je volgens mij niets mee aanvangen. Als ik bv mijn Nikon wil triggeren met een receiver, dan moet ik die met een draadje verbinden omdat hij veel te los zit in het schoentje. Ik zet hem dus in een gewone (zeg maar droge-) schoen met een borgschroefje vast. ik moet dan de receiver met een kabeltje verbinden met de flits. Maar dat kabeltje moet dan toch twee male PC-sync stekkertjes hebben!!??

Zou het kunnen dat vroegere modellen van de PT-04 ontvangers wel een mini-jack contactje hadden? Dat zou verklaren waarom ze die kabeltjes zo meeleveren.
    Volgens mij kan ik er zo niets mee doen als ik de flash niet op de schoen van de ontvanger kan (of wil) monteren.
    Of zie ik iets over het hoofd misschien? De zender heeft wel een mini-jack aansluitpunt maar het heeft toch geen zin om daar met een klein kabeltje een flits of een ontvanger aan te verbinden!

Ik heb al wat gemaild om nieuwe kabeltjes te sturen maar daar in Hongkong horen ze het precies in Keulen donderen .
    Ze verstaan mijn uitleg blijkbaar niet ondanks 3 verzonden foto's ter illustratie van het probleem.

Re: PT-04 triggers uit Hong-Kong

Volgens de website van gadgetinfinity zijn die dingen compatibel met de 580EX. Ik vermoed zelfs dat ze werken ZONDER dat sync kabeltje, net zoals bij de v2's.
    BD0910BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kpr Bekijk bericht
      Volgens de website van gadgetinfinity zijn die dingen compatibel met de 580EX. Ik vermoed zelfs dat ze werken ZONDER dat sync kabeltje, net zoals bij de v2's.
      Klopt. Maar dat is ook niet het probleem. De contacten in de voet van de 580EX zijn compatiebel met de voetcontacten van de PT-04-zenders.
      Probleem(pje) is dat wanneer je een flits wil aansluiten op de zender(s) zonder gebruik te maken van de voetcontacten, maar wel via een PC-sync-kabeltje, dat zulks niet kan met de meegeleverde kabeltjes omdat die maar aan één kant een PC-sync stekkertej hebben en aan de andere kant een mini-jack stekkertje. En vermist zowel de neiuwe PT-04z ontvangers als (wellicht de meeste) flashes een PC-sync aansluiting hebben kan je met de meegeleverde kabeltjes niets aanvangen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pierewit Bekijk bericht
        Klopt. Maar dat is ook niet het probleem. De contacten in de voet van de 580EX zijn compatiebel met de voetcontacten van de PT-04-zenders.
        Probleem(pje) is dat wanneer je een flits wil aansluiten op de zender(s) zonder gebruik te maken van de voetcontacten, maar wel via een PC-sync-kabeltje, dat zulks niet kan met de meegeleverde kabeltjes omdat die maar aan één kant een PC-sync stekkertej hebben en aan de andere kant een mini-jack stekkertje. En vermist zowel de neiuwe PT-04z ontvangers als (wellicht de meeste) flashes een PC-sync aansluiting hebben kan je met de meegeleverde kabeltjes niets aanvangen.
        Maar waarom wil je de kabeltjes gebruiken als je ze niet nodig hebt Er is toch helemaal geen probleem? Waarom zou je de voetcontacten niet gebruiken? Bij m'n v2s zat ook een kabeltje dat niet past op m'n 580ex... So what? Ik heb het niet nodig om de receivers te gebruiken!

Zie ik het te simpel? of zie jij het te ingewikkeld?
        BD0910BE

Comment

Als ik mij niet vergis is er een kabeltje bijgeleverd om jou trigger aan te sluiten op een lichtmeter.

Kijk maar eens in de zijkant van de zender of daar die jack niet inpast.

Als er extra kabeltjes zijn bijgeleverd (grotere maat minijack) dienen deze om de recievers op studioflitsers aan te sluiten.
          Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

Comment

@ kpr:
            Oorspronkelijk geplaatst door kpr Bekijk bericht
            Waarom zou je de voetcontacten niet gebruiken? Bij m'n v2s zat ook een kabeltje dat niet past op m'n 580ex...
            Ik heb een nikon SB80 die ik niet voldoende vast kan krijgen in de voet van zulke receiver. Ik steek hem dus in de voet die bij mijn swivel is bijgeleverd en die een zijdelingse borgschroef heeft. Zo staat hij stevig vast. Maar dan heeft hij nog geen elektrisch contact met de receiver. Daarvoor moet je een verbinding maken met een kabeltje dat twee male PC-sync contacten heeft!

