Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Reizen in India - Wat mee nemen?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Reizen in India - Wat mee nemen?

Heel off topic, maar misschien toch wel handig:

Papieren zakdoekjes. WC-papier is niet overal voor handen.
    Flickr! :: Blog
    Nikon D50 : Nikkor 18-55mm f3.5 : Nikkor 50mm f1.8 : Tamron 28-200mm f3.8 : Tokina 12-24mm f4 : SB 600

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sunbeer Bekijk bericht
      Papieren zakdoekjes. WC-papier is niet overal voor handen.
      Als het dan toch is om je gat mee af te vegen, waarom dan niet gewoon WC-papier meenemen?
      En je kan daar ook altijd je neus in snuiten...

Travel the world, take nothing but pictures, leave nothing but footprints.

Comment

Ik heb alles bijeen zeker 2 jaar in India en Nepal rondgelopen en gewoond (en in Indonesïe). Na een tijdje gebruik je geen WC papier meer, maar doe je wat die mensen van daar doen, met de linkerhand. En dan goed wassen. Is veel hygiënischer en zachter (zeker als je aambeien hebt, maar dat had ik niet).
        Zoals eten met de rechterhand. Eten smaakt veel lekkerder als je je hand gebruikt....maar het koste mij de eerste keer heel veel moeite om dat te doen, door mijn "goede opvoeding" (vork en mes en lepel gebruiken, niet met de handen aankomen - miljoenen mensen in Azïe en Afrika eten met de handen en ik dus ook als ik daar ben, bij mensen thuis)

Comment

Kijk eens bij je verzekeraar voor een polis om dit materiaal te verzekeren tegen schade, waterschade, verlies, diefstal (niet in achtergelaten auto's).
          "Van horen zeggen" kan dat worden ingecalculeerd in de wonings-brandverzekering voor een redelijk prijsje, en misschien ook niet voor het hele jaar.

Vragen staat vrij, onderhandelen ook, overeenkomsten tekenen (en betalen) is verplicht.

Sneu als je reeds alles of gedeeltelijk verliest en met lege handen thuiskomt.
          Freeze the Ocean of Motion ! Nikon D300 & D700 _ Nikkor AF-x 14-400mm

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pagigoli Bekijk bericht
            Na een tijdje gebruik je geen WC papier meer, maar doe je wat die mensen van daar doen, met de linkerhand. En dan goed wassen. Is veel hygiënischer en zachter (zeker als je aambeien hebt, maar dat had ik niet).
            Ik krijg al weer zin om terug te gaan. Goed wassen is een probleem als er nauwelijks ergens schoon water is. Geen wonder dat er zoveel mensen zijn met donkerbruine nagelranden... http://www.pbase.com/image/89045844

Het gebrek aan hygiëne was voor mij in elk geval reden genoeg om gedurende de 11 uur durende trip Delhi - Agra -Delhi de plas gewoon op te houden, ondanks dat we aardig wat gedronken hadden gedurende die dag. Moet er niet aan denken ergens onderweg van 'een toilet' gebruik te moeten maken.
            Last edited by Leonidas; 23 november 2007, 17:46.

Comment

Heeft iemand foto's van (enkel) Guwahati en/of Assam?
              Verstuur me een berichtje aub.

Tnx!

Comment

dit lijkt me wel een plekje om mijn vraag te lanceren:
                ik ga deze zomer met mijn vriendin voor ongeveer 1 maand (juli) naar india.
                de reis wordt deze week geboekt, waarschijnlijk via joker (enkel de vlucht).
                de eerste paar nachten slapen we bij vrienden van de ouders van mijn vriendin, daarna gaan we rondtrekken in india.
                Blijkbaar is india echter moessonmaand en ik wil mijn toestel meenemen en ook min of meer heelhuids mee terug naar huis brengen (toch zeker de lenzen en kaartje).
                Is het nuttig om een waterdichte cover te kopen als je buiten gaat fotograferen? en volstaat dit, of is meer nodig om je uitrusting veilig (droog) te houden?

verder vraag ik mij af of het niet goedkoper is om ginder geheugenkaartjes te kopen ipv hier.
                iemand ervaring met lastigdoen over fotomateriaal? ik denk an 2 body's en een stuk of 8 lenzen, wat rolletjes (1 analoge body met 3à4 lenzen) en wat ander extra spul.
                handbagage bij (hoogst waarschijnlijk) brittish airways (batterijen, ...)
                en monopod: eenvoudig mee te nemen --> gaat waarschijnlijk niet in de handbagage mogen, kan dit veilig (beschadiging) in de gewone bagage?
                hoe meer f**k hoe meer vreugd

**=ol

Comment

Sinds eergisteren terug uit India. Even je vraagjes gekopiëerd en antwoord cursief gegeven:

Is het nuttig om een waterdichte cover te kopen als je buiten gaat fotograferen? en volstaat dit, of is meer nodig om je uitrusting veilig (droog) te houden?

