Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zuidelijk Afrika - statief

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Zuidelijk Afrika - statief

Hoi,

weldra trek ik in 28 dagen met een safaritruck van Kaapstad tot de Vic Falls.
    Dit gaat mee :
    - D300 + 18-200 VR
    - D300 + 50-500 sigma
    - 64 Gb geheugenkaartjes
    - 4 batterijen
    - kersenpitkussen als beanbag om vanuit de truck foto's te nemen
    - manfrotto monopod
    - manfrotto 322rc2 balhoofd
    - jvc camcorder

Ik twijfel nog om mijn manfrotto 055b statief mee te nemen.
    Deze weegt 2.4 kg en is 65 cm lang ingeklapt.
    We zitten wel 1 nacht in een lodge met een verlichte drinkplaats voor dieren,
    maar is dit de moeite waard om dit statief zolang mee te zeulen ?
    Als ik het niet meeneem, heb ik misschien achteraf spijt.

Wat zouden jullie doen ?
    Iemand al dergelijke reis gemaakt ?
    *** 2 x Nikon D500 - Nikkor 16-80 & Nikon 80-400 VRII & SB 600 ***

Re: Zuidelijk Afrika - statief

Ik heb in 2007 een reis doro Zuid-Afrika gemaakt.Was wel een self drive dus kon mijn motor van de wagen uitzetten.
    Een statief had ik mee maar heb ik eigenlijk bijna niet gebruikt,enkel voor enkele HDR opnames te maken.Een beanbag had ik ook niet mee ik liet de lens rusten op mijn open raam van de wagen,nu in jouw geval kan dat wel handig zijn die beanbag als de truck zijn motor blijft draaien.

Je moet anders maar eens een kijkje nemen op mijn site,je vind er mijn reisverslag terug: http://www.zondagen.be

mir
    De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

Comment

Misschien een domme vraag, maar waarom neem je een balhoofd mee als je nog twijfelt over het statief?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
        Misschien een domme vraag, maar waarom neem je een balhoofd mee als je nog twijfelt over het statief?
        Zowel de videocamera als mijn bigma hebben een quick-release plaatje.
        Die balhoofd past mooi op mijn monopod. (en ook op de tripod natuurlijk)
        En ik kan dan ook de monopod gebruiken om foto's verticaal te nemen,
        en met de videocamera om stabiel te zwenken.

Comment

Rond de lodges zit ook veel diertjes en vogels. Dus een statief is wel degelijk handig als je niet in de camion zit.
          BD0497BE : Nikon body + glas
          www.RudyVerrijt.info

Comment

Het blijft een moeilijke beslissing :

PRO om het statief mee te nemen :
            - HDR foto's
            - Zonsondergang en opgang
            - dieren rond de lodges bij schemer/avond
            - 1 nacht verlichte drinkpool
            - Kaapstad by night

CONTRA :
            - zwaar (2.4 kg)
            - neem veel plaats in
            - kans op verlies in de luchthaven / diefstal
            - slechts +/- 5 % van de foto's zullen ermee genomen worden.
            - ik heb al een monopod en beanbag mee

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door facehugger Bekijk bericht
              Het blijft een moeilijke beslissing :

PRO om het statief mee te nemen :
              - HDR foto's
              - Zonsondergang en opgang
              - dieren rond de lodges bij schemer/avond
              - 1 nacht verlichte drinkpool
              - Kaapstad by night

CONTRA :
              - zwaar (2.4 kg) - het ligt toch in de vrachtwagen
              - neem veel plaats in
              - kans op verlies in de luchthaven / diefstal - Kans is heel klein
              - slechts +/- 5 % van de foto's zullen ermee genomen worden. - dat is waar maar misschien wel de mooiste
              - ik heb al een monopod en beanbag mee - beanbag moet mee maar vul die terplaatste met kieken-eten. je kan ook de monopod thuislaten

zie blauw
              www.RudyVerrijt.info

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JePe Bekijk bericht
                zie blauw
                Bedankt voor de commentaren.
                De beanbag is eigenlijk een kersenpitkussen van het Kruidvat en is reeds gevuld.

Comment

Heel kort: tripod meenemen!

Met de bigma heb je voldoende mm'ers om vogels te "schieten" en zoals hierboven is aangehaald kunnen dit mss wel je mooiste worden. Ik neem mijn tripod overal mee naartoe, balhoofd eraf en past netjes in mijn Samsonite valies.

Comment

Tripod; niet van overtuigd. Mijn raad:

1) neem een MONOpod mee. Perfect om steun te zoeken op de bodem van het voertuig, tussen je benen. Jij reist met een truck, met een tripod gaat dat niet lukken. Ik doe enkel safaris met privé-jeep, en een tripod lukt bij mij zelfs nog niet. Enkel mijn monopod gaat nog mee.

