Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Indonesie, Nieuw-Zeeland, Australie > welke lenzen?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Indonesie, Nieuw-Zeeland, Australie > welke lenzen?

vanaf september gaan wij 5 maanden reizen door Indonesie, Nieuw-Zeeland en Australie. Ik ben in het bezit van een Canon 30D, een Canon 350D, een Canon 17-55 IS USM en een Sigma 18-200.

Ik wil gaan fotograferen:
    - details van bijvoorbeeld tempels
    - mensen op straat, portretten
    - hele gebouwen, bijvoorbeeld tempels (overzichtsfoto's)
    - landschappen, natuur
    - mijn man al surfende
    - dieren die we zoal gaan tegenkomen (koala's, spinnen, pinquins etc).

Vooral met betrekking tot de dieren en de surfende man vraag ik me af of ik een 300-mm-lens beter is dan de 18-200-mm-lens. Ik heb mijn oog laten vallen op de Canon 70-300 4-5.6 IS USM. Die zou ik dan meenemen in plaats de Sigma 18-200. Is dat wat voor mijn reisdoelen?
    Ik kan bij voorbaat al zeggen dat grotere en duurdere lenzen geen optie zijn: kostentechnisch gezien en qua het-slepen-met-een-grote-zware-lens heb ik daarin geen zin.

Verder twijfel ik: 2 body's meenemen of eentje en dan lenzen wisselen?
    Het is zo'n gesleep met 2 body's, maar je hebt ook minder last van stof. En je kunt sneller lenzen/body's uitwisselen.

Ik hoor graag wat jullie zouden doen.
    Last edited by marita; 25 juni 2008, 15:09.

Re: Indonesie, Nieuw-Zeeland, Australie > welke lenzen?

Je suggestie met de 70-300 is geen slecht idee, er is in die landen meer dan zon genoeg. Vergeet geen pola filter mee te pakkenn voor de blauwe luchten!
    Persoonlijk zou ik het bij 1 body houden, je moet waarschijnlijk al genoeg sleuren.
    Evt aan je reispartner geven zodat die ook wat foto's kan nemen (zo sta je ook es op de foto...)

Grts Jan
    Canon 350D & 40D / EF 50 1.8 MK I & II / EF 100 2.8 USM macro / EFS 17-55 2.8 IS USM / EF 24-70 2.8 L / EF 70-200 2.8 L IS USM / 580 EX / Panasonic Lumix TZ5 / Imac 24" 

Comment

Een Polar filter op de 70-300 is niet echt handig. Draaizoom en grote zonnekap.
      Voor de rest is het een fijne lens waar ik veel plezier aan gehad heb, op safari.
      Canon 40D Canon EF 17-40mm F:4.0 L USM - Canon EF 50mm F:1.4 USM - Canon EF 100mm F2.8 L IS USM Macro - Canon EF 70-200mm F:4.0 L USM - Speedlite 430EX II

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door 3Daniel Bekijk bericht
        Een Polar filter op de 70-300 is niet echt handig. Draaizoom en grote zonnekap.
        Voor de rest is het een fijne lens waar ik veel plezier aan gehad heb, op safari.
        daar had ik niet aan gedacht
        Een pola op de 17-55 2.8 IS gaat wel (is wel een kostelijk filtertje 77mm)

Grts Jan
        Canon 350D & 40D / EF 50 1.8 MK I & II / EF 100 2.8 USM macro / EFS 17-55 2.8 IS USM / EF 24-70 2.8 L / EF 70-200 2.8 L IS USM / 580 EX / Panasonic Lumix TZ5 / Imac 24" 

Comment

dank voor de snelle reacties!
          Polarfilter voor de 17-55: ga ik onthouden.
          de 70-300 is dus een goeie!

ik denk erover de 350D en sigma 18-200 te verkopen.
          En alleen de 30D mee te nemen op reis. En dan te gaan wisselen onderweg.
          Wat zijn ervaringen van mensen met het wisselen van lenzen tijdens het reizen?

