Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

RAW foto's op reis?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: RAW foto's op reis?

    Oei, het wordt weer een welles nietes over RAW en welke de slechte fotografen zijn...
    Enige wat ik al gemerkt heb: de ene doet het liever in RAW, de ander liever in JPEG. Het zal altijd zo zijn, tenzij de cameraproducenten 1 van de 2 niet meer gaan gebruiken (of er nog een 3de gaan bijslepen).

    Voor jou persoonlijk: als je gewoon bent RAW te gebruiken, doe dat dan ook op die safari, dan heb je de minste kans op tegenvallende resultaten achteraf.

    mvg,
    Bart
    Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

    Comment


    • #17
      Re: RAW foto's op reis?

      Vreemde redenering dat je blijkbaar niet meer goed moet fotograferen wanneer je in RAW bezig bent...
      Natuurlijk moet je fotograferen met je toestel en niet achter je computer. Een (fel) over- of onderbelichte foto ga je niet meer echt deftig krijgen met nabewerking uit RAW. Net als een foute kadrering enz.

      Wat wel zo is dat je bij fotograferen in RAW nog wat meer mogelijkheden hebt om een foto die niet helemaal goed zit (vooral qua belichting, witbalans, ruis, ...) toch nog presentabel kan maken. In JPEG wordt dat al een stuk moeilijker.

      Verder vind ik het vreemd dat nabewerking plots niet meer bij de fotografie zou horen. Nabewerking deed men al bij het ontwikkelen van film. En dat is net hetzelfde voor nabewerking op PC. Je hebt dan trouwens alle parameters ook beter in de hand. De JPEG heeft ook wel wat beperkte instelmogelijkheden op je toestel maar uiteindelijk moet je je maar neerleggen bij de nabewerking die je camerasoftware op je foto's los laat.

      Voor mij is fotograferen in JPEG hetzelfde als foto's op film schieten en dan binnendragen bij de fotograaf voor de ontwikkeling. Met RAW kruip je zelf in je doka en gaat daar aan de slag met de ontwikkeling.

      Diegene die dacht dat je er maar lukraak kon tegenaan gaan in RAW dacht fout.
      Canon EOS400D - Canon EF-S18-55mm - Canon EF50mm f/1.8 MkII - Sigma 18-125 f/3.8-5.6 OS HSM

      Comment


      • #18
        Re: RAW foto's op reis?

        Oorspronkelijk geplaatst door Cartman Bekijk bericht
        Als je t kan gebruik dan jpeg, je zal er meer van leren imo.. fotograferen doe je niet op je pc maar achter de camera
        Dus vroeger waren alleen de mensen die met Polaroid werkten de echte fotografen en die de film zelf onrtwikkelden en afdrukten de knoeiers?
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #19
          Re: RAW foto's op reis?

          Toen ik gister de vraag van TS zag verschijnen dacht ik "Ah, tijd voor nootjes en bier"

          En inderdaad.

          Jan

          Comment


          • #20
            Re: RAW foto's op reis?

            Bon,

            Na alle reacties gelezen te hebben heb ik besloten toch in RAW te fotograferen.

            Volgens mij heb je in RAW toch de beste foto's? Is het niet zo dat het dynamisch berijk hoger ligt bij RAW's?

            Iedereen alvast heel erg bedankt voor de grootschalige opkomst!

            Grts,

            Kasimir

            Comment


            • #21
              Re: RAW foto's op reis?

              Simpel gezegd "gooit" je camera de helft van de gegevens in een foto weg bij de omzetting naar JPEG, in raw blijven alle gegevens behouden.
              Nikon D5100 + 18-105mm VR
              Een beroeps kijkt hoeveel hij er aan kan verdienen. Een amateur zorgt ervoor dat hij de duurste spullen heeft. Een fotograaf kijkt naar het licht.

              Comment


              • #22
                Re: RAW foto's op reis?

                Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                eerste deel niet mee eens.
                tweede deel wel mee eens.
                grt,bouk.
                Waarom ben je het er niet mee eens? Beargumenteer eens

                Als je naar een mooie land gaat zou ik ook altijd RAW fotograferen, je zou er thuis maar achter komen dat een foto NET mislukt is. Als je ook een laptop meeneemt kun je de foto's daar eventueel op een avond wanneer je niks te doen hebt bewerken. Scheelt je ook naderhand thuis bij het importeren.

