Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tips voor Costa Rica ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Tips voor Costa Rica ?

We vertrekken op 1 januari naar Costa Rica (Papagayo Bay)
    Wat neem ik best mee qua objectief ? 17-55 2.8 of 105 Macro ?
    (ik wens geen gesleur, en de CP5400 gaat ook mee)

Welke uitstappen mag je daar zeker niet missen ?
    Canikon 40D - D200, D300

Re: Tips voor Costa Rica ?

Mexicano,

Ik ben enkele jaren geleden naar costa rica geweest (toen ik jammergenoeg nog niet met fotografie bezig was ) en ik zou toch ook zeker voor een zoom-objectief opteren hoor.

Zeker in de nationale parken waar het toch meestal de bedoeling is om dieren te spotten of fotograferen.
    Die zitten daar "echt" in het wild en dus bijgevolg niet op een meter van je

Maar ook zijn er prachtige landschappen en ook met een macro-objectief zal je genoeg interessants zien (tropische vegitatie...)

Maar dat alles weegt natuurlijk allemaal vrij veel hé (zeker in de tropische hitte)
    Ik denk dat je voor je eigen zult moet uitmaken waarom je u wilt concentreren.
    Maar volgens mij is Costa Rica het meest interessant om dieren te fotograferen.

-Ik vond tortuguero nat. park zeker de moeite (veel dieren in een mooie omgeving).
    -Ook Manuel Antonio nat. park, Wel heel toeristisch maar heel veel dieren op een kleine opervlakte
    - De Arenal vulkaan is s' nachts heel indrukwekken (lavastromen en een diep gerommel) als de top niet in de wolken zit.

Ik hoop dat je er iets aan hebt.
    goeie reis
    Mathias
    Ik ben gek op werken. Kan er urenlang gefascineerd naar kijken.

Comment

Ik heb vorig jaar een rondreis gemaakt door Costa Rica.
      En kwam er achter dat een statief in de regenwouden onmisbaar is,en regenkleding trouwens ook
      Janus.
      Canon S5 + Olympus TCON-17 TC
      Enkele van mijn foto's

Comment

Hallo,

vorig jaar er vier weken verbleven en een tiental plaatsen bezocht (wel niet Manuel Antonio): Tortoguero, Cahuita, Sarapiquis, Arenal, Poas, Carara, Corcovaro, Palo Verde, Monte Verde en Rincon de la vieja.

Mijn ervaringen:

- neem zeker statief mee, in de jungle is er vaak weinig licht om uit hand te fotograferen.

- ik had een tele bij me (300mm f4 met 1,4x convertor) en bijna enkel deze gebruikt (was eigenlijk onmisbaar).

- neem voldoende geheugenkaartjes mee: op het einde van de dag had ik altijd tussen 3 en 4 gb aan plaatjes! Het is echt een aardsparadijs voor natuurliefhebbers!

Voor het gemak:

Tropenkledij en DEET tegen muggen; koop je muggen repelent trouwens ginds en niet hier: daar is het veel sterker en het helpt tenminste. Ik had het eens vergeten aan te brengen en op één schouder waren een honderdtal muggenbeten te tellen!

Een goede gids is het boek Costa Rica van Lonely planet. Een echte aanrader.

Enkele foto's van mijn verblijf ginds kan je hier bekijken:

als je meer concrete vragen hebt stel ze gerust,

mvg,

Peter
        http://www.flickr.com/photos/7406953@N08/show/

Comment

@Peter W.

Wat een variatie aan dierenleven!
          Even een vraagje, aangezien ik overweeg om in december te gaan backpacken in Costa Rica. Heb je deze reis individueel gedaan? En heb je een gids nodig om zoveel dieren te zien/vinden zoals jij hebt gefotografeerd?

Comment

Hey,

Ik ben er geweest met mijn vriendin. Het enigste wat we geregeld hadden op voorhand waren onze vliegtuigtickets en de eerste overnachting, de eerste week gebruik gemaakt van het openbaar vervoer daarna drie weken rondgetrokken in een huur auto (4 x 4) bij economy cars of zoiets voor 500 €

Natuurlijk waren er enkele locaties die we zeker wilden aandoen en daarvoor hebben we dan telkens het boek "Costa Rica" van Lonely planet gebruikt. Je vindt er alles in over interessante plaatsjes, waar kan je goedkoop en lekker eten en waar vindt je overnachtingen naargelang je budget.

Een gids is niet echt nodig maar zij kunnen wel veel leuke dingen vertellen en weten natuurlijk wel waar bepaalde zaken te vinden zijn. Hangt er een beetje vanaf hoe groot je eigen natuurkennis is.

