Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tips en anbevolen materiaal voor een rondreis op Java

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Tips en anbevolen materiaal voor een rondreis op Java

Ik ben een trip aan het plannen waarbij een tweetal weken op Java wordt rondgereisd. Hierbij reis ik met enkele familieleden in een busje en chauffeur van west (Jakarta) naar oost (Surabaya). Nu vraag ik mij af welke objectieven ik het beste kan meenemen om wat van de cultuur (gebouwen, inwoners) en natuur vast te leggen.

Ik beschik over een behoorlijk aantal objectieven (bereik 16-400 mm) en body's (7D/1D) maar wil liefst niet teveel meenemen. Momenteel denk ik aan een 16-35 en een 70-200 mm in combinatie met een 7D. Voor natuuropnames wellicht wat weinig mm's maar het scheelt weer een kilootje aan gewicht voor een 300 of 400 mm.

Hebben jullie mogelijk aanvullende adviezen? Een aanvullend objectief dat een must is? Tips en tricks zijn altijd welkom Het is voor mij de eerste keer dat het eiland bezoek dus ik weet eerlijk gezegd niet of je niet teveel gaat opvallen als "de toerist" met een reflex en bijbehorende objectieven .....

Re: Rondreis op Java

over het algemeen zijn de mensen daar zeer vriendelijk ,al moet je er rekening mee houden dat een groot deel van de bevolking moslim is en soms niet op de foto wil ; in tegenstelling tot bvb islamitisch Afrika waar men soms agressief reageert op een camera kan je daar gewoon je fototoestel tonen en zie je vlug als ze akkoord gaan of niet .
    In Bali bvb waar de Hindoe-godsdienst beleid wordt kan je met je camera echt in close-up gaan fotograferen ( waarschijnlijk is dit één van de mooiste en leukste plaatsen voor portretfotografen....).
    Ik had de 17-50 en de 70-200 mee en had er genoeg mee in mm's . Op de archeologische sites kan je overal voldoende dicht komen en voor de natuur had ik er ook genoeg aan . Ik heb wel regelmatig mijn 11-16 opgezet , die kan je daar ook goed gebruiken .
    Nikon D70 en D300 + Nikon-Tamron-Tokina tussen 11-400 mm.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mandello Bekijk bericht
      over het algemeen zijn de mensen daar zeer vriendelijk ,al moet je er rekening mee houden dat een groot deel van de bevolking moslim is en soms niet op de foto wil ; in tegenstelling tot bvb islamitisch Afrika waar men soms agressief reageert op een camera kan je daar gewoon je fototoestel tonen en zie je vlug als ze akkoord gaan of niet .
      In Bali bvb waar de Hindoe-godsdienst beleid wordt kan je met je camera echt in close-up gaan fotograferen ( waarschijnlijk is dit één van de mooiste en leukste plaatsen voor portretfotografen....).
      Ik had de 17-50 en de 70-200 mee en had er genoeg mee in mm's . Op de archeologische sites kan je overal voldoende dicht komen en voor de natuur had ik er ook genoeg aan . Ik heb wel regelmatig mijn 11-16 opgezet , die kan je daar ook goed gebruiken .
      Bedankt voor de inFO

Comment

[Mod] Stond verkeerd, bij deze even naar het juiste forum verhuist.
        Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

Comment

Ze zijn daar inderdaad heel vriendelijk maar het is een kleine moeite om even teken te doen naar degene die je wil fotograferen. Of gewoon even je toestel laten zien....
          Voor de meesten is dat geen probleem en zullen ze gewillig poseren, soms te gewillig.. en als ze dan het resultaat kunnen zien op je schermpje dan zijn ze helemaal blij. Als je soms eens beloofd om de foto door te sturen dan kan hun dag niet meer stuk.
          Het is een afwegen, waar kan het en waar niet. Sommige oudere (culturen) denken nog steeds dat door het nemen van een foto je hun ziel meeneemt.
          En opvallen ga je zeker doen, met of zonder toestel. Op de meer toeristische plaatsen zoals Yogya, Bandung.... kijken er niet zo erg meer van op. Maar als je op de minder toeristische plaatsen stopt dan kan je (mooie) verrassingen tegenkomen. Als je het blauwe uurtje zoekt dan zal je vroeg moeten opstaan maar 's avonds is het om 18u donker....
          Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het wel. Ik ken het daar redelijk

Comment

Net terug een stukje Java afgereist. Purwakarta, Cicuruk, Subang en Cibadak. Ik ben nu in Jakarta tot dinsdag om terug richting huiswaarts te gaan.
            Wel rekening houden met enorme buien, het regenseizoen moet normaal reeds gedaan zijn (begint normaal in januari) maar het houdt nu al het hele jaar aan, de klimaatsverandering is hier enorm merkbaar.
            Nog iets om rekening mee te houden is het verkeer. Java is voor mij het ergste qua verkeerscongestie, erger ben ik het nog niet tegengekomen. Vandaag van Cibadak naar Jakarta gereist met de auto (rij zelf hier niet) en dat heeft 6 (ja, zes!!!) uur geduurd. Kijk maar even op je map hoe kort deze afstand in kilometers is.

