Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

wat mee naar Thailand?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • wat mee naar Thailand?

    hallo,

    ik had een vraagje ivm wat mee te nemen naar Thailand?
    ik vertrek samen met mijn vriend eind juli voor 2 maanden naar Thailand/Cambodja.
    We gaan zelf rondtrekken, en ik ben uiteraard van plan om daar erg veel foto's te gaan maken!
    Alleen weet ik niet zo goed welke lenzen mee te nemen..

    ik beschik nu over een D300 met een 18-135mm, een 70-300mm en een fisheye 10.5mm.
    Ik zou graag nog een Wide Angle aanschaffen, namelijk de Sigma 10-20mm F3.5.
    Heeft iemand ervaring met deze lens? is deze zijn geld waard?
    Ik had deze lens graag meegenomen voor de landschappen en tempels te fotograferen.
    Dan zeker ook de 18-135, maar ik weet niet of ik mijn 70-300 ook zou meenemen?
    Omdat we moeten rondtrekken, lijkt het me niet erg handig om té zwaar geladen te zijn..
    Ook heb ik gelezen dat een polarisatiefilter niet nodig zou zijn voor deze WA? maar misschien kan ik er me best wel eentje aanschaffen voor mijn 18-135?
    mijn UV - filter is onlangs gebroken, en ik moet er sowiezo wat nieuws opzetten..

    Ook,is een statief aan te raden om mee nemen? en welk statief is er dan het meest geschikt? zelf dacht ik misschien aan een GorillaPod?

    en dan als laatste vraagje, ik heb niet echt een geschikte rugzak/fototas denk ik.. heb enkel een handige schoudertas, maar die gaat me vast parten spelen hier nog enige goede tips rond?

    Ik weet, het zijn veel vragen, maar alvast bedankt!!

    xnathalie

  • #2
    Re: wat mee naar Thailand?

    Over welk fotomatteriaal je moet meenemen kan ik me niet uitspreken, enerzijds zoveel mogelijk, en aan de andere kant zo weinig mogelijk, maar wil je wel dit meegeven. Je zegt dat je eind jullie zou vertrekken, dan is het als ik me niet vergis regenseizoen. Dus zeker zorgen dat je alles droog kan opbergen, want als het dan regent is het met bakken. Ook is het er erg warm maar vooral erg vochtig. En dit is niet zo goed voor fotomatteriaal als het niet goed beschermd is. Zeker ook zorgen voor rezervebatterijen.
    Met de stroom meedrijven kan een grassprietje ook.

    Comment


    • #3
      Re: wat mee naar Thailand?

      Thailand, m'n favoriete bestemming en dan nog 2 maand
      Ooit Zuidelijke rondreis "Aards Paradijs" + week Aquamarine Resort te Phuket gedaan, droomreis , volgende keer doen we de Noordelijke rondreis met de bergstammen.

      Ik had nog een bridgetoestel (Canon S3 IS), maar weet wel welke mm's je kan gebruiken.
      Had uiteindelijk +-1000 fotos over 3 weken na de mindere te hebben gewist, dus over 2 maand gaat je collectie wel de moeite worden :-)

      Indien je geen (mini) laptop hebt of wil meesleuren is een imagetank ideaal, meteen je geheugenkaarten backuppen op harde schijf (zie Vosonic in m'n handtekening)
      Ik heb de Sigma 10-20 gehad (de oudere minder lichtsterke) en ideaal qua prijs/kwaliteit, landschappen en tempels genoeg!
      Betreft uw zwaardere 70-300, bestaat er geen tegenganger van de Canon 55-250IS voor Nikon? Deze is superlicht, compact, haarscherp, goedkoop en veel tele.

      Een UV filter gebruik ik niet omdat ik het niet zie zitten veel geld uit te geven voor die slim versie's van BW, liever pure lensscherpte zonder extra glas ervoor, zonnekap beschermt ook.
      Zag onlangs een video op youtube van fake UV filters, kerel deed test met UV licht en deze filters blokkeerden totaal niet, was gewoon glas

      Een PL filter vind ik wel handig, net als een zonnebril bij teveel zon :-) Als je er geen 2 wilt kopen evt de grootste afmeting en een "step down" ring vanop Ebay bestellen (kost amper €2), dan kun je 1 CPL op beide lenzen gebruiken.

      Een statief meesleuren zien velen niet zitten voor lange reizen, ik verkocht onlangs m'n Manfrotto, heb nu een Hama statiefje (kan in rugzak en hoge telescopische poten kun je tot op ooghoogte uittrekken. In Mediamarkt hebben ze deze ook dacht ik, is uiteraard niet voor superzware objectieven, maar net stabiel genoeg voor gewone lens.

