Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nepal & de Himalaya

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nepal & de Himalaya

Hallo iedereen,

Ik ga dit jaar naar Nepal (in Oktober), en ik doe daar een vierweekse tocht. Ik heb via de zoekfunctie al het één en het ander van info gevonden over trekking in Nepal.
    Maar ik vraag me af hoe de gemiddelde DSLR reageert op grotere hoogte, want ik ga er ook wat beklimmingen doen, tot 6500m hoogte. Blijft een DSLR (Nikon D80, in mijn geval) naar behoren functioneren op die hoogte? De koude tast de levensduur van de batterijen aan, maar verder? Kan die ook 's nachts in de rugzak blijven (in de tent), ik heb niet bepaald veel zin om het ding in m'n slaapzak te nemen.

Qua lenzen zou ik enkel een 18-70mm meenemen, en waarschijnlijk ook een polarisatiefilter voor daarop (is dit aan te raden?). De 50mm 1.4 is klein en licht en gaat waarschijnlijk ook wel mee.

En een klein, licht statief: meenemen of niet?

Lieven.
    Last edited by Lieven De Vlaminck; 15 januari 2010, 15:15.
    http://lievendevlaminck.wordpress.com/

Re: Nepal & de Himalaya

Waar ik ervaring mee heb is dat camera's niet op zuurstof werken, en de hoogte dus niks uitmaakt.
    Enkel de koude zoals jij zegt.

Als je plaats hebt zou ik ook wel een statief meenemen, kan van pas komen voor panorama's, nachtfoto's, ..
    Nikon D7000 + D70S | Sigma 10-20 1:4.5-5.6 | 18-70mm 3.5-4.5 IF DX | 28-200 1:3.5-5.6 | 50 1:1.8 | 28 1:2.8 + SB600
    Fuji X10

Comment

Ik ben op skivakantie gegaan en ik kon duidelijk merken dat de batterij last van de koude hadden.

Ik heb de batterijen dan in mn binnenzak of broekzak gestoken, zodat ze warm hadden en dan gaat ze wat langer mee, of krijgen ze weer wat energie bij.
      "Street photography is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." - Thomas Leuthard
      500px

Comment

Ik zou op die hoogte zeker een uv filter mee nemen.
        Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

Comment

Altijd een plastick zakje meenemen.

Als je een hotelkamer binnengaat en het is buiten nogal warm en vochtig, cam in zak steken en dichtknopen.
          Zak dampt aan, camera en lens niet.
          Door de vochtigheid gaat hij eerder tilt slaan dan door de hoogte, heb ik destijds met mijn canon 350d tegengekomen. Na enkele uren was alles wel weer ok.

Comment

Hi Lieven,

Ik ben in oktober ook 6 weken naar Nepal geweest, wij hebben eerst wat rondgehangen in kathmandu en omstreken om daarna door te trekken naar Chitwan National Park. De 2e helft van de vakantie heb ik het Annapurna circuit gedaan, hoogste pas = +/-5400 m

Ikzelf heb de combinatie D80 en 17-55 2.8 meegenomen, het weegt wel wat maar ik vind het de moeite om wat deftiger materiaal mee te nemen. Trouwens als je wat foto's van mijn reis wil zien, surf dan even naar volgende link: http://www.flickr.com/photos/3452989...7622809809897/

Nu de omstandigheden waarin de D80 terechtkwam varieerden van +35 gC to -10 gC. Ik heb geen enkel probleem mogen meemaken met mijn camera. Meestal droeg ik hem gewoon op mijn buik via de strap. Wanneer ik geen zin had om met de camera rond te sleuren onderweg, stak ik hem veilig terug in een lowepro AW200 die ik dan in mijn backpack weg stouwde. Nooit last gehad van condensatie ofzo. Ik ben onderweg geweest met 2 batterijen, onderweg heb je trouwens genoeg kans om je batterij op te laden in 1 vd vele guesthouses tegen een kleine betaling.

Polafilter zou ik zo later, op grote hoogte heb je vanzelf al een polarisatie-effect door de lagere luchtdensiteit en de wijze waarop het licht breekt.
            Hierdoor krijg je die mooie donkerblauwe lucht vanzelf.
            UV-filter heb ik wel gebruikt, vooral om mijn lens te beschermen tegen stof en vuil. Oh ja ik zou zeker ook een kwastje en microvezeldoekje meenemen, want je camera zal al vrij vlug met stof en vuil bedekt zijn onderweg.

