Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lenzen wisselen op reis

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Lenzen wisselen op reis

Eind dit jaar vertrekken wij naar Rajasthan in Indië een woestijnstaat. Hoe doe jij dat onderweg lenzen verwisselen zonder dat er stof of zand binnendringt in de camera. Want daar zal ik op sommige plaatsen verschillende keren veranderen van lens. Bestaat er soms een speciale rugzak waarin je de lenzen kan verwisselen? Of toch maar beter een lens 18-200!

Re: Lenzen wisselen op reis

Ik ben geen voorstander van superzoomlenzen, maar als je toch al in 't bezit bent van de Nikon 18-200VR dan heb je volgens mij één van de beste superzooms in handen, en dus de ideale reisgezel voor stoffige buurten!

My 2 cents...

Comment

Ik vertrek vrijdag naar Rajasthan en ik maak mij echt geen zorgen over de lenswissels (17-55, 70-200 en 10,5). Ik heb al heel wat gereisd in derde wereldlanden en merk dat er inzake stof op de sensor heel wat overdreven wordt. Zorg ervoor dat je wat uit de wind staat in een beschutte omgeving en je zal zien dat het allemaal goed meevalt.
      Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

+1
        Denk gewoon een stapje vooruit en monteer in de hotelkamer of taxi al de juiste lens. Als je er langer blijft kan je evt een blaasbalgje meenemen.
        http://www.effieweg.tk

Comment

Voor erg winderig weer aan zee of voor andere stofferige omgevingen heb ik me een Tamron 18-250 aangeschaft.
          Sony RX10 Mark IV
          nog een fijne dag verder!
          Guido

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vantje Bekijk bericht
            Ik vertrek vrijdag naar Rajasthan en ik maak mij echt geen zorgen over de lenswissels (17-55, 70-200 en 10,5). Ik heb al heel wat gereisd in derde wereldlanden en merk dat er inzake stof op de sensor heel wat overdreven wordt. Zorg ervoor dat je wat uit de wind staat in een beschutte omgeving en je zal zien dat het allemaal goed meevalt.
            Zelfde ervaring hier.
            Bij mijn eerste reis naar subsahara Afrika vreesde ik ook voor het ergste wat stof betreft. Niks van. Gewoon lenzen gewisseld wanneer het nodig was, wel zo beschut als mogelijk. Ik had wel reinigingsmateriaal bij maar heb het nooit nodig gehad.
            Meer foto's op mijn website

Comment

Voor mijn safari in Namibie volgend jaar,
              heb ik mij een 2de body aangekocht.

Ik heb nu een D50 met de 18-200 VR voor portretten en landschappen.
              En de D300 met de 50-500 bigma voor wildlife.
              *** 2 x Nikon D500 - Nikkor 16-80 & Nikon 80-400 VRII & SB 600 ***

Comment

Sjongejonge... waarom materiaal kopen als je 't niet gebruikt op het moment de gloire? Ik zou nu niet meteen in open zandstorm van lens gaan wisselen, maar onder normale omstandigheden ga je geen problemen hebben hoor. Op 't strand als het waait wissel ik tegen de wind in in een plastic zak, en nog nooit problemen gehad. Als het niet waait, wissel ik gelijk hoe. Zelfs in het regenwoud, waar de druppels van de bladeren vallen puur door de vochtige lucht, heb ik altijd zonder problemen en zonder extra voorzorgen van lens gewisseld. Zelfs fotograferen in de regen (zonder sealing hé), is geen probleem.
                Je spul kan tegen meer dan je denkt.
                ______
                www.vue.photo

Comment

Ok thx voor de tips.

Ik vertrek binnen 2 weken naar Noord-India. En ook ik zat te denken aan de aankoop van een 18-200. Net om het wisselen daar niet te hoeven doen. Ik ga na het lezen van deze tips lekker verder sparen voor de aankoop van een 70-200 Canon. Maar dat zal voor na mijn reis zijn.
                  Powershot S50 & Canon EOS 350 + kitlens
                  Tamron AF70-300mm f/4-5.6 DI
                  Canon EF-S 17-85mm 1:4-5.6 IS USM

Comment

Dank mensen voor de reactie ben nu een stuk geruster en een goed idee rijker
                    Willy

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
                      Sjongejonge... waarom materiaal kopen als je 't niet gebruikt op het moment de gloire?
                      Helemaal mee eens.
                      Ik heb tot nu toe altijd gereisd met de 18-200 mm omdat ik geen ander had. Maar omdat ik toch te veel met de beperkingen werd geconfronteerd (niet lichtsterk, niet scherp genoeg, geen mooi bokeh,...) ben ik nu voor een nieuw stel lenzen aan het sparen (de 17-55 mm heb ik al) voor mijn volgende reis (ook Indië gepland in het najaar). Als dat wisselen betekent dat wissel ik maar.
                      Op het moment dat je onderwerpen bij de vleet hebt wil je immers het beste resultaat en dan pak je niet je minste lens maar je beste lens lijkt me.
                      Ik denk niet dat ik in het vervolg nog veel mijn 18-200 mm ga bovenhalen want ik ben niet van plan beter materiaal te kopen om het dan maar thuis te laten.
                      "If you're going through hell, keep going" (Winston Churchill)

Comment

ik wissel altijd en overal. alleen beetje om de omstandigheden letten (uit de wind, uit de regen, body-opening naar beneden houden...).

En als je dat écht niet wil, maar wil toch al je top-lenzen gebruiken? extra bodies kopen hè

Comment

Hey,

Over superzoom-objectieven en stoffige omgevingen;
                          Besef wel dat telkens je inzoomt je lens langer wordt waardoor er een even grote inhoud uiterst stoffige lucht in de lens wordt gezogen, daar komt nog eens bij dat bij de meeste dergelijke lenzen het binnenste van de lens niet volledig is afgesloten van de binnenkant van je camera,
                          Gevolg; ik heb ongeveer een half jaar gefotografeerd met een 18-200 Tamron, zonder deze eraf te nemen, en toch kan ik stof op de sensor zien zitten,

Beter redelijk stof-dichte (eventueel 'dure' weathersealed) lenzen verwisselen op redelijk stof-vrije plaatsen, in plaats van met een superzoom er op los zoomen in stof-rijke plaatsen,
                          Of zie ik dit verkeerd,

Just my view
                          Groeten
                          Tim

Comment

Je moet geen schrik hebben om je materiaal te gebruiken. Een sensor kan je toch makkelijk reinigen met blaasbalg.

Mijn ervaring is dat het beter is om buiten lenzen te wisselen dan binnen.
                            Volgens 'mijn gevoel' heeft dit te maken met het feit dat de stofdeeltjes binnen gemakkelijker statisch geladen zijn en dus beter blijven plakken aan objecten, zoals een sensor.

In ieder geval. Ik wissel altijd overal, omdat de foto belangrijker is dan stof op je sensor.
                            palenta !!

Comment

Uit de wind blijven, en de opening van je body naar beneden gericht houden.
                              En een blaasbalgje meedoen, maar dit zeker eerst thuis al eens proberen zodat je weet hoe je dit best doet (als dat al niet zo is natuurlijk )

Geniet van de reis!

Comment

Working...
                              X