Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Noordkaap - Denemarken - Lapland - Lofoten - Noorwegen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Noordkaap - Denemarken - Lapland - Lofoten - Noorwegen

    Ik heb die rit ooit ook gedaan, 6.800km op 14 dagen, en ik heb onderweg nog af en toe tijd gehad om op de ontspanknop te drukken:


    We hebben onderweg in jeugdherbergen geslapen, en in hutten op campings.
    Als je tijdens de zomermaanden naar het hoge noorden trekt, let er dan op dat je voldoende slaap krijgt.
    Boven de poolcirkel wordt het dan niet donker, je moet dus echt op de klok kijken omdat je anders veel te weinig slaapt.

    Tank liever te vroeg (zeker met een motor), want soms kan het heel lang duren voor je de volgende pomp tegen komt.

    Als je onderweg bent met ander motorrijders, en je wil foto's maken, dan zal je niet altijd kunnen stoppen waar je dat zou willen.
    Je mist dus de mooiste beelden, dat was bij mij toen ook zo.
    Maar omdat ik vanaf de derde dag moest voorrijden kon ik toch af en toe stoppen om een mooi landschap te fotograferen (de persoon die de route had uitgestippeld kwam niet overeen met een van de andere motorrijders, en was de derde dag s' morgens vroeg samen met zijn vriendin vroeg vertrokken zonder dat iemand anders er iets van wist, ik was de enige die nog een landkaart bij had, dus moest ik vanaf toen "kop trekken").

    Op de Noordkaap zelf is er niet veel te zien, maar het stuk vanaf de overzet (toen was de tunnel nog niet af) tot aan de Noordkaap is wel een heel mooie weg met veel bochten, ideaal voor de motorrijders dus.
    Wij hadden het geluk dat het toen net mooi weer was, de baan was droog, en er hing geen mist.
    De bagage was op de camping in Alta achtergebleven, ik kon dus nog eens gas geven met de Bandit (de mannen met de Guzzi's bleven soms ver achter).

    Als je op hotel gaat, dan wordt het ook wel wat gemakkelijker (veel minder bagage mee te nemen).
    Wij waren er op voorzien om in een tent te slapen als we geen andere mogelijkheid hadden, maar omdat we altijd op tijd gestopt zijn op een camping was er elke keer nog wel een hut vrij.
    Daardoor hebben we onze tenten niet moeten gebruiken.

    Dat de motor 100% in orde moet zijn voor je vertrekt, dat zal je al wel weten.
    Ik heb toen nieuwe banden laten leggen voor ik vertrok (de oude waren eigenlijk nog niet versleten, die heb ik thuis weg gelegd en later verder versleten).
    Als het een motor is met kettingaandrijving, dan is het ook belangrijk dat de ketting + tandwielen nog niet teveel kilometers hebben gedaan (een busje kettingspray mag je dan zeker niet vergeten).
    Controleer ook de dikte van de remblokken.
    Last edited by Black B@ndit; 6 november 2012, 20:11.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #17
      Re: Noordkaap - Denemarken - Lapland - Lofoten - Noorwegen

      Bart,

      bedankt vr de info, meer dan welkom.
      Heb je foto's ook bekeken, blijkbaar geregeld nat gehad, laat ons hopen dat het vooral droog blijft, we zien wel.
      Wat betreft tanken, zullen we zeker opletten.
      Wat betreft onderweg met andere motorrijders zal hier waarschijnlijk niet van toepassing zijn, ieders vertrek wanneer hij wil. 't is enkel 's avonds dat we samen aan tafel zitten.
      We overnachten wel in hotels maar moeten bijna elke dag nr het volgende hotel, er zijn 5 rustdagen ingelast, dat we zelf kunnen bepalen wat we tijdens de dag gaan doen, qua bagage lukt dat wel we hebben 2 degelijke zijbakken en dan nog een serieuze tas + rugzak, zoals je hier kan zien de eerste BMWK1300GT


      Wat de motor betreft ben ik gerust Walter (mijn ventje) laat altijd de motor extra controleren vr vertrek en het nodige vervangen.
      groetjes Ingrid

      Comment


      • #18
        Re: Noordkaap - Denemarken - Lapland - Lofoten - Noorwegen

        Met een BMW heb je al geen ketting in het oog te houden, ik had vooraf de ketting + tandwielen laten vervangen, maar er bleek iets mis te zijn met de harding van het achterste tandwiel.
        Onderweg heb ik er eigenlijk geen problemen mee gehad, maar toen ik thuis kwam was dat tandwiel al zichtbaar ingesleten, normaalgezien versleet ik gewoonlijk 2 kettingen op 1 achterste tandwiel, het voorste tandwiel verving samen met de ketting.
        Dat is de enige set ketting en tandwielen die ik ooit heb laten plaatsen (dat deed ik normaalgezien altijd zelf, maar omdat de motor nog in garantie was heb ik dat één keer laten doen), en de motordealer schrok er zelf ook van dat een achterste tandwiel zo sterk kon slijten op 14 dagen.
        Hij heeft dat tandwiel wel gratis vervangen.