                Comment


                • #23
                  Re: RAW foto's op reis?

                  Ooit tijdens een reis in Andalusië 1700 kiekjes genomen. Waarvan de helft in JPG om geheugenkaartjes te sparen want 't waren wellicht inderdaad toch maar... kiekjes. Die waarvan ik vermoede dat er wat meer inzat toch maar in RAW geschoten.
                  Achteraf: spijt! SPIJT! SPIJT!!! ...over de verloren informatie in de JPG's .
                  Moet ik zelf bakker zijn om een mening te hebben over het brood van mijn bakker?
                  Oók wandelen met GPS?

                  Comment


                  • #24
                    Re: RAW foto's op reis?

                    Ik doe een combinatie van raw + jpeg . Meestal bij de thuiskomst heb ik voldoende met de jpeg foto's maar bij sommige foto's die als jpeg niet 100% ok zijn kan ik dan terug vallen op de raw en deze bewerken tot een geslaagde foto.

                    mir
                    De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

                    Comment


                    • #25
                      Re: RAW foto's op reis?

                      misschien ietsjes out of the scope, maar heb onlangs een artikel gevonden waarbij zelfs de focus gecorrigeerd kon worden in naproductie. Als ik het mij kan herinneren had de sensor twee lagen en via een logaritme konden ze lichtinval nog corrigeren.

                      Hierdoor nog meer nabewerking mogelijk.
                      EOS 5D Mark III | 50 mm f/1.4 USM | Fisheye 8 - 16 mm f/4 L USM | 16-35 mm f/2.8 L II USM | 24-70 mm f/2.8 L USM | 70-200 mm f/2.8 L USM | 500 mm f/4 IS L USM II | 580 EX II
                      www.vanvelsen.biz en http://bernardvanvelsen.wordpress.com

                      Comment


                      • #26
                        Re: RAW foto's op reis?

                        het is inderdaad niet zo dat wie in raw fotografeert niet zou kunnen fotograferen.

                        Comment


                        • #27
                          Re: RAW foto's op reis?

                          Ben net paar uur terug van een rondreis en heb alleen in RAW geschoten. Gebruik zelf nooit JPEG. Ik schiet niet overdreven veel in drie weken zo'n 800 foto's. Tijdens de reis worden dagelijks de foto's op de MBP gezet en externe HDD.

                          IK zelf importeer alles in LR en maak hier de keuze van welke ik omzet naar JPEG. Meestal zijn dit een tiental foto's.


                          Als je gewend bent om in RAW te werken en dan zou ik dit ook doen tijdens de vakantie. Indien je normaal in JPEG schiet ben je wel bewust dat RAW bewerkelijker is en bestanden zijn aanzienlijk groter. Belangrijk voordeel dat ik kies voor RAW is dat je achteraf de foto ontwikkeld zonder kwaliteitsverlies. WB, belichting etc.

                          Comment


                          • #28
                            Re: RAW foto's op reis?

                            Hoi,
                            Oorspronkelijk geplaatst door schollaert Bekijk bericht
                            Toen ik gister de vraag van TS zag verschijnen dacht ik "Ah, tijd voor nootjes en bier"

                            En inderdaad.

                            Jan

                            Ik doe mee...

                            Maar goed, ook ik fotografeer altijd in RAW. Ook 1600 foto's van een zomervakantie.
                            Ik "zeul" daarom 48 Gb aan geheugenkaartjes mee (4 van 8 Gb en 1 van 16).
                            Door dit enorme gewicht en grootte (volgens een mede forummer..) ben ik nu ook wel héél erg sterk geworden en handig in verpakken ...
                            Tip... stoppen met roken... kan je op die plaast ál die geheugenkaartjes kwijt.
                            Én je hebt er langer plezier van.

                            Groet.
                            Adrie

                            Comment


                            • #29
                              Re: RAW foto's op reis?

                              Oorspronkelijk geplaatst door CIB Bekijk bericht
                              Voor de prijs of het meezeulen kan je mi niet sukkelen.
                              Ik vraag af hoe je kan zeulen aan een SD-kaartje?
                              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                              Comment

                              Working...
                              X