Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoeveel Watt nodig voor lichttent 80x80x80cm?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hoeveel Watt nodig voor lichttent 80x80x80cm?

    Dag samen,
    leuk dat er nu een ruimte is voor strobisten!
    ik heb onlangs een lichttent gekocht van 80x80x80 cm voor het fotograferen van mijn verzameling bajonetten (dus lange, platte voorwerpen met veel metaal dat kan reflecteren).
    Hier de vragen waar ik graag een antwoord op zou krijgen.

    1. Hoeveel Watt is er nodig qua flits of continu licht om de voorwerpen correct te belichten? Fotograferen op statief is mogelijk maar liefst uit de hand omdat er vele detailfoto's in allerlei hoeken nodig zijn.

    2. Welke flitsers of spots raden jullie me eventueel aan? Ik heb er geen budget opgeplakt maar wil het liefst een zo goed mogelijke prijs/kwaliteitsverhouding voor zo weinig mogelijk euro's.

  • #2
    Re: Hoeveel Watt nodig voor lichttent 80x80x80cm?

    Zoveel licht heb je niet nodig.
    Met enkele opzetflitsers kan je al heel veel doen.
    Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

    Comment


    • #3
      Re: Hoeveel Watt nodig voor lichttent 80x80x80cm?

      Er is iets wat ik niet goed snap:

      lichttent = 1 opening, maar daarnaast wil je niet vanop statief werken omdat je vlot vanuit verschillende hoeken wil fotograferen...
      Al eens goed over nagedacht?

      G
      fijnefotografie.be, blog, workshops en fotostudio te huur in Aalst
      Een beeldscherm is geen aanvaardbare manier om je foto's te presenteren. Kwaliteit komt pas bovendrijven in een print...

      Comment


      • #4
        Re: Hoeveel Watt nodig voor lichttent 80x80x80cm?

        @ Paly, momenteel heb ik enkel een SB600. Die zou eventueel kunnen dienen voor het optisch triggeren van bvb. 2 x SB-26. Lijkt jouw dat een goede oplossing?

        @geertvandenbroeck, de foto's die ik zou willen maken zijn uit de losse hand goed te doen van bovenuit maar zouden teveel gemanouvreer vragen met een statief (bvb. een foto van een stempeltje links, dan van een vorm rechts, soms niet loodrecht erboven maar in een iets kleinere hoek)

        Comment


        • #5
          Re: Hoeveel Watt nodig voor lichttent 80x80x80cm?

          Oorspronkelijk geplaatst door virjinz Bekijk bericht
          @ Paly, momenteel heb ik enkel een SB600. Die zou eventueel kunnen dienen voor het optisch triggeren van bvb. 2 x SB-26. Lijkt jouw dat een goede oplossing?

          @geertvandenbroeck, de foto's die ik zou willen maken zijn uit de losse hand goed te doen van bovenuit maar zouden teveel gemanouvreer vragen met een statief (bvb. een foto van een stempeltje links, dan van een vorm rechts, soms niet loodrecht erboven maar in een iets kleinere hoek)
          Soms is een goedkoop studiosetje goedkoper dan reportageflitsers.
          Voor een SB-26 durft men al snel 100 euro en meer vragen (ik ben zelfs prijzen van 150 euro per stuk tegengekomen).

          Voor 259 euro heb je al een studiosetje van 200 W/s (wat voor uw toepassingen wel wat veel is, maar misschien kun je het nog voor andere zaken gebruiken).

          Een ander alternatief is om een goedkopere flitsen op de kop te tikken en met een slaveblokje te werken.
          **edit (Of gewoon een paar bouwlampen en je kleurtemperatuur aan te passen. dit moet je niet lezen (is hier een strobistforum)
          Last edited by zunoel; 27 januari 2009, 07:59.
          Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

          Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

          Comment


          • #6
            Re: Hoeveel Watt nodig voor lichttent 80x80x80cm?

            dat setje is dus 2 x 200W, is dat voldoende? Liever wat teveel, dan kan ik altijd nog dimmen :-) En met die softboxen heb ik m'n lichttentje misschien niet eens meer nodig?

            Comment


            • #7
              Re: Hoeveel Watt nodig voor lichttent 80x80x80cm?

