Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Reis naar Lapland

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Reis naar Lapland

Dag allen,

Eind januari gaan we naar Lapland. Zijn er dingen waar ik op moet letten?

Ik weet dat ik met de batterijen moet opletten met de kou.

Ik heb eeb Nikon Z6 II met een Nikkor 24-200/f4-6.3. Ik heb nog van mijn vorig toestel (Nikon D300) een 24-70 en een 70-200, beide f2.8 en hiervoor heb ik een FTZ II adapter.
    De 24-200 doe ik altijd mee op reis wegens grote zoom en kleine gewicht tov de 2 andere, maar in de vrieskou in Lapland heb ik wat schrik. Bij het zoomen schuift deze uit en kan, voor zover ik het begrijp, de koude lucht in het objectief komen. Maar ik vrees ook dat ik met enkel de 24-70 te weinig zoom ga hebben. En beide 2.8 objectieven meedoen vind ik te veel gewicht (samen 2.5kg). Ben ik fout ivm de 24-200? Of is hier een oplossing voor?

Mijn tripod doe ik ook mee voor het geval we het noordelicht gaan zien.​

Groeten

Ik ben verschillende keren in Lapland geweest. Bereid je voor op het grote niets.
    Betreft lenzen : ik heb het grootste deel gedaan met een 17-55/2.8 op DX en een 24-70/2.8 op FX. Een minderheid met de 14-24/2.8 en de 70-200/2.8 (ook op FX).
    Betreft de kou : er is een groot verschil betreft de plaats waar je zit (Lapland strekt zich uit over Noorwegen, Zweden en Finland). Noors Lapland valt nog mee (Narvik is de meest noordelijke ijsvrije haven ter wereld en in WOII van belang voor de Duitsers die het ijzererts uit Kiruna nodig hadden), meer landinwaarts begint dat serieus af te koelen. -40°C is hen niet vreemd, het is een zeer droge verraderlijke koude, opletten als je gaat wandelen en hou vooral elkaar in de gaten. Batterijen apart in je zakken bewaren, camera nooit onder je jas (condens).
    Betreft het noorderlicht : bereid je voor op het feit dat het met het blote oog veel minder spectaculair is dan op digitale sensor.

Laat eens weten waar je juist naar toe gaat.

PS : er is heel onlangs nog een jongen van 22 dood gevroren bij Jokkmokk.

Comment

Dank al voor het antwoord.

Het hotel waar we gaan overnachten is in Tärendö (net boven de poolcirkel) in Zweeds Lapland.
      Het is een groepsreis en we gaan (maar) 4 nachten.
      Op de planning staan oa dagtocht met husky's, fakkeltocht, sneeuwscooter, rendieren, sneeuwschoenwandeling, ... Het noorderlicht ga ik uit dat we het niet gaan zien, maar ik hoop er natuurlijk wel op.

Ik ga wel een waterdichte zak en silicagel-zakjes meedoen om mijn toestel in te doen als we ergens binnen gaan. Camera niet onder de jas had ik nu niet aan gedacht.
      Als ik het zo lees zou ik dus best mijn 24-70/2.8 meedoen.

Comment

Stom van me dat ik je niet waarschuwde voor de temperatuursgradiënt, maar blijkbaar ben je op de hoogte. Overigens : laat je hoofd niet op hol brengen door de poolcirkelverhalen, het is een denkbeeldige lijn die zo'n 14 m per jaar opschuift naar het noorden. In Juoksengi (S) hebben ze zich een tijd bezig gehouden met het markeren van de juiste positie op de baan maar ze zijn vrij snel geleerd.
        Geen certificaten kopen dus.
        Wat ik je aanraad in de plaatselijke ICA is "torkad ren", duur maar je gaat het je niet beklagen, het is heerlijk.

Comment

Wat bedoel je met temperatuursgradiënt? Die term zegt me niet direct iets.
          Goeie tip, dus geen certificaten kopen ivm poolcirkel.

Een ICA is dat een plaatselijk warenhuis? Is torkad ren zoiets als biltong?

Hoe bescherm je best je toestel als je buiten bent?

Comment

Working...
          X