Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
VZW-leden: Je vindt hier de uitnodiging voor de (online) Algemene Vergadering op 28 december 2024.
een persoon beweert dat alle meegenomen batterijen in de handbagage de contacten moeten afgeplakt worden, en dit zowel bij AAbatterijen als deze van fototoestellen....nog nooit van gehoord en ook nog nooit de vraag gekregen bij Ryanair of SN.
Ik heb daar nog nooit controle van gehad, zorg wel dat de accu's geladen zijn, want ik moest een keer mijn camera aan zetten en was hem bijna kwijt omdat de accu leeg was en de camera weleens een bom kon zijn, mocht doorlopen omdat ik de laatste passagier was en personeel stond te zeuren dat ze wegmoesten.
Ik wel eens begrepen dat Nikon omdit soort regelingen van bepaalde accutypen afscheid hebben genomen: te hoge capaciteit en contacten aan de opp ipv diep weggewerkt.
Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...
een persoon beweert dat alle meegenomen batterijen in de handbagage de contacten moeten afgeplakt worden, en dit zowel bij AAbatterijen als deze van fototoestellen....nog nooit van gehoord en ook nog nooit de vraag gekregen bij Ryanair of SN.
Je gaat op vakantie. Mag je camera zomaar mee op het vliegtuig als handbagage of beter als extra item? En wat doe je met losse batterijen?
Batterijen inpakken
Losse (oplaadbare) lithiumbatterijen mogen alleen in de handbagage mee, niet in het laadruim! Mocht er in een batterij kortsluiting ontstaan, bijvoorbeeld doordat de contactpunten blootliggen, dan kan deze ontvlammen. Men wil er dan snel bij kunnen zijn, en in de laadruimte is dat onmogelijk.
Elke reservebatterij moet dan ook in de oorspronkelijke verpakking zitten. Heb je die niet meer, dan moeten de contactpunten afgeplakt worden om ze te isoleren, en elke batterij moet apart in een plastic zakje worden verpakt. Deze regel wordt vooral op vluchten naar en binnen de VS streng toegepast. Batterijen in je ingecheckte bagage worden verwijderd.
SPECIALE ASSISTENTIE
Belangrijke informatie voor het vervoer van batterijen voor ondersteunende hulpmiddelen
U mag maximaal twee reservebatterijen (droge of gelbatterijen) meenemen in handbagage en deze batterijen moeten apart verpakt zijn om kortsluiting te voorkomen. De batterijpolen moeten verzonken of zo verpakt zijn dat contact met metalen objecten wordt vermeden, inclusief de polen van andere batterijen. Waar het gebruik van een persoonlijk medisch ondersteunend apparaat tijdens de vlucht is toegestaan, is het de verantwoordelijkheid van de passagier dat hij/zij voldoende volledig opgeladen batterijen heeft om de duur van de vlucht plus eventuele vertragingen te overbruggen.
Ryanair is natuurlijk de kampioen in het opleggen van restricties. Bij "normale" maatschappijen is er geen enkel probleem.
Nog dit ter zijde, ik heb nog nooit geweten dat een luchtvaartmaatschappij handbaggage controleert op batterijen of iets anders. Ik zie dan ook niet in hoe ze dit gaan proberen toe te passen. Er is alvast geen enkele van de maatschappijen (zowel EU als niet-EU) waar we ooit mee vlogen die ook maar enige voorwaarden heeft opgelegd wat batterijen betreft. Ryanair en Easyjet staan trouwens niet echt op ons lijstje waar we zouden bij boeken.
Ryanair is natuurlijk de kampioen in het opleggen van restricties. Bij "normale" maatschappijen is er geen enkel probleem.
Nog dit ter zijde, ik heb nog nooit geweten dat een luchtvaartmaatschappij handbaggage controleert op batterijen of iets anders. Ik zie dan ook niet in hoe ze dit gaan proberen toe te passen. Er is alvast geen enkele van de maatschappijen (zowel EU als niet-EU) waar we ooit mee vlogen die ook maar enige voorwaarden heeft opgelegd wat batterijen betreft. Ryanair en Easyjet staan trouwens niet echt op ons lijstje waar we zouden bij boeken.
aub, het is een IATA regeling voor gevaarlijke goederen. Lithium batterijen zijn gevaarlijke produkten. Nimh batterijen zijn geen gevaarlijke produkten. Naar IATA normen natuurlijk.
supplementaire batterijen moeten, in overeenkomst met IATA DGR, beschermd worden tegen fysieke schade en kortsluiting. Het toestel moet voldoen aan de veiligheidscriteria voor het opbergen van bagage aan boord.
Als je wil blijf ik nog een tijdje zo doorgaan met voorbeelden.
