Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

West Highland Way (Schotland)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• West Highland Way (Schotland)

Hallo iedereen!

Heeft er iemand ervaring met de West Highland Way in Schotland?
    Mijn vriendin en ik zouden 'm graag eind augustus van onze "to-do-list"
    schrappen.

Jammer genoeg hebben we slechts 5 dagen tijd, inclusief transport. Misschien
    komen we dan toch iets te kort om de volledige 153 kilometer af te leggen

Ons plan zou zijn om slechts de laatste 3 of 4 etappes af te leggen. Ryanair
    vliegt op Glasgow - trein of bus naar Bridge of Orchy - stappen naar Fort
    William (63 km) - terug trein of bus naar Glasgow - avondje Glasgow -
    terug met vlieger naar Charleroi.

Ik zou heel graag te weten komen of het trein- en busverkeer goed geregeld
    is. Wat gaat bijvoorbeeld het makkelijkst, trein of bus? Moet je eigenlijk
    reserveren? En kan je uitstappen waar je wil? Op een aantal sites lees ik van
    wel, maar ik ben liever zeker

Hopelijk zijn er honderden BD'ers die deze tocht al afgelegd hebben

Alle tips zijn welkom: vervoer, praktisch, prachtige foto-plekjes, anti-midges
    middelkes...

Alleszins heel erg bedankt.

Voor de geïnteresseerden:
    Dit is de officiële site. Een Nederlandse versie vind je hier.
    Canon

Re: West Highland Way (Schotland)

Ik ben er persoonlijk nog nooit geweest, maar bestaan er geen fora over Schotland? Ik ga zelf dit jaar naar Australië en je vindt tientallen fora hierover. En daar zitten de echte freaks

Ach, ik had nog even wat extra tijd, heb even voor je gezocht :
    Ontdek de magie van Schotland met SchotlandForum.nl, uw gids voor onvergetelijke vakanties en betoverende reisverhalen.

Veel succes en vooral, veel plezier!

Comment

Schotland is bij mij al een tijd geleden maar met muggen en ander stekend ongedierte heb ik ruime ervaring via oa Lappland.

In het kort : je probleem zal bestaan uit muggen ,midges en dazen, ik weet zelf niet wat nu in feite het ergste is.

Muggen hou je weg met DEET-spullen, tropenzorg gaat tot 50% maar dit vind ik een beetje té (het product is niet zo gezond, in de tropen heb je geen andere keuze maar in Schotland ga je geen malaria oplopen of zo, je wordt alleen maar gek ). Een prima compromis is de Belgische muggenmelk van Jaico : stinkt niet, is zuinig en werkt, stond een paar jaar geleden nr 2 in een test in Sarek.
      Werkt ook tegen dazen.

Midges zijn taaiere klanten, wij houden ze op afstand met rook.

Zolang je stapt blijft de meeste beesterij achter je, maar ik heb het nog voorgehad dat ik het écht niet zag zitten om te stoppen, lenskap eraf te halen, scherp te stellen en af te drukken.

Een pet met een voile is een mooie oplossing, zolang ze van je gezicht wegblijven is het nog leefbaar. De meest populaire plaats voor de muggen zijn de enkels, opgepast dus met sandalen en gewone sportschoenen.

Tegen de jeuk gebruik ik een zelfgemaakt mengsel van 20% ammoniak, het is vooral wonderbaarlijk effectief tegen dazenbeten, met name de bobbels. Als je de ammoniak gebruikt binnen de eerste paar minuten komen de zwellingen NIET door, idem voor bijensteken.

PaulM

PS extreem natuurfotograaf Guido Sterckendries schrijft dat hij zich in uiterste nood insmeert met mazout

Comment

Vijf dagen is inderdaad wat kort.
        Mijn vriendin heeft die toch vorig jaar gedaan en heeft de verplaatsing naar het beginpunt gemaakt met de bus.
        'k Zal haar één dezer eens wat laten typen.
        Eén ding is zeker: zij heeft heel de tijd haar rugzak meegezeuld met tent en zo, maar het is toch veel gemakkelijker als je je bagage van punt naar punt laat vervoeren. Kost een beetje, scheelt een hoop

Comment

Hey

Ik ben afgelopen zomer naar Schotland geweest. Langere afstanden deden we meestal met de bus. Trein was (voor ons) immers veel te duur. De bussen zijn meestal van die reisbussen, je moet wel op voorhand je ticket kopen in het station. Maar een uur op voorhand gaat meestal nog. Minder weet ik niet, want dat hebben wij nooit gedaan.