Meerdere tropische bestemmingen achter de rug, en nooit speciefieke voorzorgen genomen. Ook niet tijdens het regenseizoen. Vraag je trouwens eens af of je in de volle regen wel gaat fotograferen. Het licht is dan ook heel wat minder hé.

verder vraag ik mij af of het niet goedkoper is om ginder geheugenkaartjes te kopen ipv hier.

Als het al goedkoper is, zou ik hier niet op durven besparen. Vaak liggen die kaartjes in zo'n glazen bak in volle zon. En ik kan me niet voorstellen dat dat gezond is.

iemand ervaring met lastigdoen over fotomateriaal? ik denk an 2 body's en een stuk of 8 lenzen, wat rolletjes (1 analoge body met 3à4 lenzen) en wat ander extra spul.
                  handbagage bij (hoogst waarschijnlijk) brittish airways (batterijen, ...)
                  en monopod: eenvoudig mee te nemen --> gaat waarschijnlijk niet in de handbagage mogen, kan dit veilig (beschadiging) in de gewone bagage?

Ik heb nog nooit gezien of meegemaakt dat handbagage wordt gewogen. Wél even de aankoopbewijzen (of kopie) meenemen voor in het geval dat. Ook batterijen gaven bij mij nooit problemen. Mijn tripod steek ik midden in mijn grote rugzak met wat zachte dingen er omheen.
                  Bij sommige gelegenheden is het gebruik van een Tri(mono)pod verboden. Je camera ergens op leggen en de afstandsbediening gebruiken, is dan een alternatief. Als de Taj Mahal in je programma ligt; dan mag je geen 'kabeltjes' mee naar binnen brengen. Even verstoppen dus

Comment

Deze zomer (3 laatste weken van juli) gaan we met 4 vrienden (allemaal 20 jaar oud) naar Noord-India. Het enige wat we vastleggen in ons vliegtuigticket en voor de rest leven we daar dag tot dag. Toch willen we graag onze avontuurlijke reis wat op voorhand voorbereiden en de grote lijnen vastleggen. Ik heb al gemerkt dat er veel India-kenners op dit forum te vinden zijn en daarom vroeg ik me af of jullie nog nuttige tips hebben.

Dit zou onze voorlopige planning zijn (deels aangeraden door Trotter):

- Delhi (2 dagen)
                    - Rajastan (10 dagen)
                    > Jaipur
                    > Pushkar
                    > Udaipur
                    > Jodhpur
                    - Agra & Fatehpur Sikri (2 dagen)
                    - Khajuraho (2 dagen)
                    - Varanesi (3 dagen)

Enkele belangrijke vraagjes

- Is dit te doen in 20 dagen als we telkens reizen met trein/bus/taxi (een vlucht Varanesi-Delhi kan ev. nog bijgeboekt worden)?

- Ik ben wat bang dat alles wat teveel op elkaar gaat beginnen lijken (vooral dan de 10-daagse Rajastantrip) of is dit een misopvatting?

- Ik heb ook al veel gelezen over volgende plekken: Mandarra, Barathpur, Amber, Bundi, Bikaner (en haar rattentempel), Orrcha, Chardigarh (cfr. Le Corbusier). Zou je bepaalde dorpen in onze voorlopige planning afraden of juist andere toevoegen?

- Last but not least! Vorig jaar hebben we enkele dagen getrokken door het prachtige landschap van Thailand. Alle 4 zijn we eigenlijk meer natuur- dan cultuurfans. Kent iemand een natuurpark die écht de moeite is op onze route?

