Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ijsland : April of Mei ??

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Ijsland : April of Mei ??

    Vervolg van de route:
    Van het afkoelende lavagebied van de Krafla naar Dettifoss en de canyon van Jokulsa a Fjöllum. Tocht door de canyon en dan naar Asbyrgi (met een winkeltje en een garage!). Vandaar naar het zuiden naar Vesturdalur en Hljodarklettar. Kamperen op de enige echte (toen pas gloednieuwe) campingplaats van Asbyrgi. Er was wel een wc maar nog geen warme douche. De volgende dag te voet door een lange canyon en dan westwaards naar Öxafjördur en Lon. Naar Husavik om een panne aan de 4x4 te herstellen en dan via Godafoss dwars door het binnenland naar Sprengissandur en de Hofsjökull. Vandaar naar de voet van de Tungnafellsjökull. Na enkele interessante voettochten ging het dan weer naar bekendere oorden: Ljottipullur en het gebied van Landmannalaugar waar we voor het eerst (en ook de enige keer) in de berghut konden overnachten en in het warmwatergebied zwemmen.
    Van Landmannalaugar naar Elgja en zo terug naar de zuidelijke ringweg.

    Als eerste reis naar IJsland vond ik dit interessant omdat we een overzicht kregen van het binnenland en ook enkele bekendere plaatsen bezochten. Bovendien was het een mix van trekking met 4x4 en langere voettochten. De IJslandse gids deed zijn werk prima (alles gebeurde nog met kompas want GPS enz bestond nog niet).

    De volgende reis vond ik persoonlijk nog beter omdat we slechts een zeer beperkt deel van IJsland bezochten en zonder vervoer, dus alles te voet met grote rugzak gedurende twee weken. En dit in een totaal afgelegen gebied tussen Langjökull en Hofsjökull. Ditmaal met een Schotse gids en zijn vrouw. Wel een zeer zware tocht door weer en wind en we moesten alles meesleuren op de rug over bergen en doorheen rivieren (ook etenswaren en kookgerei).

    Ik hoop dat je met deze "routebeschrijving" iets kunt doen. Waarschijnlijk zijn vele van die onherbergzame gebieden nu gemakkelijker bereikbaar en open gesteld voor het grote toerisme. Ik ga er in elk geval niet kijken hoe het nu is want de teleurstelling zou te groot kunnen zijn.

    Beste groeten,

    Raf.

    Deze rivier was ook onze piste en we moesten regelmatig verkennen hoe we er best konden doorrijden (peilen met een stok hoe diep het was):

    Iceland3 by Raf Strobbe, on Flickr

    P.S. Post ook eens wat foto's van het binnenland van IJsland nu als dat kan; zou interessant zijn om te zien hoe het daar nu uitziet.
    Last edited by muesli; 4 maart 2018, 13:06.

    Comment


    • #32
      Re: Ijsland : April of Mei ??

      Ik zie het al levendig voor me. Mijn binnenlandverhaal anno 1984 beperkt zich tot L'Laugar en Askja (met de bus). Betreft die uitbarsting bij Krafla had ik juist pech (terug thuis). Ook die van 2014 (Holuhraun) net gemist.
      Betreft foto's : ik ben nog altijd bezig met 2014 te verwerken maar ik heb toch al een aantal mappen klaar.
      Je vind ze via http://isomo.jalbum.net/
      Ik probeer ze per thema te beperken tot max 15 en minimaal 5 maar ik zet ze hier liever niet omdat de meesten er geen boodschap aan hebben
      Er zitten ook twee zelfstarters in met muziek van elk een 50-tal opnames, de eerste is een compilatie van diascans en digitaal (Nikon D1 met primes) met opnames die dateren tot 1984, leuke oefening om ze er uit te halen :-).

      Om te reageren op je vrees : het échte binnenland is grotendeels hetzelfde gebleven. In feite niet abnormaal als je weet dat Laki één dag vraagt, Kverkfjöll twee, F26 is één lange dag. L'Laugar was/is een dankbare prooi omdat het relatief makkelijk te bereiken is via de westelijke F208 en bussen. Er zijn stukken waar de bussen niet komen en die vrijwel altijd in konvooi worden gereden, daar ben je gerust. Idem voor de Westfjorden en de Oostfjorden. Momenteel ben ik nog mijn accenten aan het uitzetten om mijn drie maanden te vullen (waar ben ik aan begonnen denk ik soms ?). Eén ding is zeker, de gekende highlights vliegen er uit.
      Maar een ding wil ik je nog zeggen : in 1984 heb ik het ongelofelijke voorrecht gehad om een uitbarsting mee te maken van de échte Geysir. Weinigen kunnen dat vertellen. Toen nog super 8, maar dat is nu gedigitaliseerd. Camera op statief uit de verte en naar de kraterrand gelopen. Fotograferen van dichtbij was zowat onmogelijk, het is een compleet andere soort eruptie dan Strokkur. Een stoomzuil van een kwartier.

      PS : jouw photobucket krijg ik niet open...temporarily disabled.....

      Comment


      • #33
        Re: Ijsland : April of Mei ??

        PS : jouw photobucket krijg ik niet open...temporarily disabled.....
        Is 't weer van dat? Ik ben daarom overgestapt naar Flickr maar gisteren toch nog eens die fotoemmer uitgeprobeers en het werkte. Maar vandaag terug niet. De vuilbak in met die emmer.
        Ik zal enkele foto's op Flickr posten en hier opladen. Dat werkt nog steeds (voorlopig toch).
        grts,
        Raf.

        Comment


        • #34
          Re: Ijsland : April of Mei ??

          Hier een foto van "on foot in Iceland" met Dick Phillips, een Schotse gids die sedert 1961 een vaste verblijfplaats heeft (had?) en gedurende de zomermaanden (mei-september) voettochten organiseerde door IJsland. In 2010 vierde men zijn 50 jaar expedities in IJsland. Ik denk dat hij dat nu niet meer zal doen want als hij nog leeft moet hij stokoud zijn.
          grts,
          Raf.

          Iceland Dick Phillips by Raf Strobbe, on Flickr

          Comment

          Working...
          X