De luchthaven waar je met Ryanair landt, is niet echt in Glasgow, dat is nog een heel eind van Glasgow af. Maar je kan aan de luchthaven een treinticket bekomen om in Glasgow zelf te geraken. Dat was gratis of halve prijs, weet ik niet meer juist, in elk geval niet zo veel. Vanuit Glasgow zelf kan je dan verder reizen met bus/trein.

Tegen de midges kan je best ginds spul kopen! In een kampeerwinkeltje hebben we daar de "skin so soft" gekocht, een soort bodylotion, werkt heel goed, want nadien geen last meer gehad van de midges!

Zo, ik hoop dat ik je hier wat mee verder help.

Groetjes,
          Tineke
          Last edited by tineke; 24 juni 2007, 14:42. Reden: iets vergeten over de luchthaven..
          .: Konika Minolta DiMAGE F200 :: Canon EOS 400D + 17-85mm + 50mm :.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht

In het kort : je probleem zal bestaan uit muggen ,midges en dazen, ik weet zelf niet wat nu in feite het ergste is.
            Amen to that!
            Ik ben er zelf ook geweest met WouterVS van het forum hier en behoorlijk wat last gehad van de midges, en ik mij de eerste dag maar afvragen wat die kleine zwarte vliegjes waren

De WHW hebben we niet gedaan, we zijn met ryanair naar glasgow gegaan, en dan van daaruit de trein genomen, elke dag ergens afstappen en de volgende dag er terug op, zo verder tot we in Fort william waren. Daar dan 2 dagen op de Ben Nevis. Jammer dat hij nu zo bevolkt is door toeristen, gelukkig zijn wij de "verkeerde" kant opgegaan waardoor we naar boven zijn gegaan en bijna niemand zijn tegengekomen. Ook de ganse tijd naast een prachtige rivier gewandeld...

@ tineke: naar glasgow vanuit de luchthaven is gratis als je het vliegtuigticket toont

en wat bedoel je met trein te duur? Wij hebben een ticket gekocht van Glasgow naar Fort william, dat was heen en terug ongeveer 28 eur denk ik, en dat was het enige wat we betaald hebben aan trein gedurende de 8 dagen!
            You may say that I'm a dreamer, but I'm not the only one - J. Lennon
            www.koendd.be

FZ50

Comment

Je hebt verschillende treinmaatschappijen in Schotland. Als je een beetje informeert welke de goedkoopste is dan vallen de prijzen best mee. Bussen werken ook vlot. Je kan goedkoop dagpasjes kopen en daar kan je dan elke bus mee opstappen. Je hebt ook wel weer verschillende busbedrijven, dus wel een beetje uitkijken dat je bij dezelfde maatschappij blijft.

Ik regel meestal alles al bij van die kleine organisatiebedrijfjes op de luchthaven ginder. Daar kan je bus- en treintickets kopen, overnachtingen reserveren,... Erg makkelijk en je kan het zo duur of goedkoop maken als je zelf wil.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door koen dd Bekijk bericht
                Amen to that!
                @ tineke: naar glasgow vanuit de luchthaven is gratis als je het vliegtuigticket toont

en wat bedoel je met trein te duur? Wij hebben een ticket gekocht van Glasgow naar Fort william, dat was heen en terug ongeveer 28 eur denk ik, en dat was het enige wat we betaald hebben aan trein gedurende de 8 dagen!
                Ok, gratis dus, mijn geheugen..

Trein te duur: ik weet niet meer juist hoeveel het was, maar na vergelijking was voor de afstanden die wij deden de trein telkens dubbel of drie keer zo duur dan de bus. Geef mij dan maar wat trager & goedkoper reizen, dan sneller en duurder. Maar die 28 euro valt inderdaad heeeel goed mee!
                .: Konika Minolta DiMAGE F200 :: Canon EOS 400D + 17-85mm + 50mm :.