      Rugzak : ik heb de Lowepro Slingshot AW200 (middenformaat) een AW300 is de grootste. Kun je naar voor "slingen" en meteen je camera uithalen zonder te moeten je rugzak afdoen, ook met lensdoekje vanbinnen en regenscherm.

      Qua fotos inderdaad alle mm's nodig, closeups van de gouden en porseleinen structuren in het Koninklijk paleis, daar was ook een tempel met een Smaragden Boudha binnen, je mocht niet binnen noch fotos nemen, WEL in het deurgat raar genoeg. Ik had een bridge met 12x optische zoom mee, iets van een 400mm zeker, ik kon de Smaragden Boudha perfect inzoomen en dankzij IS nog redelijk scherp fotograferen. De overige toeristen hadden een compactje met 3x zoom en vloekten

      Voor de liggende boudha's kun je zeker een 10-20 UWA gebruiken, ze zijn meeeeters lang, geraken soms niet op de foto
      In de jungle nam ik macro-fotos van libellen en mieren met regendruppel, normaal niet m'n ding, maar dit ter test en was nog geslaagd ook.

      Dus alle bereik voor deze prachtige reis, het land met vele gezichten en de gastvrije Thai

      Greetz,
      CanonYouCan
      Last edited by CanonYouCan; 7 april 2010, 21:34.

      Comment


      • #4
        Re: wat mee naar Thailand?

        Ik had bijna al mij gerief bij en heb er geen spijt van gehad. (d200, 10-20, 17-55, 180, 80-200,80-400VR, flits, image tank)
        We hebben wel 3 hotels gedaan op 2 weken, niet rondgetrokken.
        En zoals hierboven gezegd: maken dat je waterbestendig bent. (bij mij is dat een lowepro dryzone 200)
        Verder gaat het erom wat je wil/kan meeslepen:
        Zit je meerdere dagen op dezelfe locatie en kan je je andere bagage achterlaten in hotel/kamer, dan kan wsl wat meer menemen dan in het geval je continu met al je bagage opstap bent.
        J.
        A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.
        Nikon stuff

        Comment


        • #5
          Re: wat mee naar Thailand?

          @ERVEN: inderdaad, ik heb er al bij stilgestaan dat ik wat moest aanschaffen om mijn camera te beschermen..
          Maar ook hier weet ik niet zo goed hoe of wat?

          Is een waterproof rugzak aanschaffen (die lowepro dryzone) noodzakelijk, of lukt het met een beschermhoes ofzo ook?

          @CanonYouCan: wij waren wel van plan om een mini-laptop mee te nemen.. en er bestaat vast wel een tegenhanger voor de 55-250IS, maar momenteel heb ik maar budget voor één nieuwe lens, en dat zou zeker wel dan die Sigma 10-20 worden.
          Voor de wide angle zou ik me dan geen CPL aanschaffen, maar die step down ring is misschien wel een goed idee!
          Beter dan voor ook op mijn 70-300 of toch op de WA? want als het niet nodig is op de WA, dan neem ik een step down ring 62 tot 67 mm..
          als ik de 70-300 zou meenemen dan.. alvast bedankt voor de tip!

          IVM het statief, dit was vooral om ook nachtopnames te maken, en dan is het natuurlijk beter om een statief bij de hand te hebben.
          Maar ik wou daarom dus vragen, als iemand ervaring heeft met die GorillaPod? het ziet er mij handig uit, maar is het dat ook?
          of is een kleine Hama dan beter? ik heb nu een Giotto VT 809, maar die is echt te groot om mee te nemen..

          @jwllms: wij zitten zeker niet te lang op dezelfde locatie.. we zijn een week in Chiang Mai, en dat is denk ik het langst dat we op één plaats blijven.

          het is de eerste keer dat ik zoiets doe, en ik wil echt een rugzak/fototas, die me niet in de weg hangt met mijn trekrugzak nog mee en die gemakkelijk is te hanteren.. en ja, best dat ik er een hoes ofzo over kan doen.
          ik denk dat die lowepro dryzone te groot gaat zijn in combinatie met mijn trekrugzak..

          in ieder geval, al erg bedankt voor de info! en alle tips blijven welkom uiteraard!

          Comment


          • #6
            Re: wat mee naar Thailand?

            volg zo wie zo even het reisadvies hè.
            het spookt daar nu een beetje.
            grt,bouk.
            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

            Comment


            • #7
              Re: wat mee naar Thailand?

              je bedoelt de opstanden?
              ja, we weten het, maar de tickets zijn nu eenmaal geboekt.. maar als het te erg zou zijn, dan nemen we wel een vlucht ergens anders naartoe eenmaal daar.. maar dat zijn zorgen voor later!
              toch bedankt

              Comment


              • #8
                Re: wat mee naar Thailand?

