Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ierland - jullie fav. plekjes

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Ierland - jullie fav. plekjes

Ik zou deze zomer even voor een midweek naar Ierland (de republiek) willen gaan.
    Wie van jullie is er geweest en was/is onder de indruk? Waar zijn jullie geweest en wat zijn voor jullie de plaatsen die bezocht moeten worden waarvan de mond openvalt bij zoveel schoonheid (landscape, ...)

Alvast bedankt voor jullie input.
    Last edited by Sultana; 4 april 2009, 05:49.

Re: Ierland - jullie fav. plekjes

Wij hebben ooit " The Burren " bezocht, een prachtig landschap !
    In Shannon geland en voor een viertal dagen een auto gehuurd, was een unieke ervaring.
    Mooie landschappen en kusten, heel lieflijke plaatsjes en authentieke pubs
    Grts Maddy
    Last edited by rooman; 11 maart 2009, 16:11.
    zero

Comment

the Cliffs of Mohair!

Connemarra!

Comment

The Burren is inderdaad prachtig, desolaat.

Ook mooi: het plaatsje Clonakilty. En de Ring of Kerry kent iedereen, maar ik was ook onder de indruk van de Ring of Berra.
        Flickr

Comment

Naast de bekende Ring of Kerry, veel toeristen!!, is ook zeker aan te bevelen heel de zuidwest kust en vooral het schiereilandje Dingle. Als dorpje is Dingle en zeker Tralee niet te vergeten.
          Als je zin en een beetje lef hebt zou ik zeker Conor Pass aanbevelen met een niet te grote auto, verkeer moet elkaar passeren op enkele rijweg met wat uitschietertjes.
          Ik persoonlijk verkies de zuidwest kant welke mij het meest herinnert aan Schotland, hoger naar de Burren is het anders, ruwer maar zeker niet minder mooi.
          Hoop dat het wat geholpen heeft.
          Nikon D3, D2x, infrared D70s, FM2n , 20mm MF , 70-200 VR, 14-24 afs, etc...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pieterjanviaene Bekijk bericht
            the Cliffs of Mohair!

Connemarra!
            toeriiiist

de cliffs of mohair zijn saai, en dom. volledig afgesloten op een verhard pad naar een toren na.
            Wij zijn een paar jaar geleden in Kilkee geweest, net buiten het dorp zaten we in een cottage aan een baai van de Shannon (de rivier, niet de stad). De eigenaar is trouwens ook fotograaf en klimmer --> bij aflandige wind, als de wind de golven platslaat, daalt hij aan een touwje de kliffen af om foto's te nemen (prachtig).

In kilkee hebben ze langs de oceaankant (ligt aan de noordkant van de shannon, bijna volledig op het einde van het land) ook kliffen. Hier geen beveiliging, de lopen waar je wilt (op eigen risico natuurlijk): foto's van de oceaan doorheen konijnenpijpen zijn zeker een mogelijkheid als je een natuurlijke kader wilt
            Verder is een boottocht naar de dolfijnen aan de monding van de shannon zeker de moeite. Vergeet ook je teletoeter niet voor de vogels. Door de dolfijnen is een breedhoek zeker voldoende. Ze zwemmen mee op de boeggolf van het bootje.

ohja, voor ik de rest vergeet: in Ierland ben ik toen geen lelijke plekken tegen gekomen. Spijtig dat we toen enkel een compactje meehadden
            Last edited by Tyrr; 12 maart 2009, 18:28. Reden: al minstens 1 tikfout minder
            hoe meer f**k hoe meer vreugd

**=ol

Comment

Wij hebben ooit de Ring of Kerry gereden tot het uiterste westpunt en dan vandaar dwars door het midden van het schiereiland terug gereden. De wegen waren in het begin lokaal en die gingen over naar ruilverkaveling tot uiteindelijk zo goed als niets meer. Na enkele kilometers werden de wegen terug min of meer normaal. Maar wat een landschap en helemaal geen toeristen.
              m.v.g.
              Fons
              Nikon D50, 50mm 1/8, AF-S VR 24-120mm

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pieterjanviaene Bekijk bericht
                the Cliffs of Mohair!

Connemarra!
                Cliffs of Mohair ?????????????????

Lang geleden dat ik in Ierland was (en nu durf ik niet meer terug om mijn herinneringen niet te bezoedelen) maar de Slieve League is absoluut een must. Bijzonder mooi van kleuren.

Overigens, als je iemand zoekt die Ierland écht kent moet je via Wegwijzer maar eens vragen naar Rudy De Brabandere.
                En nog : it's Saint Patrick's day today !!!!!!!!!

