Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ijsland

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Ijsland

Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
    Wij hebben Ijsland ook bezocht met de ferry/eigen wagen. Op zich best goed te doen maar je moet je wel beperken tot de "ringweg". Bonus: De ferry stop op de Faroer en dat is ook de moeite waard. Wij hopen om nog eens terug te gaan maar dan met het vliegtuig en een 4*4. Als je met eigen (gewone) wagen kilometerslang over een slechte baan hobbelt om dan tot de vaststelling te komen dat aan de andere kant van deze "weg" een bord staat dat je er alleen met 4*4 door mag is dat niet grappig

We hadden een 4*4 meegenomen
    Het is absoluut onjuist dat je met een gewone wagen enkel de ringweg kan doen.
    Het zijn enkel op de F-wegen is een degelijke terreinwagen noodzakelijk.

Faroer ook gedaan, maar dike pech gehad met het weer.
    BD0497BE : Nikon body + glas
    www.RudyVerrijt.info

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JePe Bekijk bericht
      We hadden een 4*4 meegenomen
      Het is absoluut onjuist dat je met een gewone wagen enkel de ringweg kan doen.
      Het zijn enkel op de F-wegen is een degelijke terreinwagen noodzakelijk.
      Ik had me beter moeten uitdrukken Ik bedoelde dat je het "binnenland" met een gewone auto moeilijk kan gaan verkennen en je dus aan "de rand" moet blijven. Geen 4*4 is een serieuze beperking (waarom is het beste altijd het slechtste te bereiken? Murphy zeker?)

Misschien is Ijsland nu zelfs interessanter omdat de munt een serieuze hit gekregen heeft, eens ze de Euro invoeren komen de prijze misschien op hun oude (Scandinavische) niveau.
      bye, Maurice
      https://on4bam.com/
      Nikon D7500

Comment

Hello,

Een wagen huren is echt wel een must in Ijsland, de prijzen van de bus zijn schandalig duur en deze rijden ook niet overal.
        Wij zijn tijdens de winter geweest en dan was een 4x4 zeker z'n geld waard, voor de goedkoopste (Suzuki Jimny) betaalden we 80€/dag. Het land doorkruisen was zowieso niet mogelijk, hiervoor heb je in de winter een monster truck nodig, maar we konden hier en daar wel eens van de ringweg af.

De foto's vind je hier

gr.
        Nicolas
        http://www.nicolasdecorte.be

Comment

Hallo Waldorf,

Ben ook aan het uitkijken naar IJsland. Waar en bij welke organisatie heb je je auto gehuurd?

Bedankt

Peter

Comment

Hello Peter,

Wij hebben een auto gehuurd bij bergcar.is, maar dat blijkt nu overgenomen te zijn door Sixt en de goedkope jeeps zijn precies verdwenen uit het assortiment.

Icelandgo (http://www.icelandgo.com/) lijkt wel nog deftig te zijn van prijs.

Groeten,
            Nicolas

Comment

Ijsland is terecht een van de mooiste landen ter wereld en voor de moment "relatief" goedkoop. alleen een auto huren is duur.
              Wij hebben vorig jaar een Lada Niva gehuurd bij Geysir. By far het goedkoopste dat je daar kan vinden volgens mij...

Hier de route die wij daar de eerste twee weken van juni (2009) volgden:
              Blog route

En hier nog wat foto's:
              Foto's Ijsland
              [FONT=Century Gothic][SIZE=2]WWW.NATUURBEELD.BE | FACEBOOK

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Waldorf27 Bekijk bericht
                Hello Peter,

Wij hebben een auto gehuurd bij bergcar.is, maar dat blijkt nu overgenomen te zijn door Sixt en de goedkope jeeps zijn precies verdwenen uit het assortiment.

Icelandgo (http://www.icelandgo.com/) lijkt wel nog deftig te zijn van prijs.

Groeten,
                Nicolas
                Zijn de tours die ze aanbieden ook "deftig van prijs"? Voor bijvoorbeeld de 12 dagen is het iets van 2500€ pp. Kan je dat in eigen beheer niet goedkoper regelen?

