Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

fotografiereis: bekend format?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• fotografiereis: bekend format?

Ik zag onlangs in een brochure een fotografiereis staan.
    De eerste keer dat ik hiervan hoor. Een bekende (?) fotograaf neemt je een kleine twee weken mee op sleeptouw naar de beste plekjes en deelt dan z'n kennis met de groep. Een grote tourbus met veel plaats voor ieders materiaal rijdt je overal rond.
    Eventjes de prijs gecheckt... toch wel een paar keer mijn budget wat vakantie betreft! (Arme student )
    Heeft er al iemand van deze vorm van reizen gehoord, of beter nog, zelf deelgenomen?

grtz,
    Palladio
    You're not supposed to look at the photograph, you’re supposed to look through it. It's a window. (J. Szarkowski)

Re: fotografiereis: bekend format?

voor dat geld mag het toch all in zijn
    poof

Comment

In de VS zijn er een aantal Prof-fotografen die jaarlijks een paar tours organiseren voor kleine groepen (6 à 10 man) in de wildernis van Alaska of in Canada. Alles is wel tot in de puntjes geregeld, zodat men zich geen zorgen hoeft te maken omtrent de omkadering (logies, transport en catering).
      Het schijnt wel zeer leerrijk te zijn, maar de gevraagde prijzen zijn doorgaans uitermate stevig te noemen. Op het Amerikaanse Photonet zal je wellicht een aantal ervaringen kunnen vinden.
      Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Ook Marsen van Oosten biedt fotoreizen aan.
        Ik ben fan van de man zijn werk!
        Meegaan wil ik zeker wel eens doen.
        http://www.squiver.com/
        Mvg Tim

Comment

Die site van Marcel van Oosten ziet er wel goed uit.
          Maar hoe verder weg, hoe belachelijker de prijs...
          Finland ziet er nog schappelijk uit, maar Tanzania bijvoorbeeld is !
          You're not supposed to look at the photograph, you’re supposed to look through it. It's a window. (J. Szarkowski)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Palladio Bekijk bericht
            Yep, goedkoop is het zeker niet, maar ik denk wel dat je er veel voor terug krijgt en dat je er veel leert.

Als ik me niet vergis is Edwin Kats meegeweest op fotoreis met Marsel.
            Mvg Tim

Comment

In Afrika is de bekendste van deze "soort" fotografen: Andy Biggs. Hij was indertijd nogal zeer aanwezig (understatement) op grote fora rond digitale fotografie. Nen toffe pee hoor. Meermaals toffe babbels mee gehad.

Zijn "bekendheid" zette hij later om in een busines rond fotografie reizen. Slim gezien; de Amerikaanse markt is groot genoeg. Er zijn steeds wel enkele mensen geïnteresseerd om iets te leren wat betreft a) wildlife en b) fotografie ...en daar geld voor over hebben.

Vergelijk je zijn prijs met een gewone Afrika-reis, dan is die inderdaad fel overprijsd. Zo lijkt het althans. Maar je moet beseffen dat, als je inschrijft op z'n reis, je ook betaalt voor Andy's verblijf, en voor zijn pree (hij heeft thuis ook vrouw en kinders). En als je dat beseft, dan is de prijs te verantoorden hoor.

Blijft natuurlijk een feit dat je het er voor moet over hebben. Je kan het ook als een investering zien; de eerste keer leer je de kneepjes van het vak (en dan heb ik het typisch over de fotografische situaties goed leren in te schatten en ten volle leren benutten), en op je volgende eco-reizen verdien je dat terug met mooiere shots.

Hier in België is daar geen markt voor vrees ik. Ikzelf ben verbonden met een Tanzaniaanse safari-operator (de website is van mij), en sta ook ter beschikking indien iemand een dergelijke reis wenst. Maar een eventuele klant die op dit aanbod ingaat is toch eerder een zeldzaamheid hoor.

...misschien maar goed ook; voor de poen moet ik het niet doen. Dan verdient IT meer.
              http://www.theafricabug.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Palladio Bekijk bericht
                Zo'n reizen zijn altijd vrij duur, maar je krijgt er in de meeste gevallen erg veel van terug. Finland heeft ook hier een erg hoge interesse.

