Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

gambia

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• gambia

ik heb de zoek functie al gebruikt, en dit leverde iet zo veel op.

heeft er iemand tips, of weetjes omtrent dit kleine leuke landje?
    we zitten in een hotel in serrekunda, maar ik ben zeker niet van plan veel in het hotel te zijn.

ik lees op t internet neem balpennen en papier mee voor de schoolkinderen.
    maar hoe geef je dit af?
    je kan toch niet zomaar een schooltje binnenvallen en met je gerief beginnen zwaaien, zovan kijk eens wat ik bij heb. of geef je het gewoon af vb op het secretariaat.

en wat neem ik mee aan foo apparatuur?
    D80 zeker, 18-105 ook en 70-300 ook voor de vogeltjes en apen (als ik daar al mee toekom )

groeten jeff
    11-300mm
    jeff heylen

Re: gambia

Leuk zeg, mijn ouders zijn enkele maanden terug van Gambia (zijn met jeep naartoe gereden voor het goede doel: www.teamsarax.be)

Wat ze me erg wisten te zeggen is dat ze erg geconfronteerd werden met diefstal. Ze trokken aan de deurklinken van de auto terwijl je erop stond te kijken! Dus opletten met die camera!!

En wat ze ook kregen van andere mensen als tip, dat je best snoep geeft aan de kinderen, ze kinderen wisselen hun balpennen in voor snoep. Maar alles is daar wel gekomen ;-) + balpennen kunnen ze tenminste nog goed gebruiken

Leg ook op dat je niet alles weggeeft in een grote groep, of voor je het weet ben je alles kwijt. Letterlijk als een nest mieren die op je afkomen. (= geen probleem om daar iets te overhandigen)

Om in een schooltje binnen te gaan weet ik niet hoe je dit best aan boord legt. Mijn ouders hebben daar een 2 tal dagen gewerkt om de lokaaltjes te schilderen, ... dus kregen ze toch de mogelijkheid om daar eens binnen te vallen ;-) (zie foto's)

Hopelijk bent u er iets mee

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sep Bekijk bericht
      je kan toch niet zomaar een schooltje binnenvallen en met je gerief beginnen zwaaien, zovan kijk eens wat ik bij heb. of geef je het gewoon af vb op het secretariaat.
      We zijn gewoon naar een lagere school geweest tijdens de speeltijd en een onderwijzeres aangesproken. Ze was dol gelukkig met wat we bij hadden.
      Ik zou het niet aan het secretariaat of directeur geven want dan zou het wel eens kunnen verdwijnen.
      BD0497BE : Nikon body + glas
      www.RudyVerrijt.info

Comment

Ik heb het land al meerdere keren bezocht in de rand van een project. De school waar mijn vrouw lesgeeft werkt samen met Picca, een schooltje in Gambia. Het ligt in Ker Sering, vlakbij Serekunda. Meer info kan je hier vinden http://www.picca.be/ . Als je balpennen en dergelijke meeneemt dan kan je ze daar zeker in vertrouwen afgeven aan de verantwoordelijke. Er zijn ook vaak Vlaamse stagiaires aanwezig.

Al de dingen die ik hier lees i.v.m. diefstal lijken me zwaar overtrokken. Natuurlijk moet je op je spullen letten en natuurlijk moet je niet lopen paraderen met je dure camera en andere zaken. Gambia hoort bij de armste landen van de wereld. Maar ik vind het er echt niet onveiliger dan in andere Afrikaanse landen. Wat zeer vervelend is zijn de zogenaamde bumsters. Afrikaanse mannen, meestal geen Gambianen, die elke westerling aanklampen en je zogezegd 'The Gambian Experience' kunnen aanbieden. Geen mens die weet wat dat is behalve dat het om je geld te doen is. Je kunt ze vriendelijk maar kordaat afwimpelen (Leer enkele woorden Wolof, dat maakt indruk en dan denken ze dat je in Gambia woont). Ik las ergens dat ze dat probleem nu aanpakken.

Zeker doen:
        - Bijilo forest: ga tegen openingstijd en laat je niet verleiden om een lokale gids te nemen. Die brengen je enkel naar de groep half tamme apen. Stap in alle stilte direct naar het einde van het bos. De weelde aan vogels en wildlife is er enorm.

- Boottochtje door de mangroves, ook best bij zonsopgang. Bootje huren bij Lamin Lodge. Goed informeren wat de werkelijke prijs is.

- James Island: resten van het oude Britse slavenfort op een klein eilandje vol Baobabs midden in de Gambiarivier. Je moet wel een ferry nemen in Banjul en de rivier oversteken. Dan over zandwegen en door de bush naar Juffereh. Een georganiseerde trip is aan te raden.

- Plezier: de toeristische industrie rond Senegambia (vlakbij Bijilo Forest) is van een bedenkelijk type. Gericht op prostitutie en niet in het minst op Westerse vrouwen die er een toyboy zoeken. Ga liever eens een avond en nacht dansen in Djoko, een openluchtdancing vlakbij Serekunda.

- Beach: veel leuker dan de stranden rond Senegambia is Osprey bay. Je kunt er heen met een lokale taxi.

- Het vissersdorp Tanji is een bezoek waard. Best in de late namiddag want dan komen de vissers terug uit de oceaan en wordt de vis op het strand verkocht.
        Meer foto's op mijn website

Comment

ik net op safari geweest en de enige lens die je echt nodig hebt is de 70-300! Super super super
          Nikon d80 & d90//sigma 18-200 OS//nikkor 70-300 mm VR//nikkor 16-85mm VR

Comment

Waar las u ergens dat er in Gambia een tekort aan Stylo's (laat staan snoep) zou zijn?

