Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

diepvries foto's? Fotograferen in Spitsbergen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• diepvries foto's? Fotograferen in Spitsbergen

Hey,

Komende maand plan ik om een week naar Svalbard/Spitsbergen te gaan. Het plan is (uiteraard) om terug te komen met foto's, maar het kan daar behoorlijk koud zijn in deze tijd van het jaar (-20 tot -30°C)

Ik heb al allerlei verhalen gehoord over slecht functionerende camera's, maar nog geen echte duidelijkheid gevonden. Vandaar mijn vraag: weet iemand hoeveel een Nikon D80 ongeveer aankan qua winterse toestanden? Op wat moet ik zeker letten om eventuele schade te vermijden?

Uiteraard zijn tips om met geslaagde foto's terug te komen ook welkom

alvast bedankt
    Matthias

Re: diepvries foto's?

Oorspronkelijk geplaatst door MatthiasVM Bekijk bericht
    Komende maand plan ik om een week naar Svalbard/Spitsbergen te gaan. Het plan is (uiteraard) om terug te komen met foto's, maar het kan daar behoorlijk koud zijn in deze tijd van het jaar (-20 tot -30°C)

Ik heb al allerlei verhalen gehoord over slecht functionerende camera's, maar nog geen echte duidelijkheid gevonden. Vandaar mijn vraag: weet iemand hoeveel een Nikon D80 ongeveer aankan qua winterse toestanden? Op wat moet ik zeker letten om eventuele schade te vermijden?

Uiteraard zijn tips om met geslaagde foto's terug te komen ook welkom
    Gelukzak
    Mijn D90 heeft geen kik gegeven toen we rond de kerst In het Noorden van Zweden waren. Temperatuur -15 tot -23°C. De eerste dag had ik wat condensatie op de lens/zoeker maar eens dat weg was heb ik er de rest van de week geen last meer van gehad. Ik droeg mijn camera in een "gewone" rugzak.
    De camera heeft een uurtje op statief gestaan bij -23° voor de aurora en ook toen geen probleem.
    De batterij was vol bij vertrek en ik heb mijn 2e batterij maar alleen voor de laatste dag gebruikt. Niettegenstaande deze thuis nog opgeladen was gaf de camera aan dat er maar 69% energie meer was, na enkele foto's was dat alweer 80%.
    Hopelijk heb je ook de gelegenheid om de aurora te zien, voorspellingen staan op
    Univ. of Alaska, je kan ook inschrijven op een mailinglist zodat je Aurora alerts krijgt. Mailinglist

BTW, niet vergeten om een geweer mee te nemen als je je buiten de bebouwde kom van Longyearbyen begeeft. De ijsberen komen naar't schijnt dicht bij het stadje in de winter.
    bye, Maurice
    https://on4bam.com/
    Nikon D7500

Comment

Re: diepvries foto's?

Bedankt voor de tips!

Ondertussen terug en alles vlot verlopen. Toch een aantal toffe foto's kunnen nemen, ondermeer van het poollicht. Ik plan in de toekomst wat foto's hier op te posten.

Voor zij die eventueel gelijkaardige plannen hebben, hier een paar van mijn fotografie-ervaringen bij <-20°C:
      - zorg voor een degelijk en stevig statief. Ik had een klein statiefje mee (van +/- 15 euro). De eerste nacht (-15 a -20°C), moest hij er aan geloven. Het plastiek was door de extreme koude broos geworden, waardoor een poot gewoon afbrak. Gelukkig bleef het toestel ongedeerd. Heb terplaatse een nieuw & beter statief gekocht, die wel tegen de kou was opgewassen.
      - tot boven -20°C ondervond mn toestel weinig problemen. Batterijen gingen mss wat sneller leeg, maar niet zo dramatisch. Het grootste probleem is inderdaad condens, eens je in een warme ruimte komt. Zorg vooral dat je toestel terug droog is eens je weer in de koude komt. Dit vriest anders direct weer aan. ijsplekken op je lens zijn erg moeilijk weg te krijgen en vast en zeker ook niet zo goed voor je toestel
      - Omstreeks -30°C heeft mn toestel (Nikon D80) het ongeveer begeven. Volle batterijen geven bij deze temp nagenoeg nix van stroom meer. Goeie tip is om met twee batterijen te werken: 1 in toestel en 1 in je binnenzak. Als de temperatuur van debatterij in mn zak hoog genoeg was, kon ik een aantal foto's nemen, tot hij weer afgekoeld was. Tegen dan was mijn andere batterij weer opgewarmd... heb zo een aantal "wissels" doorgevoerd.
      - Bij -30 kwam er ook allerlei onzin op mn display (halve cijfers, geen focuspunt indicaties meer, etc.) + het toestel reageerde merkbaar trager. Dat was wel even schrikken, maar toen het toestel weer in de warmte was, werkte alles weer normaal en al bij al heeft mn camera dit alles zonder schade doorstaan
      - zorg voor goeie handverwarmers. Extra binnenhandschoenen zijn erg handig, maar ik zou vooral wanten boven handschoenen willen aanraden. Je zal wellicht sowieso af en toe je handschoenen of wanten moeten afdoen om je instellingen aan te passen. Met wanten ben je hier veel sneller in + ze houden sowieso je handen warmer. De sluiter bedienen kan je zowel met handschoenen als wanten.

grtn
      Matthias

Comment

Re: diepvries foto's? Fotograferen in Spitsbergen

Interessant, bedankt!

L.
        http://lievendevlaminck.wordpress.com/

Comment

Re: diepvries foto's? Fotograferen in Spitsbergen

ik heb nog niet zo gek gedaan, maar ik krijg mijn toestel bedient met mijn handschoenen aan. dat zijn toch niet de meest handige dingen. Wel leer langs buiten, dus meer 'grip' dan stoffen. Als ik echt in menu's zou moeten zoeken denk ik dat het problemen gaat geven, maar dat doe je voor je naar buiten gaat.
          iso, sluitertijd en difragma kan ik aanpassen met de handschoenen aan.

wat ik er vooral nog wil bijzetten: er bestaan systemen waarbij je je batterij in je binnenzak (of onderbroek, nog warmer) steekt en dan met een kabeltje naar je toestel. Op die manier heeft je batterij amper last van de koude. Vraag me niet naar een naam of merk
          hoe meer f**k hoe meer vreugd

**=ol

Comment

Working...
          X