@ zunoel:
            Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
            Als ik mij niet vergis is er een kabeltje bijgeleverd om jou trigger aan te sluiten op een lichtmeter.
            Kijk maar eens in de zijkant van de zender of daar die jack niet inpast.
            Ja: zelfs drie kabeltjes. En vermits er drie receivers zijn geleverd denk je toch: voor elke receiver één. Op hun website staat zelfs: "voor de meeste flitsen heb je die kabeltjes niet nodig". De mini-jack past inderdaad in de zender maar als ze dienen om een lichtmeter aan te sluiten dan kom je met één kabeltje toe.

Als er extra kabeltjes zijn bijgeleverd (grotere maat minijack) dienen deze om de recievers op studioflitsers aan te sluiten.
            Ik vermoed dat ze daar in Hongkong ook niet echt weten waarvoor die kabeltjes moeten dienen en er dus maar drie bijsluiten. Mijn uitleg vinden ze blijkbaar chinees want ze begrijpen het niet. Ik zal hier wel zo'n pc-sync naar pc-sync kabeltjes vinden in een lokale handel zeker?

Maar mag ik uit jullie reacties opmaken dat de vroegere PT-04's ook een PC-sync (female) contact hebben?

Comment

Even terzijde, het niet gebruiken van de hotshoe op receivers zoals de nieuwe Cactus V4 heeft IMHO enkel voordelen, het zijn vooral de krachten door de hefboomwerking van een zware flits zoals de 580, die zorgen voor een minder betrouwbare werking, ik koos daarom zelf ook voor het gebruik van een kleine hotschoe met een female mini jack aansluiting. Deze blokjes zijn voorzien van een
              statiefdraad en je kan ze dus gelijk op je swivel monteren. De verbinding tussen flits en receiver gebeurt dan met een van de voorziene kabeltjes.

Voor de belangstellenden de blokjes zijn te bestellen bij http://www.flashzebra.com/

MVG, Jeff
              Last edited by Digipics357; 29 april 2009, 10:13.
              Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Bekijk nu eens de specificaties van een aantal studio flitskoppen, met name waar het de trigger aansluiting betreft.
                Misschien is dit http://www.fotokonijnenberg.nl/produ...d_adapter.html een optie?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pierewit Bekijk bericht
                  ....
                  ik zal hier wel zo'n pc-sync naar pc-sync kabeltjes vinden in een lokale handel zeker?
                  of hier op het forum
                  http://forum.belgiumdigital.com/f11/...le-257908.html
                  Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

Comment

Op ebay kan je ze ook krijgen voor 2 EUR incl verzending.
                    Last edited by Psychodweep; 6 mei 2009, 12:30.

Comment

Euh, nogal wiedes dat je niet standaard kabeltjes extra zal moeten aanschaffen.
                      Ik heb er hier nog vier liggen.

Hans
                      Beter onvolmaakt en echt, dan gemaakt volmaakt

Comment

Ik heb gewoon een blokje gekocht bij: http://www.flashzebra.com/ voor mijn sb-600 die geen PC poortje had.

Liefst sluit ik mijn cactus triggers niet rechtstreeks aan op mijn flits, maar door het klein kabeltje dat er bij geleverd is (PC male male) en vastmaken met een rekkertje, dit is veel veiliger dan de hotshoe soms een beetje forceren, of bij het oppakken dat er wat teveel kracht op komt te staan etc...

Zeer tevreden over flashzebra.com
                        www.carlwouters.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht

Thanks Zunoel,

Heb er wel niet veel meer, zal er dringend moeten bij bestellen denk ik :-)
                          idd voor vragen over hoe of wat aan te sluiten mag men steeds mij ocntacteren.

In geval van TS zeer simpel ofwel een blokje kopen om 580 aan te sluiten
                          Ofwel 580EX II kopen die wel pc aansluiting heeft (waar ze eindelijk mee te gemoed komen aan nikon die dat al heeft sinds de SB28 )
                          www.sergioprodi.com
                          Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon!

Comment

Heb dezelfde triggers pas gekocht en inderdaad de kabeltjes zijn niet bruikbaar (tenzij om op studio materiaal aan te sluiten). Ik heb de male-male sync kabeltjes besteld bij uksuntekstore (6 euro voor 4) en dat werkt perfect. Ik gebruik ook de hotshoe aansturing niet omdat die de flash nog hoger positioneren ten opzichte van de plu (maar dat is een andere topic). Ter info: bij de meeste 'cheap' ebay triggers krijg je al helemaal geen kabeltjes dus...

Comment

Working...
                            X