Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Reizen in India - Wat mee nemen?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Reizen in India - Wat mee nemen?

Oorspronkelijk geplaatst door vantje Bekijk bericht
    @Cash - Wil je ons dit adresje delen in Delhi?
    Ik wilde net hetzelfde vragen!!

Travel the world, take nothing but pictures, leave nothing but footprints.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Bart D'Haenens Bekijk bericht
      Klopt inderdaad wat Vantje zegt. Beide manieren van reizen hebben zowel voor- als nadelen. Je moet voor jezelf uitmaken wat het belangrijkst is.
      Er zijn zodanig veel facetten aan reizen in India dat je zelfs in dezelfde regio telkens een helemaal andere reis kan maken. Je kan het zo goedkoop mogelijk doen, openbaar vervoer nemen, slapen in low-budget hotels, profiteren van de geweldige thalis à volonté,... Kortom, je verlegt je eigen comfortnormen en je verbaast jezelf met hoe weinig je eigenlijk kan rondkomen. Je zit temidden de gewone burgers en ervaart dingen die je niet voor mogelijk had geacht. Maar tegelijkertijd blijft er een zekere barrière en zie je veel dingen aan je voorbij gaan.
      Je kan het ook op een andere manier aanpakken. Je opteert voor een wagen met chauffeur en je geeft wat meer geld uit aan accommodatie en voedsel. Je slaapt af en toe eens in een schitterende haveli of zelfs in een paleis. Je eet in de wat betere restaurants à la carte. Je chauffeur zal je dikwijls een andere blik tonen op bepaalde zaken (niet altijd correct maar het leert je wel dingen in een ander perspectief te plaatsen). Je komt door het gemakkelijke transport in de meest ontoegankelijke doch gastvrije stadjes.

Beide types reizen leveren fantastische doch compleet andere fotomomenten op. Beide zijn een unieke ervaring. Dus waarom kiezen? Ga gewoon minstens 2 keer!!

En wat zeker niet te doen? Met een groep in zo'n aquariumbus van bezienswaardigheid naar toeristenwinkel en terug gevoerd worden. Koop dan liever een goed fotoboek en ga naar een paar tentoonstellingen, want je krijgt India toch niet te zien, laat staan te beleven.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door cash Bekijk bericht
        Maar neem genoeg medicatie mee!!! want ik heb twee jaar terug samengewerkt met een journaliste en die is een twee weken buiten strijd geweest door een gebrek aan inentingen en medicatie. Vooral als je in de kleinere dorpen en steden komt is dit wel aan te raden!
        Tenzij je weken aan een stuk in de kleinste afgelegen dorpjes of de vrije natuur gaat doorbrengen, is het absoluut niet nodig om veel medicatie mee te nemen. Iets voor maag en darmen en een paar pijnstillers zijn voldoende (en dan nog gewoon om ze bij de hand te hebben). Inentingen moet je zowiezo op voorhand laten zetten en medicatie is zowat overal verkrijgbaar. Er is altijd wel ergens een hospitaal met dokters die Engels spreken en een apotheek. Het enige dat je nodig hebt is een beetje flexibiliteit en vertrouwen in de plaatselijke geneeskunde. Ik maakte tijdens mijn eerste India reis dezelfde fout, maar na 16 maanden terplaatse weet je wel beter.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mr.D Bekijk bericht
          Tenzij je weken aan een stuk in de kleinste afgelegen dorpjes of de vrije natuur gaat doorbrengen, is het absoluut niet nodig om veel medicatie mee te nemen. Iets voor maag en darmen en een paar pijnstillers zijn voldoende (en dan nog gewoon om ze bij de hand te hebben). Inentingen moet je zowiezo op voorhand laten zetten en medicatie is zowat overal verkrijgbaar. Er is altijd wel ergens een hospitaal met dokters die Engels spreken en een apotheek. Het enige dat je nodig hebt is een beetje flexibiliteit en vertrouwen in de plaatselijke geneeskunde. Ik maakte tijdens mijn eerste India reis dezelfde fout, maar na 16 maanden terplaatse weet je wel beter.
          Je hebt inderdaad gelijk, maar iedereen reageert anders op het leven daar. De één zijn maag verdraagt meer dan een andere. Toch heb ik slechte ervaringen met het kopen van de medicamenten daar ter plaatse. Als je afgelegen zit vind je niet één twee drie een apotheek en als het vrij ernstig is, ben je toch blij dat je je voorzorgen hebt genomen. Ik heb wat overdreven met veel natuurlijk, maar neem toch het nodige van hier mee als je niet weet waar je soms gaat belanden!!
          Malaria tabletten heb je zeker nodig in deze periode, en aangezien je die al een paar dagen op voorhand moet innemen, heb je die dus al mee. Maar Imodium vind ik even onmisbaar, want iets verkeerd eten of drinken kan altijd gebeuren (heb het wel nog niet voor gehad in India, maar....) .

