Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Afrika....welke (praktische) tele?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Re: Afrika....welke (praktische) tele?

    Wij zijn dit jaar einde mei in Douz (de poort van de Sahara) in een woestijnstorm beland. Ik heb toen mijn D300 in een handdoek gewikkeld om stof tegen te gaan en ik had niks van stof binnenin mijn camera. Wel zijn op deze uitstap veel compactcamera's van medereizigers gesneuveld wegens stof. Triestige bedoening als je zoiets voorhebt.
    Last edited by Dannyvg; 26 juni 2009, 14:22.

    Comment


    • #47
      Re: Afrika....welke (praktische) tele?

      Oorspronkelijk geplaatst door cee37 Bekijk bericht
      ben eens benieuwd, ik vertrek naar Tanzania over een goeie week... Zal alvast een plastiek zak meenemen om lenzen in te wisselen maar zeker ook het Visible Dust borsteltje om de sensor schoon te maken, deze schijnt goed te werken. Zal mss wel eens nodig zijn...
      De 100-300 zal daar zeker wel dienen

      Comment


      • #48
        Re: Afrika....welke (praktische) tele?

        Nog nooit gezien Viewfinder. Alvast bedankt !

        Comment


        • #49
          Re: Afrika....welke (praktische) tele?

          Ok, handig..maar...wat is het voordeel van een dergelijke zak boven een gewone (plastic) zak? Ik kan bovendien op de site van Falcon Eyes niets vinden over deze zak.

          Comment


          • #50
            Re: Afrika....welke (praktische) tele?

            Zo'n tas is wellicht het overwegen waard hoor voor een reis naar stoffige oorden, maar wie kan mij vertellen wat het gebruiksgemak van een dergelijk produkt is? Hoe werkt zo'n tas (gezien de rare vorm)? Misschien stel ik rare vragen, maar ben dan ook niet bekend met het produkt.

            Daarnaast iedereen nogmaals bedankt voor de reacties! Over twee weken is het zover en ga ik me in exotischere oorden begeven...Ik zal nadien uiteraard wat foto's op BD plaatsen (hopelijk zonder stofvlekken...)

            Aanvulling 19.07.09: Ok mijn frank is eindelijk gevallen; het betreft een (lichtdichte) tas voor anologe toestellen (duhhh...). Voor het wisselen van lenzen e.d. niet zo handig lijkt me, aangezien je niet ziet wat je doet. Mijn devies is nu gewoon opletten en indien nodig een gewone doorschijnende plastic tas vatten. Daar is het laatste volgens mij wel mee gezegd. Nogmaals iedereen bedankt en goede vakanties toegewenst met veel fotoplezier!
            Last edited by jellevanaalst; 19 juli 2009, 17:38.

            Comment


            • #51
              Re: Afrika....welke (praktische) tele?

              Ik ben ondertussen terug van m'n reis naar Tanzania, en wil toch ook maar even mijn ervaringen delen. Ik heb de Sigma 100-300 f4 gebruikt met 1,4x convertor erop (op de D90). Een vrij goeie combinatie moet ik zeggen, de 420mm (x 1,5 crop = 630 oude mm) komen soms wel goed van pas. Anderzijds heb ik wel een paar momenten gehad dat het minimumbereik van 140mm te veel is aangezien je soms plotseling dichter bij een olifant staat dan verwacht zie deze foto als vb.

              Wat stof betreft, je moet inderdaad opletten. Ik ben maar 1 dag effectief op safari geweest en heb er wel lenzen gewisseld om af en toe de landschappen erop te zetten (wat zeker de moeite is ginder). Ik heb dit wel min of meer in een plastic zak gedaan dus dat viel nog wel mee. Maar toch zag m'n camera er vrij stoffig uit na die ene dag, dus onderhouden is de boodschap! Gelukkig dat de 100-300 niet uitschuift bij het zoomen, anders zou er inderdaad wel veel stof in terechtkomen, maar nu viel dit dus mee; gewoon met een doekje de buitenkant proper gemaakt, en blaasbalgje op voor binnenkant camera & achterkant lenzen.

              Conclusie: inderdaad wel oplettend zijn, maar paranoïde is ook niet nodig...
              [FONT="Tahoma"]www.carlopeeters.be

              Comment


              • #52
                Re: Afrika....welke (praktische) tele?

                Jelle ik weet niet wanneer je de reis maakt deze zomer?
                Ons reisverslag in net klaar, je kan het lezen op http://www.zondagen.be

                Groeten,

                mir
                De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

                Comment


                • #53
                  Re: Afrika....welke (praktische) tele?

                  Ik ben inmiddels al weer enkele weken terug van weggeweest, mijn reis was van eind juli t/m 21 augustus. Ik moet zeggen dat ik Namibie het meest indrukwekkend vond van alle bezochte landen: indrukwekkende leegtes, landschappen en overweldigende natuur! Ook veel foto's gemaakt, ben zojuist echter pas begonnen met het uitzoekwerk.

                  Voor het lenzen wisselen in Afrika was ik eerst erg terughoudend, maar met een beetje voorzichtigheid dacht ik een eind te komen. Ik heb mijn tweede body (D50) niet eens gebruikt en heb toch telkens de D300 benut. Dit is een vrij robuuste body, echter na het beklimmen van Duin 45 in de Soususvlei in Namibie met een flink windje moest ik toch wel even een paar keer slikken. Mijn 18-200mm kraakte van alle kanten, mijn telefoon had (heeft) zand onder het lcd scherm, maar mijn D300 is tot nu toe na behoren blijven functioneren (slechts enkele kleine stofjes op de sensor). Echter, gezien de grote temperatuursverschillen (overdag 30+, 's nachts rond het vriespunt), heeft als vermoedelijk gevolg hiervan mijn sensor redelijk wat condens opgelopen. Ik liep de eerste 1,5 week rond met een soort waas op mijn beeld die ik niet weg kreeg. Nu is deze waas op het beeld inmiddels wel weg, maar de sensor vertoond nog steeds strepen. Weet iemand hoe dit kan?

                  Mijn uiteindelijk meegenomen fotouitrusting bestond uit mijn D300 + D50, 3 lenzen: 300mm f4/ 150mm macro f2.8 en mijn 18-200mm f3.5-f/5.6., SB800, 4 accu's, 2 geheugenkaarten (8 en 4 Gb), imagebank voor fotobackup, rijstzak, monopod en wat schoonmaakspul. De rijstzak heb ik slechts eenmaal gebruikt, de monopod geloof ik slechts een paar keer. Met de 300 f/4 is ook goed uit de hand te fotograferen. De macro heb ik toch nog redelijk wat gebruikt voor het kleine grut zoals hagedissen en slangen en de 18-200mm vnl. voor de landschappen. De kwaliteit van de 18-200 valt me echter steeds meer tegen, alhoewel ik het zoombereik erg handig vind. Wellicht ga ik in de toekomst voor nog wat meer breedhoek (en een vast brandpunt). Ik heb echter geen spijt van mijn keuzes van fotogerief op vakantie en ben blij niet de 300 f/2.8 meegebracht te hebben, dit was op deze trip een blok aan het been geweest.

                  Leuk ook was dat een reisgenoot dezelfde passie deelde als ik met nagenoeg dezelfde spullen, was ik een keer niet de enigste op reis met zoveel zooi. Leuk ook om elkaars werk te beoordelen, er over te discussieren en van elkaar te leren.

                  Daarnaast heb ik ook regelmatig mijn camera neergelegd en genoten van de schitterende momenten Iets wat ik iedereen kan aanraden.

                  Comment

                  Working...
                  X