Prangende problemen in Gambia zijn ondervoeding, Hiv/Aids en algemene armoede. De link met stylo's of snoep zie ik niet meteen.

Comment

een tekort aan stylo's zal wel overdreven zijn.
              maar toch ben ik dit op verschillende sites tegen gekomen.

pendragon bedankt voor de tips, ik ga zeker die link van je eens goed bekijken
              11-300mm
              jeff heylen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pichayandege Bekijk bericht
                Waar las u ergens dat er in Gambia een tekort aan Stylo's (laat staan snoep) zou zijn?

Prangende problemen in Gambia zijn ondervoeding, Hiv/Aids en algemene armoede. De link met stylo's of snoep zie ik niet meteen.
                Waar in de post van de TS staat het woord 'tekort' ?
                Waar je ook reist in Afrika is een balpen een zeer gewaardeerd cadeautje. Net als overal in de wereld. Al eens goed gekeken naar het gedrag van de modale Belg op de een of andere beurs waar balpennen uitgedeeld worden?

En dat is het dus, een cadeautje. Niet meer of niet minder.
                Het geven van enkele balpennen koppelen aan de problematiek van ondervoeding en algemene armoede in Gambia is er wel over hé. Alsof TS dat kan oplossen tijdens zijn fototrip.
                Ter info: de prevalentie van HIV/Aids is in Gambia bijzonder laag t.o.v. andere Afrikaanse landen.
                Meer foto's op mijn website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pendragon Bekijk bericht
                  Waar in de post van de TS staat het woord 'tekort' ?
                  Waar je ook reist in Afrika is een balpen een zeer gewaardeerd cadeautje. Net als overal in de wereld. Al eens goed gekeken naar het gedrag van de modale Belg op de een of andere beurs waar balpennen uitgedeeld worden?

En dat is het dus, een cadeautje. Niet meer of niet minder.
                  Het geven van enkele balpennen koppelen aan de problematiek van ondervoeding en algemene armoede in Gambia is er wel over hé. Alsof TS dat kan oplossen tijdens zijn fototrip.
                  Ter info: de prevalentie van HIV/Aids is in Gambia bijzonder laag t.o.v. andere Afrikaanse landen.
                  Waarom deelt er dan niemand stylo's of snoep uit als hij een Belgische/Nederlandse kleuterschool passeert? Gewoon een cadeautje, niet meer, niet minder.

Stylo's uitdelen aan Afrikaanse kinderen is dikwijls (ik zeg hiermee niets over de motivatie van de TS) ingegeven door het arme-dutskes gevoel "ze hebben daar niets dus we gaan ze gelukkig maken/helpen met een stylo". Het lijkt me er dus niet over als ik stel dat je met een stylo geen kat helpt, integendeel. Je creëert, steunt, onderhoudt een bedelgewoonte. Als je begaan bent met de situatie van de lokale mensen, zijn er andere zaken die je kan doen. De lokale economie steunen, om maar iets te zeggen.

Hiv/Aids in West-Afrika is inderdaad zeer laag i.v.m. Zuidelijk en Oost-Afrika. Correct. Ik werd op het verkeerde been gebracht door de bedenkelijke sextoerisme status van Gambia.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pichayandege Bekijk bericht

Een tekort aan stylo's en papier zal er inderdaad niet zijn, maar veel van die schooltjes hebben wel een tekort aan budget... Elk bedrag dat zij niet aan 'basismaterialen' zoals stylo's en papier moeten uitgeven, kan besteed worden aan onderhoud van gebouwen en verbetering van de omstandigheden van de kinderen. En als dat dan leidt tot het verbeteren van de opleiding van de kinderen, heb je je link naar de algemene armoede...
                    Je zou in theorie aan een schooltje ook gewoon geld kunnen geven, maar dan loop je veel risico dat dat blijft plakken aan de handen van diegene die dat geld toevallig van je ontvangt. Vandaar dat materiaal een betere keuze is. Misschien wel de moeite waard om eens na te denken over andere materialen die een school kan gebruiken (bv. rekenmachientjes (met zonnecellen!), meetlatten, kleurpotloden, ...) want als alle toeristen met stylo's komen aandraven gaan ze er daar op den duur gewoon te veel van hebben en dan helpt het ook niet meer...

Wat de snoep betreft: hier ga je inderdaad niet mee helpen aan een structureel probleem. Maar je gaat wel veel blije kindergezichtjes zien en voor de foto's is dat dan wel weer leuk meegenomen, niet?
                    Ik volg wel wel je uitleg over het ondersteunen van een bedelgewoonte hoor, maar als individu ga je daar helaas weinig invloed op hebben en het voordeel van snoep is dat, als dat het enige is wat ze krijgen, ze hier wel door groeien. Een volwassene met prangender problemen zal je niet snel zien staan bedelen om een snoepje...
                    Geld geven is om die reden in elk geval absoluut uit den boze.
                    Fengari Canon EOS 450D + EF-S 18-200mm f/3.5-5.6 IS + EF90-300mm f/4.5-5.6 USM + Canon EF 100mm F2.8 L Macro IS USM (en Canon Ixus 850IS als het wat compacter moet zijn.)
                    vroeger op dit forum bekend als wAckO

Comment

Working...
                    X