Het valt allemaal goed mee maar enkele voorzorgen zijn toch nodig, en er zijn er veel die dat vergeten!
          Last edited by cash; 4 juli 2007, 14:36. Reden: taalfout

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door cash Bekijk bericht
            ... want iets verkeerd eten of drinken kan altijd gebeuren (heb het wel nog niet voor gehad in India, maar....) .

Ik wel, ten gevolge van eetkraampjes in Varanasi. 's Nachts in de trein, over benen en lichamen stappen (vloer lag vol indiërs) richting oorlogsgebied (lees: smerige wc). Aangezien ik alleen reisde, liet ik m'n spullen even onbeheerd achter. Gevolg: zoomlens weg
            Ik vraag me nog steeds af wat die dief met mijn zoomlens wou doen

Comment

Voor diarree is Immodium nu ook geen wondermiddel. Het blokkeert je darmen volledig en houdt de bacterie eigenlijk binnen je lichaam. Het is evenwel effectief indien je je moet verplaatsen en niet kan rusten. De beste remedie is de diarree (indien het wel de gewone toeristendiarree betreft) gewoon zijn gang te laten gaan; gedurende die tijd drink je alleen zuiver water. Dit water desgewenst vermengd met een vochtophoudend middel zoals ORS of Soparyx. Normaal duurt zo'n diarree maximum een 2 à 3 dagen. Indien dit langer zou zijn, raadpleeg je best een dokter. Indien de diarree stopt bouw je best je dieet traag op: begin met geroosterd brood, gekookte rijst en thee. Geleidelijk aan zal je weer normaal kunnen eten.
              Het beste advies die ik kan geven voor een onervaren reiziger in derdewereld landen is: eet in de eerste dagen weinig en let vooral op wat je eet. Rauwe groenten en twijfelachtig vlees zijn uit den boze. Eet alleen fruit dat je kan schillen of pellen. Vermijd ijsblokjes. Poets je tanden met mineraal water.
              Ga eten in restaurants met veel klanten; de versheid van de producten zal er groter zijn. Bouw geleidelijk aan je resistentie op en blijf behoedzaam.
              Was steeds je handen scrupuleus voor elke maaltijd. Neem Dettol mee en ontsmet je toilet. Het vergt wat discipline, maar de kans op ziekte wordt praktisch naar nul herleid.
              Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Na de vele reacties gelezen te hebben denk ik dat ik enkel de tickets bestel en dat ik in Dehli enkele dagen ga verblijven en de tip van Cash ga volgen .
                Vervolgens zou ik naar de deelstaat Rajasthan gaan en mij daar enkel op concentreren om aan straatfotografie te doen en de kleine dorpjes te bezoeken . Ook zou er in Pushkar een jaarlijkse veemarkt gehouden worden in de periode eind october met een festival .
                Iemand dit ooit gedaan ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door noliko Bekijk bericht
                  Na de vele reacties gelezen te hebben denk ik dat ik enkel de tickets bestel en dat ik in Dehli enkele dagen ga verblijven en de tip van Cash ga volgen .
                  Vervolgens zou ik naar de deelstaat Rajasthan gaan en mij daar enkel op concentreren om aan straatfotografie te doen en de kleine dorpjes te bezoeken . Ook zou er in Pushkar een jaarlijkse veemarkt gehouden worden in de periode eind october met een festival .
                  Iemand dit ooit gedaan ?
                  Vergeet toch niet om een aantal highlights uit de regio er bij te nemen. Ze lonen echt wel de moeite hoor.
                  In Pushkar heb je elk jaar de befaamde Camel Fair. Dit jaar gaat het festival blijkbaar door van 21-24 november (datum hangt af van de maanstanden). Nu is het zo dat het festival één groot circus (letterkijk) is en voor de toerist totaal niet interessant (dit is dus geen echt religieus festival, ondanks het feit dat Pushkar wel één van de heiligste plaatsen van het land is). Veel boeiender is de kamelenmarkt die ongeveer een week voor het begin van het festival van start gaat. Deze is echter zo goed als afgelopen tegen dat de hordes toeristen arriveren voor het festival (en dus niet beseffen wat ze allemaal gemist hebben). Ga dus minstens een dag of 4-5 voor het feitelijke festival en je zal er veel meer van genieten (denk aan zonsopgang en zonsondergang in de woestijn met honderden kamelen en kleurrijke locals, veelal adhivasis).
                  Bovendien zal je slechts een fractie voor je accommodatie betalen vergeleken met tijdens het festival.

