Re: Noordkaap - Denemarken - Lapland - Lofoten - Noorwegen
Ik heb die rit ooit ook gedaan, 6.800km op 14 dagen, en ik heb onderweg nog af en toe tijd gehad om op de ontspanknop te drukken:
We hebben onderweg in jeugdherbergen geslapen, en in hutten op campings.
Als je tijdens de zomermaanden naar het hoge noorden trekt, let er dan op dat je voldoende slaap krijgt.
Boven de poolcirkel wordt het dan niet donker, je moet dus echt op de klok kijken omdat je anders veel te weinig slaapt.
Tank liever te vroeg (zeker met een motor), want soms kan het heel lang duren voor je de volgende pomp tegen komt.
Als je onderweg bent met ander motorrijders, en je wil foto's maken, dan zal je niet altijd kunnen stoppen waar je dat zou willen.
Je mist dus de mooiste beelden, dat was bij mij toen ook zo.
Maar omdat ik vanaf de derde dag moest voorrijden kon ik toch af en toe stoppen om een mooi landschap te fotograferen (de persoon die de route had uitgestippeld kwam niet overeen met een van de andere motorrijders, en was de derde dag s' morgens vroeg samen met zijn vriendin vroeg vertrokken zonder dat iemand anders er iets van wist, ik was de enige die nog een landkaart bij had, dus moest ik vanaf toen "kop trekken").
Op de Noordkaap zelf is er niet veel te zien, maar het stuk vanaf de overzet (toen was de tunnel nog niet af) tot aan de Noordkaap is wel een heel mooie weg met veel bochten, ideaal voor de motorrijders dus.
Wij hadden het geluk dat het toen net mooi weer was, de baan was droog, en er hing geen mist.
De bagage was op de camping in Alta achtergebleven, ik kon dus nog eens gas geven met de Bandit (de mannen met de Guzzi's bleven soms ver achter).
Als je op hotel gaat, dan wordt het ook wel wat gemakkelijker (veel minder bagage mee te nemen).
Wij waren er op voorzien om in een tent te slapen als we geen andere mogelijkheid hadden, maar omdat we altijd op tijd gestopt zijn op een camping was er elke keer nog wel een hut vrij.
Daardoor hebben we onze tenten niet moeten gebruiken.
Dat de motor 100% in orde moet zijn voor je vertrekt, dat zal je al wel weten.
Ik heb toen nieuwe banden laten leggen voor ik vertrok (de oude waren eigenlijk nog niet versleten, die heb ik thuis weg gelegd en later verder versleten).
Als het een motor is met kettingaandrijving, dan is het ook belangrijk dat de ketting + tandwielen nog niet teveel kilometers hebben gedaan (een busje kettingspray mag je dan zeker niet vergeten).
Controleer ook de dikte van de remblokken.
Ik heb die rit ooit ook gedaan, 6.800km op 14 dagen, en ik heb onderweg nog af en toe tijd gehad om op de ontspanknop te drukken:
We hebben onderweg in jeugdherbergen geslapen, en in hutten op campings.
Als je tijdens de zomermaanden naar het hoge noorden trekt, let er dan op dat je voldoende slaap krijgt.
Boven de poolcirkel wordt het dan niet donker, je moet dus echt op de klok kijken omdat je anders veel te weinig slaapt.
Tank liever te vroeg (zeker met een motor), want soms kan het heel lang duren voor je de volgende pomp tegen komt.
Als je onderweg bent met ander motorrijders, en je wil foto's maken, dan zal je niet altijd kunnen stoppen waar je dat zou willen.
Je mist dus de mooiste beelden, dat was bij mij toen ook zo.
Maar omdat ik vanaf de derde dag moest voorrijden kon ik toch af en toe stoppen om een mooi landschap te fotograferen (de persoon die de route had uitgestippeld kwam niet overeen met een van de andere motorrijders, en was de derde dag s' morgens vroeg samen met zijn vriendin vroeg vertrokken zonder dat iemand anders er iets van wist, ik was de enige die nog een landkaart bij had, dus moest ik vanaf toen "kop trekken").
Op de Noordkaap zelf is er niet veel te zien, maar het stuk vanaf de overzet (toen was de tunnel nog niet af) tot aan de Noordkaap is wel een heel mooie weg met veel bochten, ideaal voor de motorrijders dus.
Wij hadden het geluk dat het toen net mooi weer was, de baan was droog, en er hing geen mist.
De bagage was op de camping in Alta achtergebleven, ik kon dus nog eens gas geven met de Bandit (de mannen met de Guzzi's bleven soms ver achter).
Als je op hotel gaat, dan wordt het ook wel wat gemakkelijker (veel minder bagage mee te nemen).
Wij waren er op voorzien om in een tent te slapen als we geen andere mogelijkheid hadden, maar omdat we altijd op tijd gestopt zijn op een camping was er elke keer nog wel een hut vrij.
Daardoor hebben we onze tenten niet moeten gebruiken.
Dat de motor 100% in orde moet zijn voor je vertrekt, dat zal je al wel weten.
Ik heb toen nieuwe banden laten leggen voor ik vertrok (de oude waren eigenlijk nog niet versleten, die heb ik thuis weg gelegd en later verder versleten).
Als het een motor is met kettingaandrijving, dan is het ook belangrijk dat de ketting + tandwielen nog niet teveel kilometers hebben gedaan (een busje kettingspray mag je dan zeker niet vergeten).
Controleer ook de dikte van de remblokken.
Comment