                Ik heb de Flipside 400 van Lowepro, ook AW. Met een hoes. En alles blijft goed droog

                Ik weet niet wat je zwaarste opstellig is, maar weet dat de duurste gorillapod maw 3kg kan dragen en niet zo groot (in de zin van hoog) is
                "Street photography is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." - Thomas Leuthard
                500px

                Comment


                • #9
                  Re: wat mee naar Thailand?

                  Ondertussen 5x in Thailand geweest (al backpackend). Als 1e tip kan ik je al meegeven om in je tijdsbestek eventueel een stukje Laos en Cambodja in te calculeren (Angkor Wat MOET je gezien hebben).
                  Voor de regen vind ik een regenhoes voldoende. Wel gaan je schouderriemen nat worden. Maar de meeste fotogrugzakken zijn tegenwoordig waterafstotend (nee, niet waterdicht). Ook al heeft een poncho zijn voordelen onder bepaalde omstandigheden, een mini regenscherm is en blijft onmisbaar. Want je gaat voor 100m je poncho niet aandoen. Tegen de tijd dat je hem aan hebt, ben je trouwens al nat ...

                  Fotomateriaal:
                  Ik heb de Sigma 10-20 en vind het héél leuk speelgoed
                  Een polaristaie filter wil ik wel aanbevelen. Zo worden de rijstvelden écht groen en krijg je een mooie wolkenhemel boven je witte stranden.
                  Ik heb geen ervaring met een fish eye of met welk doel je die daar wil gebruiken. In Bangkok kan ik me wel inbeelden dat je er gebruik van gaat maken. Maar anders moet je al 'Matthias' heten om hem op een creatieve manier aan te wenden (maarre ... je mag ons altijd verrassen met enkele foto's als je terug bent ).

                  Een stevig statief heb je nodig bij een stevige lens en die heb je vooral nodig voor dierenfotografie (en macro). Thailand is niet meteen het land waar je dat nodig gaat hebben. Voor een olifant of aap toch niet. Vandaar wellicht je twijfel om je 70-300 mee te nemen of niet. Wél is het leuk om aan nachtfotografie te doen (verlichte tempels) of om beweging vast te leggen (tuktuks die in formule 1 stijl bij een groen licht vetrekken).
                  Ik ken de praktische kant van die gorilla pod niet, maar eentje die je camera en lens kan dragen en daarbij gemakkelijk ergens op te stellen is (zonder dat je een muurtje of zo nodig hebt), is dus wel handig. Zelf sleur ik wél met zo'n mega zwaar ding. Maar leuk is het niet ...

                  Portretten maak ik niet graag in 't geniep. Dus liefts van dichtbij en met vraag om toestemming. Dan heb je je 70-300 daar ook al niet voor nodig.
                  Laat hem dus lekker thuis en erger je ter plekke dood als je merkt dat je mm te kort komt voor die mooie vogel of dat geniepige tafereel dat je toch graag wil vast leggen.

                  Een slingshot lijkt me niet handig. Ik weet wat het is een grote rugzak op m'n rug te hebben en een kleine op m'n buik. Die kleine moet dan ook wat ruimte bevatten voor een Lonely Planet, een flesje water en een zakje Doritos (of een plaatselijke variant zoals gedroogde bananenchips... euh ). Dit gezegd hebbend, raad ik je aan gewoon naar een fotospeciaalzaak te gaan waar ze een groot aanbod aan tassen hebben. Heb je ervaring met backpacken? Dan weet jij best wat jou schikt. Neem je keuze aan fotomateriaal mee om het er in te passen en kies dan zo eentje waar je onderaan je materiaal steekt en waarbij je bovenaan nog wat plaats hebt voor andere spullen.

                  Dit is in grote lijnen mijn visie. En dan heb ik het kort gehouden ...

