Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Marokko

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Marokko

Heeft er iemand ervaring met het fotograferen van mensen of op markten in Marokko of in soortgelijk land?

Betaal je hen altijd iets en zo ja, hoeveel?

Kwestie dat ik wat klein geld daarvoor kan apart houden...

Re: Marokko

Mijn mening is eigenlijk voor veel landen van toepassing. Ga zeker niet op afstand stiekum met een "tele" fotograferen. Probeer je te mengen in het geheel en gedraag je niet als een "toerist met je camera op je buik". Maak een praatje en vraag daarna toestemming om een portret te fotograferen. Krijg je die niet, laat het dan zo en ga geen geld bieden... Drink/eet van dat klein geld maar iets lekkers Gr, Paul
    *Ps, bovenstaande is natuurlijk van toepassing "als toerist". Ga je "vakmatig" dan is er een andere benadering van toepassing.
    M8, 28/2.0, 35/2.0, Tri-Elmar 16-18-21/4.0 - 1DsII, 5D, 16-35/2.8L, 35/1.4L, 50/1.4, 85/1.2L, 135/2.0L, 200/2.8L. Canon? Never thought I can...

Comment

Ik heb in Marokko nooit betaald voor het nemen van een foto. Wie geld wou kwam niet op de foto. Kwestie van geen gewoonterecht te creëren en kinderen bijvoorbeeld van school af te houden omdat bedelen lucratiever zou zijn...
      Met bovenstaande post ben ik evenwel ook akkoord - ook geen stiekem gedoe.
      Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Dus jullie stellen voor om altijd eerst toestemming te gaan vragen?

Want dikwijls zie je net een leuke situatie die maar even zal duren en wil je die foto nemen... En achteraf komen ze dan om geld vragen

Of klopt dit niet?

Comment

Hoe leuk die situatie ook is/lijkt, die leuke situatie kan ook een hele vervelende worden. Vraag je zelf maar af of die ene foto dat waard is...
          Gr, Paul
          M8, 28/2.0, 35/2.0, Tri-Elmar 16-18-21/4.0 - 1DsII, 5D, 16-35/2.8L, 35/1.4L, 50/1.4, 85/1.2L, 135/2.0L, 200/2.8L. Canon? Never thought I can...

Comment

enkel als je een portret of zo wilt, zou ik toestemming vragen (krijg je ook betere foto). maar nooit geld geven, anders raak je niet meer weg van die markt omdat je vanuit alle hoeken belaagd wordt om foto's voor geld te maken.
            in niet geposeerde omstandigheden trek je de foto (maar denk er idd goed over na). sommigen zullen wel op je afkomen, maar mits wat onderhandeling en evt wat kleine 'leugentjes' kom je er wel vanaf
            als je natuurlijk 100den foto's trekt op dat moment, zal je er niet zo makkelijk vanaf komen denk ik
            Nikon D5200; kitlens Nikkor 18-105mm, Nikkor 50mm (f/1.8)
            by elien_photography, on Flickr

Comment

Raad van een marokkaan:

ZEKER NIET stiekem. Dat is gewoon een schande in onze ogen. En als de politie dat ziet (of iemand met vriendjes... iedereen dus) dan ben je nog verder van huis.

Ik denk niet dat mensen in de soeks (markten) moeilijk gaan doen. Die genieten wel van de aandacht . Je zal zeker mooie foto's trekken daar! kleuren en geuren (de geur is voor je eigen herrinnering eh ) in overvloed.

GEEN geld geven. Niet cultureel ofzo, maar dat ze eens voor andere dingen geld gaan vragen. Sommige gaan dan al lachend nee zeggen. Maar zullen diep in hun eigen denken van: 'wat een !è!ç"'!àé blaaskaak'.

Oude vrouwtjes en vrouwen met hoofddoeken wordt wel wat moeilijker. Als er een brede meneer langs staat, loop je maar lekker door naar de volgende . Je zal ook wel merken welke wel op de foto willen... Het is nogal persoonlijk maar de vrouwen met een hoofddoek zul je iets moeilijker voor je lens krijgen.

Maar het is nogal steekgebonden. Waar ga je ergens naartoe?

Enkele woordjes in het arabisch, dus niet berbers:

'smehli' = excuseer
              'salaam' = hallo
              'tswiera' = foto
              'moesawier' = fotograaf
              'shoekran' = dank u wel
              'beslama' = tot ziens

Al spreekt het gros toch frans . Vooral in het binnenland. Noord marokko en rif gebergte raad ik toch een woordenboek aan .

Als er vragen zijn, just shoot!

Comment

er is alweer wat geantwoord in de tussentijd.

Als je een snapshot voor je lens krijgt, trek die foto dan maar hoor. Zeg erna shoekran en laat ze die foto even zien . of loop gewoon door. geld vragen gaan ze niet doen.

