Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Rara strobe toestanden

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Rara strobe toestanden

Hallo, ik ben gloednieuw hier en heb al een vraag waar ik maar niet aan uit raakt.

Een tijdje geleden had ik zo'n Lastolite Micro Apollo softbox gekocht om op mijn HVL-F42AM flash te monteren om te gebruipen op mijn Sony 300 Alpha. Alles goed en wel tot ik fotos ging nemen in een grote ruimte.

Hier is wat ik niet begrijp:
    Fotos getrokken van mensen die dicht bij zijn, dan heb ik de mensen goed belicht maar is de zaal pikdonker. Maar als ik diezelfde mensen fotografeer op een groter afstand dan is de achtergrond wel goed belicht en de mensen ook. Aan de settings van mijn foto zie ik geen verandering, zowel dichtbij als ver hebben dezelfde instellingen. Ik vermoed dat mijn vermogen die de flash genereert anders is.

Settings is automatic hier.

Nu soms, doet die Sony 300 heel raar. Soms als ik fotos trek met flash is alles constant onderbelicht als ik een Flash gebruik. De camera afzetten en aanzetten lijkt het op te lossen.

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?

Re: Rara strobe toestanden

Hoe dichter je je flits bij je onderwerp zet bij eenzelfde afstand model > background, hoe donkerder je achtergrond wordt. Automatic is makkelijk maar bij moeilijke omstandigheden gaat de boel wel eens fout. Zoek eens op inverse square law op google voor meer info
    Website http://www.kristofpattyn.be

a lotta canonstuff

Comment

Ik zou een basiscursus fotografie doornemen en wat experimenteren met de settings (in manual mode). Dan zal wel zelf snel weten hoe je tot een goed belichte achtergrond kunt komen.

Comment

Manuele settings, ik dacht er ook al aan, het probleem is dat er vanalles gebeurt in die zaal dus daarom had ik deze keer de automatic settings gekozen (was de eerste keer ook).

Comment

De Lasolite Mico is voor on-camera flitsen terwijl dit forum eigenlijk voor off-camera flitsen bedoeld is

Maar om je toch te antwoorden.
          Licht valt sneller af als je kortbij fotografeerd, dan als je onderwerp verder weg staat.
          Dit komt zoals hierboven reeds gezegd door de omgekeerde kwadratenwet.
          (Lichtsterkte is omgekeerd evenredig met het kwadraad van de afstand tussen onderwerp en lichtbron).
          Vrij vertaald: de lichtsterkte neemt exponetieel af waneer de afstand verdubbeld.
          Dus als je de afstand tot het onderwerp verdubbeld van verlies je 4X aan lichtsterkte.

Dus als je een onderwerp op 2 meter van de camera goed belicht dan is een ander onderwerp op 4 meter 4stoppen onderbelicht.

Als je een onderwerp op 10 meter goed belicht is een onderwerp op 15 meter maar 1 stopje minder en dus ook nog redelijk belicht.
          Ook wordt de lichtkegel groter zodat meer van de ruimte belicht wordt.
          Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
            De Lasolite Mico is voor on-camera flitsen terwijl dit forum eigenlijk voor off-camera flitsen bedoeld is
            Ik gebruik die ook off-camera, op een monopole die ik in mijn hand houdt.

Maar om je toch te antwoorden.
            Licht valt sneller af als je kortbij fotografeerd, dan als je onderwerp verder weg staat.
            Dit komt zoals hierboven reeds gezegd door de omgekeerde kwadratenwet.
            (Lichtsterkte is omgekeerd evenredig met het kwadraad van de afstand tussen onderwerp en lichtbron).
            Vrij vertaald: de lichtsterkte neemt exponetieel af waneer de afstand verdubbeld.
            Dus als je de afstand tot het onderwerp verdubbeld van verlies je 4X aan lichtsterkte.
            Evenredig met het kwadraat in de veronderstelling dat het een lichtbron is die uitstraal in een bol denk ik. Flash is gericht dus ik denk dat die afval minder qwadratisch is.

Maar ik begrijp je uitleg denk ik.
            Als ik naar mijn camerainstelling kijk dan is de ISO, sluitertijd en opening constant geweest, en dat begreep ik niet goed dat verschil in resultaat.
            Maar het wordt logisch als je beseft dat het vermogen van de flash sterker is als ik mensen op afstand fotograffeer. Dus die flash heeft meer vermogen gegeven zodat de kamer oplichtte omdat die wist dat er niemand dicht in de buurt was om overblicht te raken. Maar als er iemand te dicht staat dan gaat de camera de flashvermogen verminderen anders raakt die overbelicht maar komt er niet voldoende licht meer om de rest te belichten.

Dit viel tot nu toe nooit op omdat ik alles in een kleiner kamer fotograffeerde en deze keer was het een hele grote.

Die uitleg van 2-4 meter -> 4 stops, 10-15 meter -> 1 stop is heel logisch, je moet er maar aan denken he?

Ik denk dat ik nog een paar 10.000 fotos ga moeten trekken om dat onder de knie te krijgen. ;-) De feeling bedoel ik.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Olaf Bekijk bericht
              Evenredig met het kwadraat in de veronderstelling dat het een lichtbron is die uitstraal in een bol denk ik. Flash is gericht dus ik denk dat die afval minder qwadratisch is.
              Nope, is ook van toepassing op flash.
              De stelling van de lichtsterkte moet je eigenlijk bekijken vanaf het onderwerp en niet vanaf de lichtbron.

De lichtsterkte van een vlak (lees onderwerp) belicht door een lichtbron is omgekeerd evenredig ....
              Of je lichtbron nu gericht of sferisch is, heeft geen invloed op de berekening.

(is wel van invloed op de sterkte die je moet instellen op de lichtbron, maar niet op de lichtsterkte van het onderwerp)
              Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

Comment

Nope, is ook van toepassing op flash.
                De stelling van de lichtsterkte moet je eigenlijk bekijken vanaf het onderwerp en niet vanaf de lichtbron....
                Waarom maken ze dat allemaal zo ingewikkeld?
                Maar aan de andere kant het zou niet plezant zijn ale alles zo gemakkelijk zou zijn he?

Dank voor jullie uitleg!

PS: zijn er nog anderen hier die hun strobe op een monopole monteren en dan draadloos met hun linker hand dan in positie brengen om off-camera te gebruiken?
                Je kan die in elke gewenste stand brengen en zelfs van hoog boven naar beneden richten als je hem uitschuift.
                Mensen kijken wel raar maar heb die toch al serieus kunnen gebruiken als invulflits bij laag hangende winterse zon waar de donkere kant echt donker is om zo zijdelingse licht in die donkere plaatsen te projecteren.

Comment

Comment

Ja daar heb ik het eerst gezien

Comment

Working...
                    X