Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lapland

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• lapland

hallo ik heb een vraagje.
    ik ga in januari op reis naar Lapland , en nu is mijn vraag .
    zijn er speciale dingen waar ik moet op letten als ik een heel week met mijn fototoestel in de sneeuw zit ?

nu een minder slimme vraag
    moet ik een uv filter kopen of een andere, omdat er veel zon zal zijn.
    alhoewel ...
    het is daar nog veel donker rond die tijd , maar dan kan ik het poollicht wel fotograferen (tips)

mvg bert
    Nikon D90 zak met glas en sb600 flitser.

Re: lapland

Ik zou in ieder geval al een statief voorzien om het poollicht te fotograferen.
    Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Batterijen. De lage temperatuur zal de chemishe processen achter batterijen vertragen en doen stilvallen. Concreet zal het lijken alsof je batterijen heel snel leeg worden. Wat je moet doen is ze opnieuw opwarmen en ze zullen hun werkelijke capaciteit opnieuw tonen.

DUS: je hebt minstens 2 batterijen nodig
      de éne zit in je camera
      de andere zit in je broek (dicht tegen je lichaam) waar het relatief warm is, zodat je hem kan gebruiken wanneer de andere plat is.

Zorg dat je lenzen (en camera uiteraard) niet nat worden --> bevroren lenzen hebben de neiging niet zo goed te werken

Je zal veel fotograferen op hoge iso wegens het gebrek aan licht. Als je poollicht wil fotograferen: ik heb ooit eens een site gevonden waar de technieken werden uitgelegd - er zijn een paar gasten die zich daar - op het 'freaky' af - fanatiek mee bezig houden. Ik zal eens kijken of ik ze terug vind.

<EDIT:>

BTW: poollicht: niet gezien. Dat zie je écht niet zo vaak als je misschien denkt.
      Veel mensen vrezen dat hun camera last zal krijgen van de koude (nachtmerries van bevroren sluiters enzo) --> don't worry. Ik kan niets garanderen voor temperaturen van -40 graden maar bij -22°C heb ik het zelf geprobeerd en daar wat geen enkel probleem.
      Last edited by SeaSquid; 23 oktober 2008, 12:22.
      equipment: camera's, lenses & some imagination

Comment

thx voor de info, maar ik dacht dat ik eens op het weerbericht had gehoord dat de zon weer aan een cycli begonnen is en meer straling zou uitstoten.
        dit gebeurd op de zoveel jaar, en als dit het geval is zou je veel meer kans hebben op poollicht.
        mooi dan ik heb een statief en 2 batterijen dus dat zal geen probleem zijn .

mvg bert
        Nikon D90 zak met glas en sb600 flitser.

Comment

Lappland is een vreselijk uitgestrekt gebied over Noorwegen Zweden en Finland en de ring waarin het poollicht frequent wordt waargenomen bestrijkt slechts een deel daarvan. Ook over het aantal uren licht kan je niks zinnigs zeggen omdat dit functie is van de noorderbreedte waarop je je bevindt (en natuurlijk de datum).
          Ook voor de temperatuur hangt alles af van de locatie, hoe dichter tegen de kust hoe milder.

Als je verslingerd bent aan het poollicht kan ik je de DVD aanraden van Johann Ísberg en Ragnar Stefnisson (www.auroraexperience.com), die is technisch verbluffend. Ik heb hem al een paar x gekopieerd voor mensen op het het forum maar ik wil er geen gewoonte van maken.
          Ook Pekka Parviainen van www.polarimage.com is meer dan buitengewoon.

Misschien zou het meest bruikbare item nog een lange onderbroek kunnen zijn want de heldere vriesnachten in de bergen ver van de lichtvervuiling van de steden zijn ideaal.

PaulM

Comment

Working...
          X