Veeeel dank!
                    Grtz
                    Last edited by CanonEos450D; 9 maart 2010, 13:07.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door CanonEos450D Bekijk bericht
                      Deze zomer (3 laatste weken van juli) gaan we met 4 vrienden (allemaal 20 jaar oud) naar Noord-India. Het enige wat we vastleggen in ons vliegtuigticket en voor de rest leven we daar dag tot dag. Toch willen we graag onze avontuurlijke reis wat op voorhand voorbereiden en de grote lijnen vastleggen. Ik heb al gemerkt dat er veel India-kenners op dit forum te vinden zijn en daarom vroeg ik me af of jullie nog nuttige tips hebben.

Dit zou onze voorlopige planning zijn (deels aangeraden door Trotter):

- Delhi (2 dagen)
                      - Rajastan (10 dagen)
                      > Jaipur
                      > Pushkar
                      > Udaipur
                      > Jodhpur
                      - Agra & Fatehpur Sikri (2 dagen)
                      - Khajuraho (2 dagen)
                      - Varanesi (3 dagen)

Enkele belangrijke vraagjes

- Is dit te doen in 20 dagen als we telkens reizen met trein/bus/taxi (een vlucht Varanesi-Delhi kan ev. nog bijgeboekt worden)?

- Ik ben wat bang dat alles wat teveel op elkaar gaat beginnen lijken (vooral dan de 10-daagse Rajastantrip) of is dit een misopvatting?

- Ik heb ook al veel gelezen over volgende plekken: Mandarra, Barathpur, Amber, Bundi, Bikaner (en haar rattentempel), Orrcha, Chardigarh (cfr. Le Corbusier). Zou je bepaalde dorpen in onze voorlopige planning afraden of juist andere toevoegen?

- Last but not least! Vorig jaar hebben we enkele dagen getrokken door het prachtige landschap van Thailand. Alle 4 zijn we eigenlijk meer natuur- dan cultuurfans. Kent iemand een natuurpark die écht de moeite is op onze route?

Veeeel dank!
                      Grtz
                      Rajasthan is dan wel in cultureel opzicht een topper, inzake natuur heeft het een stuk minder te bieden. Tenzij je van half-woestijn en woestijn houdt, moet je je daar niet te veel van voorstellen. Die woestijn is enkel rond Jaisalmer echt de moeite waard.
                      In juli heb je bovendien dan nog af te rekenen met de moesson, waardoor alles een stuk minder aangenaam reizen is.
                      Indien je echt meer van natuur houdt dan raadt ik je eerder Ladakh aan, maar 20 dagen zal wat kort blijken. Een waardig alternatief voor Ladakh is Lahaul en Spiti: vanuit Delhi kan je met een nachtbus naar Manali. Manali kan als vertrekpunt gezien worden van een tocht door Spiti en lahaul. Aan adembenemende landschappen zal je het daar niet ontbreken.
                      Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vantje Bekijk bericht
                        Rajasthan is dan wel in cultureel opzicht een topper, inzake natuur heeft het een stuk minder te bieden. Tenzij je van half-woestijn en woestijn houdt, moet je je daar niet te veel van voorstellen. Die woestijn is enkel rond Jaisalmer echt de moeite waard.
                        In juli heb je bovendien dan nog af te rekenen met de moesson, waardoor alles een stuk minder aangenaam reizen is.
                        Indien je echt meer van natuur houdt dan raadt ik je eerder Ladakh aan, maar 20 dagen zal wat kort blijken. Een waardig alternatief voor Ladakh is Lahaul en Spiti: vanuit Delhi kan je met een nachtbus naar Manali. Manali kan als vertrekpunt gezien worden van een tocht door Spiti en lahaul. Aan adembenemende landschappen zal je het daar niet ontbreken.
                        Bedankt voor de snelle reactie!

De bedoeling is een eerste kennismaking met de natuur en cultuur van het noorden dus Delhi-Agra-Jaipur-Varanasi zijn wel een must. Maar is het mogelijk om bijvoorbeeld 5 dagen uit te trekken voor een Himalayatocht vanuit Delhi (of is dit gewoon té weinig?) en dan de volgende 15 dagen de vooropgestelde planning wat in te korten? Zo bekom je een interessante mix...

Dank bij voorbaat! Grtz

Comment

vergeet niet je doodskist mee te nemen

ik heb rajastan in 3 weken gedaan (zat ook nog een paar dagen Delhi bij, maar goed, je moet aankomen en vertrekken).

1 ding: 45°C in de schaduw overdag, schaduw van enkele cm voor je voeten.
                          beperk het reizen!