Ik vermoed dat ik in steden/tempels/landschappen vooral met de 17-55 ga fotograferen.
          En ik denk dat ik de 70-300 er alleen opzet als ik dieren ga fotograferen (de ZOO in Brisbane bijvoorbeeld), en manlief op de surfplank .
          Ik heb trouwens ook een Canon ixus 860 IS (28 mm, 3,8 zoom: een compactcamera). Dus loop ik rond met de 70-300 en moet ik plots een groothoekfoto maken, dan kan dat ook snel (weliswaar niet met zo'n superkwaliteit als met een digitale spiegelreflex, maar toch...).
          Aan de hand van deze vermoedens, denk ik dat het niet echt lastig zal zijn lenzen te moeten wisselen tijdens de reis. Maar klopt dat ook? Of kan ik beter toch de 350D houden en 2 body's meenemen?

Graag hoor ik ervaringen van mensen die tijdens het reizen regelmatig lenzen wisselen: is dit onhandig, of niet?
          Last edited by marita; 25 juni 2008, 18:00.

Comment

Graag hoor ik ervaringen van mensen die tijdens het reizen regelmatig lenzen wisselen: is dit onhandig, of niet?
            Veel hangt af van wat je allemaal gaat doen tijdens je reis. Als je trektochten maakt met de rugzak, dan kan het tegen de avond wel moeilijk worden jezelf te overtuigen om nog van lens te wisselen (ik spreek voor mezelf hier). Als ik daguitstapjes maak heb ik hier niet zoveel problemen mee. Meestal wandel ik rond op de locatie met mijn standaardlens op de camera en neem de foto's die ik wil, daarna wisselen van lens en rest van de foto's maken. Veel hangt ook van het klimaat af: zweet, zweet, zweet.... Voor mezelf vind ik wisselen tussen twee lenzen best goed doenbaar. Kwalitatief gaan je foto's er beter uitzien met 17-55 + 70-300 tegenover 18-200 - ik zou er voor gaan
            :::[ w w w . f o t o m a c h i . m x ]::: :::[ M a c h i g l a z k i . О п т и к . B l o g ]:::

Comment

Zoals gezegd; 1 body + 17-55 + 70-300. Je hebt zo voldoende breedhoek en zoombereik zonder al te veel te moeten sleuren.
              De optie van Machi is om eerst met de ene lens te fotograferen en dan met de andere, is in deze landen niet praktisch. Fotografische buitenkansjes (vooral portretten) wisselen zich hier in een snel tempo af en die mag je dus niet door je vingers laten glippen. Ideaal zou het zijn om 2 body's te gebruiken, maar je zal een compromis moeten sluiten
              Wat betreft wisselen van lenzen zal je er niet onderuit komen dat je in die 5 maanden tijd met stof op je sensor geconfronteerd gaat worden. Een reinigingsset is daarom onmisbaar. Een goedkopere optie is de methode met Scotch Tape (die voor- en tegenstanders kent).
              Indien je stof ontdekt, maar niet in de mogelijkheid bent die dadelijk te verwijderen, kan je met een groter diafragma fotograferen (als de lichtomstandigheden zich daartoe lenen en scherptediepte minder belangrijk zijn). De vlekjes zullen zich dan minder scherp aftekenen. En een laatste uitvlucht is de vlekjes thuis met photoshop te verwijderen.

Comment

De grootste stommiteit is ... maar een toestel meeneemen !!!

'kom juist terug van NY City, en daar "gegoogeld" met de vier lenzen op 30D, met resultaat HEEL VEEL STOF op de sensor...
                Soms moet je heel snel wisselen .. dus nu ca 1500 keer dezelfde behandeling "shoeppen" ... plezant is t'huis wel iets anders.

En... wat dacht je ? 't is altijd de verkeerde lens die erop zit.. (dedjue toch !!)

Ondanks 't gewicht, als je 2 body's hebt.. neem ze toch maar mee ! 'k zal wel helpen dragen..

Prettige reis !

CasJe
                Tegen "vandaag" zeggen we morgen ... "gisteren".

Wat maak dat uit .. ' t is 't resultaat dat telt..

Comment

Working...
                X