        Wat het weer betreft, we zijn naar de Noordkaap gereden over Zweden, en dan via Finland (klein stukje) naar Noorwegen (Alta) gereden.
        Die dagen hebben we erg veel regen gehad, sommige dagen regende het constant. Een goed regenpak is dus ook noodzakelijk.
        Ik had een regenjas + regenbroek van Hein Gericke, niet echt duur, maar ik ben altijd droog gebleven (behalve mijn handen en voeten, ik heb nooit motorhandschoenen gevonden die echt waterdicht bleven, gelukkig had ik reserve handschoenen bij).
        De anderen hadden bijna allemaal een regenoverall, maar die overalls waren niet zo goed als de combinatie regenjas + broek.

        Iets wat je zeker niet mag vergeten is een product om muggen op afstand te houden, vanaf de poolcirkel in Zweden hebben we daar erg veel last van gehad.
        Elke keer dat we van de motor kwamen moesten we elk plekje waar de muggen bij konden insmeren met zo'n product.
        Het was zelfs zo erg dat ze tijdens een wandeling s' avonds gewoon door een jeansbroek staken.
        In Finland hebben we mensen zien rondlopen met zo'n speciale hoed die imker gebruiken, dat is ook een manier om te voorkomen dat je opgegeten wordt door de muggen...
        Maar vanaf dat we in Noorwegen kwamen was er eigenlijk ook geen probleem meer met de muggen, dat was dus vooral in Zweden en Finland.
        Last edited by Black B@ndit; 7 november 2012, 20:21.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #19
          Re: Noordkaap - Denemarken - Lapland - Lofoten - Noorwegen

          Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
          Met een BMW heb je al geen ketting in het oog te houden, ik had vooraf de ketting + tandwielen laten vervangen, maar er bleek iets mis te zijn met de harding van het achterste tandwiel.
          Onderweg heb ik er eigenlijk geen problemen mee gehad, maar toen ik thuis kwam was dat tandwiel al zichtbaar ingesleten, normaalgezien versleet ik gewoonlijk 2 kettingen op 1 achterste tandwiel, het voorste tandwiel verving samen met de ketting.
          Dat is de enige set ketting en tandwielen die ik ooit heb laten plaatsen (dat deed ik normaalgezien altijd zelf, maar omdat de motor nog in garantie was heb ik dat één keer laten doen), en de motordealer schrok er zelf ook van dat een achterste tandwiel zo sterk kon slijten op 14 dagen.
          Hij heeft dat tandwiel wel gratis vervangen.

          Wat het weer betreft, we zijn naar de Noordkaap gereden over Zweden, en dan via Finland (klein stukje) naar Noorwegen (Alta) gereden.
          Die dagen hebben we erg veel regen gehad, sommige dagen regende het constant. Een goed regenpak is dus ook noodzakelijk.
          Ik had een regenjas + regenbroek van Hein Gericke, niet echt duur, maar ik ben altijd droog gebleven (behalve mijn handen en voeten, ik heb nooit motorhandschoenen gevonden die echt waterdicht bleven, gelukkig had ik reserve handschoenen bij).
          De anderen hadden bijna allemaal een regenoverall, maar die overalls waren niet zo goed als de combinatie regenjas + broek.

          Iets wat je zeker niet mag vergeten is een product om muggen op afstand te houden, vanaf de poolcirkel in Zweden hebben we daar erg veel last van gehad.
          Elke keer dat we van de motor kwamen moesten we elk plekje waar de muggen bij konden insmeren met zo'n product.
          Het was zelfs zo erg dat ze tijdens een wandeling s' avonds gewoon door een jeansbroek staken.
          In Finland hebben we mensen zien rondlopen met zo'n speciale hoed die imker gebruiken, dat is ook een manier om te voorkomen dat je opgegeten wordt door de muggen...
          Maar vanaf dat we in Noorwegen kwamen was er eigenlijk ook geen probleem meer met de muggen, dat was dus vooral in Zweden en Finland.
          Van regenkledij zijn we ook goed voorzien incl. vr ons schoeisel. Ja handschoenen Walter heeft er van BMW die blijken toch wel wat te kunnen verdragen, er staat zelf zo een wisserke op vr je helmvizier.
          Maar naar het schijnt zou je best die muggenmelk daar kopen, dat zal ik dan nog eens checken.
          Allé en nu nog wat zoeken nr mooie plekken vr onze foto's die we onderweg kunnen meepikken.
          groetjes Ingrid

          Comment

          Working...
          X