              Het aantal Ws is een maat voor de uit het lichnet opgenomen energie en de werkelijke lichtopbrengst is dus afhankelijk van de efficiëntie van de elektronica en de condensatoren. Het richtgetal daarentegen geeft direct informatie voor wat betreft het gebruik en objectafstanden.

              illuStar SMD-200 2x 200Ws
              richtgetal 2x 44 (ISO 100), traploos regelbaar tot 1/16 vermogen
              vol vermogen = richtgetal 44 = herlaadtijd ~2,2s
              1/2 = 1/stop = richtgetal 31
              1/4 = 2 stops = richtgetal 22
              1/8 = 3 stops = richtgetal 15,5
              1/16 = 4 stops = richtgetal 11 = herlaadtijd ~1,3s

              Met de formule "werkdiafragma = richtgetal : objectafstand" kun je zelf bepalen in hoeverre deze set geschikt is voor jouw doel.
              De genoemde formule geldt voor een flitser die op de camera is geplaatst, wanneer je echter links en rechts van het object een flitser gaat plaatsen dan dien je voor 'objectafstand' te lezen; (afstand flitskop/object + afstand object/camera) : 2.
              Afstanden te meten of schatten in meters.
              Lijkt mij een prima setje.

              Een draagbaar alternatief vind je HIER

              Comment


              • #8
                Re: Hoeveel Watt nodig voor lichttent 80x80x80cm?

                Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
                Het aantal Ws is een maat voor de uit het lichnet opgenomen energie en de werkelijke lichtopbrengst is dus afhankelijk van de efficiëntie van de elektronica en de condensatoren. Het richtgetal daarentegen geeft direct informatie voor wat betreft het gebruik en objectafstanden.

                illuStar SMD-200 2x 200Ws
                richtgetal 2x 44 (ISO 100), traploos regelbaar tot 1/16 vermogen
                vol vermogen = richtgetal 44 = herlaadtijd ~2,2s
                1/2 = 1/stop = richtgetal 31
                1/4 = 2 stops = richtgetal 22
                1/8 = 3 stops = richtgetal 15,5
                1/16 = 4 stops = richtgetal 11 = herlaadtijd ~1,3s

                Met de formule "werkdiafragma = richtgetal : objectafstand" kun je zelf bepalen in hoeverre deze set geschikt is voor jouw doel.
                De genoemde formule geldt voor een flitser die op de camera is geplaatst, wanneer je echter links en rechts van het object een flitser gaat plaatsen dan dien je voor 'objectafstand' te lezen; (afstand flitskop/object + afstand object/camera) : 2.
                Afstanden te meten of schatten in meters.
                Lijkt mij een prima setje.

                Een draagbaar alternatief vind je HIER
                Hallo,

                Dat is iets waar ik ook nog niet echt uit geraak.
                Mijn flits heeft een richtgetal van 58.
                OK, zover natuurlijk geen probleem en de bovenstaande berekeningen zijn me maar al te goed bekend.
                Maar nu ben ik aan het uitkijken of ik niet beter een studio flitsset zou aanschaffen om me daar wat in te verdiepen en verbeteren.
                Lijkt me leuk, maar: hoeveel Ws moet ik nu best nemen.
                Het hangt natuurlijk allemaal van de ruimte die je ter beschikking hebt en de afstanden tot de objecten.
                Maar hoeveel Ws kan ik vergelijken met welk RG?
                Ik heb voor mijn 2 580EX flitsen een statief en paraplu voorhanden. (2 wit ST/B en 1 zilver)

                Soms geeft me dit toch wat te weinig licht. Vooral als ik zoals het hoort netjes op 100 ISO en 1/125 blijf zitten.
                Ik bepaal het diafragma dat ik wil voor de DOF die ik wil en kom met mijn flitsmeter op een bepaalde instelling van lichtsterkte uit.
                Soms moet ik dan om het object lekker uit te lichten deze flits al op 1/2 vermogen regelen. Om dan met 1 extra flits de achtergrond goed uit te lichten komt deze flits al vermogen te kort.
                Ik stel alles manueel in (zowel camera als flitsen en bedien deze via een STE2
                (Lang verhaal voor volgende korte vraag )

                De twee 580EX flitsen hebben een richtgetal van 58 (met zoomkop op 105mm).
                En dat RG vermindert natuurlijk bij een kleiner zoom instelling van de flits.
                Om mijn paraplu vol uit te lichten stta de kop op 35mm ingesteld.
                De boven vernoemde flitsset van 2 x 200 Ws geeft een RG op van 44.
                Dat is dus minder dan de (portabele) flits die ik gebruik.
                Dus ook minder licht.
                Wat heeft een dergelijke flitsset dan voor waarde als hij minder licht geeft dan mijn 580?

