Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Gallicië - mag men in de kerken fotograferen?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Gallicië - mag men in de kerken fotograferen?

Ik ga een week naar Gallicië en vraag mij af of men daar in de meeste kerken mag fotograferen. In de bedevaartskerk van Santiago bijvoorbeeld.
    Ik zou dit op voorhand willen weten (éénbeenstatief mee of niet ? / beperkte bagage met goedkope vlucht )

Re: Gallicië mag men in de kerken fotograferen?

Als je in Noord West Spanje en Noord Portugal in kerken wil fotograferen, moet je respect opbrengen voor de mensen die bidden in een kerk.
    Flitsen zullen ze zeker niet toejuichen.
    Je kan een statief gebruiken, maar ook stoelleuning en dergelijke laten ze toe.
    Maar gedraag je heel discreet en probeer niet de mensen zelf te fotograferen. Enkel gebouw / architectuur / curtureel erfgoed. En als er dan toevallig iemand opstaat, geen probleem.
    En er is een groot verschil tussen een echte kerkdienst (mis en begrafenis) versus een kort kerkbezoek of bv een bruiloft. Meer zelfs: bij een bruiloft zullen ze het waarderen dat ook buitenstaanders aandacht tonen.
    Sommige heel frequent bezochte (historische) kerken hebben een wachters die eventueel zullen vragen om geen foto's te nemen. Daar verkopen ze foto's en brochures van om de lokale kerkgemeenschap te financieren. Daar kun je wel problemen verwachten. In Santiago (bedevaartkerk) zullen ze opmerkingen maken indien je een reflex met statief gebruikt. Compacts laten ze beperkt toe.

mvg

Franky

Comment

Re: Gallicië mag men in de kerken fotograferen?

Dank je wel Franky voor de info.

Flitsen doe ik nooit in een kerk (daar doodt je trouwens de sfeer mee - niets zo mooi als het licht dat door een glasraam valt). Dikwijls druk ik mijn camera tegen een pilaar of gebruik inderdaad een stoel. Ook fotografeer ik nooit tijdens een mis.
      In Santiago zal ik dus mijn statief thuis laten in de hoop dat zij mij toch mijn D300 laten gebruiken...
      Groeten,
      Paul C.

Comment

Working...
      X