- hou rekening met regen dat doet het bijna elke dag (regenwoud)! Maar meestal slechts enkele uren in de namiddag, wij konden er onze klok op zetten.
            -het merendeel van de dieren zijn altijd te vinden in de nationale parken; maar je komt er niet in zonder een ticket te kopen, nu het geld gebruiken ze om de parkwachters enzo te betalen dus het geld wordt goed besteed.
            -net zoals bij alle wildlife heb je de meeste kans ze te spotten als je rustig bent en goed rondkijkt.

Hoe lang verblijf je daar? Laat me even weten wat je zeker wil bezoeken dan kan ik je waarschijnlijk nog verder helpen.

mvg,

Peter
            Last edited by Peter W.; 15 juli 2009, 23:24.
            http://www.flickr.com/photos/7406953@N08/show/

Comment

Januari is een erg goede tijd om te gaan, regen is dan een stuk minder en veel dieren komen te voorschijn om te paren!

Wij hebben in januari/februari 2008 een rondreis door Costa Rica gemaakt. Dit was een georganiseerde reis met NL-gids die al 15 jaar in Costa Rica woont en achteraf hebben wij nog 7 dagen op eigen gelegenheid doorgebracht. Een reisgids kan handig zijn, omdat dieren als luiaards veelal op dezelfde loctie verblijven in een jungle en een gids deze goed weet te vinden. Verder als je langs de wegen of waar dan ook je ogen goed open houdt, zul je zelf ook heel veel dieren spotten.

Tortuguero en Monte Verde is een "must" om te hebben gezien in Costa Rica.

Zelf had ik toen alleen nog de compactcamera Powershot S3 IS, maar je kunt echt niet zonder een goede telezoom, als je de apen, luiaards of welk dier dan ook in de bomen wilt vastleggen! Daarvoor zou ik nu nog wel een keer terug willen

Mocht je een kleine indruk willen hebben, kijk dan op de link, op dit moment heb ik echter alleen de "reptielen" foto's online staan ...http://www.reptilicious.nl/costra/costarica.html
              Last edited by Chantay; 16 juli 2009, 13:03. Reden: toevoeging
              http://www.reptilicious.nl
              Canon EOS450D & Canon Powershot S3IS

Comment

Mercikes voor de info. Ik heb 3 weken ter beschikking, maar de reis ligt nog niet vast.
                De Lonely Planet heb ik al. Maar voor meer tips weet ik waar ik nu terecht kan

(net gezien dat de vlucht duurder is geworden )

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Chantay Bekijk bericht
                  Zelf had ik toen alleen nog de compactcamera Powershot S3 IS, maar je kunt echt niet zonder een goede telezoom, als je de apen, luiaards of welk dier dan ook in de bomen wilt vastleggen! Daarvoor zou ik nu nog wel een keer terug willen

Mocht je een kleine indruk willen hebben, kijk dan op de link, op dit moment heb ik echter alleen de "reptielen" foto's online staan ...http://www.reptilicious.nl/costra/costarica.html
                  @ Chantay - Zijn deze met het compactje genomen ?

@ Allen - Bedankt voor de info

Zelf ben ik er nog niet helemaal uit wat te gaan bezichtigen (enkel een bezoekje aan het nabije Nicaragua is al gepland)
                  Het gaat om een 2-weeks verblijf in een strandhotel (Papagayo Bay)
                  Canikon 40D - D200, D300

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mexicano Bekijk bericht
                    @ Chantay - Zijn deze met het compactje genomen ?

@ Allen - Bedankt voor de info

Zelf ben ik er nog niet helemaal uit wat te gaan bezichtigen (enkel een bezoekje aan het nabije Nicaragua is al gepland)
                    Het gaat om een 2-weeks verblijf in een strandhotel (Papagayo Bay)
                    Ja, deze zijn allen met een "kale" compact genomen.
                    Nu heb ik (nog) geen ervaring met het functioneren van een spiegelreflex in vochtige omstandigheden, maar zoals je aan sommige foto's kunt zien, had mijn compact daar zeker last van.

Vanuit de meeste hotels is het mogelijk om excursies te boeken, misschien kun je op de site van het hotel al wel zien of zij die mogelijkheid bieden en wat hun aanbod is.
                    Arenal en Monteverde zijn dacht ik wel goed te bezoeken vanuit Papagayo Bay.
                    http://www.reptilicious.nl
                    Canon EOS450D & Canon Powershot S3IS

Comment

net terug uit Costa Rica,3 weken rond getrokken met eigen auto.
                      veel prachtige dingen gezien vooral de natuur.
                      wat je zeker moet overwegen om mee te nemen is een goede telelens,ik had een 400 mm bij me,heb hem heel erg veel gebruikt.
                      statief wel bij me maar bijna niet gebruikt.
                      vooral ook niet de regenkleding vergeten,dagelijks een flinke bui die vaak nog warmer was dan de douche die we hadden.
                      wat ook handig is om mee te nemen is een Visa card,bijna ieder bank accepteerd een visa maar geen maestro.
                      ik hoop dat je hier iets mee kan.

Comment

Working...
                      X