Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Is het gevaarlijk als een lens bedampt in de tropen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Is het gevaarlijk als een lens bedampt in de tropen

Hello,

Deze zomer heb ik een tijdje in tropische streken vertoefd, en wat mij opviel was dat mijn lens van tijd tot tijd bedampte. Een keer zelfs zo erg dat ik de damp er niet kon afwrijven (waarschijnlijk was de spiegel bedampt).
    Komt dit enkel door de hoge vochtigheid en door het toestel van een koele naar een warme plek te verplaatsen, of spelen hier nog factoren mee?
    In hoeverre kan dit kwaad?

groeten,
    Nicolas
    http://www.nicolasdecorte.be

Re: lens bedampt

komt normaal idd door vochtig weer. kun je dit vermijden? neen, tenzij je het verwacht. Als je bv in de winter in een zwembad wil gaan fotograferen steek je al je materiaal (fototoestel en lenzen) in een goeie plastic zal die je kan afsluiten en die geef je dan een uur op voorhand af in het zwembad, op die manier kan je toestel opwarmen zonder dat er vocht op neer slaat. idem dus in andere situaties...
    kan dat kwaad? ja en neen, het kan niet rechtstreeks kwaad maar in je toestel is het toch niet aan te raden. condens en elektronica en fijne mechaniek gaat niet zo denderend goed samen he. Omwille van die rede dus ook lenswissels proberen te vermijden in een omgeving zoals het zwembad.

Succes,

Tom
    De gustibus et coloribus non est disputandum
    Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

Comment

Bedankt voor de info!

groeten,
      Nicolas
      http://www.nicolasdecorte.be

Comment

Misschien is iets als dit een oplossing voor het vochtprobleem?

Comment

Volledig eens met TomStr, wou er enkel aan toevoegen dat in omgekeerde situatie het wenselijk is je body en lens apart te laten conditioneren zodat eventuele condens tijd heeft om weg te trekken en niet in het toestel blijft > kans op schimmel
          Nikon FX, Nikkor, Lowepro, Falcon Eyes, Jinbei en Walimex

BD1614BE

Comment

Niet enkel de vochtigheid maar ook de grote temperatuur verschillen veroorzaken de condens.
            Van de airco (hotel, taxi) naar de hitte kan dus resulteren in aanslag op je lens of zelfs binnenwerk.

Comment

Re: Is het gevaarlijk als een lens bedampt in de tropen

Fototas goed vullen met silicagel en je vermijdt alvast dat bij het wegstoppen van het fotomateriaal vocht veel kans krijgt. 's Avonds en 's nachts haalde ik in Oost-Aziatische landen het toestel en de lenzen uit de fototas zodat alles mooi kon verluchten. Hotelkamers hebben door de luchtcirculatie en airco doorgaans een lage vochtigheidsgraad.
              EOS 6D - 24-105 - 70-200 L F4 IS - prime 50mm - 100mm - speedlite 430EX

Comment

Normaal gezien zou je dit niet mogen hebben tenzij je altijd van het ene "klimaat" in het andere wandelt.

Mijn tip zou dan ook zijn: laat die airco (kamer, auto, ...) uit en acclimatiseer je. Zo moet je lens ook niet steeds acclimatiseren. En in de zeldzame gevallen dat je het nog vlaggen hebt (vliegtuig?), wacht dan even en laat je materiaal de tijd om te acclimatiseren.
                http://www.theafricabug.com

Comment

In juni in Mexico voorgehad... had de camera in een rugzak en 's morgens nog vlug een gekoeld blikje cola (in een apart vak) erbij. Toen ik bij de ruines kwam en mijn Canon bovenhaalde, klets, alles bedampt. En dat bleef zeker een uur hangen !
                  Zal me dus niet meer voorvallen !

Comment

Working...
                  X