Ik heb een paar keer een moeson buitje gehad, maar eigenlijk viel het bij ons redelijk mee. Die buien komen wel altijd als je ze niet kan gebruiken (als je zonder regenbescherming ergens heen moet, als je onderweg bent, als je een vlucht moet halen,...).
                          Tenzij je nooit last hebt van reizen reken je van je maand af: 2 à 3 dag om het tijdsverschil te overbruggen en aan de hitte te wennen als in 'ik kan terug iets doen'.

- Delhi (2 dagen) --> wij zijn er eerst 3 dagen geweest om wat te aclimatiseren en op het einde nog 2 dagen om zeker op tijd te zijn. Als je weg naar Delhi onder water sta verlies je veel tijd!
                          - Rajastan (10 dagen)
                          > Jaipur --> niet geweest
                          > Pushkar --> 5 dagen
                          > Udaipur --> 3 dagen (te kort)
                          > Jodhpur
                          - Agra & Fatehpur Sikri (2 dagen) --> enkel Agra: 2 dagen, kort maar doenbaar. Tai Mahal is pokke duur en heb ik overgeslagen. Er is daar nog meer te zien en 750rs was meer dan ik mij op dat moment kon veroorloven voor wat ik vanop het hotel kon zien (koppenlopen, nergens blijven stilstaan,...) hoewel ik ook weet dat de meeste toeristen het wel doen.

mijn reisverhaal staat ook online met foto's: http://allerlei.tyrr.be

fotografisch vond ik Bundi super, maar daar zijn we ook veel te kort geweest.
                          verder zou ik zeggen: primes. Iedereen loopt daar met fototoestellen rond, dus probeer zo min mogelijk op te vallen. als je dan met je 70-200f2.8 van canon afkomt, heeft iedereen je gezien en reken maar dat ze daar ook weten wat zoiets kost.
                          Van diefstal heb ik nooit last gehad en zo super voorzichtig ben ik niet geweest. Mijn rugzak bleef meestal op de hotelkamer en ik nam enkel toestel met 2 primes (35mm f2 en 50mm f1.8) mee en soms een kitzoom.

Wat ik mij vooral afvraag: heb je de reistijden al eens bekeken?
                          Delhi-Ajmer (om naar Pushkar te gaan) is bijna een hele dag onderweg met de trein. Ik gok dat je enkel in rajastan al een dag of 3-4 kwijt bent met onderweg zijn.
                          India is geen hurry hurry land. Hun motto is dan ook : India is great, but alwaeys late. Als westerling zal je je daar naar moeten schikken. Als je dat niet wilt of kunt, gaat het je daar zwaar tegenvallen. Als je dat wel wilt, wordt het een fantastische ervaringen. Een tip: reisplannen ongeveer vastleggen (zoals je al zelf vermelde) en NIETS ZEKER willen zien. Je kan bv zeggen: dit zou ik graag zien en dan de rest als er nog tijd is.

heb je een bepaald budget? of betaalt ma en pa nog?
                          vooral naar hotel en eetkeuze maakt dat veel!
                          voor pushkar en udaipur nog 2 goeie adresjes! niet te duur, goed en veilig

ook meenemen: thermos. Water van 30-40° is niet zo lekker als water van 15-20°
                          hoe meer f**k hoe meer vreugd

**=ol

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door CanonEos450D Bekijk bericht
                            Bedankt voor de snelle reactie!

De bedoeling is een eerste kennismaking met de natuur en cultuur van het noorden dus Delhi-Agra-Jaipur-Varanasi zijn wel een must. Maar is het mogelijk om bijvoorbeeld 5 dagen uit te trekken voor een Himalayatocht vanuit Delhi (of is dit gewoon té weinig?) en dan de volgende 15 dagen de vooropgestelde planning wat in te korten? Zo bekom je een interessante mix...