2) Smijt die Bigma buiten. Ja, ik ga hier wss de wind van voor krijgen van Bigma-eigenaars, maar het is voor mij een bewezen feit; dat ding is log, allesbehalve lichtsterk, en focust supertraag. Ik heb een safari gedaan met Tinne (ex-ancien hier) en die had nog liever mijn 2e handse Canon 35-350L dan die Bigma. Ze wou mijn lens bijna niet meer teruggeven. Wat jouw alternatieven zijn binnen Nikon weet ik niet, maar ik durf toch stellen dat eender welke Nikon telelens sneller zal zijn dan die Bigma. Liver minder range en sneller, dan meer range en trager!

Mvg,

Jochen
                    http://www.theafricabug.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk bericht
                      Tripod; niet van overtuigd. Mijn raad:

1) neem een MONOpod mee. Perfect om steun te zoeken op de bodem van het voertuig, tussen je benen. Jij reist met een truck, met een tripod gaat dat niet lukken. Ik doe enkel safaris met privé-jeep, en een tripod lukt bij mij zelfs nog niet. Enkel mijn monopod gaat nog mee.

2) Smijt die Bigma buiten. Ja, ik ga hier wss de wind van voor krijgen van Bigma-eigenaars, maar het is voor mij een bewezen feit; dat ding is log, allesbehalve lichtsterk, en focust supertraag. Ik heb een safari gedaan met Tinne (ex-ancien hier) en die had nog liever mijn 2e handse Canon 35-350L dan die Bigma. Ze wou mijn lens bijna niet meer teruggeven. Wat jouw alternatieven zijn binnen Nikon weet ik niet, maar ik durf toch stellen dat eender welke Nikon telelens sneller zal zijn dan die Bigma. Liver minder range en sneller, dan meer range en trager!

Mvg,

Jochen
                      De bedoeling is om beanbag en eventueel de monopod in de truck te gebruiken.
                      De tripod is enkel voor s'avonds in en rond de lodges, en voor s'nachts de sterrenhemel.
                      Bigma werkt voor mij perfekt, zeker met een D300 kan ik de ISO een beetje hoger
                      zetten dan op mijn vorige (D50) waardoor de sluitertijd weer een stuk omlaag kan.

Comment

Meenemen die handel !

Je maakt niet ieder jaar zo'n reis en als je eigen wagen of... hebt hoeft dat extra gewicht helemaal geen last te zijn. Wel opletten dat je binnen bagagelimieten blijft voor de vlucht
                        Volgend jaar zak ik opnieuw naar zuidelijk afrika af, als alles goed gaat tenminste
                        en heb me daarom recent een lichte en relatief compacte gitzo gekocht.
                        Vooral dan om bij inzet van de avond, bij drinkpoelen of nabij de lodge te gebruiken.

Maar idd, voor gamedrives zelf zal je die waarschijnlijk niet gebruiken, en heb je voldoende met beanbag of eventueel monopod.

In ieder geval: geniet er van !

Comment

Ik heb de hele vakantie in Afrika mijn monopod meegenomen.
                          Tripod heb ik thuis gelaten.
                          Monopod gebruikte ik in de auto bij "game drives", en ook uit de auto ging hij mee.
                          Beanbag zou ik hier maken van een katoenen zakje, en daar pas vullen met rijst!
                          De "beanbags" of kersepitkussens die je hier hebt, gaan vaak te plat worden, vooral met zwaardere objectieven...

Bigma thuislaten, mijn man heeft die één keer meegenomen naar Afrika, leuk, maar niet voor safari's en gamedrive's waar dieren soms gaan lopen voor je dat grote ding uit je auto hebt getakeld!

Groetjes Astrid
                          2 know me = 2 love me

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door @sblond Bekijk bericht
                            Ik heb de hele vakantie in Afrika mijn monopod meegenomen.
                            Tripod heb ik thuis gelaten.
                            Monopod gebruikte ik in de auto bij "game drives", en ook uit de auto ging hij mee.
                            Beanbag zou ik hier maken van een katoenen zakje, en daar pas vullen met rijst!
                            De "beanbags" of kersepitkussens die je hier hebt, gaan vaak te plat worden, vooral met zwaardere objectieven...

Bigma thuislaten, mijn man heeft die één keer meegenomen naar Afrika, leuk, maar niet voor safari's en gamedrive's waar dieren soms gaan lopen voor je dat grote ding uit je auto hebt getakeld!

Groetjes Astrid

Dit is niet mijn ervaring.

- deftige lens heeft een deftige bean-bag nodig.
                            - beestjes zijn minder schuw dan je denkt (zolang je in de auto blijft)
                            - beestjes staan niet altijd op 2 meter, dus een tele is wel nuttig. Trouwens voor kleinere soorten zoals vogels, kleine zoogdieren is het een must.
                            www.RudyVerrijt.info

Comment

*bericht per ongeluk onder mijn man's naam geplaatst*
                              Last edited by kohraya; 16 september 2009, 23:53. Reden: per ongeluk ingelogd mijn man's naam

Comment

Working...
                              X