Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Reizen in India - Wat mee nemen?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Reizen in India - Wat mee nemen?

Hallo,

Binnenkort vetrek ik voor een maand naar India waar we een rondreis zullen maken. Delhi, Agra, Jaipur, Ranchi, Guwahati, Darjeeling, Calcutta, Bombay, Madras,... De gekende monumenten maar ook natuur en landschappen hoop ik.

Hebben jullie tips? Laten de mensen fotograferen toe? Wat kan je en wat doe je beter niet? Enz...

Is het verstandig een polarisatiefilter te kopen voor deze reis? Is een UV filter nuttig? Beide heb ik mij nog niet aangeschaft sinds ik mijn Nikon D70 heb.

Alvast bedankt voor de tips

RonBee
    Nikon D70 - Nikkor AF-S 18-70 DX + Nikkor AF 70-300 + Nikkor AF 50mm 1:1.8D

Re: Reizen in India - Wat mee nemen?

Oorspronkelijk geplaatst door RonBee Bekijk bericht
    Hallo,

Binnenkort vetrek ik voor een maand naar India waar we een rondreis zullen maken. Delhi, Agra, Jaipur, Ranchi, Guwahati, Darjeeling, Calcutta, Bombay, Madras,... De gekende monumenten maar ook natuur en landschappen hoop ik.

Hebben jullie tips?
    Als je die route wilt doen op een maand tijd, tijdens de moessonregens dan nog, dan kan je je camera beter thuis laten want veel tijd om te fotograferen zal je niet hebben (ik schat dat je trip zo'n 7-8000km lang is, zelfs als georganiseerde reis is dit een lang en zwaar traject). Beperk je reis tot 1 of 2 staten en je zal nog niet weten waar je eerst naartoe wilt. Trouwens, van de 'gekende monumenten' zal je, op met een paar uitzonderingen na , op deze plaatsen niet veel zien want die zijn elders te vinden.

Tips?
    • Mensen laten zich over het algemeen met plezier fotograferen, tenminste als je weg blijft van de toeristische trekpleisters. Daar gaan ze ook nog graag op de foto, maar wel tegen betaling. Uitzonderingen zijn de ethnische minderheden en de sadhu's (die laatste willen altijd geld zien of nooit op de foto). Bedelaars vragen zowiezo geld en maken meestal geen gezwaren tegen een foto.
    • Vermits je waarschijnlijk veel bewolking zal hebben omwille van de moesson heeft een polarisatiefilter weinig zin, een paraplu des te meer (want met de temperaturen wil je liever geen jas aan).
    • Wat niet doen? Met korte broek naar bezienswaardigheden gaan, zeker niet naar religieuze (tempels, moskeeën,...). Een dhoti kan dan weer wel natuurlijk. Indien er een vrouw in het gezelschap is kan die de benen en schouders best ten allen tijde bedekt houden (tenzij ze er niet mee inzit om af en toe in borst of bil geknepen te worden).

Travel the world, take nothing but pictures, leave nothing but footprints.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mr.D Bekijk bericht
      Als je die route wilt doen op een maand tijd, tijdens de moessonregens dan nog, dan kan je je camera beter thuis laten want veel tijd om te fotograferen zal je niet hebben (ik schat dat je trip zo'n 7-8000km lang is, zelfs als georganiseerde reis is dit een lang en zwaar traject). Beperk je reis tot 1 of 2 staten en je zal nog niet weten waar je eerst naartoe wilt. Trouwens, van de 'gekende monumenten' zal je, op met een paar uitzonderingen na , op deze plaatsen niet veel zien want die zijn elders te vinden.LIST]
      Ja het klopt dat dit een lange en zware route is, doch we leggen ze af d.m.v. binnenlandse vluchten en de trein, dan nog blijft het zwaar doch door de aard van het gezelschap en de aard van de reis is het niet mogelijk om langer stil te staan bij alle interessante zaken. En ook het tijdstip kon beter m.b.t. de regen maar ook dat kan niet anders! Bedankt voor de reactie!

Ron Bee

Comment

Zelfs met binnenlandse vluchten en nachttreinen blijven het idd zeer lange trajecten (je zal blij mogen zijn met 2 volle dagen ter plaatse per bestemming). Hou er zeker rekening mee dat op de meeste binnenlandse vluchten onwaarschijnlijk strenge veiligheidsmaatregelen gelden. Voor vluchten van en naar Guwahati (vorige week waren daar trouwens nog een paar bomaanslagen) mag je er zeker van zijn dat je geen batterijen of aanstekers in je handbagage mag hebben zitten (ook niet in camera's). Indien je vliegt van Kolkata naar Guwahati, probeer dan aan de linkerkant van het vliegtuig te zitten (in de andere richting natuurlijk rechts). Je hebt dan de beste zichten op de Himalayas (als de bewolking het toelaat tenminste).

