Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Midweek Boedapest

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Midweek Boedapest

Hallo BD'ers,

ik ga volgende week van maandag tot en met vrijdag naar Boedapest. Ik heb me nog niet zo heel lang geleden een Canon 450D aangeschaft, met 18-55IS en 55-250IS kitlenzen erbij. Ik heb er al wat mee 'geoefend' (eerste reflex camera), en ben er erg tevreden over. Ik maak uiteraard nog geen foto's die je van je stoel blazen, maar persoonlijk vind ik m'n foto's nu al wel beter dan met een compactje, ook omdat ik er meer over nadenk natuurlijk.

Ter zake: ik zal erg vaak overdag foto's trekken, van gebouwen etc. Het weerbericht voorspelt echter volop zon (en meer dan 30°). Ik weet dat met volle zon je idealiter niet fotografeert, maar wacht op valavond of vroeg in de morgen, en dat ga ik ook wel doen, maar overdag ga ik natuurlijk niet nalaten om ook foto's te nemen. Waar ga ik echter op moeten letten? Alle tips zijn welkom. Bovendien: ik heb verder nog niks van extra accesoires. Concreet: géén zonnekap (voor geen van beide lenzen), géén UV-filter, polarisatiefilter of wat dan ook. Ik twijfel ook nog om me mss een monopod aan te schaffen, om scherpere foto's te trekken aangezien ik niet echt een vaste hand blijk te hebben (bij sluitertijd van 1/40 ofzo wijzen mensen me hier op het forum er toch al op dat ze de foto's niet scherp vinden).

Als iemand me raad kan geven, stel ik dat zeer op prijs. Zowel qua instellingen, dingen waar ik op moet letten als qua materiaal dat ik me toch nog best kan aanschaffen. Ook plaatsen waar ik dat nog kan doen voor ik vertrek (dus ten laatste dit weekend), zijn welkom. Ik woon in Leuven, maar mijn ouders wonen in Geel dus daar ga ik in het weekend nog wel eens langs. Alvast bedankt!!!
    Canon 450D

Portfolio

Re: Midweek Boedapest

Probeer wat vroeger en later op de dag foto's te nemen. Een statief zou ik je zowiezo aanraden, vaste hand of niet. UV-filters zou ik altijd kopen ter bescherming van het glas, voor beide lenzen. Blaasbalg zou ik ook aanschaffen, aangezien je toch van lens zal wisselen.
    Avond/nachtfoto's van op de heuvel (Pest?) lijken mij zeker de moeite.
    Flickr

Comment

Zeker de termen aandoen, al doe je dat best laat, als alles is afgekoeld. Dat water si erg warm (~39 graden ofzo) en wwas deze winter zalig om te doen. je hebt in boedapest een synagoge die echt prachtig is, een beetje gebouwd als kerk, echt ongeloofelijk mooi, daaraan gekoppeld is ook een joods museum wat echt een aanrader is. Even buiten de stad heb je een verameling van beelden die in de communistische tijd in het stad stonden, als het je dat soort beelden leuk vindt, ook een aanrader. De opera is er ook erg goedkoop (€3 ofzo) en ook een enorme aanrader. De binnenkant van het parlementsgebouw is ook echt zeker de moeite.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door alverman Bekijk bericht
        Probeer wat vroeger en later op de dag foto's te nemen. Een statief zou ik je zowiezo aanraden, vaste hand of niet. UV-filters zou ik altijd kopen ter bescherming van het glas, voor beide lenzen. Blaasbalg zou ik ook aanschaffen, aangezien je toch van lens zal wisselen.
        Maar wordt een statief niet wat zwaar om de hele dag mee te zeulen? Of bedoel je een monopod? En een zonnekap en/of polarisatiefilter, heb ik die nodig?

@ beide: erg bedankt voor de tips!
        Canon 450D

Portfolio

Comment

Ik bedoelde een tripod. Mijn statief kwam met een draagtas en woog iets van 2kg. Dit is volgens mij niet te zwaar om mee te nemen. Het was een Hama Star 62, via amazon, maar ook te vinden in bv Mediamarkt. Je kan natuurlijk ook je rugzak of een muurtje gebruiken als je er tegenop ziet om dit de hele dag mee te zeulen.
          Een zonnekap gebruik ik haast altijd. In Boedapast lijkt me dit wel handig. De keer dat ik daar was, was er heel felle zon. Mijn lenzen kwamen telkens met zonnekap, maar bij konijn of studio 73 zullen ze je waarschijnlijk wel verder kunnen helpen.
          Een polarisatiefilter heb ik zelf (nog) niet, maar die lijkt me minder noodzakelijk.
          Flickr

Comment

Wanneer ik een city tripje onderneem dan behoort een zeer sterke hardcase trolley tot mijn vaste uitrusting.
            Aan de zijkant van de trolley heb ik een 4 duims pvc buis gemonteerd waarin mijn halfhoge houten statief (125 cm maximaal) past.
            Dat statief is bijna 50 jaar oud en is voorzien van gietijzer beslag, het gewicht is dan ook ruim 11 kg .
            De trolley is sterk genoeg om mijn niet onaanzienlijke gewicht te dragen, derhalve mag ik er graag even op gaan zitten om een foto te maken.

Boedapest is een verschrikkelijke stad , je loopt permanent rond met het gevoel dat je er geen midweek maar een midjaar moet blijven om alles te fotograferen, en dan kom je nog tijd te kort.
            Mijn eerste bezoek dateert van 1968 en nog steeds ben ik er niet op uitgekeken, dat geldt overigens voor meer steden.

Comment

Dat beloofd . Nu goed, ik wil in de eerste plaats ook genieten van mijn vakantie. Als ik te veel met mijn foto's bezig ben, gaat mijn vriendin protesteren . Dus zo'n trolley ga ik zeker niet meesleuren door de stad. Ik heb zo een kleine Tamrac rugzak Velocity waar ik mijn body en mijn twee lenzen inkrijg. Die neem ik mee door de stad. Ik ga me toch al zeker een zonnekap en twee UV filterkes aankopen.

Qua monopod en/of misschien zo'n Joby Gorillapod, daar ben ik nog niet uit. Misschien toch best zoiets aanschaffen voor toch scherpere foto's te nemen, zonder daarvoor kweet niet wat gewicht mee te zeulen.

Zouden ze zo'n dingen in stock hebben bij Studio 73? Want op bestellen kan ik helaas niet meer wachten...
              Canon 450D

Portfolio

Comment

Vergeet het huis der fotografie niet te bezoeken
                In dit historisch gebouw is het Hongaars Huis van de Fotografie gevestigd. Er vinden steeds drie wisselende tentoonstellingen plaats.

Comment

Ik ben me gisteren 2 UV filters gaan halen om mijn lenzen te beschermen, 2 zonnekappen, een monopod en een polarisatiefilter. Het zal iig niet aan het materiaal liggen als de foto's niet goed zijn :-)
                  Canon 450D

Portfolio

Comment

Mocht je van plan zijn om in de avonduren foto's te maken vanaf de Gellért-hegy (of waar dan ook), vergeet dan niet die UV filters te verwijderen. De zonnekappen kun je altijd laten zitten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
                      Mocht je van plan zijn om in de avonduren foto's te maken vanaf de Gellért-hegy (of waar dan ook), vergeet dan niet die UV filters te verwijderen. De zonnekappen kun je altijd laten zitten.
                      Oh, bedankt voor die tip! Wist ik helemaal niet
                      Canon 450D

Portfolio

Comment

Working...
                      X