't maar een vraag hè! Want ik heb echt geen idee hoe "duur" Ijsland echt is.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Galdie Bekijk bericht
                  Zijn de tours die ze aanbieden ook "deftig van prijs"? Voor bijvoorbeeld de 12 dagen is het iets van 2500€ pp. Kan je dat in eigen beheer niet goedkoper regelen?

't maar een vraag hè! Want ik heb echt geen idee hoe "duur" Ijsland echt is.
                  absoluut... wij hebben 470€ betaald voor ons ticket en 5 dagen hotel (was een aanbod in de winter)... we hebben ons hotel in reykavik slechts twee maal gebruikt... en voor de rest in guesthouses en bed & breakfast geslapen aan zeer normale prijzen... Eten, is ook niet duurder, enkel de auto.. we hebben een degelijke 4X4 gehuurd voor 5 dagen met sneeuwbanden, want in de winter heb je dat nodig. en dat heeft ons ongeveer, met verbruik inbegrepen (we hebben 2500km gereden... ) 700€ gekost... dus de auto is de grote kost, als je goedkoop aan tickets geraakt...

http://unboringplaces.blogspot.com/
                  some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                  Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Hallo Galdie,

Die prijs lijkt niet overdreven voor hetgeen je ervoor krijgt. Ijsland is nog steeds aan de dure kant (maar bijlange niet meer zo duur als vroeger).

Als je wat in confort wil inboeten kan het natuurlijk stukken goedkoper. Zelf rijden, goedkopere hotels, hostels, tent...

groeten,
                    Nicolas

Comment

In Juni vertrekken we richting Ijsland! Natuurlijk hou ik de nieuws van de vulkaan uitbarsting dagelijks bij. Hier een indrukwekkende video, en hier een leuke dia serie van een wandeling naar de vulkaan.

groeten,
                      Helen
                      Last edited by Helen; 31 maart 2010, 18:02.
                      vriendelijke groeten, Helen
                      Updated WWW.HELENICA.NL
                      ---- DE INHOUD VAN EEN BEELD IS TOCH VAN GROTER BELANG DAN DE AANTAL PIXELS ----

Comment

In plaats van een nieuw topic te starten verkies ik dit nieuw leven in te blazen.
                        Hoewel het niet voor onmiddellijk is, wil ik wat research starten voor een trip naar Ijsland. Al veel info gevonden hier en wat andere sites, maar zou graag nog meer praktische informatie vinden, zowel fotografisch gezien als ook wat praktische mogelijkheden en ervaringen zijn. Alvast bedankt!
                        Web: http://www.hanscouwenbergh.be
                        Like my page! https://www.facebook.com/HansCouwenberghPhotography?ref=hl

Comment

www.IJsland.nl van Arnold Jansen is een goed site.
                          Als je de laatste Lonely Planet aanschaft en de Domincus (waar wijlen Willem van Blijderveen heeft aan meegewerkt - het eerste boek in het Nederlands over IJsland was van hem, ik heb hier de eerste druk liggen : IJsland, Oerland) krijg je al een goed zicht.

Willy Wouters is een blaas die alleen georganiseerde reizen wil verkopen, de beste informanten zijn nog altijd de IJslanders zelf, ik weet waarover ik spreek want ik heb daar al meer dan 10 jaar goede vrienden en kennissen. Wanneer een paar jaar geleden Koningin Beatrix de streek rond Myvatn bezocht hebben ze echt niet Willy Wouters als gids genomen maar mijn oude vriend Jonas H.

IJsland is nog altijd geen koopje maar het is niet vergelijkbaar meer met de prijzen van voor de Kreppa (de grote bankencrisis). Je betaalde midden de jaren 80 méér voor een vliegtuigticket dan nu, inflatie inbegrepen, zelfs met Icelandair.

