Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fotograferen in hard licht

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fotograferen in hard licht

    Volgende maand een weekje Keffalonia in Griekenland . Er zullen spijtig genoeg veel foto's moeten gemaakt worden tijdens de middag wanneer de zon het felst schijnt . Zijn er tips die dit euvel kunnen tegen gaan ?

  • #2
    een pint gaan drinken op een terras ?
    ik haal dan mijn polarisatiefilter boven, maar heb dan het probleem dat ik geen zonnekap kan plaatsen. Dus maar opnames concentreren op onderwerpen in de schaduw ( mijn lichaam is daar ook best tevreden mee) . Ook meer aandacht voor details of dichtbij-opnamen geeft me wat betere controle over het contrast
    mijn mening is altijd vrijblijvend en verbindt alleen mezelf.
    nieuwe maand, nieuwe afbeeldingen
    https://fotokringkerklommer.wordpress.com/fotos-cor/

    Comment


    • #3
      Misschien de schaduwzijde een beetje inflitsen om het licht meer in evenwicht te brengen ? Zekerniet eenvoudig, succes in elk geval !
      bedankt om te kijken of te reageren, frans !

      Comment


      • #4
        Misschien kan een filter uit de oude doos je helpen. Een skylight filter 1A of 1B vermindert de blauwzwemen bij hard licht. Ik weet dat deze filters door velen als onzin beschouwd worden omdat deze zweem achteraf softwarematig kan verwijdert worden maar toch bewijzen deze nog altijd hun nut. Een UV filter daarentegen heeft bij de huidige digitale toestellen inderdaad geen zin meer.

        Comment


        • #5
          Een filter of andere zaken zullen nooit helpen.
          Als licht te hard is weerkaatst het en op die plekken zal alles uitgebrand zijn, zelfs als je in RAW fotografeert zal je er niks mee opschieten.
          Er zijn nu eenmaal de natuurwetten.
          Je zou het gebruik van een polarisatie filter kunnen proberen al vrees ik dat dit ook niet veel zal helpen.
          De zon staat te hoog en het licht weerkaatst waardoor vele dingen uitgebrand zullen zijn.


          Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
          Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

          Comment


          • #6
            Polarisatie filter heb ik . Zou ik iets met de instellingen Wit balans kunnen doen . Op bewolkt zetten bv. ? Zal ik ter plaatse eens moeten uit testen .

            Comment


            • #7
              Zit je met hard licht ? Gewoon lichtmeten op de hoge lichten en alles komt in orde.

              Comment


              • #8
                Waarschijnlijk gaat het om honden die geshowd worden ...
                Fotografeer je dan altijd op dezelfde plek of kan dat gewoon even waar zijn zodat de lichtrichting wisselt tussen verschillende opnames ?
                bedankt om te kijken of te reageren, frans !

                Comment


                • #9
                  Nee , het is voornamelijk op enkele cruises die ik ga doen om stranden te bezichtigen . Als de zon dan fel schijnt en ge hebt die stranden met het witte zand zal het moeilijk zijn fatsoenlijke foto's te maken .Die cruises vinden dan ook voornamelijk plaats gedurende de dag .

                  Comment


                  • #10
                    Omgekeerde ND grad- filter.(al dan niet digitaal.)
                    Raw.
                    Maar zal wel de harde contrasten niet weg nemen.
                    Hard licht is nu eenmaal hard licht.

                    Comment


                    • #11
                      Polarisatiefilter en of (graduele) ND filter kunnen wel nuttig zijn

                      Als het gaat over kortbij fotografie (portretten) zou je de schaduwen kunnen inflitsen

                      Voor landschappen vond ik een filmpje met enkele tips :
                      Een video : https://www.youtube.com/watch?v=RMp5dzy_iV0&t=544s

                      Groet

                      Peter
                      mijn website : klik

                      Comment


                      • #12
                        Wanneer er hard licht is dan is dit heel moeilijk te compenseren.
                        Probeer eens een Panda (beestje) te fotograferen wanneer er volle zon schijnt op de haren.
                        Ik heb mij daar al vele uren mee bezig gehouden om te proberen in RAW een deftig beeld te krijgen.
                        Tot op heden niet gelukt.
                        Een polarfilter (gebruik ik bijna altijd op mijn lange zoomlens) helpt een heel klein beetje.
                        Zorgen dan de hooglichten niet uitgebrand zijn op de witte haren? Dan krijg je in nabewerking geen detail meer in de zwarte haren.
                        Een tussenoplossing vind ik niet en denk dat dit technisch niet mogelijk is.

                        Dus, eerlijk gezegd, een heel moeilijke opdracht die momenteel onmogelijk is met de huidige sensors.

                        In landschappen? Misschien kan je iets bereiken met diverse belichtingsopnames te maken en daarna softwarematig over elkaar leggen
                        om 1 beeld te krijgen.

                        Groetjes,

                        Dirk

                        Comment


                        • #13
                          Bedankt voor de raadgevingen . Ik zal het ter plaatse zelf eens moeten uitproberen .

                          Comment


                          • #14
                            Ik reageer allicht wat laat, maar toch...
                            Een manier om dit (gedeeltelijk) op te lossen is inderdaad om het licht te meten op de lichte partijen in het beeld (spotmeting). De hooglichten zullen dan detail bevatten, de schaduwpartijen zullen donkerder zijn. In het algemeen geeft dit een mooi contrastrijk beeld, maar hou er rekening mee dat je in de schaduwen mogelijk detail verliest . Als je met een automatische lichtmeting werkt (meestal wordt het licht dan gemeten over een centraal gedeelte van de sensor) kun je best de lichtmeting compenseren door één tot twee stops te onderbelichten. (belichtingscompensatie op de camera).
                            Een andere mogelijkheid om het dynamisch bereik van je camera te vergroten (meer detail in hooglichten en schaduwen) is door bracketing toe te passen op je camera. Je maakt dan bijvoorbeeld drie opnames na mekaar telkens met een naar boven of onder gecompenseerde belichting. In Lightroom kun je deze drie beelden samenvoegen tot één beeld. (het zogenoemde HDR)
                            Nadeel hiervan is dat je dit alleen kan gebruiken voor statische onderwerpen. (beperkte tot geen bewegingen)

                            mvg
                            Alain

                            Comment

                            Working...
                            X