KLM :
Chemische en toxische stoffen
Het is verboden om chemische of toxische stoffen mee te nemen, die gevaarlijk zijn voor de gezondheid en eigendommen van passagiers en bemanning of voor de veiligheid van het vliegtuig. Hieronder vallen:
zuren en alkalies, zoals 'natte' batterijen die kunnen lekken. Losse lithium-batterijen, zoals oplaadbare lithium-batterijen en AA lithium-batterijen voor laptops en dvd-spelers, mogen alleen als handbagage worden vervoerd. Reservebatterijen moeten in de originele verpakking zijn verpakt. Als deze verpakking niet langer aanwezig is, dient u de contactpunten van de batterij te isoleren door ze met tape te bedekken en iedere batterij in een losse plastic zak te verpakken
besmettelijk of biologisch gevaarlijk materiaal, zoals geïnfecteerd bloed, bacteriën en virussen
bijtende middelen of bleekmiddelen, zoals kwik en chloor
brandblussers
gifstoffen
materiaal dat spontaan kan ontvlammen of ontbranden
radioactief materiaal, zoals medicinale of commerciële isotopen
uitschakelingsmiddelen in spuitbus, zoals mace, pepperspray en traangas
printers of tonercartridges
PS. ik ben in mijn leven al meermaals door het oranje en een paar keer door het rood gereden. Nog nooit heeft iemand mij doen stoppen of beboet. Conclusie : iedereen mag gerust door het rood licht rijden ??? Ik denk het niet.
Wat is toch het ' probleem ' om even elke reservebatterij apart te verpakken en de contactpunten met plakband te overplakken ALS die batterijen niet in de originele verpakking zitten ( blisters, doosjes, .. ) ???
Vervelend en ergerlijk wordt het als 'men' zegt : doe maar op, er is geen controle en ik kan het weten want het is mij nog nooit overkomen .... Zeg of bevestig dus niet ' het zijn maar verhalen van horen zeggen en dat zijn meestal leugens ... ' als er wel degelijk richtlijnen zijn voor het meenemen van reservebatterijen en dat iedereen die kan opzoeken of anders opvragen bij de maatschappij waar men mee vliegt.
aub, het is een IATA regeling voor gevaarlijke goederen. Lithium batterijen zijn gevaarlijke produkten. Nimh batterijen zijn geen gevaarlijke produkten. Naar IATA normen natuurlijk.
PS. ik ben in mijn leven al meermaals door het oranje en een paar keer door het rood gereden. Nog nooit heeft iemand mij doen stoppen of beboet. Conclusie : iedereen mag gerust door het rood licht rijden ??? Ik denk het niet.
Wat is toch het ' probleem ' om even elke reservebatterij apart te verpakken en de contactpunten met plakband te overplakken ALS die batterijen niet in de originele verpakking zitten ( blisters, doosjes, .. ) ???
Vervelend en ergerlijk wordt het als 'men' zegt : doe maar op, er is geen controle en ik kan het weten want het is mij nog nooit overkomen .... Zeg of bevestig dus niet ' het zijn maar verhalen van horen zeggen en dat zijn meestal leugens ... ' als er wel degelijk richtlijnen zijn voor het meenemen van reservebatterijen en dat iedereen die kan opzoeken of anders opvragen bij de maatschappij waar men mee vliegt.
Brusselsairport zelf zegt er niets van, maar jouw referenties zijn duidelijk. Maar wie doet de controle dan eigenlijk in de luchthaven i.v.m. handbagage? Toch Brussels Airport, of niet? Houden ze dan rekening met de verschillen per vlucht? Persoonlijk heb ik wel gemerkt dat het eerder van de luchthaven afhangt. De ene luchthaven is veel strenger dan de andere.
Nog dit ter zijde, ik heb nog nooit geweten dat een luchtvaartmaatschappij handbaggage controleert op batterijen of iets anders. Ik zie dan ook niet in hoe ze dit gaan proberen toe te passen. Er is alvast geen enkele van de maatschappijen (zowel EU als niet-EU) waar we ooit mee vlogen die ook maar enige voorwaarden heeft opgelegd wat batterijen betreft.
Ik heb het WEL ooit meegemaakt toen ik binnenvluchten (Karachi-Islamabad ht, Islamabad-Gilgit en Islamabad-Lahore) nam in Pakistan in 1993 en in 2001. Batterijen werden niet toegelaten in de handbagage en dienden in aparte bewaring gegeven te worden.
De nationale luchtvaartmaatschappij PIA had ooit een aanslag ondergaan op één van hun toestellen door middel van een batterij en legde bijgevolg maatregelen op.
Bij mijn weten was dit ook het enigste land waar ik dit heb meegemaakt.
In de luchthaven in Mumbai (India) deden ze een drietal jaar geleden ook moeilijk bij de veiligheidscontrole van de luchthaven, dus niet de vliegmaatschappij. Na veel gepalaver mocht ik ten lange laatste toch door met mijn AA batterijen waarvan ik een paar sets mee had in mijn handbagage bij mijn fototoestel.