Comment

Ik ben vorig jaar naar Pushkar geweest net voor de Camel Fair. Zoals reeds vermeld is dit 1 groot circus en valt er voor toeristen niet veel te zien, hoewel je er over de koppen kan lopen. Pushkar verliest ook al zijn charmes door deze volkstoeloop. Wij zijn er geweest tijdens de kamelenmarkt. Dit was wel leuk, maar je ziet naarmate de Camel Fair dichterbij komt, dat Pushkar niet meer hetzelfde is.
                    En inderdaad, de prijzen voor accomodatie lopen hoog op. 5 tot 10 keer de normale prijs is geen uitzondering.
                    Maar neem Pushkar vast en zeker op in uw reisroute, net zoals Udaipur. In Jodhpur zou ik alvast niet te lang blijven.

Comment

Rajastan met het ganse gezin (vrouw en 2 kinderen). Bedoeling om communiefoto's van de kleinste te maken...
                      Ik wilde hier al eerder op reageren maar 't was er nog niet van gekomen. Vermits je eerdere reiservaring in de regio, zal je waarschijnlijk wel al een aantal plekken in gedachten hebben voor je communiefoto's.
                      Indien je met de wagen zou rondreizen dan is Nagaur misschien nog een (stopover)bestemming die het overwegen waard is. Daar staat een fort dat ze (op hun gemak weliswaar) aan het restoreren zijn, maar het leent zich zeker voor een mooie fotoshoot. En niet onbelangrijk: er gaat zo goed als geen kat naartoe (dus rustig dat het daar is, tenzij je de pech hebt dat er net een tourgroep binnenvalt nauurlijk...). Google maar eens op afbeeldingen van Nagaur en je krijgt wel een idee. Bovendien is er in het stadje ook nog een marktje (tja, waar is er geen ) met schitterende fotomogelijkheden.

Edit: ik heb bij het googlen trouwens ontdekt dat er jan/feb een grote veemarkt is in Nagaur. Zo zie je maar, moet ik nog eens terug gaan...
                      Last edited by Mr.D; 5 juli 2007, 11:20. Reden: veemarkt toegevoegd

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mr.D Bekijk bericht
                        Ik wilde hier al eerder op reageren maar 't was er nog niet van gekomen. Vermits je eerdere reiservaring in de regio, zal je waarschijnlijk wel al een aantal plekken in gedachten hebben voor je communiefoto's.
                        Indien je met de wagen zou rondreizen dan is Nagaur misschien nog een (stopover)bestemming die het overwegen waard is. Daar staat een fort dat ze (op hun gemak weliswaar) aan het restoreren zijn, maar het leent zich zeker voor een mooie fotoshoot. En niet onbelangrijk: er gaat zo goed als geen kat naartoe (dus rustig dat het daar is, tenzij je de pech hebt dat er net een tourgroep binnenvalt nauurlijk...). Google maar eens op afbeeldingen van Nagaur en je krijgt wel een idee. Bovendien is er in het stadje ook nog een marktje (tja, waar is er geen ) met schitterende fotomogelijkheden.

Edit: ik heb bij het googlen trouwens ontdekt dat er jan/feb een grote veemarkt is in Nagaur. Zo zie je maar, moet ik nog eens terug gaan...

