Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Spanje: (te) veel zon en dan...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Spanje: (te) veel zon en dan...

Dag,

Morgennacht vertrek ik voor een 11 dagjes naar het zuiden van Spanje. Zoals je misschien weet is het er op dit moment een 38° constant. Waarschijnlijk dus het meeste van de dag volle zon. Nu is mijn vraag, wat moet ik doen om mijn foto's toch nog acceptabel te houden. Hierbij denk ik aan de luch, lichte delen, ...

Ook gaan we een van die dagen de typische witte dorpjes bezoeken. Hoe krijg ik deze deftig op een foto, in de veronderstelling dat het in volle zon is? Een zonnekap en UV-filter heb ik al, of heb ik nog iets anders nodig? Nog andere tips?

Op voorhand bedankt,

mvg, Wouter
    Wouter De Ceuster.
    Canon 5D Mark II • Canon TS-E 24mm ƒ/3.5 L II • Canon 24-70 ƒ2.8 L • Canon 50mm ƒ1.8 • Canon 580EX II • Canon BG-E6 • Manfrotto 055XPROB • Manfrotto 410 Junior Head

Re: Spanje: (te) veel zon en dan...

Met stip op plaats 1: circulair polarisatiefilter. Zorg dat je een model hebt waarbij je zonnekap nog op je objectief past!!!

Daarnaast zou 'k misschien ook kijken voor enkele ND-filters (neutral density, egaal grijs-filters), een ND4, eventueel 'n ND8. ND-filters verlagen de licht-intensiteit egaal met 1/2/4/... (ND 2/4/8/...) stops zodat je langere sluitertijden/kleinere diafragmas kan gebruiken.
    't Kan er eventueel zelfs voor zorgen als er heel veel licht is dat je wel nog 'n foto kan nemen, bvb ingevallen dat je op je toestel geen snellere sluitertijd (of kleiner diafragma) kan instellen.
    Standaard gebruiksgebied: om langere sluitertijden te krijgen, bvb bij watervallen
    Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff
    MySite - All your base are belong to us - What you say

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TedereTijger Bekijk bericht
      Met stip op plaats 1: circulair polarisatiefilter. Zorg dat je een model hebt waarbij je zonnekap nog op je objectief past!!!

Daarnaast zou 'k misschien ook kijken voor enkele ND-filters (neutral density, egaal grijs-filters), een ND4, eventueel 'n ND8. ND-filters verlagen de licht-intensiteit egaal met 1/2/4/... (ND 2/4/8/...) stops zodat je langere sluitertijden/kleinere diafragmas kan gebruiken.
      't Kan er eventueel zelfs voor zorgen als er heel veel licht is dat je wel nog 'n foto kan nemen, bvb ingevallen dat je op je toestel geen snellere sluitertijd (of kleiner diafragma) kan instellen.
      Standaard gebruiksgebied: om langere sluitertijden te krijgen, bvb bij watervallen
      Ik zou een ND verloop filter gebruiken, een onderschat type filter. Trouwens tip van de dag: maak je foto's een nèt voor zonsopgang en je reis is goed.

-M-
      Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

Comment

Oké, alvast bedankt voor de respons. De reis zal vast goed verlopen, aan het weer zal het niet liggen alleszinds.
        Wouter De Ceuster.
        Canon 5D Mark II • Canon TS-E 24mm ƒ/3.5 L II • Canon 24-70 ƒ2.8 L • Canon 50mm ƒ1.8 • Canon 580EX II • Canon BG-E6 • Manfrotto 055XPROB • Manfrotto 410 Junior Head

Comment

En nog 1 oude regel: maak je beelden 's morgens vroeg of in de late namiddag indien mogelijk.
          Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Working...
          X