Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

China - wat neem ik mee - wat laat ik thuis

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• China - wat neem ik mee - wat laat ik thuis

Allen,

Binnen enkele weken vertrek ik naar China (trekken met de rugzak). Als amateurtje stel ik me de vraag, wat neem ik mee, wat laat ik thuis ...

Mijn uitrusting:

- Tweemaal D70s
    - Sigma 10-20 F4-5.6
    - Sigma macro 105 F2.8
    - Tamron 17-50 F 2.8
    - Nikor 50 F1.4
    - Tussenringen
    - Statief

Verder merkte ik enige tijd geleden op dat ik voor de eerste maal niet kon focussen, melding FEE bovenaan op het scherpje, even afzetten en nadien deed ie het weer. Is dit een voorboden van het BGLOD-probleem? Kan ik hier iets aan doen?

Tot slot is het wenselijk dat ik mijn camera eens binnen doe voor een onderhoud. Sensor reinigen?

Alvast bedankt voor de tips.

Mono

Re: China - wat neem ik mee - wat laat ik thuis

Mijn uitrusting:

- Tweemaal D70s
    - Sigma 10-20 F4-5.6
    - Sigma macro 105 F2.8
    - Tamron 17-50 F 2.8
    - Nikor 50 F1.4
    - Tussenringen
    - Statief
    ik zou zeker meenemen in mijn rugzak:
    1 camera
    tamron
    tussenringen, zijn dat voor macro of teleconvertors, als het macro is, wat ik vermoed: thuis laten, teleconvertors: wel meenemen
    105 f 2.8

NIET meenemen:
    - statief (groot, onhandig, zwaar, lastig onderweg,...), te vervangen door een rijstzak: multifunctioneel, eetbaar, goedkoop,...
    - macro tussenringen (op reis ga je eerder close-up dan macro werken en dat kan met een groothoekzoom ook lijkt mij.

de rest hangt een beetje af van wat je wilt gaan doen. Als je veel in duistere omstandigheden wilt werken, is die 50mm misschien wel handig, anders zou ik die ook thuis laten. Duur, groot en het bereik zit al in je zoom.
    hoe meer f**k hoe meer vreugd

**=ol

Comment

Tyrr alvast bedankt voor de reactie.

Dus ik neem al zeker mee mijn twee body's (één voor mij en één voor mijn vriendin), de Tamron en de Sigma 105. Ik maak deze week ook nog een rijstzakje ...

Waarom eigenlijk mijn 10-20 niet?

Ik was ook nog vergeten te zeggen dat ik een flitser SB-800 heb. Meenemen?

Kan iemand mij iets zeggen over het BGLOD-probleem?

Bedankt voor de reacties en opmerkingen.

Groeten

Mono

Comment

'k dacht dat het BGLOD-probleem enkel voorkwam bij D70 en niet D70s

't FEE- probleem: check manual, maar kans is groot dat het eerder met de diafragma-ring zal te maken hebben (die niet op kleinste diafragma vastgezet stond).

Zelf zou 'k die UWA (sig 10-20) zeker niet thuislaten. Nog niet in China geweest, maar als 'k zou gaan dan zeker voor de landschappen.

Comment

Als je echt gaat trekken met de rugzak is gewicht toch wel belangrijk.
          Daarom zou ik enkel een D70s + Tamron 17-50mm meenemen. Goed bereik voor de meeste foto's.
          Panasonic G1

Comment

Tijdens het paasverlof dit jaar hebben we een rondreis door China gemaakt.
            http://forum.belgiumdigital.com/f57/china-252411.html

Als ik door m'n foto's ga heb ik ongeveer
            20% gemaakt met de 10-22mm
            65% met de Tamton 28-75mm, en
            15% met de 70-200mm

Een statief had ik niet mee, wel een Gorillapod. Dat paste nog net mee in m'n slingshot.

Moest je nog vragen hebben, vuur maar af.
            foto's van de reis kan je zien op:
            http://www.flickr.com/photos/3daniel/page5/
            Canon 40D Canon EF 17-40mm F:4.0 L USM - Canon EF 50mm F:1.4 USM - Canon EF 100mm F2.8 L IS USM Macro - Canon EF 70-200mm F:4.0 L USM - Speedlite 430EX II

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door 3Daniel Bekijk bericht

http://forum.belgiumdigital.com/f57/china-252411.html

Als ik door m'n foto's ga heb ik ongeveer
              20% gemaakt met de 10-22mm
              65% met de Tamton 28-75mm, en
              15% met de 70-200mm

Een statief had ik niet mee, wel een Gorillapod. Dat paste nog net mee in m'n slingshot.

Moest je nog vragen hebben, vuur maar af.
              foto's van de reis kan je zien op:
              http://www.flickr.com/photos/3daniel/page5/
              Heel erg bedankt ... bovenste link naar china zal zeker onze reisroute beïnvloeden. We doen ongeveer dezelfde route, maar we vertrekken vanuit Beijing en eindigen in Shanghai ... Wat was zeker de moeite? Wat zeker niet? (je hebt trouwens echt knappe foto's!!)