Veel hangt af van : in wel seizoen ga je (veel tracks zijn op een gegeven moment gewoon afgesloten, ook voor superjeeps en aan een 4x4 heb je dan niks)
                          Dat F-wegen alleen berijdbaar zijn met een 4x4 wil ik beslist tegenspreken, het is wel zo dat je met de huurwagen niet mag, en het hangt er duidelijk op. Er zijn F-wegen en F-wegen. Er zijn er die zelfs met een serieuze jeep riskant zijn en die meestal in konvooi gereden worden, het probleem is meestal water. Je zal er niet veel vinden die ooit het Gamla Gaesavatnaleid hebben gereden. Nog zo'n smerige rivier is de Krossà.
                          Verder : hoeveel tijd heb je en welk deel wil je doen. Begin vorige week zijn de eerste F-wegen opengesteld (voor 4x4).
                          Maar wat wel klopt is dat je in de zomer met een Jimney zeker 90% van de locaties kan bereiken waar anderen (meestal Duitsers) een Unimog of een MAN truck menen voor nodig te hebben of zelfs een MAN met dubbele achteras (notabene een Belg, hij had 1000l diesel aan boord). Het is te gek om te zien wat er daar allemaal van die boot rolt. Als je een gewone jeep vastrijdt is die nog los te trekken met een andere jeep, als je zo'n MAN vastrijdt heb je echt wel een probleem. De bewuste Belg kwam dan nog tegen mij stoefen over de trajecten waar ze de banden moesten lossen om er door te geraken, als ik vroeg waar het was dan wist hij het niet meer, hij sprak in termen van Landrovertjes. Ronduit belachelijk en niet in het minst megalomaan.

Enfin, succes met je zoektocht

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                            Willy Wouters is een blaas die alleen georganiseerde reizen wil verkopen, de beste informanten zijn nog altijd de IJslanders zelf, ik weet waarover ik spreek want ik heb daar al meer dan 10 jaar goede vrienden en kennissen. Wanneer een paar jaar geleden Koningin Beatrix de streek rond Myvatn bezocht hebben ze echt niet Willy Wouters als gids genomen maar mijn oude vriend Jonas H.
                            Mensen zwart maken is makkelijk. Mensen leren kennen blijbaar iets moeilijker. Je weet helemaal niet over wie je het hebt, zoveel is in elk geval duidelijk. Meer woorden ga ik hier niet aan vuil maken.
                            http://www.myricreaties.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door parrotman Bekijk bericht
                              In plaats van een nieuw topic te starten verkies ik dit nieuw leven in te blazen.
                              Hoewel het niet voor onmiddellijk is, wil ik wat research starten voor een trip naar Ijsland. Al veel info gevonden hier en wat andere sites, maar zou graag nog meer praktische informatie vinden, zowel fotografisch gezien als ook wat praktische mogelijkheden en ervaringen zijn. Alvast bedankt!
                              wanneer wil je gaan? ik ben tweemaal in februari (winter) geweest... en vind dat een heel fijne periode... als je avontuurlijk bent ingesteld, gewoon ticketje kopen en een eerste nacht voor als je toekomt... en de rest ter plekke zoeken... Grindavik, dicht bij de luchthaven is een goed plek om eerst te overnachten...
                              dit is een blog die ik maakte na de eerste reis: click

een goede 4*4 is noodzakelijk tijdens de winter en liefst met sneeuwbanden, dan heb je meer controle als je de weg af rijdt op ijs...

soms kan je niet verder en moet je terug...

de winter heeft z'n eigen charme:

some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                              Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rikkie Bekijk bericht
                                Mensen zwart maken is makkelijk. Mensen leren kennen blijbaar iets moeilijker. Je weet helemaal niet over wie je het hebt, zoveel is in elk geval duidelijk. Meer woorden ga ik hier niet aan vuil maken.
                                Dat eerste is een persoonlijke mening na een van zijn lezingen, ik heb toch recht op een mening ? Sterker nog, onder de mensen die al op IJsland geweest waren was ik niet de enige die er zo over dacht. Ik heb al mensen met meer begeestering horen spreken over IJsland.
                                Aangezien ik geen georganiseerde reizen "koop" ken ik die man helemaal niet in het veld, daarin heb je gelijk. Ik kan zo niet iedereen leren kennen tegen betaling.

En wat dat laatste betreft heb je helemaal gelijk.

Zaak gesloten dus, je moet doen waar je je zelf het best bij voelt

Comment

Working...
                                X