Hoewel ik tot nu toe steeds volledig manueel werkte ben ik me meer en meer aan het verdiepen in TTL of-camera flitsen dmv Nikon CLS. (re de komst van radiopoppers en nieuwe pocketwizards...)
Daarbij is er 1 element dat me nog steeds niet helemaal duidelijk is.
Wat ik wil bereiken is 1 flits als hoofdlicht en een 2e als invullicht. Ik zou dus denken dat ik dat
- De algemene flitscompensatie op 0 laat staan
- 1 (hoofd-)flits op groep A zet met een compensatie 0
- een 2e (invul-)flits op groep B met een compensatie van bvb -2
De manual zegt dat "de algemene flitscompensatie wordt opgeteld bij de flitscompensaties per groep". Maar aangezien TTL slechts met 1 flitsmeting werkt (door de lens...), wat is de dan de totale flitscompensatie van bovenstaande setup: 0, -2 of iets daartussen??
En andersom, als ik 1 flits op +2 zet (bvb om een lichtmodifier te compenseren tov van een andere flits zonder modifier); is mijn totale belichting dan correct of overbelicht?
Ik heb al wat getest maar zou ook de theorie erachter willen snappen.
Nog een klein bijkomend vraagje: de camera & SB-800 hebben een range van +3~-3, wat me soms onvoldoende lijkt... Kan de SU-800 een grotere range aan?
Thx,
Daarbij is er 1 element dat me nog steeds niet helemaal duidelijk is.
Wat ik wil bereiken is 1 flits als hoofdlicht en een 2e als invullicht. Ik zou dus denken dat ik dat
- De algemene flitscompensatie op 0 laat staan
- 1 (hoofd-)flits op groep A zet met een compensatie 0
- een 2e (invul-)flits op groep B met een compensatie van bvb -2
De manual zegt dat "de algemene flitscompensatie wordt opgeteld bij de flitscompensaties per groep". Maar aangezien TTL slechts met 1 flitsmeting werkt (door de lens...), wat is de dan de totale flitscompensatie van bovenstaande setup: 0, -2 of iets daartussen??
En andersom, als ik 1 flits op +2 zet (bvb om een lichtmodifier te compenseren tov van een andere flits zonder modifier); is mijn totale belichting dan correct of overbelicht?
Ik heb al wat getest maar zou ook de theorie erachter willen snappen.
Nog een klein bijkomend vraagje: de camera & SB-800 hebben een range van +3~-3, wat me soms onvoldoende lijkt... Kan de SU-800 een grotere range aan?
Thx,
Comment