Comment

Hier moet ik toch even een opmerking plaatsen. Het regenseizoen op Java begint in november en duurt tot maart. Meestal heb je daar niet zoveel last van. Vaak regent het even goed hard en daarna is het gedaan. Het voordeel is dat het dan niet koud is zoals in België. Soms ben je al eens blij dat het regent, een verfrissing. Niettegenstaande kan het wel eens heel heftig zijn.
              (PS. Ik steek altijd enkele van die drooghoudzakjes, die je ook in schoendozen vindt, in mijn fototas. Ik heb er hier nog een paar honderd liggen mocht je dat wensen)

Comment

Meer groothoek is altijd leuk. Meer mm is niet echt nodig als je geen fervente natuurfotograaf bent. In het Pangandaran National Park bvb kan je veel dieren redelijk dicht benaderen. Voor mij persoonlijk vind je hier ook één van de mooiere stranden van Java, al is het niet het paradijselijk witte zand. En er is een 'Green Canyon' in de buurt welke een leuke uitstap is per bootje. Genoeg te fotograferen dus.
                Mooiste momenten van de dag zijn meestal 's morgens of 's avonds vanwege het licht. Probeer dus bij zonsopgang op de Borobudur te zijn. Ook al is er geen zon te zien, dan heb je toch nog de nevels die je ziet optrekken wat ook een mooie foto oplevert.
                Zonsopgang bij de Bromo is een must, ook al is het een toeristische bedoening. Je kan hier makkelijk een dagje langer blijven zonder dat je fotoalbum er saai door zal worden.
                Maar de echte highlight was voor mij Kawah Ijen. Zowel voor natuur als voor portretten.

Veel fotoplezier en een goeie reis

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bali Bekijk bericht
                  Hier moet ik toch even een opmerking plaatsen. Het regenseizoen op Java begint in november en duurt tot maart. Meestal heb je daar niet zoveel last van. Vaak regent het even goed hard en daarna is het gedaan. Het voordeel is dat het dan niet koud is zoals in België. Soms ben je al eens blij dat het regent, een verfrissing. Niettegenstaande kan het wel eens heel heftig zijn.
                  (PS. Ik steek altijd enkele van die drooghoudzakjes, die je ook in schoendozen vindt, in mijn fototas. Ik heb er hier nog een paar honderd liggen mocht je dat wensen)
                  Ik kan maar zeggen wat alle mensen hier tegen mij zeggen. Regenseizoen begint in januari (misschien op zijn hevigst) en inderdaad tot maart. Echter, het regenseizoen duurt nu al het hele jaar door en zelf kunnen ervaren. Geen namiddag or avond ging voorbij met enorme bliksems en gedonder en de hemelsluizen gingen helemaal open.
                  Straten stonden keer op keer blank, een brugje nabij Cicuruk was door landerosie (hevige regenval, povere bouwkwaliteit, ...) aan 1 kant helemaal weggespoeld.

Dus 2010 zullen de mensen hier op Java herinneren als het regenjaar maar aan de positieve kant dan wel een jaar die goed was voor de landbouw.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bali Bekijk bericht
                    Ze zijn daar inderdaad heel vriendelijk maar het is een kleine moeite om even teken te doen naar degene die je wil fotograferen. Of gewoon even je toestel laten zien....
                    Voor de meesten is dat geen probleem en zullen ze gewillig poseren, soms te gewillig.. en als ze dan het resultaat kunnen zien op je schermpje dan zijn ze helemaal blij. Als je soms eens beloofd om de foto door te sturen dan kan hun dag niet meer stuk.
                    Het is een afwegen, waar kan het en waar niet. Sommige oudere (culturen) denken nog steeds dat door het nemen van een foto je hun ziel meeneemt.
                    En opvallen ga je zeker doen, met of zonder toestel. Op de meer toeristische plaatsen zoals Yogya, Bandung.... kijken er niet zo erg meer van op. Maar als je op de minder toeristische plaatsen stopt dan kan je (mooie) verrassingen tegenkomen. Als je het blauwe uurtje zoekt dan zal je vroeg moeten opstaan maar 's avonds is het om 18u donker....
                    Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het wel. Ik ken het daar redelijk
                    Graag .... Als er nog wat specifieke vragen in me opkomen dan zal ik die zeker stellen

Oorspronkelijk geplaatst door kohraya Bekijk bericht
                    Meer groothoek is altijd leuk. Meer mm is niet echt nodig als je geen fervente natuurfotograaf bent. In het Pangandaran National Park bvb kan je veel dieren redelijk dicht benaderen. Voor mij persoonlijk vind je hier ook één van de mooiere stranden van Java, al is het niet het paradijselijk witte zand. En er is een 'Green Canyon' in de buurt welke een leuke uitstap is per bootje. Genoeg te fotograferen dus.
                    Mooiste momenten van de dag zijn meestal 's morgens of 's avonds vanwege het licht. Probeer dus bij zonsopgang op de Borobudur te zijn. Ook al is er geen zon te zien, dan heb je toch nog de nevels die je ziet optrekken wat ook een mooie foto oplevert.
                    Zonsopgang bij de Bromo is een must, ook al is het een toeristische bedoening. Je kan hier makkelijk een dagje langer blijven zonder dat je fotoalbum er saai door zal worden.
                    Maar de echte highlight was voor mij Kawah Ijen. Zowel voor natuur als voor portretten.