Comment

niemand heeft al fototips gegeven: euhm, dat is eigenlijk heel gemakkelijk => overal.

Ik denk aan het station van bridge of orchy, het kingshouse hotel (daar zat een edelhert op 2 m van onze tent te drinken aan de rivier), devil's staircase, kinlochleven, daar staan (in mijn herinneringen toch) oude stalen gebouwen. De ruïne na kinlochleven.

midges: tja, het voordeel is als je buiten thee zet, dat je gratis bouillon hebt. Hou ook rekening met regen, wij hadden halfweg september 1999 (mijn eerste reis met mijn lief) 8 en een halve dag regen op 10 dagen. We hebben de whw trouwens gewandeld in 7 dagen, ik denk dat 5 net ietsje te gek is. Als je echter start aan bridge of orchy, dan moet dat wel lukken. Je mist dan wel het fantastische loch lomond natuurlijk. En het is ook cool om te zien hoe je van dat startpunt (milngavie spreek uit mulgai) van suburb naar bosje naar open vlakte gaat, maar kom.

Veel plezier en vergeet die muggen, je krijgt een supervakantie in ruil!
                  canon EOS 400D, 17-55mm f3.5-5.6, EF 50mm f1.8, Sigma 28-105mm f2.8-4 site

Comment

Bij mij is Schotland al een tijdje geleden. Er al eens aan gedacht om een wagen te huren? Denk dat we indertijd 250 euro betaald hebben voor 5 dagen in een grotere wagen. Misschien dat de prijzen ondertussen wat gestegen zijn, maar het geeft in ieder geval wat meer mogelijkheden.

Ik moet er wel bij vertellen dat we op voorhand niks gereserveerd hadden, en eens je vanuit Glasgow (Paisley airport dacht ik) richting noorden begint te rijden heb je maar 1 weg eigenlijk. Enkel Glasgow zelf is wat moeilijk. We konden nergens nog een slaapplaats vinden. Dan maar een ferry genomen naar een kleiner eilandje en daar een B&B genomen.

Aanraders: Isle of Skye, Inverness en de festiviteiten in Edinburgh in augustus. Je hebt daar straat theater en demilitary tattoo. In ieder geval, je kan er prachtige wandelingen maken.

Comment

Tips? Glen Rothes, Glendronach, Ardmore, Bowmore, Springbank, Auchentoshan, Caol Ila,.... puur te genieten (eventueel met een paar druppeltjes zuiver water).

Travel the world, take nothing but pictures, leave nothing but footprints.

Comment

Hallo,

Ik heb met vrienden in 2003 een halve West-Highlandway gedaan. Van Bridge of Orchy tot Fort William. De hele kan je beter niet doen in vijf dagen.

Vanuit de (ryanair) luchthaven is er een trein naar Glasgow en van daaruit naar Bridge of Orchy. om terug te gaan is er ook een goede verbinding vanuit Fort William tot Glasgow. In 2003 toch. Ik weet echter niet meer veel van de prijzen.

Zoals andere forumbezoekers al hebben gezegd: Wapen je tegen de muggen! Best DEET en een muggenkapje voor over je hoofd. Rook help inderdaad een beetje maar reken er niet op om op alle plaatsen gezellig aan je tentje te zitten 's avonds. Dat kan niet altijd, dit hang af van de omgeving denk ik. Hier en daar zijn er pubs waar je even verlost bent van die kleine krengen (Kingshouse, Kinlochleven). Hou ook rekening met regen in deze regio, maar das een gekend gegeven denk ik.

De plaatsen waar je prachtige foto's kan maken zijn hier niet op een hand te tellen, genoeg geheugenkaartjes meenemen is de boodschap. Je komt door desolate highlands en door dichte bossen als je Fort William nadert met de Ben nevis in zicht.

Wij hebben tijdens onze tocht gebruik gemaakt van de "travellite" service. Ze vervoeren je zware rugzak met tent en leveren deze af op de gebruikelijke stopplaatsen zodat je enkel met de cameratas en dagrugzak op pad hoeft. Hier de link: http://www.travel-lite-uk.com . Het nadeel is dat je gebonden bent aan vast trajecten. We hebben deze service pas ontdekt halverwege onze tocht en het was toen mogelijk om alsnog ervan gebruik te maken maar je kan je best op voorhand informeren want er zijn ondertussen enkele jaren verstreken.