Nu weet ik niet welke trajecten je juist per trein had gepland (treinen kan je trouwens op voorhand reserveren op http://www.indianrail.gov.in ), maar het is zo dat de lijn New Delhi - Kolkata elk jaar wel ergens langs het traject serieus gehinderd wordt door de moesson (lees: een beetje weggespoeld). Het spreekt voor zich dat dit het volledige treinverkeer in heel die regio enorm in de war stuurt.

Nog wat foto tips:
        • Ga in de kleinere niet toeristische stadjes zeker naar de plaatselijke marktjes.
        • Ga in Kolkata zeker eens naar de Howrahbrug. Je mag in principe geen bruggen fotograferen in India (militair belang), maar wij hadden geen problemen. Maar hetgeen zich op, onder en rond die brug allemaal afspeelt tart elke Westerse verbeelding. Neem hier tussen 7 & 8 uur 's ochtends ook eens een risksha (als ze er nog zijn want ze zijn vorig jaar blijkbaar verboden maar dat wil in India niets zeggen). De riksha wallahs vermijden omwille van het verkeer de grote straten en gaan door allerlei kleine steegjes waar de mensen net ontwaken. Je waant je echt temidden van een documentaire. De Bengali zijn trouwens, meer nog dan de andere Indiërs, geweldig vriendelijke schatjes van mensen met een gezonde dosis humor.

Comment

Ik val in herhaling: vermoeiend traject! (indien je individueel gaat, zou ik het inkorten)
          Ik heb enkel ervaring met Rajastan en Varanasi. Maar tijdgebrek is overal een ramp als je wil fotograferen. De Taj Mahal bvb, zou je eigenlijk 's morgens moeten binnen gaan en pas 's avonds weer buiten gaan, vanwege de kleurschakeringen, maar ook omdat de indische toeristen een atractie op zich zijn. Kijk bijvoorbeeld eens hoe zij hun foto's (laten) maken. Grappig, maar 't kan ook leuke tips opleveren (zoals bijvoorbeeld het puntje van de Taj tussen je vingers vast houden).
          Fathepur Sikri, makkelijk te bereiken vanuit Agra, is wat mij betreft ook een topper. Zeker doen dus. Vlakbij is een nationaal park (naam even kwijt) waar je tijdens het regenseizoen heel wat klein dierenleven zult zien. In het droog seizoen zag ik al verschillende vogelsoorten, schildpadden, maar ook een 5-tal pythons die uit hun hol kwamen kruipen op enkele meters van me af.
          Het Red Fort in Agra sla je beter over, dat van Jaipur is vele mooier.
          Paleis van de Winden is zeer fotogeniek, maar je moet aan de overkant ergens een smal gangetje binnen naar het atelier van een juwelenhandelaar. Doe alsof je interesse hebt in een ring (koop er desnoods eentje voor 3€) en maak vanaf zijn terras de 'betere' foto's. Eventueel vragen hoe je daar boven geraakt.
          Wees in drukke mensenmassa's, bvb op stations, op je hoede voor zakkenrollers.
          De mensen zijn zeer fotogeniek. Wees beleefd en vraag of je ze mag fotograferen. Respecteer hun wensen en betaal als ze het vragen (je kan meerdere foto's voor één prijs proberen te maken). Hou het bedrag echter bescheiden (20 à 30 euro cent) ook al durven ze 5€ te vragen.
          In ieder geval: prettige reis gewenst

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kohraya Bekijk bericht
            Vlakbij is een nationaal park (naam even kwijt) waar je tijdens het regenseizoen heel wat klein dierenleven zult zien. In het droog seizoen zag ik al verschillende vogelsoorten, schildpadden, maar ook een 5-tal pythons die uit hun hol kwamen kruipen op enkele meters van me af.
            Je bedoelt ongetwijfeld het Keoladeo National Park nabij Bharatpur.
            This former duck-hunting reserve of the Maharajas is one of the major wintering areas for large numbers of aquatic birds from Afghanistan, Turkmenistan, China and Siberia. Some 364 species of birds, including the ...

The Keoladeo Ghana National Park, formerly known as Bharatpur Bird Sanctuary, is located in Rajasthan India. Get detailed info about the park, wildlife & tour packages.

