Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zuid-Afrika safari

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Zuid-Afrika safari

Binnenkort vertrek ik naar Zuid-Afrika. Bedoeling is daar onder meer een aantal safari's te doen (meestal met huurwagen), oa kruger, Addo elephant park, Hluhluwe Umfolosi en St Lucia wetlands. Nu vraag ik mij het volgende af;
    1/ Kan je zonder enig gevaar fotograferen vanuit een openstaand autoraam? Of moeten die ramen dicht blijven? Of half dicht? Is ramen openen überhaupt toegestaan in de parken?
    2/ heeft iemand van jullie ervaring met het meenemen van een raamstatief of werkten jullie met een beanbag/monopod?
    3/ ik zou over nikor af 70-300 beschikken op een crop DSLR, is dit voldoende zoom? Raden jullie aan om nog een teleconverter aan te schaffen?

nogal wat vragen als ik het zo nalees, alvast bedankt voor de reacties
    "When you come to a fork in the road - take it!"

Re: Zuid-Afrika safari

1. open ramen zijn toegelaten, zelfs met 16 leeuwen in de buurt, kan trouwens geen kwaad zolang jezelf niet uit de auto komt.
    2. Beanbag werkt perfect en als je toch zelf met de wagen rijdt zou ik ook de motor afzetten, die geeft ook nogal wat trillingen. Wel de auto in achteruit zetten en motor aanlaten als er een kaapse buffel voor je staat, die durven nogal eens "chargeren"
    3. 300mm is perfect, tenzij je enkel oogballen wil fotograferen, maar ik zou zeker ook een groothoek meenemen, met die prachtige landschappen daar ga je d'er anders spijt van hebben.

Hasta la vista, Nelson

Comment

Ik kan alleen maar bevestigen hetgeen Nelson hier stelt.
      Ik vond mijn 300 mm eveneens het perfecte brandpunt. Hier en daar wel eens een 1.4 TC gebruikt, maar veel minder dan verwacht.
      Zorg ook dat je wat water en een snack bij je hebt om niet uit de wagen te moeten stappen.
      Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

vermijd zoveel mogelijk het verwisselen van objectieven tijdens safari i.v.m. enorme massa stofdeeltjes bij droge periodes.
        Ik verkies te werken met twee camera's ,ieder met een aangepast objectief: eentje met tele tot 300mm en een ander met breedhoek voor de natuuropnamen en ook binnenopnamen in de locale nederzettingen, van musea en imposante burgerhuizen in het zuiden tot de opnamen binnen de zulu-hutjes (omgeving Hluhluwe Umfolosi)

Voorzie voldoende foto-opslagcapaciteit
        Goede reis en goei fotovangst

Henri
        lidnummer: BD0435BE

Comment

Ik ben daar vorig jaar ook geweest en mijn naar mijn mening is 300 mm te weinig,hangt er natuurlijk wel van af voor welke dieren je wenst te fotograferen.Ik heb toen de meeste van mijn foto's gemaakt met 300mm + 1.4 ext (toestel crop 1.3 )
          vb, 1X leeuwen gezien, 300mm + 2X ext en nog te weinig zoom.

In volgende link foto gemaakt met 420 mm en is uiteraard ook gecropt.

Stof, ik heb de ganse vakantie niets anders gedaan dan verwisseld van lenzen, borstel van visibledust meegenomen, wat zeer goed werkt

Nieuwe website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door remip Bekijk bericht
            Ik ben daar vorig jaar ook geweest en mijn naar mijn mening is 300 mm te weinig,hangt er natuurlijk wel van af voor welke dieren je wenst te fotograferen.Ik heb toen de meeste van mijn foto's gemaakt met 300mm + 1.4 ext (toestel crop 1.3 )
            vb, 1X leeuwen gezien, 300mm + 2X ext en nog te weinig zoom.
            Dan denk ik dat je vooral pech hebt gehad, als de leeuwen te ver zaten voor 300mm. In Kruger zou je toch meer geluk mogen hebben.
            Enkel voor kleine vogeltjes kan 300 mm te weinig zijn. Met een teleconvertor verlies je ook licht en de zon schijnt er niet altijd en overal volle bak.

Comment

Wat je ook nog moet meenemen is geduld. Redelijk veel als het kan. Je zal zien, enkel dan zullen de mooiste beelden gemaakt worden.
              Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vantje Bekijk bericht
                Wat je ook nog moet meenemen is geduld. Redelijk veel als het kan. Je zal zien, enkel dan zullen de mooiste beelden gemaakt worden.
                Geduld ik heb daar geen problemen mee, maar mijne portemonnee wel
                Nieuwe website

Comment

Volledig eens met Nelson.Op bepaalde plaatsen in de parken mag je wel uit je wagen, dit op eigen risico natuurlijk.Het is gewoonweg prachtig,alle continenten in een land.
                  Ook lekkere wijn enzo....

Veel plezier,

Toon
                  Canon 5D Mark III+Canon G11+70-200 L F2.8 IS USM +EF100mm F/2.8L Macro IS USM+16-35 L F2.8 +Canon 420 EX +Manfrotto MT 190CXPRO4+Monopod+ extender II 1.4 Canon

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door caipirinha Bekijk bericht
                    1/ Kan je zonder enig gevaar fotograferen vanuit een openstaand autoraam? Of moeten die ramen dicht blijven? Of half dicht? Is ramen openen überhaupt toegestaan in de parken?
                    Je mag door open ramen fotograferen, maar er mogen geen ledematen uitbengelen. Een gouden raad: wees verdomd voorzichtig met een luipaard in de buurt. Het zou niet de eerste keer zijn dat er eentje binnenspringt. Elke keer dat ik naar Zuid-Afrika ging, hoorde ik van accidenten met dodelijke afloop en telkens veroorzaakt door luipaarden. (ranger gedood tijdens nightdrive, kind doodgebeten in rangerkamp dat overdag met de fiets van school terugkwam, ranger gedood tijdens siesta in wagen)

Oorspronkelijk geplaatst door caipirinha Bekijk bericht
                    2/ heeft iemand van jullie ervaring met het meenemen van een raamstatief of werkten jullie met een beanbag/monopod?
                    3/ ik zou over nikor af 70-300 beschikken op een crop DSLR, is dit voldoende zoom? Raden jullie aan om nog een teleconverter aan te schaffen?
                    Met een beetje handigheid kan zelf een opklapbaar platformpje maken wat je beanbag veel stabieler maakt, zeker wanneer je werkt met lange lenzen.

Goeie reis,
                    Philippe
                    beeldbank www.arterra.be
                    persoonlijke site www.wildeyes.be
                    Before You Attempt To Beat The Odds. Be Sure You Could Survive The Odds Beating You.

Comment

Working...
                    X