Ik lees dat je tot 6500 wil gaan, ik vermoed dus dat je de Mera Peak gaat proberen beklimmen Deze staat op mijn programma volgend jaar in maart.
            Als je wat meer info nodig hebt omtrent praktische zaken enzovoort, voel je vrij om mij te contacteren.

Groetjes
            Steven
            Last edited by stekke; 19 januari 2010, 00:10.

Comment

Gezien de koude normaal geleidelijk intreed zal je weinig last ondervinden, vermoed ik
              Ik had de D300 met de AF-S DX 18-200mm bij. Alleen op de Gokyo Ri en Cho La heb ik problemen gehad met de AF. De temperatuur was er -12C (thermometer) en een sterke wind (uitloper van een sneeuwstorm). Heb op die plaats nogal veel/lang gefotografeert dus was de camera langer blootgesteld aan de ijzige wind.
              Later (vb Gorak Shep en Kala Pathar) heeft de lens wel weer normaal gefunctioneerd.
              Weliswaar allemaal iest minder hoog dan wat jij voor ogen hebt.
              Ik had zowel een reserve batterij voor de body als voor de grip bij en hield die in m'n broekzak, zoniet was de werkingsduur wel behoorlijk korter
              Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
              "Casu Consulto - Modo Fac"

Comment

Camera's hebben relatief weinig last van koude en hoogte, de batterijen daarentegen wel. Die kan je beter redelijk warm houden. Op grote hoogte en bij grotere koude best in je binnenzak van je jas steken, 's nachts zou ik die toch mee in de slaapzak nemen (camera hoeft niet echt). Wel opletten voor kortsluitingen.

Vorig jaar een DSLR meegepakt naar 5700m en zo totaal geen problemen gehad.

Travel the world, take nothing but pictures, leave nothing but footprints.

Comment

Alvast bedankt voor alle nuttige info.
                  Oorspronkelijk geplaatst door stekke Bekijk bericht
                  Ik lees dat je tot 6500 wil gaan, ik vermoed dus dat je de Mera Peak gaat proberen beklimmen
                  Inderdaad, zowel Mera Peak als Island Peak staan op het programma. Beide toppen worden in één tocht gecombineerd, met een passage over de Amphu Laptsa pas (5800m) om van Mera Peak naar Island Peak te geraken (via de Hinku vallei).

Het belangrijkste lijkt dus de levensduur van de batterijen, plus eventuele condensvorming en beschadiging door stof/water.

L.

Comment

Ik ga nu dinsdag naar Auschwitz en ze voor spellen -20.
                    Als ik het goed begrijp is dat geen reden om mijn D90 niet mee te nemen ?

Groeten Dimitri Van de Velde

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri VdV Bekijk bericht
                      Ik ga nu dinsdag naar Auschwitz en ze voor spellen -20.
                      Als ik het goed begrijp is dat geen reden om mijn D90 niet mee te nemen ?

Groeten Dimitri Van de Velde
                      No problem
                      Om de batterij lang te laten meegaan en niet te snel te legen kan je ze bij niet gebruiken in je broekzak steken (warm houden). Koude zorgt ervoor dat je batterij snel "plat" is.

Comment

Bedankt

Comment

Wat ik altijd doe als ik in de bergen ga schieten is van die handverwarmingschemozakjes kopen en 1tje per dag in mijn fototas zetten. Die blijven zo'n 12uur warmte geven (wel degressief maar maakt niet uit) en dat houd de tas op een lekkere temp zodat de batterijen niet vergaan van de koude!

Ook, als je veel sneeuw in beeld hebt 1 a 1.5 stops overexposen, want de sneeuw flikflooit met de lichtmeter in je camera!

Succes!
                          MM|Photo-BlogLines//New Blog, New Site & New Twitter

Comment

Ben terug van weg geweest
                            Niet echt tijd gehad om mijn kodak goed te bedienen de gids ging wat snel
                            Maar wat ik wou zeggen is: op het einde van de dag bedroeg de lading van de batterij nog 50 %
                            Verder geen problemen gehad Bedankt

Dimitri Van de Velde

Comment

Ondertussen ook dit gevonden, zeer interessant voor de geïnteresseerden:

The blessing of mountain climbing photography is also its curse. Because it is so difficult to get there in the first place, because the climbing itself takes up so much effort and concentration, one...

Lieven.

Comment

Working...
                              X