Bedankt voor de waardevolle tip! Ik ken de plaats niet, maar zal dit zeker in mijn route proberen op te nemen na het zien van de beelden op het net. Waar ligt Nagaur zo ongeveer? (edit ondertussen gevonden)
                        Indien je er nog zo weet, laat maar komen.
                        Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Bedankt voor de waardevolle tip! Ik ken de plaats niet, maar zal dit zeker in mijn route proberen op te nemen na het zien van de beelden op het net. Waar ligt Nagaur zo ongeveer?
                          Indien je er nog zo weet, laat maar komen.
                          Je zou kunnen zeggen dat Nagaur ongeveer halverwege tussen Pushkar & Bikaner ligt. Pushkar is algemeen bekend en ook Bikaner, met de Karni Mata (=rattentempel) in het nabijgelegen Deshnoke, wordt steeds maar populairder. Niet ver van Nagaur ligt Khimsar (richting Jodhpur), een dorp van 2 keer niets maar wel met een vrij mooi fort-paleis-hotel (sommige delen zijn in onze ogen wel iets te 'proper' aangepakt). Niet goedkoop, maar er is veel ruimte voor onderhandelen als het niet te druk is.

Ik veronderstel dat je het Shekhawati-gebied wel zal 'kennen'? In deze woestijnstadjes (bij de smerigste die ik ooit heb gezien ) staan talloze beschilderde havelis. Hiermee zal je ook wel iets kunnen doen. En als je ver genoeg naar het zuiden zou geraken, dan mag je zeker Ranakpur, ten noorden van Udaipur, niet missen.

Als ik nog aan iets anders zou denken, dan laat ik het wel weten.

Comment

Jaisalmer is ook het vermelden waard!

Comment

Ook ik volg aandachtig deze thread. En merk dat er toch aardig wat ervaren India-reizigers hier op het forum aanwezig zijn.

Wij zijn zelf vorige winter (dec. - jan. 2007) voor de 1e keer ginds geweest (Delhi + Sikkim) en plannen een nieuwe India-reis naar Dharamsala en omgeving (evt. ook naar Ladakh?) in april/mei 2008
                              Daarom zou interessante informatie hierover best wel van pas komen (hint)

Onze ervaringen in Delhi en Sikkim: alles zelf geregeld en met openbaar vervoer, maar da's een bewuste keuze, zoals hier eerder al werd op ingegaan. Voor ons is contact met lokale bevolking het allerbelangrijkste en fotografie komt pas later. En dan is lokaal vervoer niet te evenaren! En het is soms ook wel tijdrovend...

In Delhi verbleven wij in het Tibetan refugee camp - New Aruna Nagar, maar er gaan geruchten dat dit kamp moet verdwijnen van de Indische autoriteiten (of al verdwenen is? --> misschien heeft iemand hier info over?) Niet het meest centraal gelegen, maar wel een oase van rust en je wordt gewekt met de gezangen van Tibetaans monniken

Qua medicatie: er gaat altijd wel wat medicatie mee, idd niet overdrijven, maar gewoon goed gezond verstand gebruiken.

Fotograferen is in India gemakkelijker dan eender waar, nu ja, er zijn ook heel wat (fotogenieke) Indiërs en plaatsen
                              Zelf gebruik ik voor dit soort reizen ('s winters zeer stoffig) mijn "reis"zoom (18-200) en een 50mm 1.4 voor low-light situaties/portretten e.d.
                              Een UWA (genre 10-20mm) kan natuurlijk ook altijd van pas komen.
                              Hangt er vanaf wat je eigen fotografische prioriteiten zijn: landschappen, monumenten, mensen, straatfotografie...

Grtz,

Happyboedha

@Cash - Wil je ons dit adresje delen in Delhi?
                              Sony A700

Comment

[QUOTE=Happyboedha;1470002]Ook ik volg aandachtig deze thread. En merk dat er toch aardig wat ervaren India-reizigers hier op het forum aanwezig zijn.

Goeiedag,

Prachtig topic!
                                Al 30 jaar wil ik naar India, louter voor de fotografie.
                                Als ik dit nu allemaal lees... het moet er nu maar eens van komen.
                                Nog één jaartje werken en... ik doe dan nog alleen mijn ding, een massa vrije tijd...

Ik hou vooral van portretten, mag best streetlive zijn, de mensen in 't algemeen, het leven zoals het is.
                                Natuur en landschappen bekoren mij natuurlijk ook.

Ik volg deze draad, want mentaal ben ik al vertrokken!!
                                Misschien start ik kortelings een topic: wie wil er mee

mvg,

Roland
                                Last edited by Roland Cuypers; 6 juli 2007, 16:06. Reden: spelling

Comment

Working...
                                X