Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Marokko

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Marokko

Oorspronkelijk geplaatst door Xius Bekijk bericht
    Even ook een vraagje van mijner kant... Zal een pola ook helpen daarzo? (ik heb er nog niet mee geêxperimenteerd).

Dat "helpen" dat ligt er aan waarvoor je deze wil gebruiken? Voor extra kleurverzadiging zou ik zeggen ja maar volgens mij heb je dat in Marokko niet echt nodig. Let er ook op dat je nog meer lichtverlies hebt bij gebruik van een niet lichtsterke zoom. Gr, Paul
    M8, 28/2.0, 35/2.0, Tri-Elmar 16-18-21/4.0 - 1DsII, 5D, 16-35/2.8L, 35/1.4L, 50/1.4, 85/1.2L, 135/2.0L, 200/2.8L. Canon? Never thought I can...

Comment

Flotootje, bedankt voor de tip. Ik ga zeker eens zien achter dat boek.

Over polarisatiefilter was ik idd aan 't twijfelen maar ik ken het gebruik ervan niet zo echt... Ik heb er enkel al vaag van horen spreken/lezen.

Wat doet een polarfilter juist?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kleine Bekijk bericht
        Flotootje, bedankt voor de tip. Ik ga zeker eens zien achter dat boek.

Over polarisatiefilter was ik idd aan 't twijfelen maar ik ken het gebruik ervan niet zo echt... Ik heb er enkel al vaag van horen spreken/lezen.

Wat doet een polarfilter juist?

Simpel gezegd... gelijk een zonnebril Die maakt 't ook allemaal een beetje mooier. Met als aanvulling dat een polafilter ook schittering/reflectie in water/glas kan wegfilteren. Gr, Paul
        M8, 28/2.0, 35/2.0, Tri-Elmar 16-18-21/4.0 - 1DsII, 5D, 16-35/2.8L, 35/1.4L, 50/1.4, 85/1.2L, 135/2.0L, 200/2.8L. Canon? Never thought I can...

Comment

Ik heb vorig jaar een reportage gemaakt in marokko, zowel Agadir als Marrakech heb ik gefotografeerd.

Ik had op sommige momenten wel de luxe om een gids mee te hebben.

In Agadir heb ik geen problemen gehad om foto's te nemen, wel altijd gevraagd of ik mocht fotograferen, is een kleintje als de taal niet kent, gewoon even wijzen naar je camera en dan naar hen.
          Observeer even wat je wilt fotograferen en ga dan af op je doel, meestal zullen de mensen je al opgemerkt hebben met je camera, mensen die oogcontact maken zullen meestal ook gefotografeerd willen worden.
          In agadir of de rest van het land heb ik nooit geld gegeven voor foto's...behalve dan in Marrakech...

Marrakech :
          Djemaa El Fna plein

Hier MOET je geld geven om een foto te kunnen nemen, ik weet niet hoe de ervaringen waren van de anderen hier, maar op el Fna plein heb ik 3 uur rondgelopen en ben ik geen enkele persoon gevonden die zonder geld te geven op de foto wil komen.

Maar er is wel een trukje...in het begin vroeg ik of ik een foto mocht maken, zeiden ze ja dan begon ik, maar dan vroegen ze altijd buitensporig veel.
          Achter een paar shoots, heb ik gewoon gevraagd hoeveel ze moesten hebben en tot mijn verbazing vroegen ze een zeeer lage prijs, ik betaalde en nam natuurlijk constant foto's van hen onder het mum dat ik al betaald had

Souks : zeer vriendelijk daar, natuurlijk willen ze allemaal verkopen, maar blijf gewoon nee zeggen, ze kunnen daar zeer goed verkopen en zullen er alles aan doen om je toch maar te doen kopen, gewoon blijven nee zeggen.meestal zullen ze er daar geen probleem van maken om foto's te maken.

Leer een paar arabische woorden, de mensen apprecieren het daar dat men de taal wilt leren. ik heb gans Marrakech gedaan, achterbuurten inclusief en heb me nooit bedreigd gevoeld, als je echt diep tot in de achterbuurten gaat vind je van die vreemde metaalwinkeltjes, waar er bizarre typen in ongeloofelijke rommelige werkplaatsen werken...daar kun je echt materiaal fotograferen

Comment

Op het Jemaa el Fna plein (en verder in fes, meknes, ouarzazate, casa, rabat)heb ik aan niemand geld gegeven. Ik pas net hetzelfde truukje toe als thuis, vriendelijk vragen, een nee heb je, en een ja kun je krijgen. Die slangen- en apenmannen zijn trouwens echt niet het interessantste wat er in marrakech te zien is... Je kunt op Jemaa el Fna natuurlijk pareltjes van foto's nemen bij valavond bij al die eetkraampjes, voorwaar een unieke atmosfeer daar (maar wel toeristisch)!

De raad van Xius' Marokkaanse vriend stemt volledig overeen met mijn ervaringen.