Dank bij voorbaat! Grtz
                            Die 5 dagen zijn inderdaad te weinig. In dat geval zou ik 10 dagen uittrekken voor de Himalaya en 10 voor Rajasthan. Varanasi ligt eigenlijk te ver afgelegen tov Rajasthan om dit te combineren in deze korte periode. Dus moet je kiezen.
                            Tijdsbesparend en met 4 zeker financieel interessant is het huren van een taxi met chauffeur. Voor een rondrit in Rajasthan komt dit op ongeveer 30 à 35 euro per dag. Deel dat door 4 en je komt aan nauwelijks 8 euro per persoon per dag !! Je wint er heel veel tijd mee, het reizen is een stuk minder vermoeiend en de chauffeur helpt je zoeken naar logies van je keuze (= lees budget).
                            10 dagen Rajasthan: Agra - Jaipur - Pushkar - Jodhpur is zeker mogelijk.
                            Agra: 2 dagen
                            Fatehpur Sikri: 1 dag
                            Jaipur: 2 dagen
                            Pushkar: 2 overnachtingen
                            Jodhpur: 2 nachten
                            Uiteraard kan je hierin wat spelen.
                            Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Die 5 dagen zijn inderdaad te weinig. In dat geval zou ik 10 dagen uittrekken voor de Himalaya en 10 voor Rajasthan. Varanasi ligt eigenlijk te ver afgelegen tov Rajasthan om dit te combineren in deze korte periode. Dus moet je kiezen.
                              Is inderdaad andere optie, zeker te overwegen. Ik denk dat we eerder Varanesi nu opnemen in het programma en dan binnen paar jaar aparte Nepal-reis ofzo maken.

Tijdsbesparend en met 4 zeker financieel interessant is het huren van een taxi met chauffeur. Voor een rondrit in Rajasthan komt dit op ongeveer 30 à 35 euro per dag. Deel dat door 4 en je komt aan nauwelijks 8 euro per persoon per dag !! Je wint er heel veel tijd mee, het reizen is een stuk minder vermoeiend en de chauffeur helpt je zoeken naar logies van je keuze (= lees budget).
                              Thx voor de goeie tip! Doen we Zo kunnen we ook af en toe stoppen op fotogenieke plekjes en afgelegen dorpjes.

Grtz

Comment

Vorig jaar in de winter een 3 weekse trip doorheen Rajastan gedaan met aansluitend Varanasi. Budget lag op 13,5€ per persoon per dag 'all in' (we waren met 2).
                                Rondje: Jaipur - Bikaner - Jaisalmer - Jodhpur - Udaipur - Bundi - Agra - Varanasi - Fatehpur Sikri. Het reistempo lag hoog dankzij het feit dat 1/3 van de overnachtingen in trein of bus was.
                                En aangezien ik deze streek al eens eerder had gezien, wist ik waar ik me op wou concentreren en wat ik kon overslaan.

Bikaner is geen topper, enkel als je tijd over hebt. Jaisalmer staat samen met Kathmandu boven aan mijn lijstje van mooiste steden die ik heb gezien. En Bundi is verrassend mooi, ook wegens (tot nog toe) het gebrek aan toerisme. Pushkar heb ik geen 2e keer gedaan, maar ik kan me voorstellen dat de jonge generatie het wel 'special' zal vinden.
                                Ranthambhore NP (een tijgerreservaat) vond ik qua natuur niet geweldig en de tijgers zie je meestal van ver ergens tussen de struiken (als je er al ziet). Kort bij Fathepur Sikri ligt het Keoladeo Ghana NP waar heel wat vogels, schildpadden, pythons e.d. leven. De kans bestaat echter dat al de waterpoelen droog staan wanneer jij er bent.
                                Varanasi is een topper van formaat. Alles draait om de Ganges en ik ben er nog niet uitgekeken (terwijl anderen na een dag hun buik al vol hebben).
                                Oh ja ... Delhi heb ik nooit bezocht, enkel de luchthaven. Ik heb me door velen laten vertellen dat het niet de moeite is.
                                Amber, waar je het reeds over had, ligt enkele km van Jaipur en is zeker de moeite waard. Huur een riksja en doe Amber fort voormiddag en laat je namiddag naar andere bezienswaardigheden brengen (paleis der winden, het waterpaleis, ...). Spring op een nachttrein (of bus) en je hebt het ritme te pakken.
                                Het is echter niet te vergelijken met Thailand. Treinen rijden heel onregelmatig en zijn nooit op tijd. De nachtbus is een goed alternatief.

Wat betreft het huren van een taxi: niet op voorhand betalen, prijs goed afspreken (moet je de chauffeur ook zijn eten en hotel betalen? Wat als de auto panne heeft? Durf je al je bagage in zijn wagen laten als je even een tempel gaat bezoeken?) Het gebeurt wel vaker dat ze halverwege meer geld vragen of opeens ribbedebie zijn ...

Comment

Working...
                                X