Het klopt dat Amber Fort nabij Jaipur mooier en indrukwekkender is dan het fort in Agra, maar ik zou toch niet afraden om dit laatste niet te bezoeken. Het is trouwens ongelooflijk hoeveel forten er in Rajasthan nog gewoon liggen te verkommeren. Bijna elk stadje heeft er wel ergens eentje.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mr.D Bekijk bericht
              Je bedoelt ongetwijfeld het Keoladeo National Park nabij Bharatpur.

Klopt, dat is het. En je kan het met een gehuurde fiets bezoeken. Een gids voor 1 à 2 uurtjes is erg nuttig om je de plekjes te laten tonen waar je zeker je camera kan gebruiken.
              Voor grotere dieren kan je naar het Ranthambore nationaal park, oftewel een 'tijgerreservaat'. Mijn 300mm lens was echter niet voldoende om deftige plaatjes te schieten. De tijgers zitten trouwens tussen het groen in de schaduw.
              Last edited by kohraya; 2 juli 2007, 09:00.

Comment

Het programma dat je voorstelt lijkt mij fysisch niet haalbaar. India is qua oppervlakte eerder een continent dan een gewoon land.
                Ik heb India al 3x bezocht en kies iedere keer een deelstaat (of maximum 2).
                Het geld dat je spendeert aan binnenvluchten kan je aanwenden om een taxi te huren. Je zal oneindig veel dingen zien onder de baan en je zal veel rustiger reizen.
                Rajastan is een goede keuze voor een eerste maal India, al vind ik het zuiden - met name Tamil Nadu en Kerala - nog beter voor een eerste kennismaking.
                Darjeeling zou ik tijdens de moesson niet bereizen, het landschap zal er verzopen zijn.
                Ladakh blijft wel gespaard van de moesson en is een ideaal gebied in de zomer.
                Mensen in India zijn zeer fotogeniek en laten zich in de regel heel graag fotograferen.
                India vraagt veel geduld, het reizen kan er vermoeiend zijn. Het vraagt hoe dan ook gewenning: de hitte, het eten, de gebrekkige hygiëne, de massa's - kortom een cultuurschok. Maak het daarom jezelf niet moeilijker en beperk je programma.

Qua fotomateriaal raad ik:
                1) een degelijke fotorugzak (= onopvallend en gemakkelijk); de Lowepro Minitrekker is voor mij standaard in India.
                2) D70 + 1 standaardzoom en UV-filter
                3) 1 telelens of telezoom met f2.8 voor de portretten
                4) massa's CF-kaarten en een image tank
                5) een blaasbalgje om af en toe het stof van de sensor weg te blazen.
                Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RonBee Bekijk bericht
                  Ja het klopt dat dit een lange en zware route is, doch we leggen ze af d.m.v. binnenlandse vluchten en de trein, dan nog blijft het zwaar doch door de aard van het gezelschap en de aard van de reis is het niet mogelijk om langer stil te staan bij alle interessante zaken. En ook het tijdstip kon beter m.b.t. de regen maar ook dat kan niet anders!
                  Uit deze reactie begrijp ik dat de TS blijkbaar weinig keuze/inspraak heeft betreffende de route en reistijd (kan zelfs een soort businesstrip zijn hé). Hij beseft ook wel dat het een zeer ongewoon programma is, dus heeft het volgens mij weinig zin om hier steeds opnieuw op terug te komen. Just my 2 cents...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kohraya Bekijk bericht
                    Voor grotere dieren kan je naar het Ranthambore nationaal park, oftewel een 'tijgerreservaat'. Mijn 300mm lens was echter niet voldoende om deftige plaatjes te schieten. De tijgers zitten trouwens tussen het groen in de schaduw.
                    Zo gaat dat nu eenmaal, dieren en dus ook tijgers doen gewoon hun ding. Ik ben al meermaals mensen tegengekomen die van zeer dichtbij tijgers hebben gezien in Rathambore, net zoals er nog meer zijn die er helemaal geen zien. De grootste kans op goede tiger sightings heb je in India nog altijd in Kanha NP nabij Jabalpur in MP. Helaas (of beter gelukkig ) ligt dat nogal uit de weg van de populairdere toeristenroutes.