Qua iets minder voor de hand liggende tips: fes en meknes zijn in mijn ogen veeel interessanter dan marrakech. Ik denk maar aan de medersa (koranschool) in fes, of het houtbewerkerskwartier en de muziekschool, de poort aan de achterkant van het stad (dichtbij houtbewerkers), de hammam (waar je wel wat houtstof mag verwachten, ze stoken de baden met het zaagsel van de timmerlui) in meknes. Verder raad ik je voor het onderdeel medina aan te verdwalen in fes (dat hebben wij ongewild gedaan en ik werd een beetje bang want het was al laat; start aan bab bou jeloud = poort).
            Euhm, ooit al een achterkwartier van een stier (inclusief teelbal ter bewijs) vol vliegen gezien in de vlakke zon? Of een kamelenkop op een spies als reclamebord bij de slager?

Bij die bab bou jeloud heb je ook een gigantisch plein aan de stadsmuren dat 's avonds veranderd in een soort portable kermis (ring rond colafles gooien, als het lukt, win je de fles cola) met aapjes en dansers en heerlijke muntthee en noem maar op...

Fes dus!! En dan zwijg ik nog over het leerlooierskwartier (quartier des tinturiers).

Casa en Rabat zijn in mijn ogen minder interessant, behalve die moskee in casa, natuurlijk. Verdere tip: Aït-Ben-Haddou, onderweg van Marrakech naar Ouarzazate, daar zijn vele films opgenomen, o.m. the aviator. De weg ernaartoe alleen al is een belevenis, en er is een prachtige casbah, en het is een plek waar veel karavaanmensen wonen als ze niet naar timboektoe trekken natuurlijk (2 maand heen en 2 maand terug). Je kunt er berber- en andere tapijten vinden voor een prikje, ik heb er een 30 jaar oud berbertapijt gekocht en met een prehistorisch visakaarttoestel betaald, huppa!

Ik denk trouwens dat je in Marokko meer op je vrouw dan op je fototoestel moet letten, euhm, van knipoogjes tot "bonjour, ma belle"... Het verleidingsproces is soms nogal open en bloot (met de man ernaast! Meerdere malen meegemaakt).

Verdikke, door dit te schrijven, krijg ik zin om terug te gaan...
            canon EOS 400D, 17-55mm f3.5-5.6, EF 50mm f1.8, Sigma 28-105mm f2.8-4 site

Comment

Ik ga binnenkort ook naar Marrakesh, nu is het de eerste keer dat ik op reis ga sinds ik intensief met fotografie bezig ben. Dus veel ervaring heb ik niet, daarbij komt ook nog dat ik maar 17 jaar ben wat het misschien allemaal nog wat moeilijker maakt.

Wat ik me ook afvraag is hoe loop je daar met je fototoestel rond. Hang je die constant rond je hals, gewoon in de hand, zijzak, rugzak. Is er geen gevaar voor diefstal en hoe er op letten dat je je materiaal nergens vergeet.

Heb ook zo goed als geen ervaring met straatfotografie. Laat staan dat ik daar dan mensen zo maar zou gaan fotograferen. Misschien geen slecht idee om voor ik vertrek eerst eens in één van onze vlaamse steden wat ervaring op te doen.
              Zou het dus waarschijnlijk houden bij de omgeving. Maar hoe zit het daarmee; mag je zomaar de gebouwen, moskees, etc fotograferen. Misschien best geen gebruik maken van een statief.

Ook ben ik in het gezelschap van enkele familie leden en vrienden die niet zo fotomaniak zijn. Waardoor mijn fototoestel niet altijd zal meegaan. Maar het is dan wel pijnlijk als je dan ergens voorbij stapt en het gevoel hebt van dit zou een mooie foto opgeleverd hebben.

Hebben jullie misschien nog enkele tips.
              ... see the ART not the TOOL ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door inv Bekijk bericht
                Heb ook zo goed als geen ervaring met straatfotografie. Laat staan dat ik daar dan mensen zo maar zou gaan fotograferen. Misschien geen slecht idee om voor ik vertrek eerst eens in één van onze vlaamse steden wat ervaring op te doen.
                Misschien kun je best eens oefenen in "borgorocco" .

Oorspronkelijk geplaatst door inv Bekijk bericht
                Ook ben ik in het gezelschap van enkele familie leden en vrienden die niet zo fotomaniak zijn. Waardoor mijn fototoestel niet altijd zal meegaan. Maar het is dan wel pijnlijk als je dan ergens voorbij stapt en het gevoel hebt van dit zou een mooie foto opgeleverd hebben.
                'k Zou zeggen, probeer op voorhand al met ze af te spreken dat je je toestel altijd zal mee hebben en dat ze soms eens 'n beetje zullen moeten wachten (niet té lang en té vaak natuurlijk ) terwijl je 'n shot framed. 't Is ook niet echt mogelijk om te zeggen "ach, 'k zal later wel eens alleen teruggaan naar die plek", ze zullen dat ook wel begrijpen. (hoop ik voor jou)
                Kwestie van 'n juiste balans te vinden tussen het shooten en het "op reis zijn MET...", you see .
                Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff
                MySite - All your base are belong to us - What you say

Comment

Working...
                X