Re: Ijsland : April of Mei ??
Vervolg van de route:
Van het afkoelende lavagebied van de Krafla naar Dettifoss en de canyon van Jokulsa a Fjöllum. Tocht door de canyon en dan naar Asbyrgi (met een winkeltje en een garage!). Vandaar naar het zuiden naar Vesturdalur en Hljodarklettar. Kamperen op de enige echte (toen pas gloednieuwe) campingplaats van Asbyrgi. Er was wel een wc maar nog geen warme douche. De volgende dag te voet door een lange canyon en dan westwaards naar Öxafjördur en Lon. Naar Husavik om een panne aan de 4x4 te herstellen en dan via Godafoss dwars door het binnenland naar Sprengissandur en de Hofsjökull. Vandaar naar de voet van de Tungnafellsjökull. Na enkele interessante voettochten ging het dan weer naar bekendere oorden: Ljottipullur en het gebied van Landmannalaugar waar we voor het eerst (en ook de enige keer) in de berghut konden overnachten en in het warmwatergebied zwemmen.
Van Landmannalaugar naar Elgja en zo terug naar de zuidelijke ringweg.
Als eerste reis naar IJsland vond ik dit interessant omdat we een overzicht kregen van het binnenland en ook enkele bekendere plaatsen bezochten. Bovendien was het een mix van trekking met 4x4 en langere voettochten. De IJslandse gids deed zijn werk prima (alles gebeurde nog met kompas want GPS enz bestond nog niet).
De volgende reis vond ik persoonlijk nog beter omdat we slechts een zeer beperkt deel van IJsland bezochten en zonder vervoer, dus alles te voet met grote rugzak gedurende twee weken. En dit in een totaal afgelegen gebied tussen Langjökull en Hofsjökull. Ditmaal met een Schotse gids en zijn vrouw. Wel een zeer zware tocht door weer en wind en we moesten alles meesleuren op de rug over bergen en doorheen rivieren (ook etenswaren en kookgerei).
Ik hoop dat je met deze "routebeschrijving" iets kunt doen. Waarschijnlijk zijn vele van die onherbergzame gebieden nu gemakkelijker bereikbaar en open gesteld voor het grote toerisme. Ik ga er in elk geval niet kijken hoe het nu is want de teleurstelling zou te groot kunnen zijn.
Beste groeten,
Raf.
Deze rivier was ook onze piste en we moesten regelmatig verkennen hoe we er best konden doorrijden (peilen met een stok hoe diep het was):
Iceland3 by Raf Strobbe, on Flickr
P.S. Post ook eens wat foto's van het binnenland van IJsland nu als dat kan; zou interessant zijn om te zien hoe het daar nu uitziet.
Vervolg van de route:
Van het afkoelende lavagebied van de Krafla naar Dettifoss en de canyon van Jokulsa a Fjöllum. Tocht door de canyon en dan naar Asbyrgi (met een winkeltje en een garage!). Vandaar naar het zuiden naar Vesturdalur en Hljodarklettar. Kamperen op de enige echte (toen pas gloednieuwe) campingplaats van Asbyrgi. Er was wel een wc maar nog geen warme douche. De volgende dag te voet door een lange canyon en dan westwaards naar Öxafjördur en Lon. Naar Husavik om een panne aan de 4x4 te herstellen en dan via Godafoss dwars door het binnenland naar Sprengissandur en de Hofsjökull. Vandaar naar de voet van de Tungnafellsjökull. Na enkele interessante voettochten ging het dan weer naar bekendere oorden: Ljottipullur en het gebied van Landmannalaugar waar we voor het eerst (en ook de enige keer) in de berghut konden overnachten en in het warmwatergebied zwemmen.
Van Landmannalaugar naar Elgja en zo terug naar de zuidelijke ringweg.
Als eerste reis naar IJsland vond ik dit interessant omdat we een overzicht kregen van het binnenland en ook enkele bekendere plaatsen bezochten. Bovendien was het een mix van trekking met 4x4 en langere voettochten. De IJslandse gids deed zijn werk prima (alles gebeurde nog met kompas want GPS enz bestond nog niet).
De volgende reis vond ik persoonlijk nog beter omdat we slechts een zeer beperkt deel van IJsland bezochten en zonder vervoer, dus alles te voet met grote rugzak gedurende twee weken. En dit in een totaal afgelegen gebied tussen Langjökull en Hofsjökull. Ditmaal met een Schotse gids en zijn vrouw. Wel een zeer zware tocht door weer en wind en we moesten alles meesleuren op de rug over bergen en doorheen rivieren (ook etenswaren en kookgerei).
Ik hoop dat je met deze "routebeschrijving" iets kunt doen. Waarschijnlijk zijn vele van die onherbergzame gebieden nu gemakkelijker bereikbaar en open gesteld voor het grote toerisme. Ik ga er in elk geval niet kijken hoe het nu is want de teleurstelling zou te groot kunnen zijn.
Beste groeten,
Raf.
Deze rivier was ook onze piste en we moesten regelmatig verkennen hoe we er best konden doorrijden (peilen met een stok hoe diep het was):
Iceland3 by Raf Strobbe, on Flickr
P.S. Post ook eens wat foto's van het binnenland van IJsland nu als dat kan; zou interessant zijn om te zien hoe het daar nu uitziet.
Comment