Comment

Mr. D en Vantje hebben al veel nuttige info gepost .
                      Ikzelf ben vier keer naar India geweest en fotografisch is het voor mij een Mekka.
                      De beste foto's die ik er maakte was van mensen (kinderen en volwassenen) gewoon in de straat en dit in de achterbuurten van eender welke stad. Uiteraard moet je de grote monumenten, natuur enz. fotograferen, maar ik kan je aanraden om af en toe een paar uurkes uit te trekken om je in je eentje tussen de mensen te begeven met een minimum aan fotomateriaal (zelf gebruik ik een body met 35mm lens en een 85mm lens in de zak). Leg contact (ja zelfs in de sloppenwijken ben je veilig) en haal pas na een tijdje je camera boven. Ze zijn meestal heel geïnteresseerd om zichzelf achteraf op het schermpje te zien. Als je niet zeker weet of iemand wil gefotografeerd worden - niet doen. Er zijn één miljard Indiërs dus je vindt er genoeg die het graag willen .
                      De beelden die je zo kan maken zie je bv. op deze zeer indrukwekkende site.
                      Achteraf beschouwd is qua fotomateriaal minder, meer in een land als India. (geldt niet als je je aan natuurfotografie wil wagen natuurlijk)
                      Veel succes, het zal inderdaad enorm druk worden!
                      Kris

Comment

Inderdaad veel te grote route voor een veel te beperkte tijd.
                        Ik zou in ieder geval Varanasi in mijn route plannen, voor mij de indrukwekkendste plaats van Noord-India.
                        Ik vond Agra Fort beter dan Amber Fort in Jaipur. Toen wij er waren, was Amber 1 grote bouwwerf voor rennovatie. Let op, wel nog altijd de moeite waard voor een bezoek. Neen in Agra Fort een gids en vraag naar het kleine spiegelkamertje. Voor 100 rps laat men je normaal binnen.
                        Ga ook eens naar Raj Mandir Cinema in Jaipur. Grappig hoe Indiërs een film beleven.

Nogmaals (zoals reeds dikwijls vermeld), de route is veel te lang, je hebt nooit tijd genoeg om van een plaats te genieten. Alles zal in een snelvaart moeten gebeuren, en dan mis je toch wel veel van het echt India.

En voor de foto's: neem genoeg geheugenkaartjes mee.....

Comment

Nogmaals hallo allemaal,

Bedankt voor de massale reacties, veel nuttige tips! Zoals de meeste van jullie al zeggen, het traject is zeer lang en divers. We zullen overal twee of drie dagen zijn, met reizen bij. In praktijk heb je dus maar een dag ter plaatse. Zoals ik in mijn eerste post al zei, hier is weinig verandering mogelijk doordat we de meeste van deze plaatsen zeker moeten aandoen in de tijd die er is, dit door de samenstelling van onze groep en het doel van onze reis. Ik ben er binnenkort dus toevallig en ik fotografeer graag, dit wil ik combineren maar ik besef dat de omstandigheden niet ideaal zijn. Ik hoop jullie over enkele weken foto's te kunnen tonen op 't forum.

Groeten,

RonBee

Comment

Ik ben de laatste zomer ook geweest, we hebben toen Delhi en Varanasi bezocht en daarna met een busje de Himalaya ingetrokken. Het is wel spijtig dat je zo weinig tijd hebt, we hebben anderhalve week in Varanasi gezeten en nog lang niet alles gezien... Maar ik zie wel in dat je geen andere keuze hebt. Mijn ervaring was dat de meeste mensen zich laten fotograferen. De mate van 'fotografeerbaarheid' verminderde meestal met hoe religieus het evenement of de mensen zelf waren. Vooral de kinderen laten zich zeer makkelijk fotograferen en zijn zeer enthousiast als je ze de foto's laat zien. De mooiste foto's die ik kon maken was bij de ganges. Als je de kans krijgt moet je om 5u 's ochtends een boottripje maken op deze rivier wanneer de mensen aan het baden zijn en ze aan de kant van de rivier zitten te bidden...

Veel plezier op je vakantie!

Stanlie
                            Cultures don't meet, People do
                            Photoblog

Comment

Ik voeg er nog dit aan toe - na 49 landen te hebben bereisd heb ik tot nog toe nooit zo gemakkelijk mensen kunnen fotograferen als in India.
                              Ze weigeren zelden, en als ze weigeren is er nog keuze te over.
                              Het is een waar paradijs voor de fotograaf.
                              Zelfs een streek aanbevelen is moeilijk, het is er zo divers en elk gebied en zijn bevolking heeft zijn charme. Je kan er tientallen heengaan zonder ooit hetzelfde te zien. Ik heb ondertussen alweer een ticket naar Delhi op zak voor maart volgend jaar.
                              Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Working...
                              X