Dus ... neem ik dan best enkel de tamron 17-50 en de Sigma 10-20 mee en laat ik de Sigma 105 thuis? Zou ik nog snelsnel zoeken achter een alternatief van een 70-300 (wel meer lichtgevoelig want ik had er één maar die heb ik weggedaan. En toen dacht ik dat ik wel een nikon 80-200 2.8 zou aankopen, maar dat is nog niet gebeurd)?

Neem ik mij flitser mee?

Ondertussen is er ook twijfel over de twee body's. Aangewezen? Of neem ik een simpele compact mee (zo heeft zowel mijn vriendin als ik iets in de hand)?

@sam ... dat dacht ik dus ook ... maar toch doet ie raar en het heeft niets te maken met de diafragmaring.

Mono

Comment

Hallo Mono:

Beijing vond ik het meest tegenslaan. Gigantische groot en de verboden stad was echt stapvoets de massa volgen. Toch moet je hier wel geweest zijn voor de Chinese muur.
                Hier geld ook de regel, hoe verder van Beijing hoe minder toeristen.
                Moest je tijd hebben, ga ook naar de olympische site. Toch wel indrukwekkend.

De tibetaanse grens was een hoogtepunt en zal zeker rustgevend zijn na het hectische Beijing. Ons doel was hier Xihae, maar daar zijn we wegens politieke strubbelingen niet binnengeraakt. Ons alternatief was Tongren en Ta'er Si en is zeker ook de moeite.

Xi'an, het terracotta leger natuurlijk, maar de stad Xi'an zelf is me heel goed meegevallen. Heel oud Chinees aandoend. Wou ik zeker meer tijd spenderen.

Guillin: boottocht op de rivier, tochtje op bamboevlotten. Zeker de rijstvelden doen van Ping'An. Wat ook zeer de moeite is, is de nachtelijke openlucht lichtshow ( van de choreograaf v/d Olympische spelen.

Ik weet niet of je Hong Kong nog aandoet, maar daar is de Peak zeker de moeite, en de gebouwen van Hong Kong Island, die elke avond om 8 u een lichtshow doen. Een boottochtje tussen wat overblijft van de sampan's is ook ok.

Qua gear vind ik max 55mm toch wat weinig wil je wat minder geforceerde portretten maken. Als die 105mm ook een goede portretlens is, zou ik die meenemen.
                Daarintegen zou ik een tweede body thuislaten (is wel kuisen achteraf) evenals de flits en het statief. In de plaats zou ik voor een beanbag of Gorillapod gaan.
                Canon 40D Canon EF 17-40mm F:4.0 L USM - Canon EF 50mm F:1.4 USM - Canon EF 100mm F2.8 L IS USM Macro - Canon EF 70-200mm F:4.0 L USM - Speedlite 430EX II

Comment

Daniel,

Bedankt voor de tips.

Wij gaan eerste enkele dagen naar Beijing, waar we een vriend gaan bezoeken. Het zal wel een andere ervaring zijn zo met een 'local' erbij. Daarna gaan we naar Xi'an, Guilin, Ping'An, Shanghai... De reisroute ligt dus vast, de rest zien we wel ter plaatse (eventueel tips overnachting en vervoer? Van Beijing nemen we vermoedelijk de nachttrein naar Xi'an. Van Xi'an naar Guilin en van Guilin naar Shangai met het vliegtuig.)

Wat de uitrusting betreft. Ondertussen is de knoop doorgekapt. Twee body's, rijstzakje, Tamron 17-50, Sigma 10-20 + nog aan te kopen 70-300 (of soortgelijk).

Zou ik de body's nog even binnen doen voor een onderhoudje?

Groeten

Mono

Comment

Hey ik ben vorig jaar maand en China geweest. Echt een ongeloofelijke ervaring!!!
                    Indien je nog wat info wilt stuur me dan maar een mailtje.
                    Ik kan altijd nog wel opzoeken hoe onze hotelletjes noemden en dergelijke.

Mischien kun je hier ook nog een ideetje opdoen: http://china2008.reismee.nl/fotos/
                    Is wel heel beperkt maar was onze reisweblog

P.s. het kan daar heel vochtig zijn dus voorzie zeker iets om je camera te beschermen (alwast een plastieken zak).
                    Nikon d80 & d90//sigma 18-200 OS//nikkor 70-300 mm VR//nikkor 16-85mm VR

Comment

Dit jaar voor de 3e maal China bezocht.
                      D700 en 3 lenzen meegenomen:
                      - 14-24/2.8 AFS
                      - 28-105/3.5-4.5 AFD
                      - 70-200/2.8 VR
                      Uit de exifs blijkt dat ik alle 3 de lenzen ongeveer evenveel heb gebruikt.
                      De breedhoek was heel handig voor de Verboden Stad (die kan je wel rustig bezoeken indien je de middenste wandelpaden niet gebruikt!), het Terracottamuseum, de Li-rivier en Hong Kong.
                      Ik zou de 10-20 ZEKER en vast meenemen evenals de 17-50/2.8 en de 105 macro. Verder laat de tussenringen, het statief en de 2e body gewoon thuis.
                      Zorg voor voldoende geheugen en een handige fototas.
                      Hoe minder gesleur, hoe plezanter de reis.
                      Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Working...
                      X