                  Comment


                  • #10
                    Re: wat mee naar Thailand?

                    hoi kohraya,

                    we gaan zowiezo Angkor Wat doen, dat is al mee ingerekend in de reis hoor!^^

                    ik heb de fisheye wel in mn bezit, maar ik twijfel heel hard om hem mee te nemen, ik denk dat deze een beetje overbodig gewicht gaat zijn, ook al is hij niet zo groot.. ik denk niet dat ik hem ga gebruiken daar. daarom dat ik de sigma zou aanschaffen.
                    die CPolarisatie wél op de sigma dan? omdat ik zo vaak lees dat WA's dit niet nodig hebben? maar als jij er ervaring mee hebt ..

                    als je het zo stelt, dan denk ik idd dat ik mijn 70-300 misschien best thuis laat ^^. Met mijn 18-135 ga ik denk ik ver genoeg kunnen geraken, ik hoef de vogeltjes niet perse allemaal te fotograferen!
                    ik heb ondertussen ook hier wat verder op het forum gezocht, en veel positieve reacties op de GorillaPod vind ik niet meteen terug. (snel gaan doorbuigen, en niet altijd makkelijk om op te stellen)dus mijn zoektocht naar een goed hanteerbaar statief gaat verder!

                    slingshot is zeker ook niet mijn ideaal. het spreekt me niet meteen aan.
                    ik had ook nog gelezen over beltpacks? bv de Lowepro Off Trail, of Lowepro Inverse AW ?
                    maar ook geen idee in hoeverre dit handig is, of makkelijk te dragen. het lijkt me wel makkelijk om snel aan je camera te kunnen..?

                    Ik heb absoluut GEEN ervaring met backpacken, het is de eerste keer, daarom dat ik me zo'n zorgen maak om de rugzak ^^
                    ik denk niet dat ik de allereerste keer het zou kunnen volhouden met een rugzak op mn rug én dan nog eentje op mn buik..

                    maar ik denk dat ik inderdaad mss best eens naar konijnenberg rijd ofzo, en daar zelf kijken wat het best past.
                    heel erg bedankt voor je antwoord! erg duidelijk!

                    Comment


                    • #11
                      Re: wat mee naar Thailand?

                      Ik heb momenteel een Lowepro Fastpack 350

                      Erg handige fotorugzak om te backpacken.

                      Comment


                      • #12
                        Re: wat mee naar Thailand?

                        Hier is anders een topic over vrouwelijke fototassen
                        Forum voor discussies, vragen en antwoorden over accessoires van digitale camera's. Accessoires zijn zaken die rechtstreeks aan de camera kunnen gekoppeld worden zoals bv. flitsers, statieven, geheugenkaarten en ook fotoprinters maar geen pcs.

                        Comment


                        • #13
                          Re: wat mee naar Thailand?

                          hoy,

                          zelf gebruik ik bij trektochten met rugzak een eenvoudig heuptasje van Lowepro "offtrail" al meer dan 10 jaar tot grote tevredenheid.
                          Bij gebruik met rugzak zeer gemakkelijk en comfortabel op grotere afstand 'vooraan' te dragen, fototoestel zeer vlug beschikbaar zonder rugzak te moeten afdoen.
                          Als je zonder rugzak loopt makkelijk vooraan of achteraan te dragen.
                          Bij regenbuien goed droog te houden onder regenjas of met simpele plastikzak erover.

                          Eén nadeel : waarschijnlijk is er veel te weinig materiaal in op te bergen voor jou.
                          voor mij werkt het perfect met D60 en 18-105mm. (beperkt arsenaal maar vroeger had ik een leuk reissetje met een pentax MX en 28mm en 100mm macro (waar zijn de compacte lensjes gebleven?? )De beperkte keuze maakt het ook gemakkelijker)
                          (je zou extralenzen in de zijzakken van je rugzak kunnen meenemen)

                          Comment


                          • #14
                            Re: wat mee naar Thailand?

                            Oorspronkelijk geplaatst door geert62 Bekijk bericht
                            hoy,
                            Eén nadeel : waarschijnlijk is er veel te weinig materiaal in op te bergen voor jou.
                            .....(je zou extralenzen in de zijzakken van je rugzak kunnen meenemen)
                            goh, dat valt te zien, ik heb wat zitten opzoeken over de beltpacks van Lowepro (offtrail en inverse), en de d300 + 2 lenzen moet toch wel te doen zijn denk ik, niet?
                            (ik ga de 70-300 hoogstwaarschijnlijk niet meenemen,daar ik ze vast niet vaak zal gebruiken, en de fisheye is helemaal uitgesloten)

                            zo'n beltpack leek me in combinatie met een trekrugzak nog wel het handigst. ik ga het zeker wel eerst eens uitproberen in de winkel! bedankt!

                            Comment


                            • #15
                              Re: wat mee naar Thailand?

                              Nog een tip: fototas goed volsteken met silicagel. De luchtvochtigheid doet héél rare dingen met je fotomateriaal. Grip ging volledig door het lint op de drijvende markt van Damnoen Saduak. In ieder geval: je gaat een prachtreis tegemoet!
                              EOS 6D - 24-105 - 70-200 L F4 IS - prime 50mm - 100mm - speedlite 430EX

                              Comment

                              Working...
                              X