Goede reis!
                        Nikon D70 - Nikkor AF-S 18-70 DX + Nikkor AF 70-300 + Nikkor AF 50mm 1:1.8D

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mr.D Bekijk bericht
                          Tips? Glen Rothes, Glendronach, Ardmore, Bowmore, Springbank, Auchentoshan, Caol Ila,.... puur te genieten (eventueel met een paar druppeltjes zuiver water).
                          En dan vergeet je Ben Nevis 20y nog!!!!!!!!
                          Nico, EOS 400D kitlens,tamron 70-300, 50mm1.8II

Comment

Sorry voor de wat late reactie, ik was dit helemaal uit het oog verloren. Zoals beloofd de belevenissen van mijn geliefde schat:

Hey,

Ik heb de West Highland Way vorig jaar gewandeld op ongeveer 7 dagen. Ik sleurde wel al mijn bagage mee (zo’n 20kg, ik heb er nog steeds rugpijn van). Door al dat overbodige gewicht stapten we gemiddeld 20km per dag. Zoals RonBee al zei, kan je je bagage van camping naar camping laten vervoeren, wat sterk aangeraden is als je maar 5 dagen tijd hebt. Als je een geoefend wandelaar bent, denk ik wel dat je de WHW op 5 dagen zou kunnen afleggen, maar als je daar nog een dag moet aftrekken om ter plekke te komen, zal dat eerder niet doenbaar zijn, denk ik… En dan sleur je i.p.v. veel te veel kleren waarschijnlijk kilo’s fotomateriaal mee.
                            Als ik zou moeten kiezen, zou ik zeker de eerste helft stappen. De bossen die je daar doorkruist langs Loch Lomond zijn onbeschrijfelijk . Vorig jaar stond er plots een vos voor onze neus, wat toch niet oninteressant is voor een fotograaf… of een arme student zoals ik. Anderzijds is het eindpunt, Fort William, ook heel interessant, omdat je daar Ben Nevis kan ‘beklimmen’. Mede door het goede weer had het vorig jaar eerder iets weg van een bedevaart op kleine schaal, maar het uitzicht daarboven is geweldig .
                            Van die Nordic Walking-stokken zijn ook wel handig, zeker als je in de bossen de hele tijd op en neer moet. Dit moet je natuurlijk zelf weten, het zijn handige dingen, maar een absolute noodzaak is het niet.

De reisgids van Trailblazer is wel een absolute aanrader:
                            ‘West Highland Way’ door Charlie Loram – ISBN 978-1-873756-90-4
                            Neem hier zeker eens een kijkje: http://www.trailblazer-guides.com/books/
                            Er staat echt ALLES in; routebeschrijvingen (zowel in tekstformaat als in uitgestippelde kaartjes), kleinere wandelingen in de omgeving, hoe je ter plekke moet geraken, de aangewezen kledij, plaatselijke festivals, geschiedenis, fauna en flora, waar welke campings/B&B’s/herbergen/pubs/hotels/restaurants te vinden zijn… Als je dit meeneemt, heb je verder helemaal geen kaarten of folders meer nodig, echt een superhandig ding!

Met die gids in handen, kom je zeker zonder problemen tot bij het vertrekpunt in Milngavie. Het staat er allemaal in.

Nog 1 ding: neem je de tent mee of trek je van hotel naar hotel? In geval 1 is het niet nodig op voorhand te reserveren, in tegenstelling tot geval 2. Ik veronderstel dat je de hotels wel via het internet kunt contacteren.

Het zal echt een prachtervaring worden, uitgeregend of niet. Heel veel plezier en laat zeker weten hoe het is geweest! Ik vertrek morgen zelf naar Engeland om de Ridgeway te wandelen, een tocht van 140km . De Trailblazer en de KW gaan zeker mee, ik ben benieuwd wat ik eerst zal moeten gebruiken .
                            P.S. vanslycken vliegt dus weer op weduwschap voor een weekske, hou jullie vast

Comment

Working...
                            X