Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Raw of JPEG

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Raw of JPEG

RAW zonder enige twijfel! Als Canon-gebruiker kan je volgens mij niet beter gediend zijn dan met Digital Photo Professional. Snel, efficiënt en gebruiksvriendelijk. Zeker wat vakantiefoto's betreft. Een 250-tal RAW-files selecteren, bewerken en omzetten in JPEG neemt sowieso al heel wat tijd in beslag. De speciallekes verwerk ik dan met CS2.
    EOS 6D - 24-105 - 70-200 L F4 IS - prime 50mm - 100mm - speedlite 430EX

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Cartman Bekijk bericht
      volgens mij kan er geen verschil zijn... er wordt namelijk niets gecomprimeerd noch omgezet.. tenzij er iets is dat ik niet weet
      Er is idd iets dat je niet weet !
      DPP voor canon en NX voor Nikon kunnen veel meer uit hun RAW files halen dan 3rd party tools (zoals lightroom).
      BD0497BE : Nikon body + glas
      www.RudyVerrijt.info

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JePe Bekijk bericht
        Er is idd iets dat je niet weet !
        DPP voor canon en NX voor Nikon kunnen veel meer uit hun RAW files halen dan 3rd party tools (zoals lightroom).
        Geen tegenwerping, enkel een vraag,
        waar kan ik hieromtrent een objectieve test of verantwoording vinden.
        Ik ben nogal van het type dat het moet zien eer het te geloven.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door krisdg Bekijk bericht
          en dat met fotografie als hobby???
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
            en dat met fotografie als hobby???
            grt,bouk.
            juist daarom

Comment

Ik wil dat ook wel eens wetenschappelijk ondersteund zien.

Comment

Met veel meer uit een RAW halen bedoel ik (meer dan de standaard WB-settings)
                Maar ook welke picture-style met zijn settings , Active D-lighting,...

Over de bewerkingen nadien heb ik niks gezegd, dat kan je met elke tool

Maar de beste verandtwoording, kan je best zelf ontdekken. Download de trail en probeer eens.

Hier staan een aantal links
                www.RudyVerrijt.info

Comment

ik werk zelf ALTIJD in RAW.

ik denk dat voor u het belangrijkste is hoeveel opslag je hebt op je vakantie... als je wat krap zit heb je 2 mogelijkheden :
                  - neem een laptop of genoeg geheugenkaartjes mee en trek in RAW
                  - trek in JPEG met het nadeel dat je minder flexibiliteit hebt in nabewerking

Met de prijzen van geheugenkaartjes tegenwoordig denk ik dat optie 1 het beste is...

Alvast prettige reis
                  Last edited by Hans Swolfs; 30 juni 2009, 13:28. Reden: correctie eerste regel RAW ipv JPEG
                  With Canon, I can (or at least try)
                  Photastic.be ~ Passion for the picture
                  Nieuwe site

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door powerkiller Bekijk bericht
                    Ik wil dat ook wel eens wetenschappelijk ondersteund zien.
                    De specs van het NEF formaat zijn niet 100% vrijgegeven, dus de software van de leverancier heeft dus een stapje voor.

We spreken hier ook maar over software niet over een wet in de fysica !
                    www.RudyVerrijt.info

Comment

Altijd in RAW - heb je niet genoeg rumte, gooi dan onmiddellijk je slechte opnames weg (trouwens ook erg werkbesparend achteraf, na de vakantie)
                      Canikon 40D - D200, D300

Comment

Ik werk dus ook steeds in RAW. Bij het importeren zet ik NEF om in DNG. Voordeel, alles in één file en daar ik toch een lightroom gebruiker ben. Nadeel, ik kan ze niet terug omzetten naar NEF (denk ik toch) en moest nu blijken dat Nikon software inderdaad beter is. Niemand die beiden heeft om eens het verschil aan te tonen? Ik (en vele anderen denk ik) zouden u zeer dankbaar zijn.
                        Groeten
                        Flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JePe Bekijk bericht
                          Met veel meer uit een RAW halen bedoel ik (meer dan de standaard WB-settings)
                          Maar ook welke picture-style met zijn settings , Active D-lighting,...

Over de bewerkingen nadien heb ik niks gezegd, dat kan je met elke tool

Maar de beste verandtwoording, kan je best zelf ontdekken. Download de trail en probeer eens.

Hier staan een aantal links
                          http://www.nikoncafe.com/vforums/sho...d.php?t=166168
                          Daar wringt nu net het schoentje.
                          Ik heb zowel Aperture,ligthroom en nikon capture.
                          Ik zal waarschijnlijk niet handig genoeg zijn maar ik kan geen kwaliteitsverschil merken in de resultaten van al dan niet Nikon.
                          Wel merk ik dat de andere software (bij mij vooral de workflow van aperture) veel vlotter werkt en veel handiger is .
                          Daarom mijn vraag kan ik ergens vergelijkende testen en resultaten vinden.
                          Dat argument van niet vrijj geven van nef....
                          Apple en Microsoft geven ok niet alle details van het systeem dus (in jouw opinie) kunnen andere fabrikanten er ook niet alles uithalen.....
                          Rest er niet veel keuze.

De originele vraagstelling, vakantiefoto's zijn foto's die niet dienen per uur betaald te worden, teruggaan is ook niet dadelijk een optie...
                          Aan de prijs van de huidige kaartjes is er voor mij geen twijfel, raw en eens terug een goede workflow om ze te verwerken.
                          Alvast een prettige vakantie met veel prachtige foto's.

Comment

Het enige merkbare 'kwaliteitsverschil' (voor mij althans) is de juiste weergave van de ingebakken Nikon-body-curve
                            (maar of die nu mooier is...laat ik in het midden)
                            Andere verschillen zijn er genoeg (oa de mogelijkheid tot opslaan als pseudo NEF, gewoonweg schitterend)
                            Last edited by mexicano; 30 juni 2009, 15:49.
                            Canikon 40D - D200, D300

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mexicano Bekijk bericht
                              Het enige merkbare 'kwaliteitsverschil' (voor mij althans) is de juiste weergave van de ingebakken Nikon-body-curve
                              (maar of die nu mooier is...laat ik in het midden)
                              Andere verschillen zijn er genoeg (oa de mogelijkheid tot opslaan als pseudo NEF, gewoonweg schitterend)
                              ON-TOPIC: altijd raw gebruiken zou ik zeggen en ideaal RAW+JPEG als je camera het toelaat.

OFF TOPIC

Wat is het voordeel van iets op te slaan als NEF?

In LR worden de bewerkingen aan de RAW files toch in een andere file opgeslagen dacht ik. Wat gebeurt er wanneer je gaat opslaan als NEF/DNG?

Het probleem van LR vind ik dat wanneer je wil gaan bewerken in photoshop je moet gaan exporteren.

Misschien valt dit te verhelpen door Bridge samen met LR te gebruiken, maar hier heb ik geen ervaring mee.

Bestaat er een manier om direct vanuit LR naar photoshop te gaan?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Cartman Bekijk bericht
                                Bestaat er een manier om direct vanuit LR naar photoshop te gaan?
                                als ik me niet vergis gewoon dubbelklikken op je foto...

Je kan via Voorkeuren instellen welk programma er dan geopend moet worden. Dan kan je Photoshop kiezen die eerst de foto in ACR (Adobe Camera RAW) opent en vervolgens in Photoshop.
                                With Canon, I can (or at least try)
                                Photastic.be ~ Passion for the picture
                                Nieuwe site

Comment

Working...
                                X