Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

tips voor fotograferen in veel zonlicht

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• tips voor fotograferen in veel zonlicht

Hallo,

Ik had graag jullie ervaringen gehoord als jullie fotograferen als er heel veel zon is.

Ik heb met mijn 350D zo het gevoel dat mijn fotos te fel zijn ook al zorg ik ervoor dat de zon achter mij geplaatst is.

Ik heb een 15-30 mm lens van sigma met een vaste zonnekap. en een 80-200 mm tele

Wat zijn zo de tricks die kunnen helpen voor een mooi resultaat.
    Canonist tot in de kist.
    www.paaldans.be www.tropicanaclub.be foto.telenet.be/reggytropicana

Re: tips voor fotograferen in veel zonlicht

eerst zelf een beetje zoeken of rondkijken op het forum, scheelt ons een hoop typewerk.
    http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=217765
    Deze thread is 2 dagen geleden gestart.
    Janus.
    Canon S5 + Olympus TCON-17 TC
    Enkele van mijn foto's

Comment

ja halllooo

die had k ook wel gevonden en daar kom k dus niks verder mee

ik neem dan fotos van landschappen in fel zonlicht en die wil k mooi in beeld krijgen
      Canonist tot in de kist.

Comment

Foto's nemen in fel zonlicht is nooit optimaal.
        Ze zeggen niet voor niets dat je beter geen foto's kunt nemen tussen 11.00 en 15.00 uur omdat dan de zon op zijn hoogste punt staat.

Soms kan het niet anders.
        Voor landschappen kun je het volgende uitproberen:
        1. lage ISO
        2. onderbelichten.
        3. Als je niet in RAW fotografeert dan kun je ook nog wat spelen met de WB.

Als je recht tegen de zon in fotografeert (tegenlicht) is er altijd kans op overstraling of een verkeerde belichting. Overstraling kun je over het algemeen voorkomen door een goede zonnekap. Eigenlijk moet je altijd fotograferen met een zonnekap omdat overstraling ook kan worden veroorzaak door indirect licht. De juiste belichting vinden is andere koek. Het beste is om de camera in te stellen op spotmeting. Vervolgens zul je als je niet manuel fotografeert met behulp van de belichtingscorrectieknop op de camera e.e.a moeten corrigeren.

Onderschat bij het nemen van foto's met tegenlicht de kracht van de zonlicht niet, het wordt ook nog eens versterkt door de camera lens. Je zou de eerste niet zijn die zijn ogen beschadigd.

mvg
        Antoine

Comment

bedankt voor de nuttige tips hiermee ben ik alvast wat.
          Canonist tot in de kist.

Comment

CPL (circular polarising) filter
            In RAW! (achteraf correctie perfect mogelijk)
            Laagste ISO 100

Comment

Ik zal mijn truk leren hoe je fotografeert in landen met veel zon: bv. Spanje

's morgensvroeg koud licht tot 8:00h
              's avonds: vanaf 19:00h warm licht.
              In de tussentijd: siesta.
              Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door antoine200 Bekijk bericht
                Onderschat bij het nemen van foto's met tegenlicht de kracht van de zonlicht niet, het wordt ook nog eens versterkt door de camera lens. Je zou de eerste niet zijn die zijn ogen beschadigd.
                Dit hangt er vanaf. Als je met een spiegelreflex toestel werkt raken je ogen niet beschadigd. Het prisma in je toestel zorgt er voor dat het zonlicht breekt en er dus geen schade aan je ogen komt.
                Natuurlijk is het voor je camera niet goed als je recht naar de zon kijkt en je kan het dus best NIET doen .
                Bij een gewoon toestel waar je een zoeker hebt is er geen prisma dat het zonlicht breekt en kan je dus wel schade oplopen!

Nuja, hoe je het ook draait of keert, zoals Antoine200 zegt, gewoon proberen niet naar de zon te kijken . Maar wou dit toch eventjes verduidelijken .
                Visit me @ www.cedricjanssen.be of http://ceeja.deviantart.com
                Canon 30D, Canon 50mm f/1.8, Sigma 24-70mm f/2.8, Canon 75-300mm f/4.0-5.6, Canon Speedlight 550EX en Canon Macro-converter

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
                  Ik zal mijn truk leren hoe je fotografeert in landen met veel zon: bv. Spanje

's morgensvroeg koud licht tot 8:00h
                  's avonds: vanaf 19:00h warm licht.
                  In de tussentijd: siesta.
                  Juist, dit is DE oplossing; en vooral de siesta niet vergeten.
                  Ik ga nogal regelmatig naar de minder toeristische Griekse eilanden; waar ik
                  nogal wat wandelingen maak met het fotomateriaal mee.
                  Dikwijls zijn dit dagtrips. Steeds vertrek 's morgens vroeg naar de beste
                  locaties om te fotograferen. Vanaf 11 uur, een glaasje drinken, plons in
                  het water ( als ik niet in de bergen zit ), rustig een hapje eten; wat
                  keuvelen met de plaatselijke bevolking, die ook nuttige info verstrekken,
                  een boekje lezen, en rond 17u00 het vervolg van de tocht naar mijn
                  eindbestemming ( ondertussen wordt er natuurlijk weer gefotografeerd )
                  Meestal ben ik rond 21u aan het einde van de dagtrip.
                  's Avonds uitgebreid eten ( want 's middags is het daarvoor veel te warm )
                  en soms trek ik dan nog wat beelden in de late uurtjes.
                  Vooral de plaatselijke feesten zijn dan zeer interessant; waar iedere
                  toerist die duidelijk interesse toont voor hun cultuur met open armen
                  ontvangen wordt. De dag wordt beëindigd met een Raki ; niet verwarren
                  met de Turkse Raki die een soort anijsdrank is; zoals de Griekse Ouzo.
                  Griekse Raki is brandewijn. Maar dit wordt natuurlijk off topic.
                  Méér info over de authentieke Griekse eilanden kan je krijgen via PM,
                  het zou daar anders te druk worden.
                  Nikon D800, Nikkor AF-S 24mm f 1.4, Nikkor AF-S 50mm f 1.4, Nikkor AF-S 85mm f 1.4, Nikkor Micro AF-S 105mm f 2.8, Nikkor AF-S VR 70-200 f 2.8, Gitzo 3530LSV, Arca-Swiss Z1sp

Comment

Working...
                  X