PaulM

Comment

Ik heb in de jaren '80 en '90 zowat het hele eiland bezocht
                  Voor mij zijn dit zeker aanraders:

- The Burren (Poolnabrone Dolmen is fotografisch een toppertje bij zonsondergang)
                  - Achill Island
                  - Inishmore (Aran Islands, voor mooie plaatjes afvaren uit Rossaveel)
                  - Giants Causeway (N-Ierland)
                  - Benbulbin (Sligo)
                  - Volledig Connemara met o.a. Maam Valley
                  - Inishowen
                  - Wicklow mountains (vlakbij Dublin)
                  - Slieve League (Donegal)
                  En zowat de volledige NW kustlijn boven Galway

En als je veel zonden te vergeven hebt vooral niet vergeten om even Croagh Patrick te beklimmen

In het binnenland vind ik Birr (met o.a. the great telescope en een prachtig kasteelpark) een specialleke.

Ring of Kerry en Dingle zijn mooi maar vééél te toeristisch voor deze jongen
                  Meer foto's op mijn website

Comment

Helemaal eens met Pendragon.
                    Verdere voorkeuren : Dunluce Castle, Rock of Cashel, Carrick-a-rede, Antrim coast road, Bunratty castle park, Glencolumbkille + omgeving, en dan dat natuurgebied waarvan de naam me ontschiet met die vele keltische kruisen op dat oude kerkhof en die hoge speciale ronde toren, allez, het is genoemd naar een vallei, ah : Glendalough, maar ook een paar boeken zoals :

Ron Langenus : Ierland ingebeeld (beetje rare stijl maar Langenus kent wel de kleine plekjes, een freak)
                    Tony Hawks : door Ierland met een koelkast. Ik heb het al drie of vier keer gelezen en het typeert echt de mentaliteit in Ierland, telkens opnieuw heb ik zin om alles uit mijn handen te laten vallen en terug te gaan naar Ierland. Dit boek is echt niet te missen als je de sfeer van Ierland wil opsnuiven.
                    En de muziek mensen, de muziek, iedereen kent Enya van Clannad maar er is veel, veel meer.

Maar zoals ik al zei, hoe het er de laatste 15 jaar veranderd is weet ik niet, ik hoop alleen dat de Ieren en niet de natuur nog altijd de voornaamste reden is om Ierland te bezoeken.

PaulM

De speciale sfeer van 12 juli is wel verdwenen in oa Derry en Belfast, maar of ik daar nu rouwig moet om zijn of niet ..............
                    Ik ben er nog moeten gaan lopen tijdens/middenin de rellen, de angst die avond aan beide zijden van de grens was te snijden. Echt angstwekkend.

Comment

Lang geleden wilde ik Ierland eens op een andere manier bekijken.
                      Motorbootje gehuurd in Carrick-on Shannon en zuidwaarts tot vlakbij Limerick gevaren, daarna weer terug.
                      Van al mijn fotoreisjes blijft deze mijn grootste favoriet.
                      Verhalen over toegenomen drukte op de Shannon hebben mij er tot nu toe van weerhouden opnieuw zo'n reisje te maken. Misschien dat ik het buiten de zomerdrukte eens ga proberen.
                      Wat me zo te binnen schiet is Clonmacnois, maar eigenlijk heb ik geen favoriet plekje.

Comment

Aan iedereen bedankt voor jullie input. Ik zal alles eens goed bestuderen om zo mijn vriendin eens ferm te verrassen.

Bedankt
                        Last edited by Sultana; 4 april 2009, 05:51.

Comment

the burren & the cliffs of mohair zijn zeker aan te raden. Vooral the burren aan de kust is adembenemend. Van daaruit kan je perfect doorrijden naar de cliffs (je ziet ze zeer mooi liggen vanaf de kustlijn).

groeten

Comment

K ben vorig jaar een 10-tal dagen naar Ierland gegaan.
                            Eerst 5 dagen in Dublin verbleven en verschillende trekpleisters bezocht: Trinity College, Guinness Storehouse, Kilmainham Gaol (oude gevangenis voor politiek veroordeelde misdadigers, hier is trouwens de oude versie van the italian job opgenomen dacht ik),Christ church cathedral, St. Patricks Cathedral, The book of Kells gaan bekijken (stelde wel niet zo veel voor),... Het zit er natuurljk vol met toeristen maar ik vond het toch de moeite. Vergeet ook niet de temple bar pub te bezoeken als je naar Dublin zou gaan.
                            Erna doorgereisd naar de stad Galway (Westkust). Een prachtige stad, wel veel toerisme in de zomermaanden maar heel veel sfeer, kleine straatjes, superveel straatmuzikanten,...
                            Vanaf dit stadje kan je heel makkelijk naar beroemde plekken gaan zoals de Cliffs of Moher, Aran Islands (Inish Mor), The burren, Connemara-streek.

Hopelijk heb je er iets aan

Groeten,

Thomas

Comment

Working...
                            X