Maar niet geniepig achter een muurtje trekken .

Comment

Schitterend! Dit zijn zeer goede tips.

Goed om te weten dat ze geen geld vragen. Tenzij ik natuurlijk een foto neem van een slangenbezweerder?

Xius, bedankt voor de vele tips en vertalingen!

De route die ik ga doen: Casablanca - Marrakesh - M'Hamid - Marrakesh - Fes - Meknes - Rabat - Casablanca

Comment

ooooo casa. Die moskee aan het strand is de moeite. Daar ga je mooie pics kunnen trekken.

Merakesh, zal het niet moeten zeggen zeker? Die grote markt (jamaa el fna). Mja, slangenbeweerders en die kerels met de aapjes kun je beter wel wat geven eh . Dat is hun job. Maar ze gaan die slang zeker niet op je afsturen . En die kleuren daar. Subliem. Rood, echt wit, blauw, zandkleur, (raar maar waar) roze en witte bloemmetjes.

حديقة ماجوريل moet je daar ook gezien hebben ... Dat is dus Majorelle Garden.

M'Hamid kun je beter je spiegelreflex goed opbergen . Als het daar begint te waaien met al dat zand! Is een woestijd voor iets .

Fes en Meknes, jah...Die soeks daar . En de geschiedenis. Je moet het gezien hebben, maar ik vind het persoonlijk niet echt WOW.

Rabat. Het is de hoofdstad voor iets eh . Just go and enjoy. Alles is daar schoon vind ik. De 'tombe' (erg macaber ) van de koning moet je gezien hebben. Super groot, er eerst orde in de architectuur en heel af en toe komen oude dametjes even een traantje wegpinken.

Als je geluk hebt, dan zie je in merakech die mensen op hun paard die zo veel lawaai maken en schieten met oude geweren . het is zo een show, maar de naam ontglipt me.

(goeie raad: kies je objectieven in het hotel... soms kom je wel wat zand tegen.)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kleine Bekijk bericht
                      Heeft er iemand ervaring met het fotograferen van mensen of op markten in Marokko of in soortgelijk land?

Betaal je hen altijd iets en zo ja, hoeveel?

Kwestie dat ik wat klein geld daarvoor kan apart houden...
                      Ik ben in februari 07 naar Agadir geweest en heb toch ervaren dat het zéér moeilijk fotograferen is daar.
                      In de souk (markt) werden er al een hoop verkopers boos omdat ik een foto wou van de waren die in het kraam waren opgesteld.
                      Loop je buiten op straat met een camera in de hand zijn er vele die zich wegdraaien of afdekken zodat je nog geen poging moet doen, laat staan vragen.
                      Ik wist dat je toestemming moest vragen om personen te fotograferen maar zelfs als je die toestemming krijgt dan nog komen ze achteraf nog geld vragen....soms lopen ze enkele straten met je mee met uitgestoken hand....zeker de kinderen.
                      Het is een prachtig land en ik heb er vele mooie composities gezien maar ze zijn enkel opgeslagen op mijn netvlies

PS: voorzichtig zijn als je vrouwen tracht te fotograferen...de mannen kunnen
                      agressief worden. Die ervaring heb ik toch.
                      Many amateur photographers spend more time putting elaborate watermarks on their images than they do making images worth stealing....

Comment

Iemand toevallig ook nog tips qua instellingen?

Kies je best altijd voor de laagst mogelijke ISO of soms iets hoger?

Ik heb een 18-200 mee die ik speciaal heb gekocht voor vakanties. Zo moet ik niet van lenzen verwisselen. Dat bevordert niet de kwaliteit van de foto's maar wel de gemakkelijkheid...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kleine Bekijk bericht
                          Iemand toevallig ook nog tips qua instellingen?

Kies je best altijd voor de laagst mogelijke ISO of soms iets hoger?

Ik heb een 18-200 mee die ik speciaal heb gekocht voor vakanties. Zo moet ik niet van lenzen verwisselen. Dat bevordert niet de kwaliteit van de foto's maar wel de gemakkelijkheid...
                          Ivm met het aanwezige harde licht en dus veel schaduwpartijen kan ISO 400 geen kwaad. Ook het feit van het gebruik van een niet lichtsterke 18-200. Overige instelling(en) ondervind je het best terplekke afhankelijk natuurlijk van wat je gaat fotograferen. Gr, Paul

Comment

Als lekker leesvoer en ook nog zeer leerzaam... De FotografieGids; Reizen van National Geographic. Makkelijk van formaat en vol met tips van de "grote jongens" over reisfotografie en alles wat daar bij komt kijken. Voor ongeveer €20-€22 mag je hem niet missen! Gr, Paul en een fijne vakantie.

Comment

Even ook een vraagje van mijner kant... Zal een pola ook helpen daarzo? (ik heb er nog niet mee geêxperimenteerd).

Comment

Working...
                              X