Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Raw of JPEG

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Raw of JPEG

Vertrek over enkele weken op verlof, zal ik men foto's in Raw of JPEG maken? Welke programma's kan ik het best gebruiken om Raw te bewerken

Re: Raw of JPEG

met raw kun je nooit missen, je kunt ten allen tijde je belichting en kleurbalans (ez)bijsturen maar het vraag bewerkingstijd achteraf en meer geheugen op je kaartjes.
    mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

IMac/IPad/Mac Air 
    D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door devid Bekijk bericht
      met raw kun je nooit missen, je kunt ten allen tijde je belichting en kleurbalans (ez)bijsturen maar het vraag bewerkingstijd achteraf en meer geheugen op je kaartjes.
      Heb Lightroom 2.3 en PH elements 7 volstaat dat of kan ik beter iets anders aanschaffen?

Comment

met lightroom gaat dit wel vlot vind ik persoonlijk, ben er een grote fan van. Je moet alleen weten of de kost van extra kaartjes het jou waard is, maar sinds ik raw heb ontdekt, neem ik alleen nog maar foto's daarin... memory is cheap these days.
        [FONT="Tahoma"]www.carlopeeters.be

Comment

Voor NIkon: enkel Nikon Capture voor mij in Raw.
          Het kwaliteitsverschil met de andere conversieprogramma's is mij te groot.
          Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Voor je eerste vraag: RAW of JPEG zou ik antwoorden RAW en JPEG

Ter verduidelijking... Ik gebruik enkel de RAW bestanden als ik prints maak of als ik de schaduwen te veel moet oplichten en dus in JPEG te veel ruis zou opkomen... Dus als de JPEG's op zichzelf al goed zijn gebruik ik de JPEG om op websites te plaatsen. Maar dat is enkel als je genoeg Giga's hebt, of als je (zoals ik) altijd een laptop bij je hebt.

En het bewerken, ik gebruik photoshop, maar of andere beter zijn laat ik aan de profs over
            Buying a Nikon doesn't make you a photographer, it makes you a nikon owner...
            Instagram: http://instagram.com/lux69aeterna/
            Website: http://lux69aeterna.deviantart.com/

Comment

Ik heb sinds kort ook het RAW formaat 'ontdekt'. Achteraf kun je nog veel veranderen met slechts enkele schuivertjes te verplaatsen.

Als je kan zou ik in RAW+JPEG schieten maar als je voor langere tijd op vakantie gaat zonder laptop is het misschien aangeraden om gewoon RAW te doen.
              Zo ben je zeker safe. En als je ze in JPEG wilt om door te geven aan een vriend of op een site te plaatsen kan je ze nog altijd laten omvormen via een scriptje (bv Photoshop).

De hamvraag blijft: Wil je ze zelf nog wat bewerken of niet? De safe way is om in RAW te schieten.

In mijn bescheiden mening toch :-)
              Canon Eos 450D | Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS | Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS | Sigma DC 17-70mm f/2.8-4.5
              Flickr here and many more to come!

Comment

ik heb even geleden nog eens het stomme idee gehad om in jpg te werken (mijn camera schrijft nooit beide op kaartje).

dus als je plaats heb (opslag) ga je voor RAW, indien mogelijk met een jpg ernaast.
                Nabewerking van jpg is gewoon veel lastiger.
                hoe meer f**k hoe meer vreugd

**=ol

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door R3dw0lF Bekijk bericht

De hamvraag blijft: Wil je ze zelf nog wat bewerken of niet? De safe way is om in RAW te schieten.
                  Als je de raw niet wil bewerken, kan je altijd de foto's exporteren naar jpeg.
                  NX voor Nikon en DPP voor Canon passen alle settings toe zoals de camera het rechtstreeks zou doen.
                  BD0497BE : Nikon body + glas
                  www.RudyVerrijt.info

Comment

ter vergelijking, dit zijn twee foto's vlak achter elkaar genomen:

de eerste zonder nabewerking onmiddellijk naar JPG
                    http://picasaweb.google.be/peeters.c...32401391518482

bij de 2e de donkere delen opgehaald in lightroom:
                    http://picasaweb.google.be/peeters.c...83543271773506

nu weet ik wel dat je in JPG ook wel een deel kan terughalen maar niet echt zoals dat hier is gelukt
                    [FONT="Tahoma"]www.carlopeeters.be

Comment

JPEG is vooral handig als je, later géén nabewerkingen meer wilt doen en geheugen wilt besparen.

Maar RAW is gewoon het veiligst omdat je later véél meer mogelijkheden hebt tot nabewerkingen. Het vreet alleen erg veel geheugen.

Beide zou ik alleen maar doen als je in studio werkt of je laptop bij de hand hebt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vantje Bekijk bericht
                        Voor NIkon: enkel Nikon Capture voor mij in Raw.
                        Het kwaliteitsverschil met de andere conversieprogramma's is mij te groot.
                        Heb dit nog al gelezen. Buiten lightroom (DNG) heb ik geen ervaring. Is het verschil dan echt zo groot?
                        Groeten
                        Flickr

Comment

volgens mij kan er geen verschil zijn... er wordt namelijk niets gecomprimeerd noch omgezet.. tenzij er iets is dat ik niet weet

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Cartman Bekijk bericht
                            volgens mij kan er geen verschil zijn... er wordt namelijk niets gecomprimeerd noch omgezet.. tenzij er iets is dat ik niet weet
                            Ik heb nog nooit met Nikon software gewerkt maar denk dat die bepaalde in het toestel gemaakte voorkeuren reeds toepast op de RAW.
                            Flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Cartman Bekijk bericht
                              Probeer het zelf maar eens uit, je zal het verschil wel merken.
                              Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Working...
                              X