                Vermoedelijk zit er een kronkel in mijn denkpatroon .
                Is er iemand die trouwens de verhouding van Ws naar RG kan geven?
                Niet elke flitskop fabrikant geeft namelijk het RG op.

                Alvast bedankt om de kronkel voor me te ontwarren.

                Grtz,
                Wilfried
                The tide will wait for no-one. That's not even a rule, it's a fact.

                Comment


                • #9
                  Re: Hoeveel Watt nodig voor lichttent 80x80x80cm?

                  flits 580 EX: 35mm heeft een richtgetal van 36 full power(1/1)
                  Franske
                  Fuji + glas.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hoeveel Watt nodig voor lichttent 80x80x80cm?

                    Er is geen algemene formule om Ws in een richtgetal om te zetten.
                    Wanneer een fabrikant of leverancier 'vergeten' een richtgetal te vermelden dan moet je daar om vragen.
                    Overigens is het richtgetal wat mij betreft geen grote zorg want op ISO 200 is het al 1,41x hoger en op ISO 400 twee maal zo hoog ten opzichte van ISO 100.
                    Het voordeel van een studio setje is dat je er vaak leuke softboxjes bij krijgt.
                    Een nadeel is echter dat je altijd een stopcontact in de buurt moet hebben of je moet gebruik maken van een portable motor/generator setje.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Hoeveel Watt nodig voor lichttent 80x80x80cm?

                      Ik dacht ooit ergens gelezen te hebben dat een reportageflitser ongeveel 60 Ws lichtenergie levert.

                      Het richtgetal bij studioflitsers word gemeten zonder accessoires en dat is bij 200 Ws nog altijd 44.
                      Bij de 580 EXII bij kortste zoomafstand (14mm) is dit nog 15
                      Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                      Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                      Comment


                      • #12
                        Re: Hoeveel Watt nodig voor lichttent 80x80x80cm?

                        * Kan gesynchroniseerd worden door de ingebouwde fotocel of extern via synchrokabel, infrarood- en radioverbinding.

                        wil dit dan zeggen dat je interne flits de flitsers kan doen afgaan, of spreekt dit op infrarood???

                        of heb ik het mis
                        nikon stuff

                        Comment


                        • #13
                          Re: Hoeveel Watt nodig voor lichttent 80x80x80cm?

                          Oorspronkelijk geplaatst door david_ve Bekijk bericht
                          * Kan gesynchroniseerd worden door de ingebouwde fotocel of extern via synchrokabel, infrarood- en radioverbinding.

                          wil dit dan zeggen dat je interne flits de flitsers kan doen afgaan, of spreekt dit op infrarood???

                          of heb ik het mis
                          Studioflitsers hebben een ingebouwde fotocel welke reageert op flits- of infrarood licht.
                          Je kan deze dus triggeren met de interne flits van je camera (als deze er eentje heeft) of met een IR triggertje.

                          Synckabel (meestal bijgeleverd) of Radio Wave triggers kun je in de Syncpoort van de flitsers pluggen.
                          Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                          Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                          Comment


                          • #14
                            Re: Hoeveel Watt nodig voor lichttent 80x80x80cm?

                            al si het goe begrijp kan mij interne flits van mijn d40 dienen als trigger!
                            hmmm da maakt het al interessanter.
                            maar is dit dan 100% betrouwbaar?
                            nikon stuff

                            Comment


                            • #15
                              Re: Hoeveel Watt nodig voor lichttent 80x80x80cm?

                              Oorspronkelijk geplaatst door david_ve Bekijk bericht
                              al si het goe begrijp kan mij interne flits van mijn d40 dienen als trigger!
                              Alleen als je je voor-flits uitzet. Je ziet het niet, maar die komt voor je echte flits.
                              Deze laat de andere flitsen afgaan voordat je sluiter open is. Bij de echte (belichtende) flits, zijn je (studio)flitsen nog niet opgeladen.

                              Comment

                              Working...
                              X