Sven

Comment

Pijzen zijn navenant hoog, maar het zijn dan ook geen gewone reizen en alles in inbegrepen hé
                  Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
                  "Casu Consulto - Modo Fac"

Comment

Voor een bestemming als Ijsland lijkt het me nog zo overdreven veel eigelijk.. 'k vermoed dat ik juist enkel een kleinere groep zou wensen...

een andere zorg dan nog is dat je je reisgezellen niet kan kiezen en moest dit tegenvallen je er wel mee door moet...
                    Mijn foto's
                    Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

Comment

Fotografiereizen naar Finland (met focus op beren) kan je ook doen via 'Tierra natuurreizen' onder leiding van de natuurfotograaf Misjel Decleer (Vilda). Ik denk dat het ongeveer 1200 euro was voor 5 dagen. Mij lijkt het alleszins fantastisch om te doen, maar ik vind het ook wel redelijk veel geld. Daarnaast kan je ook naar India, maar dat is natuurlijk nog een stuk duurder.

groeten,
                      Andries
                      https://www.instagram.com/andriesdes...er_photography

Comment

Voila, ik ben ingeschreven voor komend jaar naar Finland mee te gaan.
                        Hopelijk kom ik er nog bekende (of beruchte ) BD-ers tegen.

Comment

Er zijn vele sites die dit soort reizen aanbieden.
                          De laatste pagina's van BBC Wildlife Magazine staan er vol van (naar alle continenten en voor elk wat wils)

Zelfs ken ik er ook enkele (niet uit ervaring), sommige zelfs uit Nederland :

- Han Bouwmeester : http://www.hanbouwmeester.nl/nieuw.htm
                          - Wild Images : http://www.wildimages.nl/

- Wildshots [vooral Schotland] : http://www.wildshots.co.uk/holidays.asp
                          - Shetlandwildlife [voor Shetland ] : http://www.shetlandwildlife.co.uk/holidays/photo.htm

Veel van deze mensen/organisaties bespreken dan 's avonds de foto's en geven achteraf tips om deze te verbeteren. Je komt op de beste fotografieplekken, maakt gebruik van hun hides EN kennis. Zij zorgen voor ervaren gidsen terplaatse, transport terplaatse, slaapgelegenheid, ... Dus ja het kost meer dan het zelf te doen. Of het eindresultaat dan ook hetzelfde is??

J.
                          Last edited by mirlong1; 16 juli 2008, 13:28.
                          johnvde

Comment

Ben vroeger (rond 1990) nog een paar keer met hen (Vreemde Kontinenten) op reis geweest, maar geen explicite fotografiereis.

Eérste keer (Kalimantan - ik zie dat het niet meer op hun lijst staat) was een droomreis, zéér goede gids (vlaamse man met Indonesische echtgenote - jammer genoeg enkele jaren later gescheiden), kleine groep (7 pers. zonder gidsen), op plaatsen gekomen waar geen andere toeristen kwamen (werd maanden op voorhand geregeld), zowel slapen bij de Dajaks in een longhouse tijdens een driedaagse voettocht als midden in het rivierreservaat Tanjung Puting National Park slapen in een houten koninklijk paleis dat anders door niemand gebruikt werd (mét koninklijke bediening, zeer surrealistisch). Onvergetelijke maar inspannende reis welke afgerond werd door enkele dagen rust & snorkelen op een tropisch eiland bij Java. Nadien hebben we (Ann & ik) nog 2 weken alleen rondgetrokken op Java.

Nav de goede ervaringen hebben we 2 jaar nadien nog een reis geboekt bij hen, deze keer naar Equador. Viel wat tegen wegens ontoereikende gids en minder aangenaam gezelschap. Waarschijnlijk waren onze verwachtingen ook een beetje te hoog gezien onze vorige ervaring.

Al bij al goede organisatie maar veel hangt af van de gids & natuurlijk het gezelschap. Dure vorm van reizen maar hoedanook zie & beleef je op zo'n reis 10 keer meer dan wat je zou zien als je er alleen voor stond, zeker in nogal bureaucratische 3de wereldlanden. Zal voor fotoreizen 't zelfde zijn.
                            Last edited by hvr_oosterzele; 16 juli 2008, 15:43.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Svenmichiels Bekijk bericht
                              Voila, ik ben ingeschreven voor komend jaar naar Finland mee te gaan.
                              Hopelijk kom ik er nog bekende (of beruchte ) BD-ers tegen.
                              Ik kan Finland aan iedereen aanraden.
                              Volgend jaar ga ik wss terug!

Comment

Working...
                              X