Logica brengt je van A naar B, fantasie brengt je overal, en anders pak je de motorfiets.... of bezoek je www.docraphotography.be
Brusselsairport zelf zegt er niets van, maar jouw referenties zijn duidelijk. Maar wie doet de controle dan eigenlijk in de luchthaven i.v.m. handbagage? Toch Brussels Airport, of niet? Houden ze dan rekening met de verschillen per vlucht? Persoonlijk heb ik wel gemerkt dat het eerder van de luchthaven afhangt. De ene luchthaven is veel strenger dan de andere.
Niet de luchthaven maar wel de vliegmaatschappijen doen de eerste controle. Bij de check-in zit personeel van de maatschappij waar je mee vliegt. Ook handbagage hoor je daar te tonen, wel niet te te laten registreren.
Er zijn idd. verschillen per vlucht, Ryanair durft al wel eens met rare beperkingen afkomen. Bij Ryanair zelfs niet altijd geregistreerde bagage mogelijk bv. en afwijkende afmetingen qua handbagage.
Daarnaast is zowat alles en iedereen op de luchthaven gerechtigd om veiligheidscontroles te doen op personen en hun handbagage : Brussels Airlines bv. :
13.6. VEILIGHEIDSCONTROLE
U dient zich aan elke controle door de Overheid, de luchthavenbeambten, Vervoerders of door onszelf te onderwerpen. Wij zijn niet aansprakelijk voor enig verlies of schade die u oploopt gedurende deze controle of indien U nalaat aan deze vereiste te voldoen.
Whether a lithium battery can be carried by air or not depends on its configuration and either Watt-hour rating (for rechargeable) or lithium content (for non-rechargeable). In addition, spare batteries may not be placed in checked baggage.
Let vooral op CHECKED baggage. Geen probleem voor hand bagage.
Wat is toch het ' probleem ' om even elke reservebatterij apart te verpakken en de contactpunten met plakband te overplakken ALS die batterijen niet in de originele verpakking zitten ( blisters, doosjes, .. ) ???
Dat is geen probleem. Mijn batterijen zitten sowieso altijd in "batterijdoosjes" zodat ze allemaal in volgorde gebruikt worden en steeds dezelfde twee bij elkaar. Zo vermijd ik dat er batterijen meer/minder gebruikt worden.
Ik denk niet dat het aangewezen is om batterijen "op een hoop" los in je handbagage te gooien onafgezien of nu regels voor zijn of niet.
Wat de Aziatische luchthavens betreft, een ex-collega heeft al wel eens problemen gehad met een aansteker (afgeven en zou hem achteraf terugkrijgen) bij een toeristische vlucht rond de Everest. Hij vermoedde dat het te doen was om gratis spullen te verzamelen van de "rijke" toeristen.
Let vooral op CHECKED baggage. Geen probleem voor hand bagage.
Nee, dat lees je (bewust) fout.
Ze mogen NOOIT mee in de afgegeven bagage maar wel in de handbagage onder bepaalde voorwaarden.
Of Lithium batterijen mee mogen hangt af van .... en reserve batterijen mogen niet in de ' checked bagage ' (dat is die valies die je afgeeft aan de incheck balie om in het ruim meegenomen te worden.
Of nog beter gezegd : reserve batterijen mogen enkel mee in de handbagage. ' in addition ' moet je lezen als : daar bovenop.
Het gaat er maar om dat er wel degelijk regels zijn ivm. het meenemen van lithium reserve batterijen (dat zijn die batterijen die niet in een toestel zitten) en dat het dus geen ' gerucht ' of vertelselke is maar wel degelijk een FEIT;
Maar probeer maar gerust verder om het tegen te spreken, kwestie van deze informatieve thread weer lekker om zeep te helpen.
Toch ongelooflijk hoe sommige verstandige mensen toch maar vanalles doen om hun ongelijk niet te hoeven toegeven.
Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Empe Bekijk bericht
PS. ik ben in mijn leven al meermaals door het oranje en een paar keer door het rood gereden.
Proficiat
Het is een metafoor.
Last edited by Laurens; 1 september 2015, 22:09.
Reden: Taalgebruik aangepast
tja, zal de AAbaterijen en de reservebatterijen van mijn fototoestel dan maar afplakken, het is niet echt veel werk. AA's zitten gewoon per 4 met een elastiekje rond in een apart zakje van mijn fototas
Maar als ik het goed begrijp: geen batterijen dus in de 'cheched bagage'......dan moet ik dus de batterijen die in de Pezzllamp (2stuks) zitten er uit halen en deze ook in de handbagage steken, en ook afplakken dus.
Als ze willen kunnen ze over alles moeilijk doen, Heb ooit een minuscuul schroevendraaiertje gebruikt voor het vastzetten van de benen van mijn bril moeten afgeven. Het zat in de etui bij mijn reservebril, ding was amper 3cm lang.
Comment