Veel fotoplezier en een goeie reis
                    Merci

Alle reacties lezend is de keuze voor een 16-35 en 70-200 zo gek nog niet. Ik denk dat ik er wel een prime bij doe voor straatfotografie als aanvulling.

Ik post vandaag of morgen een lijstje met de locaties die op het programma staan; hopelijk hebben jullie naar aanleiding daarvan nog wat leuke fotosuggesties!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hapa Bekijk bericht
                      Ik post vandaag of morgen een lijstje met de locaties die op het programma staan; hopelijk hebben jullie naar aanleiding daarvan nog wat leuke fotosuggesties!
                      Hierlangs voert de route: Jakarta, Lembang, Baturaden, Yogjakarta, Bandungan, Solo, Kediri, Malang, Surabaya en dan weer terug naar huis. Mocht een van de locaties iets heel fotogenieks hebben dat ik niet mag missen, dan hoor ik het graag Bij voorbaat dank !

Comment

Eerlijk gezegd vind ik het spijtig dat je niet even Bali aandoet... Ik denk dat Bali perfect is om je vakantie in rust af te sluiten... Bali is gewoon de hemel op aarde, zeker als je ***a vermijd...
                        Tommy
                        My homepage : www.digitalviolence.be

Comment

Even mijn strikt persoonlijke mening. Misschien dat er iemand anders andere ideeën op na houdt.
                          Jakarta; zo snel mogelijk weggaan. Grote vuile stad.
                          Surabaya vind ik ook niet echt de moeite. By the way, van hieruit kan je heel goedkoop naar Bali en Lombok vliegen.
                          Yogyakarta. Hier kan je veel doen. Borobudur en Prambanan. Een aangename (jonge) stad waar ze veel toeristen gewoon zijn. Net zoals de andere plaatsen op je lijstje hebben ze vaak een deel oude koloniale gebouwen uit de tijd van de Nederlanders.
                          Je kan hier ook veel kleinere uitstapjes doen; met de fiets of brommer naar de kampungs, kookcursussen, juwelenmaken...... Ook centrum van handicrafts en meubelen. Jepara is dan heel wat verder en sterk aan het 'dalen in waarde', of hoe moet ik dat zeggen.
                          Bandungan. Tja, is het de moeite? Ik weet het zo niet. Is iets koeler maar stelt niet veel voor.
                          Ik weet niet hoe je je gaat verplaatsen tussen de steden maar vaak is de route er tussen interessanter om geconfronteerd te worden met het echte Indonesië. Het platteland, vulkanen, speciale kerkhoven, markten, rijstvelden...... Gewoon ergens onderweg stoppen en wat rondslenteren.
                          En vergeet vooral niet 'veel' te eten. Voor weinig geld lekker eten.

Groeten,

Comment

Surabaya is idd niet zo speciaal. Solo (= Surakarta) wel. Daar hangt een toffe vibe.
                            Jammer dat je geen tijd hebt om meer naar het Oosten te gaan en daar een excursie naar Kawa Ijen te doen (de vulkaan met de zwaveldragers, onlangs nog te zien op Vranckx).
                            Zeer indrukwekkend.
                            Wat je lenskeuze betreft: ik zou er idd gewoon nog een 50 mm prime bij doen. Dan heb je echt alles wat je nodig hebt.
                            Ik ben zelf net terug van twee weken Indië en had m'n 24-70 2.8 mee maar heb 'm nooit gebruikt. In plaats daarvan had ik een 16 - 35 f4 en een 50 mm f 1.4 mee en dat is voor hetzelfde gewicht een flexibeler keuze, me dunkt, zeker als je daarnaast ook nog een 70 - 200 mee hebt.
                            Lightroom 6/CC Ontmaskerd: 450 blz. Lightroom
                            Bestel het eBook of gedrukte boek nu via deze link.
                            GRATIS eBook 'Tien Tips voor Betere Reisfoto's'. Meer info hier.

Comment

Ik sluit me aan bij de Kawa Ijen en Yogyakarta, heel mooi, wel steil. Jakarta en Surabaya vond ik ook niet echt de moeite. Java over het algemeen heeft niet mijn hart veroverd vrees ik. Goed eiland om te wonen maar puur toeristisch... Zou idd ook Bali overwegen

Comment

Working...
                              X